BMWerkplaats - specialist in BMW Boxermotoren
Motorhuis Zwolle

 

Ottenhoff Motoren - Badhoevedorp

 

Motor Service Amersfoort - Ede

 
Mordamus - webhosting - emailhosting - domeinnamen
QCMotortechniek - Almere

 

Oscar Motorservice Nunspeet
 

Wat is er te doen?

 

Het BMW RT Forum steunt al 11 jaar de CliniClowns

De grote schoonmaak is begonnen -Laatste nieuws: De eerste rij-impressie met de HyperPro Schokdempers

Zelf sleutelende leden vertellen over hun project en/of laten de voortgang daarvan zien.

Moderators: EileRT, JOS WRSM

Gebruikersavatar
Rebel
Berichten: 223
Lid geworden op: 12 jun 2017, 13:01
Type: R1150RT
Land: nederland
Woonplaats of omgeving: Breda

De grote schoonmaak is begonnen - Laatste nieuws: John's Stage 8 Chip en het grote CCP mysterie

Ongelezen bericht door Rebel »

Ook op GS Forum nog wat antwoorden gehad en wat zaken uitgetest.

Geplaatst 22 uur geleden
MIjn RT is een R1150RT SIngle met kat bj 04-2001 en de CCP ziet er beige uit (of moet verkleurd zijn) en heeft
aan een kant nummer 61 36 8 366 621 erop staan en aan de andere kant 30 - 86

Als ik de tabel zo zie en hier en daar nog wat lees op internet is er geen instelling nodig voor de kat op een 1150rt (dus 87, 87a heeft geen zin)
en staat 86 voor Low Octane Fuel. Dus dan zou mijn ccp 30 - 86 alleen zijn voor een instelling voor rijden op laag octaan gehalte benzine.

Maar het is wel allemaal erg verwarrend moet ik zeggen of is er hier iemand die het beter uit kan leggen hoe het precies zit?


11 uur geleden zei dutch67:
Zou je een Foto kunnen plaatsen van je Zekeringskast? De van jou genoemde ccp is voor vermogensreductie gedacht. Dus weg met dat ding en de Roze erin steken.
Zie ook hier...Bovendien hoort deze absoluut niet in een R1150


http://www.realoem.com/bmw/enUS/showpar ... 1368366621

Er zitten 2 van dit soort blokjes in, een is het startrelais (Geel) de andere de codecataplug (beige achtig).
Ik heb deze motor zo 2e hands gekocht, dus neem ik aan dat het er normaal op hoort te zitten.
In de handleiding van de R1150Rt staat dat deze codeerplug niet gebruikt wordt.
Erg vreemd hoor, hoe zit het nou?

Die ccp die jij hebt is in ieder geval verkeerd. In jouw R1150RT hoort een ccp zoals ook gebruikt wordt in een R1100GS. Daarmee krijgt hij in vergelijking tot een RS net ff wat meer Benzine in lage toeren. Heb laatst datzelfde probleem gehad bij de R1150RT van mijn Broer en daar heul lang naar gezocht wat er nu eigenlijk in hoort. Antwoord , de Roze Rode ccp. Heb je evt de laatste 7 Letter/Cijfer combinatie van je Framenummer voor me?

Heb het nog eens even voor je opgezocht

http://www.realoem.com/bmw/enUS/showpar ... 1368366625

Kan zijn dat de vorige eigenaar geprobeerd heeft met je ccp het KFR wat te dempen omdat op Low Octane uiteraard het onstekingstijdstip een andere zal zijn. De enig juiste oplossing tegen KFR is echter enkel en alleen een uiterst secuur instellen van de smoorkleppen al het andere is bullshit.


Dat zou zo maar kunnen dutch67.
De afstelling van de gaskleppen zou perfect moeten zijn, want dat is 4 weken geleden door onze FreekC gedaan
Dus ik moet een blokje hebben waarbij 30 (massa) verbonden wordt met 87 en met 87a.
Dus ik zou deze plug kunnen zelf aanpassen dan
Is dat correct?

Ja dat is correct, je kan ook brugjes leggen dat maakt allemaal niks uit maar die ccp kun je zo gunstig krijgen dat ik niet eens de moeite zou nemen om daar zelf wat te knutselen ik hou het graag origineel en overzichtelijk. Maar je kan je ccp uiteraard aanpassen maakt uiteindelijk niks uit. Wat ik zo over Freek hoor ga ik ervan uit dat je gaskleppen idd goed staan.

Bedankt voor de hulp dutch67
Want ik heb er al bijna alles aan gedaan, kleppen, gashuiskleppen, hallgever, bougies, etc.
Ga vanavond dat 30-86 blokje wel even omsmurfen naar een 30-87-87a blokje.
Dan deze week eens kijken wat ie daarop doet.
En dan ook nog John's Stage 8 erin daarna

Ik heb hier nog een originele rose liggen, als je hem wilt hebben moet er effe omkomen.
nummer 495 61,36-8 366 625 30/87/89a

-Freek-


Bedankt voor het aanbod Freek, maar ik heb de mijne al even omgesmurfd naar een 30-87-87a.
Inmiddels ook mee gereden en de resultaten zijn zeer teleurstellend.:nopom:
Hij loopt er erg beroerd op. KFR is veel meer en loopt gewoon niet lekker. Hij stottert/hikt af en toe en ook bij
accelerenen gaat het niet vloeiend meer.
Na ritje van 30 km hem eruit gehaald en ik moet zeggen dat tot nu toe hij nog het beste loopt
zonder een plug.
Ga voorlopig verder rijden zonder plug en nog even afwachten wat John's Stage 8 Chip gaat doen.

Hieronder het omkatten van de 30-86 plug naar een 30-87-87a plug
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Laatst gewijzigd door Rebel op 08 aug 2017, 00:04, 2 keer totaal gewijzigd.
BMW R 1200 RT (2010), ABS, ASC, ESA, RDC ThunderGrey-Metallic/Titan Silber, Michelin Pilot Road 4GT
"We are rebels for a cause, poets with a dream and we won't let this world die without a fight"
"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them"
Gebruikersavatar
Rebel
Berichten: 223
Lid geworden op: 12 jun 2017, 13:01
Type: R1150RT
Land: nederland
Woonplaats of omgeving: Breda

Re: De grote schoonmaak is begonnen - Laatste nieuws: John's Stage 8 Chip en V Stream ervaring

Ongelezen bericht door Rebel »

Nog een paar fotos van het omcatten van de plug
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
BMW R 1200 RT (2010), ABS, ASC, ESA, RDC ThunderGrey-Metallic/Titan Silber, Michelin Pilot Road 4GT
"We are rebels for a cause, poets with a dream and we won't let this world die without a fight"
"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them"
Gebruikersavatar
Rebel
Berichten: 223
Lid geworden op: 12 jun 2017, 13:01
Type: R1150RT
Land: nederland
Woonplaats of omgeving: Breda

Re: De grote schoonmaak is begonnen - Laatste nieuws: John's Stage 8 Chip en het grote CCP mysterie

Ongelezen bericht door Rebel »

De R1150RT Reparatiehandleiding geeft ook aan 'Coderingsstecker voor Motronic (niet gebruikt) ;)
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
BMW R 1200 RT (2010), ABS, ASC, ESA, RDC ThunderGrey-Metallic/Titan Silber, Michelin Pilot Road 4GT
"We are rebels for a cause, poets with a dream and we won't let this world die without a fight"
"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them"
Gebruikersavatar
Garfield
Berichten: 265
Lid geworden op: 29 apr 2009, 22:21
Type: R1150RT
Bijz: Zilver, HVV, alarm, topkoffer
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: leusden
Locatie: Leusden

Re: De grote schoonmaak is begonnen - Laatste nieuws: John's Stage 8 Chip en het grote CCP mysterie

Ongelezen bericht door Garfield »

Vanmorgen de chip gewisseld, stelde niet heel veel voor. En ook de injectoren van die van Tills.de. Daarna de hamvraag, doet het wat?

Nou, jazeker. Gelijk mooi rond lopen bij starten koude motor, choke eigenlijk niet nodig. Geluid lijkt iets donkerder, maar dat zal wel subjectief zijn _001

Toen wezen rijden, in de regen want ik kon niet wachten. Trekt echt beter, loopt voor mijn gevoel veel minder rauw bij wat hogere toeren, 160kmh (eventjes :D ) minder trillingen dan voorheen. 2000omw in de 4e versnelling, gas erbij en gewoon versnellen, ik weet het, hoort mss niet maar de motor protesteerd in het geheel niet. Natuurlijk weet ik ook dat je met een grote twee cilinder rijdt, dus de typische trilingen houd je toch, maar voor mijn gevoel een stuk fijner. De bij elkaar gesorteerde injectoren van Tills zorgen voor een gelijk inspuitpatroon, en de rest doet de chip.

Alleen maar hosanna dan, bijna, net niet helemaal perfect.
Piet lut als ik ben voelde ik toch een licht inhouden bij nu 2300omw, bij een ccp van 30 87 87a. (Vlgs mijn gs911 is het de mapping voor een r1150rt ece/us met kat/t.) en gewisseld naar ccp 30 87. (R1150r/gs us) En voor mij deed dit het. Nu loopt het zoals ik wil.
Natuurlijk heb ik eerder onder andere al de TPS afgesteld, plus nauwgezet de synchronisatie dus de basis was in orde.

