Met het uitvallen van deze pompen zijn wel parallellen te trekken naar de huidige pandemie.
Dit soort berichten van pompen die het opgeven zullen steeds vaker worden gemeld. De reden daarvan is dat allernieuwste pompen inmiddels ook al 15 jaar oud zijn. Uit de posts -
en m'n eigen ervaring ermee - blijkt dat het opgeven van de pomp vanuit een zekere mate van willekeur gebeurt. De factor tijd speelt echter onmiskenbaar een belangrijke rol.
Zelfs het vervangen van rubber- door staalomwonden leidingen en het jaarlijks doorspoelen van het systeem biedt geen garantie dat de servo pomp probleemloos blijft functioneren. Als het onderhoud voor die tijd onbekend is, maar onvoldoende heeft plaatsgevonden is het zaadje voor een failure al geplant. Uitzonderingen in de techniek zijn er altijd, er zijn ook rijders die (nog) geen enkel probleem in 100.000 km of meer hebben meegemaakt. Daar is helaas weinig peil op te trekken.
De meldingen van alle BMW Rren en Kaa's t/m 2006 zullen vanaf een zekere piek pas afnemen nadat bij de steeds ouder wordende motoren de pompen gepasseerd zijn en hun electronica op het dashboard is aangepast. Met het ouder worden van deze types motor zal er steeds minder worden besloten tot revisie of vervanging omdat de relatie tot de economische restwaarde steeds meer onder druk komt te staan. Bij het passeren van de pomp rond de 200 euro rijdt het zaakje weer, remt dan ook weer en de remvloeistof kan voortaan zelfstandig op de traditionele wijze worden ververst.
Dat ook het minder storingsgevoelige ABS 2 systeem, als boven gemeld bij de 850 serie, het opgeeft is ook geen wonder. Deze pompen zijn minder kostbaar, maar de motoren zijn allemaal van voor 2001 en daarmee tenminste al 20 jaar oud.
Het is opvallend dat veel nieuwe forumleden zich op deze series motoren melden. .
Wellicht zijn die bij aankoop niet/onvoldoende op de hoogte van het risico dat deze specifieke ABS 2 - vd 850/1100 serie - en het Integraal ABS ook wel IABS/3 genoemd - van de 1150 en 1200 t/m 2006 - met zich meezeulen. Eigenlijk best wel sneu dat BMW instappers of herintreders daarmee worden geconfronteerd. Het is een ander verhaal als een doorgewinterde BMW ervaringsdeskundige willens en wetens een dergelijke motor koopt, wetend dat het ABS een - in de verre of nabije toekomst - probleem zou kunnen geven.