Uitlaat 1150/1100/850 hetzelfde?

Alle overige relevante technische en mechanische items aangaande: BMW R850RT - R1100RT - RT1150RT - R1200RT

Moderators: EileRT, JOS WRSM

Gesloten
Mike Philippens

Uitlaat 1150/1100/850 hetzelfde?

Ongelezen bericht door Mike Philippens »

Volgens mij zijn de 1100 en de 1150 grofweg hetzelfde op wat onderhuidse details na. Betekent dat ook dat de uitlaat qua afmetingen hetzelfde is? Met andere woorden: als ik een uitlaat (geen org.BMW) koop die op een 1150 heeft gezeten, past die dan op de bochten van een 850 (=gelijk aan 1100)? Het is een uitlaat zonder cat. Hij moet direct op het stuk waar de bochten samenkomen, dus voor die grote collectorpot die onder de bak hangt. Volgens mij is dat allemaal hetzelfde. Klopt dat?
Inspector Gadget

Re: Uitlaat 1150/1100/850 hetzelfde?

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

De uitlaten voor de 850RT en 1100RT zijn hetzelfde en uitwisselbaar, etc.

Als ik zoek op RealOEM, en dan op bijv. OEM-onderdeelnummer, vind ik de combinaties R850RT/R1150RT of R850RT/R1100RT (en R1100RS ook, btw) als het om de uitlaat-gedeelte na de collertorpot komt, de demper zelf dus.

Dat doet mij vermoeden dat inderdaad de mechanische zaken hetzelfde zijn voor wat betreft de uitlaat-demper zelf (muffler).
Zeker wat betreft de R850RT en de R1150RT betreft.

Als ik op RealOEM kijk naar de bochten (manifold), zie ik dat deze hetzelfde zijn voor de R850RT, R1100RT, R1100RS, R1150RS en R1150RT.

Kortom, het lijkt allemaal hetzelfde te zijn.
Ik vermoed dat er verschil zit in de demper in verband met motor-vermogen en de wetgeving/type-goedkeuring aangaande geluid.
Mike Philippens

Re: Uitlaat 1150/1100/850 hetzelfde?

Ongelezen bericht door Mike Philippens »

Hmm...slim om op RealOEM te kijken...had ik ook even kunnen doen. Bedankt! Kijken of ik een mooie uitlaat kan scoren!
Inspector Gadget

Re: Uitlaat 1150/1100/850 hetzelfde?

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

Geen probleem hoor, ik ben ook weer wat wijzer geworden _004

Als je gaat voor grotere bochten, de manifold, (ivm meer vermogen bijv.) hou er wel rekening mee dat grotere (niet-OEM) bochten vaak van wat dunner materiaal gemaakt zijn omdat je anders in de fairing met de dremel aan de slag moet.

Als je op zoek bent naar een (originele) demper?
Mike Philippens

Re: Uitlaat 1150/1100/850 hetzelfde?

Ongelezen bericht door Mike Philippens »

dutchmidiman schreef:Als je gaat voor grotere bochten, de manifold, (ivm meer vermogen bijv.) hou er wel rekening mee dat grotere (niet-OEM) bochten vaak van wat dunner materiaal gemaakt zijn omdat je anders in de fairing met de dremel aan de slag moet.
Ik heb al dikke bochten, een setje van Siebenrock. Zitten idd erg dicht op het Tupperware.
Als je op zoek bent naar een (originele) demper?
Dan?
Ik heb een Laser op het oog. Ik heb het vermoeden dat mijn huidige demper iets makeert. Hij is ineens een iets ander geluid gaan maken. Maar zo'n Laser wilde ik eigenlijk toch al hebben, dus ik ga eens kijken of dat lukt.
Inspector Gadget

Re: Uitlaat 1150/1100/850 hetzelfde?

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

Mike Philippens schreef:Dan?
Ik heb nog een orginele demper liggen voor-het-geval-dat, en die ik best wel voor een vrienden-prijs wil verkopen.
Mike Philippens schreef: ... Ik heb het vermoeden dat mijn huidige demper iets makeert. Hij is ineens een iets ander geluid gaan maken.
Als je de andere bochten al gemonteerd hebt, dan klopt dat wel. Door de grotere diameter heb je dus ook een andere druk in je uitlaat-pijpen, en dus ook ander geluid uit je uitlaat. Uitlaat (lees: bochten) en demper zijn op elkaar afgestemd voor de 80 dBA grens.

Er staat een Laser demper op MP te koop;
http://link.marktplaats.nl/281660821
en
http://link.marktplaats.nl/280090175
Mike Philippens

Re: Uitlaat 1150/1100/850 hetzelfde?

Ongelezen bericht door Mike Philippens »

dutchmidiman schreef:
Mike Philippens schreef:Dan?
Ik heb nog een orginele demper liggen voor-het-geval-dat, en die ik best wel voor een vrienden-prijs wil verkopen.
Ik hou het in beraad.
Mike Philippens schreef: ... Ik heb het vermoeden dat mijn huidige demper iets makeert. Hij is ineens een iets ander geluid gaan maken.
dutchmidiman schreef:Als je de andere bochten al gemonteerd hebt, dan klopt dat wel. Door de grotere diameter heb je dus ook een andere druk in je uitlaat-pijpen, en dus ook ander geluid uit je uitlaat. Uitlaat (lees: bochten) en demper zijn op elkaar afgestemd voor de 80 dBA grens.
De bochten zitten er al langer op. Hij is volgens mij tijdens de vakantie ineens anders gaan klinken. Mijn broer (nét zo technisch als ik) opperde dat er misschien iets in de demper los is gaan zitten; een schotje ofzo. Ik merk er met rijden (volgens mij) niets van. Zou het kunnen dat er door het ruige terrein iets los is gegaan in de demper? Ik heb geen idee hoe dat van binnen zit. Vroeger bij mijn brommertje was het gewoon een geperforeerde pijp in een grotere buis met glaswol oid. Ik weet niet of er iets stuk kan gaan van binnen.
Die Ureterper dealer probeert die uitlaten al een jaar te verkopen. Er staat er nog een, en die ziet er beter uit vind ik.
Inspector Gadget

Re: Uitlaat 1150/1100/850 hetzelfde?

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

Het zou heel goed kunnen dat er inderdaad iets losgeraakt is in de demper;
Vroeger was een uitlaat inderdaad eenvoudig in opbouw, maar volgens mij zitten er ook schotjes in onze dempers, om druk-kamers op te bouwen en daardoor het geluid te dempen _001

Als je de demper een volgende keer loshaalt, wellicht dat flink schudden helpt om te horen/voelen of iets los zit :idea:
Gesloten

Terug naar “Over: Alle overige relevante (technische) onderwerpen”