@Rebel, ik heb ook nog contact gehad met John Gemi omtrent mijn bevindingen, hij reageerd erg snel kan ik zeggen, _004 Hij meldde mij dat zonder ccp (r1150r/gs ece met kat) ook een erg goede performance berijkt kan worden, en met 30 87 ook, bij nog een iets betere brandstofconsumtie. _005

Naar mijn mening ben je het best af zonder ccp, of met 30 87. (Ik heb zelf gewoon zelf van een stuk electrakabel en een drietal amp stekkers een ccp gemaakt, daarmee kan je iedere combinatie maken, wel na iedere wissel even de motronic resetten, zekering 5 etc, oud nieuws voor je denk ik)

Kortom, ik ben erg tevreden met de aanpassingen, Big RT Smile
Groeten, Frans
Als je het weet, is het niet moeilijk.
Gebruikersavatar
Rebel
Berichten: 223
Lid geworden op: 12 jun 2017, 13:01
Type: R1150RT
Land: nederland
Woonplaats of omgeving: Breda

Re: De grote schoonmaak is begonnen - Laatste nieuws: John's Stage 8 Chip en het grote CCP mysterie

Ongelezen bericht door Rebel »

Hé Garfield: Big RT Smile
Wat geweldig man dat John's Stage 8 Chip zijn werk doet _004
Ben je nu ook helemaal af van het KFR in combinatie met CCP 30 87 en heb je hem toevallig ook
nog getest zonder CCP ?
BMW R 1200 RT (2010), ABS, ASC, ESA, RDC ThunderGrey-Metallic/Titan Silber, Michelin Pilot Road 4GT
"We are rebels for a cause, poets with a dream and we won't let this world die without a fight"
"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them"
Gebruikersavatar
Garfield
Berichten: 265
Lid geworden op: 29 apr 2009, 22:21
Type: R1150RT
Bijz: Zilver, HVV, alarm, topkoffer
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: leusden
Locatie: Leusden

Re: De grote schoonmaak is begonnen - Laatste nieuws: John's Stage 8 Chip en het grote CCP mysterie

Ongelezen bericht door Garfield »

Ik heb een ritje gemaakt van ongeveer 28 km,, eerst getankt en de eerste 10km met 30 87 87a, hmm, wel aanzienlijk beter maarr, toen gewisseld naar 30 87 en de rit over verschillende wegen, 100kmh, 80 kmh, 60 en 30 woonerf.

Van alles wat dus,ik heb hoegenaamd niets meer gemerkt van kfr. Maar de rit was wat kort, en toch wel nat. :shock:

Mijn bedoeling is om eerst deze tankinhoud op te stoken bij 30 87, en de volgende zonder ccp.
Onderzoek van alles en onthoudt het goede, zeg ik maar :geek:

Wel leuk om zo bezig te zijn. _004
Groeten, Frans
Als je het weet, is het niet moeilijk.
Gebruikersavatar
Rebel
Berichten: 223
Lid geworden op: 12 jun 2017, 13:01
Type: R1150RT
Land: nederland
Woonplaats of omgeving: Breda

Re: De grote schoonmaak is begonnen - Laatste nieuws: John's Stage 8 Chip en het grote CCP mysterie

Ongelezen bericht door Rebel »

Dat klinkt allemaal erg bemoedigend Garfield :D
En ja, zeker leuk om hier zelf mee bezig te zijn.

Ja, dat met die CCP op 30 87 87a was voor mij ook niet de goede combi.
Ik hou voorlopig even de installatiehandleiding aan, dus zonder CCP.

Ik moet nog ff geduld hebben voor mijn chip.
Ik ga het wel in 2 stappen doen.
Dus eerst de Stage 8 Chip en kijken wat het doet, daarna eventueel de injectoren vervangen door
de Tills.de oplossing met de aangepaste R1200RT injectoren.
Gezien dat de verneveling van de R1200RT injectoren beter is, verwacht ik met name op de R1150RT Single spark
een betere verbranding en rustigere loop. Iets wat bij de Twin-Sparks minder een issue is.

Wordt vervolgd _004
BMW R 1200 RT (2010), ABS, ASC, ESA, RDC ThunderGrey-Metallic/Titan Silber, Michelin Pilot Road 4GT
"We are rebels for a cause, poets with a dream and we won't let this world die without a fight"
"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them"
Gebruikersavatar
Baird
2023
2023
Berichten: 4304
Lid geworden op: 21 mar 2009, 17:49
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R1200GS LC
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Baronie van Breda

Re: De grote schoonmaak is begonnen - Laatste nieuws: John's Stage 8 Chip en het grote CCP mysterie

Ongelezen bericht door Baird »

Zelf heb ik eerst gereviseerde gasklephuizen geplaatst en de inlaatrubbers vervangen, dat was een flinke verbetering. Vervolgens de injectoren vervangen via Tills voor de gewone 1150 exemplaren: gigantische verbetering: loopt soepeler, meer Oempf , andere motor _004 . Komende stap is de Stage-7 van John, is inmiddels onderweg. Ook zal ik nog eens met de pink en green bastards spelen :mrgreen:

Wil je goed kunnen beoordelen of iets een echte verbetering is: één aanpassing uitvoeren en dat goed testen onder zo mogelijk gelijke omstandigheden, documenteren voor jezelf en dan pas de volgende aanpassing. Zo niet dan krijg je oude/nieuwe banden verhaal: nieuw is altijd beter :evil:
Met vriendelijke motorgroet
BeRT



R1200GS LC
R25 (1951)
GPSMAP 276Cx
Volkswagen Eos

ooit:
Jawa CZ 150, Yamaha XS750, R80ST, R1100RT, R1150RT (2x) 450k+ km
Gebruikersavatar
Garfield
Berichten: 265
Lid geworden op: 29 apr 2009, 22:21
Type: R1150RT
Bijz: Zilver, HVV, alarm, topkoffer
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: leusden
Locatie: Leusden

Re: De grote schoonmaak is begonnen - Laatste nieuws: John's Stage 8 Chip en het grote CCP mysterie

Ongelezen bericht door Garfield »

Ben ik ook wel mee eens. Maar ik was zo lekker bezig. _005

Maar jij hebt nu bijna alles al weggestreept op de chip na. Waarom heb je gekozen voor de stage 7? Ons werd de stage 8 geadviseerd.
Groeten, Frans
Als je het weet, is het niet moeilijk.
Gebruikersavatar
Rebel
Berichten: 223
Lid geworden op: 12 jun 2017, 13:01
Type: R1150RT
Land: nederland
Woonplaats of omgeving: Breda

Re: De grote schoonmaak is begonnen - Laatste nieuws: John's Stage 8 Chip en het grote CCP mysterie

Ongelezen bericht door Rebel »

Weer even een berichtje van het front.
Vanavond weer een setup getest.
Dit keer de aangepaste CCP 30-87-87a verbouwd naar CCP-30-87.
Motronic reset uitgevoerd en gereden.
Ook met deze setup heb ik een onrustigere loop en gaat het dus niet worden.
Dus teruggegaan naar de setup zonder CCP.
Ik moet zeggen dat mijn RT zonder plug tot nu toe het beste loopt
net als zijn baasje zullen we maar zeggen :mrgreen:

Overigens nog even een tussendoor incidentje gehad.
Stuur naar links motor starten, Stuur naar rechts alles dood.
Typisch gevalletje draadbreuk contactslot.
En jawel hoor weer 85 schroeven los om dit te fixen :cry:
Na veel gepriegel uiteindelijk de contactslotaansluiting eruit gekregen.
Het was de middelste rode draad die afgebroken was. alles weer netjes gesoldeerd en alles weer
gemonteerd nu ook met een extra ty-rapje, zodat de draden aan de kant van de soldeercontacten ontlast worden.
Dit was eerst niet het geval, dus logisch dat de draden na vele stuurbewegingen af gaan breken.
Maar het zit nu weer prima vast en kan er weer een tijdje tegen _004
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
BMW R 1200 RT (2010), ABS, ASC, ESA, RDC ThunderGrey-Metallic/Titan Silber, Michelin Pilot Road 4GT
"We are rebels for a cause, poets with a dream and we won't let this world die without a fight"
"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them"
Gebruikersavatar
Baird
2023
2023
Berichten: 4304
Lid geworden op: 21 mar 2009, 17:49
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R1200GS LC
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Baronie van Breda

Re: De grote schoonmaak is begonnen - Laatste nieuws: John's Stage 8 Chip en het grote CCP mysterie

Ongelezen bericht door Baird »

Rebel schreef: 09 aug 2017, 22:40 knip knip

Overigens nog even een tussendoor incidentje gehad.
Stuur naar links motor starten, Stuur naar rechts alles dood.
Typisch gevalletje draadbreuk contactslot.
En jawel hoor weer 85 schroeven los om dit te fixen :cry:
Na veel gepriegel uiteindelijk de contactslotaansluiting eruit gekregen.
Het was de middelste rode draad die afgebroken was. alles weer netjes gesoldeerd en alles weer
gemonteerd nu ook met een extra ty-rapje, zodat de draden aan de kant van de soldeercontacten ontlast worden.
Dit was eerst niet het geval, dus logisch dat de draden na vele stuurbewegingen af gaan breken.
Maar het zit nu weer prima vast en kan er weer een tijdje tegen _004
De contactslotbekabeling heb ik ook pas gedaan: een complete nieuwe kabel gemaakt van het contactslot tot aan de stekker met een buig-ontlasting direct bij het contactslot, kan er weer even tegen.
Met vriendelijke motorgroet
BeRT



