laden
Geplaatst: 21 okt 2016, 20:24
Drietal weken geleden een vreemd geluid bij starten. Klok sprong op 00.00, ABS verklikker bleef branden. Vijftal km gereden, getankt, normaal gestart, alles ok tijdens de rit.
Terug thuis aan de optimate 4.
Paar uur later zag ik dat het lampje rood knipperde, wat wil zeggen "defecte batterij".
Afgekoppeld, nog eens geprobeerd om te laden paar dagen later, zelfde resultaat.
Motor startte niet.
Depannage, nieuwe batterij erin. Levensduur van de batterij was dus 26 maanden wat ik vrij kort vind ?
Drietal vragen :
Dealer vertelde mij dat "ze" ondervonden dat continu aan de druppellader niet zo effectief is als (bij langere tijd stilstaan) eens per week een dag of 2.
De handleiding van de optimate4 spreekt over 'lange tijd aan laten, automatisch programma" etc.
Voorheen zat er een gelbatterij in, nu is het een "Yuasa 51913". geen gelbatterij. de revieuws die ik lees lijken me best ok te zijn, iemand ervaringen met deze batterij ?
Ik laad altijd via een BMW stekker/overloop, langs de 12V aansluiting op het dashboard. Is dit ok ?
Tips, ervaringen ?
Betreft een R1100 RT 1996 met 106.000 km op de teller
Niet dat het zo'n ramp is, een nieuwe batterij is nu ook niet zo'n grote kost...En ik weet (door het lezen van de topics)...de beste manier is rijden, ja, inderdaad
Maar elke dag rijden lukt niet en ik wil mijn motor(batterij) toch graag zo goed mogelijk in conditie houden
Terug thuis aan de optimate 4.
Paar uur later zag ik dat het lampje rood knipperde, wat wil zeggen "defecte batterij".
Afgekoppeld, nog eens geprobeerd om te laden paar dagen later, zelfde resultaat.
Motor startte niet.
Depannage, nieuwe batterij erin. Levensduur van de batterij was dus 26 maanden wat ik vrij kort vind ?
Drietal vragen :
Dealer vertelde mij dat "ze" ondervonden dat continu aan de druppellader niet zo effectief is als (bij langere tijd stilstaan) eens per week een dag of 2.
De handleiding van de optimate4 spreekt over 'lange tijd aan laten, automatisch programma" etc.
Voorheen zat er een gelbatterij in, nu is het een "Yuasa 51913". geen gelbatterij. de revieuws die ik lees lijken me best ok te zijn, iemand ervaringen met deze batterij ?
Ik laad altijd via een BMW stekker/overloop, langs de 12V aansluiting op het dashboard. Is dit ok ?
Tips, ervaringen ?
Betreft een R1100 RT 1996 met 106.000 km op de teller
Niet dat het zo'n ramp is, een nieuwe batterij is nu ook niet zo'n grote kost...En ik weet (door het lezen van de topics)...de beste manier is rijden, ja, inderdaad
Maar elke dag rijden lukt niet en ik wil mijn motor(batterij) toch graag zo goed mogelijk in conditie houden