R1200GS LC
R25 (1951)
GPSMAP 276Cx
Volkswagen Eos

ooit:
Jawa CZ 150, Yamaha XS750, R80ST, R1100RT, R1150RT (2x) 450k+ km
Gebruikersavatar
Rebel
Berichten: 223
Lid geworden op: 12 jun 2017, 13:01
Type: R1150RT
Land: nederland
Woonplaats of omgeving: Breda

Re: De grote schoonmaak is begonnen - Laatste nieuws: John's Stage 8 Chip en het grote CCP mysterie

Ongelezen bericht door Rebel »

Dus jij kunt er voorlopig ook weer tegen BeRT 8)_

Vroeg of laat gaan die kabels eraan.
Laatst gewijzigd door Rebel op 31 jan 2018, 21:36, 1 keer totaal gewijzigd.
BMW R 1200 RT (2010), ABS, ASC, ESA, RDC ThunderGrey-Metallic/Titan Silber, Michelin Pilot Road 4GT
"We are rebels for a cause, poets with a dream and we won't let this world die without a fight"
"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them"
Gebruikersavatar
Baird
2023
2023
Berichten: 4304
Lid geworden op: 21 mar 2009, 17:49
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R1200GS LC
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Baronie van Breda

Re: De grote schoonmaak is begonnen - Laatste nieuws: John's Stage 8 Chip en het grote CCP mysterie

Ongelezen bericht door Baird »

Garfield schreef: 09 aug 2017, 17:51 Ben ik ook wel mee eens. Maar ik was zo lekker bezig. _005

Maar jij hebt nu bijna alles al weggestreept op de chip na. Waarom heb je gekozen voor de stage 7? Ons werd de stage 8 geadviseerd.
Ik heb met een Stage-8 gereden en dat wordt een redelijke racer, stevige klappen en gaat als de brandweer. Maar als je rond de 25k per jaar rijdt dan gaat het brandstofverbruik ook een rol spelen. De Stage-8 lust wel een slokje, de Stage-7 geeft iets meer koppel en vermogen dan standaard en het brandstofverbruik blijft wat meer binnen de perken. Als ik alleen voor de fun zou rijden zou het waarschijnlijk ook een Stage-8 zijn. _005 .
Met vriendelijke motorgroet
BeRT



R1200GS LC
R25 (1951)
GPSMAP 276Cx
Volkswagen Eos

ooit:
Jawa CZ 150, Yamaha XS750, R80ST, R1100RT, R1150RT (2x) 450k+ km
Gebruikersavatar
Baird
2023
2023
Berichten: 4304
Lid geworden op: 21 mar 2009, 17:49
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R1200GS LC
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Baronie van Breda

Re: De grote schoonmaak is begonnen - Laatste nieuws: John's Stage 8 Chip en het grote CCP mysterie

Ongelezen bericht door Baird »

Rebel schreef: 08 aug 2017, 22:18 .........
knip knip
Ik hou voorlopig even de installatiehandleiding aan, dus zonder CCP.
knip knip
Gezien dat de verneveling van de R1200RT injectoren beter is, verwacht ik met name op de R1150RT Single spark
een betere verbranding en rustigere loop..........

knip knip
Ik heb hier een complete lijst met alle modellen, bouwjaren, kat , etc met de bijbehorende CCP's.

Als jij een R1150RT Single Spark hebt van vóór 1 jan 2003, Motronic 2.4 met kat hoort er geen CCP in. Vanaf de DZ (=Doppel Zündung) moet er een grijze CCP in (30-86-87).

Het grappige is dus dat er bij mij standaard een Rose in zit , 30-87-87a, is eigenlijk voor een R1150RS met Twin Spark. Mijn motor komt uit de UK, dus misschien dat ze daar wat geknutseld hebben, ik heb komende week weer iets te knutselen, een 30-86-87 maken :D
Met vriendelijke motorgroet
BeRT



R1200GS LC
R25 (1951)
GPSMAP 276Cx
Volkswagen Eos

ooit:
Jawa CZ 150, Yamaha XS750, R80ST, R1100RT, R1150RT (2x) 450k+ km
Gebruikersavatar
Garfield
Berichten: 265
Lid geworden op: 29 apr 2009, 22:21
Type: R1150RT
Bijz: Zilver, HVV, alarm, topkoffer
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: leusden
Locatie: Leusden

Re: De grote schoonmaak is begonnen - Laatste nieuws: John's Stage 8 Chip en het grote CCP mysterie

Ongelezen bericht door Garfield »

Ik heb een RT uit hetzelfde bouwjaar als Rebel, dus ook de mijne zou geen ccp nodig hebben, dank voor het advies.

Ik had er al eerder meer gereden maar omdat destijds op mijn (Duitse) lijst stond dat het voor een uitvoering zonder kat was, heb ik weer 30 87 ingeplugd. Wist niet of het mogelijk schadelijk kon zijn voor de kat. _001

Ga het weer opnieuw proberen _005 , ik rijdt wel voor de fun, maar met de huidige brandstofprijzen :shock: is het wel een argument.
Groeten, Frans
Als je het weet, is het niet moeilijk.
Gebruikersavatar
Rebel
Berichten: 223
Lid geworden op: 12 jun 2017, 13:01
Type: R1150RT
Land: nederland
Woonplaats of omgeving: Breda

Re: De grote schoonmaak is begonnen - Laatste nieuws: John's Stage 8 Chip en het grote CCP mysterie

Ongelezen bericht door Rebel »

Baird schreef: 11 aug 2017, 17:27
Ik heb hier een complete lijst met alle modellen, bouwjaren, kat , etc met de bijbehorende CCP's.

Als jij een R1150RT Single Spark hebt van vóór 1 jan 2003, Motronic 2.4 met kat hoort er geen CCP in. Vanaf de DZ (=Doppel Zündung) moet er een grijze CCP in (30-86-87).

Het grappige is dus dat er bij mij standaard een Rose in zit , 30-87-87a, is eigenlijk voor een R1150RS met Twin Spark. Mijn motor komt uit de UK, dus misschien dat ze daar wat geknutseld hebben, ik heb komende week weer iets te knutselen, een 30-86-87 maken :D
Mijn motort is een R1150RT Single Spark + CAT Bouwjaar 2001-04

Dat kan dan wel kloppen, want hij loopt ook het beste zonder CCP m.i.

Als ik jou zo hoor over de John's Stage 8 Chip, mag ik wel alvast een Rossi helm en Slicks gaan aanschaffen :mrgreen:
Wordt nu wel heel nieuwsgierig.
Wel jammer dat ik hem nog niet binnen heb. Had hem 2 aug al besteld, maar sinds gisteren
nog niks vernomen. Dus gisteren mail gestuurd naar John waar de bestelling bleef.
Vandaag bericht dat ie verstuurd is. Weet niet hoelang deze erover doet, maar zal
wel aankomende week worden. Denk dat ie het vergeten was te versturen vorige week.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Laatst gewijzigd door Rebel op 11 aug 2017, 23:01, 1 keer totaal gewijzigd.
BMW R 1200 RT (2010), ABS, ASC, ESA, RDC ThunderGrey-Metallic/Titan Silber, Michelin Pilot Road 4GT
"We are rebels for a cause, poets with a dream and we won't let this world die without a fight"
"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them"
Gebruikersavatar
Rebel
Berichten: 223
Lid geworden op: 12 jun 2017, 13:01
Type: R1150RT
Land: nederland
Woonplaats of omgeving: Breda

Re: De grote schoonmaak is begonnen - Laatste nieuws: John's Stage 8 Chip en het grote CCP mysterie

Ongelezen bericht door Rebel »

Vandaag wat Goodies binnen gekregen van Tills.de voor de kleine klusjes die nog gaan komen Big RT Smile

Wat vulcaniserende isolatie tape
Wat reparatieband voor kabelbomen
Wat Staburags vet, omdat je het maar vast in huis kunt hebben :mrgreen:
Nieuwe klemmetjes voor de benzineleidingen
Een extra benzineleiding snelkoppeling, zodat ik de tank gemakkelijker kan afkoppelen zonder lekkage

Supersnel geleverd trouwens.
Misschien over een paar weekjes ook de r1200 injectoren

Ook maar eens wat geëxperimenteerd met carbon look folie.
De bougiekapjes met deze folie gewrapped en de luchtinlaten wat accent gegeven.
Vin ut nie leluk Big RT Smile
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Laatst gewijzigd door Rebel op 17 aug 2017, 23:41, 1 keer totaal gewijzigd.
BMW R 1200 RT (2010), ABS, ASC, ESA, RDC ThunderGrey-Metallic/Titan Silber, Michelin Pilot Road 4GT
"We are rebels for a cause, poets with a dream and we won't let this world die without a fight"
"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them"
Gebruikersavatar
Baird
2023
2023
Berichten: 4304
Lid geworden op: 21 mar 2009, 17:49
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R1200GS LC
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Baronie van Breda

Re: De grote schoonmaak is begonnen - Laatste nieuws: John's Stage 8 Chip en het grote CCP mysterie

Ongelezen bericht door Baird »

Gelukkig de stalen brandstofkoppeling, bij mijn motor brak vlak voor de vakantie één van de koppelingen af, plastic flutspul. Heb beiden vervangen voor de stalen uitvoering, volgens Reco gaan alleen de mannetjes delen kapot dus alleen die vervangen, was al duur genoeg.

Ik kreeg meteen mail van John na het bestellen en daarna nog wat heen-en weer gemailed en bericht dat hij onderweg is.
Met vriendelijke motorgroet
BeRT



R1200GS LC
R25 (1951)
GPSMAP 276Cx
Volkswagen Eos

ooit:
Jawa CZ 150, Yamaha XS750, R80ST, R1100RT, R1150RT (2x) 450k+ km
Gebruikersavatar
Garfield
Berichten: 265
Lid geworden op: 29 apr 2009, 22:21
Type: R1150RT
Bijz: Zilver, HVV, alarm, topkoffer
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: leusden
Locatie: Leusden

Re: De grote schoonmaak is begonnen - Laatste nieuws: John's Stage 8 Chip en het grote CCP mysterie

Ongelezen bericht door Garfield »

Bjj mij duurde het een week of drie voordat ik de chip binnen had. En als je er op wacht, lijkt het nog veel langer te duren. Maar je hoeft je niet te vervelen zo te zien Big RT Smile

Inmiddels rijd ik ook zonder ccp, ben wel benieuwd naar het verbruik. Ik zie tot nu nog niet veel verschil met 30 87 (het verbruik bedoel ik). Maar ik geef toe dat het nog een haartje beter loopt _005 Dus het blijft even zonder ccp. _004
Groeten, Frans
Als je het weet, is het niet moeilijk.
Gebruikersavatar
Rebel
Berichten: 223
Lid geworden op: 12 jun 2017, 13:01
Type: R1150RT
Land: nederland
Woonplaats of omgeving: Breda

Re: De grote schoonmaak is begonnen - Laatste nieuws: John's Stage 8 Chip en het grote CCP mysterie

Ongelezen bericht door Rebel »

Garfield schreef: 12 aug 2017, 21:19 Bjj mij duurde het een week of drie voordat ik de chip binnen had. En als je er op wacht, lijkt het nog veel langer te duren. Maar je hoeft je niet te vervelen zo te zien Big RT Smile

Inmiddels rijd ik ook zonder ccp, ben wel benieuwd naar het verbruik. Ik zie tot nu nog niet veel verschil met 30 87 (het verbruik bedoel ik). Maar ik geef toe dat het nog een haartje beter loopt. Dus het blijft even zonder ccp. _004
Kennelijk hebben we de goede setting gevonden 8)_
Van welke bouwjaar is jouw R1150RT ?
BMW R 1200 RT (2010), ABS, ASC, ESA, RDC ThunderGrey-Metallic/Titan Silber, Michelin Pilot Road 4GT
"We are rebels for a cause, poets with a dream and we won't let this world die without a fight"
"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them"
Gebruikersavatar
Garfield
Berichten: 265
Lid geworden op: 29 apr 2009, 22:21
Type: R1150RT
Bijz: Zilver, HVV, alarm, topkoffer
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: leusden
Locatie: Leusden

Re: De grote schoonmaak is begonnen - Laatste nieuws: John's Stage 8 Chip en het grote CCP mysterie

Ongelezen bericht door Garfield »

Volgens het kenteken is de afgiftedatum 23 maart 2001.
Ik ben niet de eerste eigenaar en toen ik hem destijds kreeg zat er een rose ccp in. Wat dus in mijn optiek niet voldeed _001
Groeten, Frans
Als je het weet, is het niet moeilijk.
Gebruikersavatar
Rebel
Berichten: 223
Lid geworden op: 12 jun 2017, 13:01
Type: R1150RT
Land: nederland
Woonplaats of omgeving: Breda

Re: De grote schoonmaak is begonnen - Laatste nieuws: John's Stage 8 Chip en het grote CCP mysterie

Ongelezen bericht door Rebel »

Garfield schreef: 13 aug 2017, 09:52 Volgens het kenteken is de afgiftedatum 23 maart 2001.
Ik ben niet de eerste eigenaar en toen ik hem destijds kreeg zat er een rose ccp in. Wat dus in mijn optiek niet voldeed _001
Daar hoort dan dus ook geen CCP in waarschijnlijk
BMW R 1200 RT (2010), ABS, ASC, ESA, RDC ThunderGrey-Metallic/Titan Silber, Michelin Pilot Road 4GT
"We are rebels for a cause, poets with a dream and we won't let this world die without a fight"
"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them"
Gebruikersavatar
Baird
2023
2023
Berichten: 4304
Lid geworden op: 21 mar 2009, 17:49
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R1200GS LC
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Baronie van Breda

Re: De grote schoonmaak is begonnen - Laatste nieuws: John's Stage 8 Chip en het grote CCP mysterie

Ongelezen bericht door Baird »

Heb een variabele CCP gemaakt en nu dus 30-86-87 (=grijs: GS/RT + TS + kat) geïnstalleerd, morgen proberen, ben benieuwd.
Met vriendelijke motorgroet
BeRT



R1200GS LC
R25 (1951)
GPSMAP 276Cx
Volkswagen Eos

ooit:
Jawa CZ 150, Yamaha XS750, R80ST, R1100RT, R1150RT (2x) 450k+ km
Gebruikersavatar
Rebel
Berichten: 223
Lid geworden op: 12 jun 2017, 13:01
Type: R1150RT
Land: nederland
Woonplaats of omgeving: Breda

Re: De grote schoonmaak is begonnen - Laatste nieuws: John's Stage 8 Chip en het grote CCP mysterie

Ongelezen bericht door Rebel »

Baird schreef: 13 aug 2017, 23:08 Heb een variabele CCP gemaakt en nu dus 30-86-87 (=grijs: GS/RT + TS + kat) geïnstalleerd, morgen proberen, ben benieuwd.
En heb je al wat eerste testresultaten BeRT :)
BMW R 1200 RT (2010), ABS, ASC, ESA, RDC ThunderGrey-Metallic/Titan Silber, Michelin Pilot Road 4GT
"We are rebels for a cause, poets with a dream and we won't let this world die without a fight"
"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them"
Gebruikersavatar
Baird
2023
2023
Berichten: 4304
Lid geworden op: 21 mar 2009, 17:49
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R1200GS LC
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Baronie van Breda

Re: De grote schoonmaak is begonnen - Laatste nieuws: John's Stage 8 Chip en het grote CCP mysterie

Ongelezen bericht door Baird »

Rebel schreef: 15 aug 2017, 21:37
Baird schreef: 13 aug 2017, 23:08 Heb een variabele CCP gemaakt en nu dus 30-86-87 (=grijs: GS/RT + TS + kat) geïnstalleerd, morgen proberen, ben benieuwd.
En heb je al wat eerste testresultaten BeRT :)
Ja en ook contact gehad met John.
De 30-86-87 gaf geen verandering t.o.v. de 30-87-87A. Op advies van John zonder CCP gereden, als surge is weg in de lage toeren, rijdt als een carburateur fiets _005 . John stelt dat er in mijn fiets toch echt de 30-87-87A thuis hoort ondanks dat de Duitse lijst die ik heb iets anders zegt.
John kan eventueel mijn Stage-7 chip aanpassen zodat hij helemaal optimaal wordt voor het lage toerengebied.

to be continued ...................
Met vriendelijke motorgroet
BeRT



R1200GS LC
R25 (1951)
GPSMAP 276Cx
Volkswagen Eos

ooit:
Jawa CZ 150, Yamaha XS750, R80ST, R1100RT, R1150RT (2x) 450k+ km
Gebruikersavatar
Rebel
Berichten: 223
Lid geworden op: 12 jun 2017, 13:01
Type: R1150RT
Land: nederland
Woonplaats of omgeving: Breda

Re: De grote schoonmaak is begonnen - Laatste nieuws: Montage van John's Stage 8 Chip en nog wat kleine klusjes

Ongelezen bericht door Rebel »

Vandaag klusjesdag 8)_

De Topkofferdeksel en rugsteun van Speedy ontvangen en gemonteerd.
Zelf een KFR Terminator gemaakt om mee te experimenteren :mrgreen:
Vandaag ook de Stage 8 Chip van John Gemi ontvangen.

Dus het wordt weer spannend vandaag :D

Het klussenlijstje van vandaag;
- Demonteren kuip
- Tank leeg laten lopen
- Tank demonteren
- Benzinefilter ed. vervangen incl. nieuwe benzineslangklemmen monteren.
- Benzineslangsnelkoppeling monteren.
- ECU demonteren en John's Stage 8 Chip installeren.
- Hier en daar de isolatie van de kabelbomen repareren.
- Alles weer monteren
- Proefrijden
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
BMW R 1200 RT (2010), ABS, ASC, ESA, RDC ThunderGrey-Metallic/Titan Silber, Michelin Pilot Road 4GT
"We are rebels for a cause, poets with a dream and we won't let this world die without a fight"
"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them"
Gebruikersavatar
Rebel
Berichten: 223
Lid geworden op: 12 jun 2017, 13:01
Type: R1150RT
Land: nederland
Woonplaats of omgeving: Breda

Re: De grote schoonmaak is begonnen - Laatste nieuws: Vervangen van het brandstoffilter en montage snelkoppeling

Ongelezen bericht door Rebel »

Vandaag als eerste de brandstoffilter vervangen en de benzineslang snelkoppeling gemonteerd.
Omdat ik graag wilde weten hoe het oude brandstoffilter eruit zag heb ik deze doormidden gezaagd.
Het zag er aan de binnenkant niet best uit. :O
Er stond ook een datum van 2003 op dus hoog tijd dat deze vernieuwd werd.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Laatst gewijzigd door Rebel op 20 aug 2017, 02:30, 1 keer totaal gewijzigd.
BMW R 1200 RT (2010), ABS, ASC, ESA, RDC ThunderGrey-Metallic/Titan Silber, Michelin Pilot Road 4GT
"We are rebels for a cause, poets with a dream and we won't let this world die without a fight"
"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them"
Gebruikersavatar
Rebel
Berichten: 223
Lid geworden op: 12 jun 2017, 13:01
Type: R1150RT
Land: nederland
Woonplaats of omgeving: Breda

Re: De grote schoonmaak is begonnen - Laatste nieuws: Eerste rijervaringen met de Stage 8 Chip van John Gemi

Ongelezen bericht door Rebel »

Het grote moment is aangebroken . . . . de montage van de Stage 8 Chip van John Gemi 8)_

De Motronic gedemonteerd en printplaat losgemaakt.
Vervolgens het beschermkapje van de chip afgehaald en de oude chip verwijderd en vervangen
door de Stage 8 Chip van John Gemi.
Toen alles weer in omgekeerde volgorde in elkaar gezet en de Motronic weer gemonteerd.
Vervolgens de tank gemonteerd en gaan proefrijden.

Wooowwww wat een verschil Big RT Smile

Het blok loopt nu echt veeeeeel beter en het KFR heb ik niet meer kunnen bespeuren.
Opvallend is dat het blok veel beter oppakt, sneller accelereert en bij lage toeren veel meer koppel heeft.
Ook is de gehele rijervaring veel prettiger en soepeler geworden.
Als je het gas opendraait gaat hij er als de brandweer vandoor, veel feller op het gas en sneller in de toeren maar
zonder dat hij echt agressief wordt. Over het gehele toerengebied blijft het soepel.
Wat ik met de relatief korte proefrit wel al gemerkt heb, is dat ik nu gemakkelijk een versnelling hoger kan rijden, zonder
in te boeten aan trekkracht. Wel zo prettig bij langzame bochten en rotondes.
Voor een echt goed beeld zal ik er wel wat langer mee moeten rijden.
Maar mijn eerste indruk is super en de investering meer dan waard -kwijling- _004
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
BMW R 1200 RT (2010), ABS, ASC, ESA, RDC ThunderGrey-Metallic/Titan Silber, Michelin Pilot Road 4GT
"We are rebels for a cause, poets with a dream and we won't let this world die without a fight"
"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them"
Gebruikersavatar
Garfield
Berichten: 265
Lid geworden op: 29 apr 2009, 22:21
Type: R1150RT
Bijz: Zilver, HVV, alarm, topkoffer
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: leusden
Locatie: Leusden

Re: De grote schoonmaak is begonnen - Laatste nieuws: Eerste rijervaringen met de Stage 8 Chip van John Gemi

Ongelezen bericht door Garfield »

Hoe herkenbaar Big RT Smile

Heb precies dezelfde ervaring, -top-
Groeten, Frans
Als je het weet, is het niet moeilijk.
Gebruikersavatar
Rebel
Berichten: 223
Lid geworden op: 12 jun 2017, 13:01
Type: R1150RT
Land: nederland
Woonplaats of omgeving: Breda

Re: De grote schoonmaak is begonnen - Laatste nieuws: Eerste rijervaringen met de Stage 8 Chip van John Gemi

Ongelezen bericht door Rebel »

Nieuwe dag, nieuwe uitdagingen Big RT Smile

Vandaag maar eens de injectoren gaan bekijken, aangezien de motor toch open ligt.

Eerst aan de linkerkant de injector gedemonteerd.
Vervolgens aan de rechterkant het stekkertje van de injector losgemaakt.
Contact aan en starten om te kijken wat het spaypatroon van de linker injector is.
Dit heb ik zo'n 2 a 3 keer herhaald en vervolgens met een potlood de grenzen afgetekend.
Vervolgens hetzelfde gedaan aan de rechterkant.
Als ik de spraypatronen links en rechts beoordeel op het karton, zou ik zeggen dat deze
aardig hetzelfde zijn.
Mijn conclusie is dat de injectoren nog prima zijn.
Vervolgens de rubber ringen vervangen en alles weer gemonteerd.
Aan de injectoren ga ik dus voorlopig niks doen. Weer een vinkje gezet :)
Als laatste nog even de boel warmgedraaid.
Job done _004

[youtube]https://youtu.be/fQ4LnDfAXjk[/youtube]
[youtube]https://youtu.be/OapyNtaCopE[/youtube]
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
BMW R 1200 RT (2010), ABS, ASC, ESA, RDC ThunderGrey-Metallic/Titan Silber, Michelin Pilot Road 4GT
"We are rebels for a cause, poets with a dream and we won't let this world die without a fight"
"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them"
Gebruikersavatar
Rebel
Berichten: 223
Lid geworden op: 12 jun 2017, 13:01
Type: R1150RT
Land: nederland
Woonplaats of omgeving: Breda

Re: De grote schoonmaak is begonnen - Laatste nieuws: Eerste rijervaringen met de Stage 8 Chip van John Gemi

Ongelezen bericht door Rebel »

Weer even een vervolg van het verhaal.

Vandaag eens een lange rit gemaakt en ik moet zeggen dat is prima bevallen.
Het gaat allemaal veel soepeler en accelereren gaat ook geweldig.
Ook prettig is het toegenomen koppel bij lage toeren, waardoor toch steeds een hogere versnelling gereden
kan worden.

Met de afstelling ben ik op dit moment erg tevreden, dus kan ik mij gaan richten op de volgende punten om aan te pakken.
Want ja ik heb nog meer irritatie puntjes :mrgreen:

Zo was daar het zadel en de zit waar ik nog niet over tevreden was.
Laat ik nou net tegen een Corbin zadel aan lopen 8)_
De prijs was redelijk en de deal dus snel gemaakt.

Nu nog even het verlanglijstje
------------------------------------------------------------------------------------------------------
Hyperpro voor en achter - want de originele schokdempers gedragen zich als een skippybal (nog ff sparen ;) )
De ophanging/aandrijving - Controle van de voor en achterwiel ophanging, lagers, speling, spiebanen, cardan, etc (wordt iets voor de wintermaanden)
De voorpoten - Poedercoaten/Spuiten, Nieuwe olie, rubber, misschien nieuwe veren (ook iets voor de winter)
De remmerij - Vervangen remleidingen, remblokken, remvloeistof, achterschijf (moet binnenkort toch een keer gaan gebeuren)
Nieuw boutensetje en klemmetjes - Vertonen inmiddels aardig wat slijtage (moet binnenkort)
Poedercoaten voor- en achterwiel - Zijn dof en hier en daar gekrast (ook voor de winter)
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
BMW R 1200 RT (2010), ABS, ASC, ESA, RDC ThunderGrey-Metallic/Titan Silber, Michelin Pilot Road 4GT
"We are rebels for a cause, poets with a dream and we won't let this world die without a fight"
"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them"
Gebruikersavatar
Rebel
Berichten: 223
Lid geworden op: 12 jun 2017, 13:01
Type: R1150RT
Land: nederland
Woonplaats of omgeving: Breda

Re: De grote schoonmaak is begonnen - Laatste nieuws: Eerste rijervaringen met de Stage 8 Chip van John Gemi

Ongelezen bericht door Rebel »

Na wat interessant materiaal gelezen en bekeken te hebben over O2 sensors heb ik besloten om deze week de Lambda Sonde/Sensor
eens aan een nadere inspectie te onderwerpen.
De Lambda sonde speelt cruciale rol v.w.b. de brandstof/verbranding huishouding.
Ik wil graag weten of ook deze in orde is en ga proberen dit zelf te testen.

Voor geïnteresseerden is hier wat leerzaam materiaal, waarin precies uitgelegd wordt hoe een lambda sonde werkt en wat oorzaken kunnen zijn waardoor deze defect raakt. Ook wordt duidelijk dat een lambda sonde niet het eeuwige leven heeft en om de zoveel tijd vervangen moet worden.
Je moet er wel even voor gaan zitten wat het is een heel verhaal, maar wel erg interessant _004

BMW R 1200 RT (2010), ABS, ASC, ESA, RDC ThunderGrey-Metallic/Titan Silber, Michelin Pilot Road 4GT
"We are rebels for a cause, poets with a dream and we won't let this world die without a fight"
"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them"
Gebruikersavatar
Baird
2023
2023
Berichten: 4304
Lid geworden op: 21 mar 2009, 17:49
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R1200GS LC
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Baronie van Breda

Re: De grote schoonmaak is begonnen - Laatste nieuws: Eerste rijervaringen met de Stage 8 Chip van John Gemi

Ongelezen bericht door Baird »

Ben inmiddels halverwege dit zeer interessante filmpje!

Heb jij aan de buitenkant van de bekabeling al eens gekeken of de mantel ook de functie heeft zoals hij hier noemt? Mijn motor staat verkeerd om en kan pas morgen kijken of daar beschadigingen opzitten na 14 jaar. Als je de sensor er uit hebt ben ik benieuwd naar de foto's.
Met vriendelijke motorgroet
BeRT



R1200GS LC
R25 (1951)
GPSMAP 276Cx
Volkswagen Eos

ooit:
Jawa CZ 150, Yamaha XS750, R80ST, R1100RT, R1150RT (2x) 450k+ km
Gebruikersavatar
Rebel
Berichten: 223
Lid geworden op: 12 jun 2017, 13:01
Type: R1150RT
Land: nederland
Woonplaats of omgeving: Breda

Re: De grote schoonmaak is begonnen - Laatste nieuws: Montage Matching R1200 Injectors van Tills

Ongelezen bericht door Rebel »

Vandaag de spulletjes binnengekregen van Tills.de.
2 Matching R1200 Injectors van Tills
1 Brandstof snelkoppeling
1 Bausatz Adapter BMW Dosselklappenpoti 4 Polig / TPS testkabel

Omdat de huidige plastic brandstofsnelkoppeling niet meer zo fris was ,
ook maar een metalen exemplaar laten komen.
En wat denk je dat er gebeurd bij de demontage . . . . . . . . . .
Het hele zakie breek af, gevolgd door nog een paar oud rotterdamsche scheldwoorden, want ik deed ook m'n klauwen zeer :mrgreen:
Het plastic was met de jaren erg verweerd en broos geworden.
Mooi op tijd dit keer met het steken van een nieuwe zullen we maar zeggen.

De TPS bausatz ga ik vanavond in elkaar zetten.
Er zitten verder geen instructies bij dus nog even uitzoeken hoe de TPS hiermee af te stellen is.
Of misschien hier iemand die weet hoe dat moet met dat kabeltje?

Vervolgens ben ik verder gegaan met de montage van de nieuwe matching R1200 injectors van tills.de.
De hele klus was een fluitje van een cent, na de bijgeleverde instructies doorgenomen te hebben.
De demontage van de oude en montage van de nieuwe, was in een halfuurtje gebeurd.
Daarna nog alles even nalopen, contact aan, starten en lopen _004
Proefrijden ga ik later doen, want het was geen weer hiero.
Dus wordt weer vervolgd 8)_
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
BMW R 1200 RT (2010), ABS, ASC, ESA, RDC ThunderGrey-Metallic/Titan Silber, Michelin Pilot Road 4GT
"We are rebels for a cause, poets with a dream and we won't let this world die without a fight"
"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them"
Gebruikersavatar
Rebel
Berichten: 223
Lid geworden op: 12 jun 2017, 13:01
Type: R1150RT
Land: nederland
Woonplaats of omgeving: Breda

Re: De grote schoonmaak is begonnen - Laatste nieuws: Montage Matching R1200 Injectors van Tills

Ongelezen bericht door Rebel »

Weer even een berichtje van het front 8)_

Vandaag de TPS gemeten en nog iets nauwkeuriger afgesteld.
Hij gaf 319mV aan terwijl het ergens rond de 371mV zou moeten zijn. Dus binnen de tolerantie maar toch maar een beetje bijgesteld.
Vervolgens uitgebreid proefgereden met de nieuwe matching R1200 injectors van Tills.
Ik was eerst niet van plan de injectors te vervangen, maar na nog wat meer gelezen te hebben toch maar besloten de oude te vervangen,
vanwege de betere verneveling en dus verbranding.

Bij aanvang van de rit merkte ik direct al verschil.
Het blok loopt weer mooier en met minder trillingen, alles te maken met de matching injectors en de betere verbranding.

Na de motor lekker warm gereden te hebben ook maar eens ff het gas erop.
Woowwww wat een power komt er los en hoe gelijkmatig verloopt het vermogen nu. Lijkt wel een R1200S :mrgreen:
Ik heb nu ook meer het gevoel met een carburateur versie te maken te hebben, soepeler en ronder.
Het is allemaal weer net iets beter geworden met deze nieuwe injectors.
Wat ik alleen niet begrijp is dat er toch nog steeds ietsie pietsie KFR te bespeuren valt tussen de 2000 en 2500 tpm.
Opvallend is wel dat er aan het begin van de rit helemaal geen sprake was van KFR, maar pas nadat het blok flink opgewarmd was.
Dat laatste is iets wat mij niet los laat.
Enige wat ik nog kan bedenken is dat toch de lambda sonde/ O2 sensor hiervoor verantwoordelijk is.
Met name bij een goed opgewarmd blok gaat de lambda sonde ook een rol spelen, wat dit zou kunnen verklaren.
De lambda sonde zit er waarschijnlijk al 110.000km in en het is dus heel aannemelijk dat deze niet meer als nieuw functioneert.
Aangezien ik de RT niet van zijn kat wil ontdoen, toch ook maar eens de lambda sonde gaan vervangen. Ben nou toch bezig 8)_
BMW R 1200 RT (2010), ABS, ASC, ESA, RDC ThunderGrey-Metallic/Titan Silber, Michelin Pilot Road 4GT
"We are rebels for a cause, poets with a dream and we won't let this world die without a fight"
"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them"
Gebruikersavatar
Rebel
Berichten: 223
Lid geworden op: 12 jun 2017, 13:01
Type: R1150RT
Land: nederland
Woonplaats of omgeving: Breda

Re: De grote schoonmaak is begonnen - Laatste nieuws: Montage Matching R1200 Injectors van Tills

Ongelezen bericht door Rebel »

Daar zijn we weer met een update 8)_
Vandaag de uitlaat en lambda sonde gedemonteerd.
Ik moet zeggen dat de lambda sonde er optisch erg goed uitziet, wat natuurlijk niks zegt over de
technische staat en werking. Ga deze toch maar vervangen om zeker te zijn van de correcte werking.

Vervolgens de uitlaat die helemaal aangekoekt was schoongemaakt.
Eerst een poging gedaan met polijstpasta en een doek. Maar al gauw bleek dat het daar niet mee ging.
Toen mijn wonderschijven maar ingezet om hem schoon te maken. Eerst met blauw en daarna met rood
op de hardnekkige plekken. Er kwam zowaar weer een metaalkleur tevoorschijn :)

Vandaag ook de vier uitgelubberde gaten van de onderspoiler gerepareerd.
Na 16 jaar waren deze zo groot geworden dat de boutjes er bijna doorheen vielen.
Eerst de gaten licht opgeschuurd en ontvet. Daarna aan de achterzijde afgeplakt.
Vervolgens met 2-componenten epoxyhars de gaten opgevuld en gelijk een metalen ring meegegoten.
Nadat de epoxy uitgehard was de gaten opgeboord en daarna gespoten.
Eerst met zilverkleurige lak en daarna afgewerkt met blanke lak.
Dat kan er ook weer jaren tegen _004
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
BMW R 1200 RT (2010), ABS, ASC, ESA, RDC ThunderGrey-Metallic/Titan Silber, Michelin Pilot Road 4GT
"We are rebels for a cause, poets with a dream and we won't let this world die without a fight"
"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them"
Gebruikersavatar
Baird
2023
2023
Berichten: 4304
Lid geworden op: 21 mar 2009, 17:49
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R1200GS LC
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Baronie van Breda

Re: De grote schoonmaak is begonnen - Laatste nieuws: Montage Matching R1200 Injectors van Tills

Ongelezen bericht door Baird »

Mooi!

1) vertel eens iets meer over die blauwe en rode schijf _001
2) de lambdasonde heeft dus geen luchtverbinding via de bekabeling voor de referentie lucht (zoals in het filmpje genoemd wordt)
Met vriendelijke motorgroet
BeRT



R1200GS LC
R25 (1951)
GPSMAP 276Cx
Volkswagen Eos

ooit:
Jawa CZ 150, Yamaha XS750, R80ST, R1100RT, R1150RT (2x) 450k+ km
Gebruikersavatar
Rebel
Berichten: 223
Lid geworden op: 12 jun 2017, 13:01
Type: R1150RT
Land: nederland
Woonplaats of omgeving: Breda

Re: De grote schoonmaak is begonnen - Laatste nieuws: Montage Matching R1200 Injectors van Tills

Ongelezen bericht door Rebel »

Die blauwe en rode schijven kun je hier halen https://www.hbm-machines.com/producten/ ... gLoefD_BwE

Ik gebruik deze liever als stalen of messing schijven. Er breken geen draadjes af het vonkt niet en vervormen minder dus gaan
langer mee. Ik vind ze ideaal om te ontroesten of metaal te ontdoen van de verflaag. Als je netjes en precies werkt kun je met de blauwe
schijven ook een geborsteld aluminium effect verkrijgen op aluminium onderdelen.

Op de lambda sonde kan ik inderdaad geen gaatjes ontdekken. Misschien dat deze de buitenlucht pakt via de draden, al
ziet er er vrij afgesloten uit. Ik kan ook geen doorsnee tekening vinden op internet van deze specifieke O2 Sensor. _001

Zojuist de nieuwe Lambda Sonde / O2 Sensor ontvangen via DHL.
De laagste prijs die ik kon vinden op internet inclusief btw en verzendkosten vanaf duitsland (Teilehaber.de) was € 76,30

Dus ik kan weer aan de gang met de montage Big RT Smile
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
BMW R 1200 RT (2010), ABS, ASC, ESA, RDC ThunderGrey-Metallic/Titan Silber, Michelin Pilot Road 4GT
"We are rebels for a cause, poets with a dream and we won't let this world die without a fight"
"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them"
Gebruikersavatar
Rebel
Berichten: 223
Lid geworden op: 12 jun 2017, 13:01
Type: R1150RT
Land: nederland
Woonplaats of omgeving: Breda

Re: De grote schoonmaak is begonnen - Laatste nieuws: Montage Matching R1200 Injectors van Tills

Ongelezen bericht door Rebel »

Weer even een update van het KFR front 8)_

Vanavond de oude lambda sonde vervangen door de nieuwe.
Vervolgens de Motronic weer gereset en gaan proefrijden.
Na een rit van ongeveer 50km geen enkele keer KFR kunnen bespeuren.
Hij loopt nu als een zonnetje, mooi rond en soepel, pakt goed op in de lage toeren, loopt mooi regelmatig en
trekt als een lier met accelereren.

Het heeft even geduurd en wat euro's gekost, maar ik kan wel zeggen dat ik uiterst tevreden ben met het resultaat Big RT Smile

Dat laatste stukje KFR lag toch aan de lambda sonde.
Om dit te testen de oude lambda sonde aan de multimeter gehangen en opgewarmd met een propaanbrandertje.
De sensor deed nagenoeg niets en haalde de 0.2V niet eens.
Mijn conclusie is dan ook dat de oude sensor gewoon kapot is en niet meer werkt zoals het hoort.

Weer een probleem uit de wereld en op naar het volgende :-)
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
BMW R 1200 RT (2010), ABS, ASC, ESA, RDC ThunderGrey-Metallic/Titan Silber, Michelin Pilot Road 4GT
"We are rebels for a cause, poets with a dream and we won't let this world die without a fight"
"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them"
Gebruikersavatar
Bert M
Erelid
Erelid
Berichten: 2313
Lid geworden op: 26 dec 2011, 16:45
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: F650GS
Land: Verenigd Koninkrijk
Woonplaats of omgeving: Nottinghamshire

Re: De grote schoonmaak is begonnen - Laatste nieuws: Montage Matching R1200 Injectors van Tills

Ongelezen bericht door Bert M »

Interessant technisch en keurig gedocumenteerd verhaal.

Ik worstel na lezing eigenlijk met twee vragen:

Vraag 1)

Heb je de indruk dat, als je met de lambda sonde was begonnen, de initieel aanwezige KFR ook al opgelost zou zijn geweest? Ik denk dat dit een vraag is, die veel meelezers met last van hardnekkige KFR, maar zonder de financiële middelen om de volledige modificatie zoals jij doorgevoerd hebt, te doen zeker zullen hebben.

En dat brengt mij direct bij vraag 2)

Kun (en wil) je een indicatie geven wat nu de volledige modificatie gekost heeft, om de motor zover te krijgen dat hij daadwerkelijk naar je zin loopt?
Met vriendelijke motorgroet
Bert M

Le Làmh Làidir Bratach Bhan Chlann Aoidh
Gebruikersavatar
Rebel
Berichten: 223
Lid geworden op: 12 jun 2017, 13:01
Type: R1150RT
Land: nederland
Woonplaats of omgeving: Breda

Re: De grote schoonmaak is begonnen - Laatste nieuws: Montage Matching R1200 Injectors van Tills

Ongelezen bericht door Rebel »

Nee, ik denk niet dat de Lambda sensor alleen de oorzaak was van het KFR gebeuren.
Immers was het KFR al bijna weg maar nog ietsie pietsie aanwezig tussen de 2000 en 25000tpm.
Er waren bij mij duidelijk meerdere zaken die het KFR uiteindelijk opgelost hebben.

Maar laat ik voorop stellen dat ik de lambda sensor preventief vervangen heb puur op basis van het aantal km's (110000) en 
informatie hierover op het internet. Dus ik heb niet eerst professioneel getest om te constateren of de lambda sensor ook echt defect was.
Ten eerste heb ik geen professionele apparatuur om dit goed te kunnen doen en ten tweede ben ik geen auto/motor specialist maar hobbyist
die probeert met beperkt budget, kennis en middelen een probleem op te lossen. 
Er zijn natuurlijk verschillende aanvliegroutes om de oorzaak van een probleem op te sporen en uiteindelijk op te lossen.
Het gemakkelijkste zou ook geweest zijn om de motor gelijk naar Reco te brengen en zelf op de bank te gaan zitten punniken bij GTST ofzo  :mrgreen:
Maar voor mij is het de lol om zelf zoveel mogelijk problemen uit te zoeken en oplossingen hiervoor te vinden en te delen met anderen.
Dat maakt het juist ook zo interessant, leerzaam en leuk om te doen, ondanks dat je misschien in allerlei valkuilen trapt en meer euro's kwijt bent. 
Maar het geeft uiteindelijk veel voldoening als het je lukt. Big RT Smile

Ik ben een paar maanden geleden begonnen met een RT die er niet uitzag, slecht liep en nogal wat technische mankementen had.
Inmiddels geworden tot een RT die in mijn ogen weer erg fijn rijdt en beter loopt als een nieuwe. (op de remmerij en vering na want die moet nog) 
De problemen die mijn RT had waren niet alleen toe te schrijven aan een slecht werkende lambda sensor, er waren meer zaken die 
tesamen de oplossing gebracht hebben.

Nog even het lijstje wat ik er tot nu toe motorisch aan gedaan heb:
Nieuwe hallgever en opnieuw afgesteld
Kleppen gecontroleerd (uit: 0.3 in: 0.15) stond al goed
Nieuwe Oliefilter en alle Oliën vervangen
Afstelling stationair en synchronisatie door FreekC alles mooi op nul
Nieuwe bougies NGK Iridium / Brisk maakt geen verschil nu Iridium
Motronic chip vervangen door Stage 8 van John Gemi
Nieuw benzinefilter gemonteerd
Nieuwe R1200 injectoren gemonteerd
TPS opnieuw afgesteld
Nieuwe Lambda sensor gemonteerd

Als je puur de afstelling bekijkt:
Bezoekje aan FreekC voor stationair en sychronisatie (doos worstenbrood of sigaren :mrgreen: )
Kleppen stellen met pakkingmateriaal € 25
Iridium bougies € 25
Stage 8 chip John Gemi € 82
Benzinefilter € 15
R1200 Injectors € 160
TPS afgesteld € 0
Lambda sensor € 76

Vergeleken met de andere KFR oplossingen in de markt toch zo gek nog niet qua euro's.
Maar door de toepassing van de chip en nieuwe injectors krijg je ook een veel lekkerder rijdende fiets,
meer vermogen, hoger koppel, soepele en ronde loop.

Ik wil er nog wel aan toevoegen dat bovenstaande geen regel is voor elke R1150RT Single Spark.
Dit model blijft vanwege het design nou eenmaal gevoelig qua afstelling en het is niet voor niets dat meneer BMW
ook de twin spark bedacht heeft.
Maar ik heb wel het gevoel dat ik er nu het maximale uitgehaald heb wat binnen het basispakket mogelijk is.
Laatst gewijzigd door Rebel op 02 sep 2017, 14:53, 2 keer totaal gewijzigd.
BMW R 1200 RT (2010), ABS, ASC, ESA, RDC ThunderGrey-Metallic/Titan Silber, Michelin Pilot Road 4GT
"We are rebels for a cause, poets with a dream and we won't let this world die without a fight"
"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them"
Gebruikersavatar
Benji
Berichten: 555
Lid geworden op: 01 nov 2009, 20:59
Type: R1150RT
Land: België
Woonplaats of omgeving: Limburg
Locatie: Hoeselt

Re: De grote schoonmaak is begonnen - Laatste nieuws: Montage Matching R1200 Injectors van Tills

Ongelezen bericht door Benji »

Rebel

Hoe weet je of dit de juiste vervanger is voor jouw lambdasonde, heb via de site van realOEM eens gezocht en kan dat onderdeel nummer niet matchen met wat jij gevonden hebt. Op teilehaber staat het BMW onderdeelnummer, maar komt niet overeen met dat van realOEM. Misschien zie ik iets over het hoofd. :?
Motorrijden is meer dan merk en type. Motorrijden wil je liefst zorgeloos doen ... en met zekerheden qua veiligheid en toekomstverwachting van zo weinig mogelijk kosten.
Gebruikersavatar
Rebel
Berichten: 223
Lid geworden op: 12 jun 2017, 13:01
Type: R1150RT
Land: nederland
Woonplaats of omgeving: Breda

Re: De grote schoonmaak is begonnen - Laatste nieuws: Montage Matching R1200 Injectors van Tills

Ongelezen bericht door Rebel »

Ik heb gezocht op Bosch 0 258003854 - 760 maar ook 11781341022.
dus https://www.teilehaber.de/autoteile-sho ... 41022.html

De sensor die geleverd werd had exact hetzelfde nummer als de oude.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
BMW R 1200 RT (2010), ABS, ASC, ESA, RDC ThunderGrey-Metallic/Titan Silber, Michelin Pilot Road 4GT
"We are rebels for a cause, poets with a dream and we won't let this world die without a fight"
"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them"
Gebruikersavatar
Benji
Berichten: 555
Lid geworden op: 01 nov 2009, 20:59
Type: R1150RT
Land: België
Woonplaats of omgeving: Limburg
Locatie: Hoeselt

Re: De grote schoonmaak is begonnen - Laatste nieuws: Montage Matching R1200 Injectors van Tills

Ongelezen bericht door Benji »

Zie het al, had jouw nummers vergeleken met de lambdasonde van een TS van bwj 2005 en jouw motor is van 2001. _001
Motorrijden is meer dan merk en type. Motorrijden wil je liefst zorgeloos doen ... en met zekerheden qua veiligheid en toekomstverwachting van zo weinig mogelijk kosten.
Gebruikersavatar
Rebel
Berichten: 223
Lid geworden op: 12 jun 2017, 13:01
Type: R1150RT
Land: nederland
Woonplaats of omgeving: Breda

Re: De grote schoonmaak is begonnen - Laatste nieuws: Rijervaring 3 weken na modificaties

Ongelezen bericht door Rebel »

Nog even een update van het front. 8)_

Inmiddels is het alweer 3 weken en ongeveer 1000km geleden dat ik mijn modificaties heb uitgevoerd.

Ik heb helemaal geen last meer van KFR gehad en de motor loopt in mijn ogen nu als een zonnetje.
Het is een genot om ermee te rijden in vergelijking met de oude situatie.
De chip en injectoren geven het blok echt nieuw leven.
Vooral het vermogen onderin brengt mij veel rijgenot omdat ik veel minder moet schakelen.
In het begin was ik bang dat het brandstofverbruik zou gaan stijgen, echter uit diverse tankbeurten is
gebleken dat het verbruik gelijk is aan de oude situatie tussen de 1 op 16 a 17.
Ik heb zelfs al een keer 1 op 20 gehaald tijdens een lange rit, waarbij er natuurlijk rustig gereden werd.
Al met al ben ik zeer tevreden met de resultaten en hebben de modificaties (chip/injectoren) eerlijk gezegd meer gebracht
dan ik verwacht had. _004

Ik merk helaas wel dat ik nu ook meer op de andere tekortkomingen ga letten ;)
Zo bevalt mij de vering niet en deint hij mij teveel. Ook met andere instellingen van de schokdemper
gaat dit niet weg. Wordt toch eens tijd om te kijken naar nieuwe schokdempers.
Want met deze vering geeft het mij vooral in bochten te weinig vertrouwen.
Ik heb al even gekeken naar de Hyperpro's, maar jezus wat een prijzen.
Ik twijfel op dit moment enorm of ik wel voor Hyperpro's moet gaan of dat ook andere merken in aanmerking komen. _001

Ben eigenlijk ook wel benieuwd naar jullie ervaringen hiermee om te kijken of dat mij verder op weg helpt c.q. over de streep trekt. :roll:

Een ander puntje wat mij opvalt is dat het stuurgedrag van mijn R1150RT erg beïnvloed wordt door de bandenspanning.
Als ik de bandenspanning heb staan op V/A 2.3/2.5 stuurt hij duidelijk minder gemakkelijk dan op 2.7/2.9.
Nou weet ik wel dat de bandenspanning altijd van invloed is op het stuurgedrag, maar ik vind het opvallend veel verschil bij
deze relatief kleine variatie. Kan natuurlijk ook iets te maken hebben met de schokdempers, maar dat weet ik niet zeker.
Mijn vorige 2 GS'en waren in ieder geval veel minder gevoelig voor dit soort variaties.
Ik vraag mij dan ook af of dit normaal is en of ook jullie ervaring zo is.
BMW R 1200 RT (2010), ABS, ASC, ESA, RDC ThunderGrey-Metallic/Titan Silber, Michelin Pilot Road 4GT
"We are rebels for a cause, poets with a dream and we won't let this world die without a fight"
"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them"
Gebruikersavatar
EileRT
Forumbeheerder
Forumbeheerder
Berichten: 4474
Lid geworden op: 11 feb 2012, 12:06
Type: R1100RT
Bijz: Bj. 2000 + ZTechnikVStream-HyperPro-StebelNautilus
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Drachten

Re: De grote schoonmaak is begonnen - Laatste nieuws: Rijervaring 3 weken na modificaties

Ongelezen bericht door EileRT »

Je kunt wat de vering betreft ook op de bestaande (originele) schokdempers de paarse Hyperpro veren doen. Dat heb ik ruim vijf jaar geleden ook gedaan. Ik moet wel zeggen dat de schokdempers van mijn RT destijds nog maar 20K voor de kiezen hebben gehad. En schokdempers gaan, als de kilometerstand verder oploopt, beetje bij beetje achteruit. En dat geldt niet alleen bij een motor.
Ik vind de Hyperpro veren de beste verbetering die ik destijds heb laten uitvoeren aan mijn RT. De wegligging was voorheen zoekend, deinend en zeker niet strak sturend in metname bochten. Met de Hyperpro's (en dus progressieve veren) is de wegligging spectaculair verbeterd. De kosten waren, zo uit mijn hoofd, een slordige 400 euro, maar elke euro waard.
Met vriendelijke motorgroet,
Eilert

Afbeelding
Inspector Gadget

Re: De grote schoonmaak is begonnen - Laatste nieuws: Rijervaring 3 weken na modificaties

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

Op mijn 1100RT toentertijd ook bemerkt dat de veren zeer vroegtijdig toch echt versleten waren. (23k kilometerstand)
Inderdaad deinen en het bochtenwerk lag meer aan de motor dan aan mij.
Nadat de HyperPro veren gemonteerd waren, werd de motor letterlijk messcherp, wat een verschil.

En inderdaad, ook ik merkte desondanks ook een positief verschil met een hogere bandendruk.
2,7 voor en 2,9 achter. Anders voelde ik (misschien meer tussen de oren?) de voorband als het ware wrikken, in plaats van rollen.
Voor mij betekende het dat de motor heel veel prettiger de bochten "in viel", stuurde en reageerde, ook op het wegdek.

Ik ben natuurlijk geen expert, maar de 11xxRT is niet bepaald een lichte motor qua gewicht, en het bovenstaande maakte voor mij letterlijk een wereld van verschil.
Gebruikersavatar
HansD
Berichten: 3296
Lid geworden op: 10 sep 2008, 13:30
Type: R1200RT/LC
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Rotterdam
Locatie: Bergschenhoek

Re: De grote schoonmaak is begonnen - Laatste nieuws: Rijervaring 3 weken na modificaties

Ongelezen bericht door HansD »

Andere optie , naast veren vervangen, is het reviseren van je bestaande dempers bijJ&J suspension. Goedkoper dan nieuwe (standaard) dempers en met een beter resultaat.
Gebruikersavatar
Baird
2023
2023
Berichten: 4304
Lid geworden op: 21 mar 2009, 17:49
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R1200GS LC
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Baronie van Breda

Re: De grote schoonmaak is begonnen - Laatste nieuws: Rijervaring 3 weken na modificaties

Ongelezen bericht door Baird »

HansD schreef: 25 sep 2017, 11:38 Andere optie , naast veren vervangen, is het reviseren van je bestaande dempers bijJ&J suspension. Goedkoper dan nieuwe (standaard) dempers en met een beter resultaat.
Heb ik ook gedeeltelijk gedaan: Achterdemper van de RT is te reviseren door JJ en daar heb ik een Hyperpro veer op laten zetten. De voordemper was een wegwerp exemplaar(BMW inkoop € 12.= :evil: ), daar heb ik een volledige Hyperpro emulsie-demper en bijpassende veer op laten zetten: TOP _004 _004 . Motor rijdt heerlijk bij de verschillende belastingen en ook bochtjes zij prima te nemen.
Met vriendelijke motorgroet
BeRT



R1200GS LC
R25 (1951)
GPSMAP 276Cx
Volkswagen Eos

ooit:
Jawa CZ 150, Yamaha XS750, R80ST, R1100RT, R1150RT (2x) 450k+ km
Gebruikersavatar
Rebel
Berichten: 223
Lid geworden op: 12 jun 2017, 13:01
Type: R1150RT
Land: nederland
Woonplaats of omgeving: Breda

Re: De grote schoonmaak is begonnen - Laatste nieuws: Rijervaring 3 weken na modificaties

Ongelezen bericht door Rebel »

Bedankt voor jullie reacties _004
Na het lezen van jullie reacties en raadplegen van veel andere bronnen op het internet, ben ik er inmiddels wel uit.
Aangezien ik veel waarde hecht aan wegligging, veiligheid, rijcomfort en plezier, denk ik toch dat ik ga voor
vervanging van de originele dempers door Hyperpro's.
Vorige week stond mijn teller op 111.111 km en hebben de schokdempers waarschijnlijk evenveel km's achter de kiezen.
Dus geen overbodige luxe eens te gaan denken aan vervanging.

Bij een eventuele revisie zou ik de achterschokdemper kunnen laten reviseren en voorzien van progressieve hyperpro veren en aan de
voorzijde de gehele demper vervangen door emulsie hyperpro's. Maar als ik dan een optelsommetje maak gaat mij dat toch al gauw
zo'n € 750 kosten. Resultaat is in ieder geval wel een sterk verbeterde wegligging etc., maar vind ik het prijsverschil met alles vervangen
te klein. Dan kan ik beter gaan voor zo'n streetbox die rond de € 1100 doet. Ik denk dat ik er anders toch spijt van ga krijgen
dat ik niet voor een complete Hyperpro configuratie ben gegaan.
Het is wel een hele uitgave, maar jullie argumenten hebben mij inmiddels wel overtuigd dat het zijn geld meer dan waard is.
Ik zit pas op de helft van het bedrag, dus moet ik nog ff wachten en doorsparen ;)
Het is nog wel even kiezen tussen eerst schokdempers of eerst remmerij _001 keuzes . . . keuzes . . . keuzes
Ben nog wel even benieuwd wat hyperpro gaat vragen voor de montage en afstelling van dit alles.
BMW R 1200 RT (2010), ABS, ASC, ESA, RDC ThunderGrey-Metallic/Titan Silber, Michelin Pilot Road 4GT
"We are rebels for a cause, poets with a dream and we won't let this world die without a fight"
"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them"
Gesloten

Terug naar “Sleutelprojecten van leden”