Accu aan het einde latijn
- Nico4sen
- 2023
- Berichten: 992
- Lid geworden op: 03 jul 2011, 12:26
- Type: R1200RT
- Bijz: Ex-P met mudflap, V-Stream en Grip Puppies
- Land: Nederland
- Woonplaats of omgeving: Hartje Fryslân
Accu aan het einde latijn
Laatste tijd had ik de indruk dat de accu wat minder werd. Vanmiddag eens een meettest gedaan. Op de accupolen gemeten 12,34 volt. Op contact gezet zakt de spanning naar 11,83 volt. Bij het starten zakte hij naar 8,68 volt. Lijkt me dat deze wel zo'n beetje op is. Ik heb er een filmpje van gemaakt:
https://goo.gl/photos/cweN1JpWaqvFr9Ba6
Hartelijke groet,
Nico
https://goo.gl/photos/cweN1JpWaqvFr9Ba6
Hartelijke groet,
Nico
- mkoskamp
- Berichten: 446
- Lid geworden op: 24 feb 2011, 21:09
- Type: R1200RT
- Land: NL
- Woonplaats of omgeving: Deventer
Re: Accu aan het einde latijn
Leuk filmpje. Maar 2 keer starten is niet slechf.
Ik ga het eens proberen met mijn Motobatt.
Ik ga het eens proberen met mijn Motobatt.
- Nico4sen
- 2023
- Berichten: 992
- Lid geworden op: 03 jul 2011, 12:26
- Type: R1200RT
- Bijz: Ex-P met mudflap, V-Stream en Grip Puppies
- Land: Nederland
- Woonplaats of omgeving: Hartje Fryslân
Re: Accu aan het einde latijn
Was maar 1 keer starten...mkoskamp schreef:Leuk filmpje. Maar 2 keer starten is niet slechf.
Ik ga het eens proberen met mijn Motobatt.
Hartelijke groet,
Nico
Re: Accu aan het einde latijn
Ik weet niet of je een acculader hebt? (= lader met een laadstroom van tenminste 1,5 ampère en liefst meer-traps)
Ik zou eens proberen de accu op te laden gedurende een dag.
Onbelaste spanningen:
12,34 volt = accu tussen de 60% en 70% opgeladen
11,38 volt = accu vrijwel ontladen (minder dan 10% lading)
Beneden 10 volt is slecht voor de levensduur van de accu.
Kan betekenen dat de accu inderdaad helaas einde-oefening is.
Als de dynamo & spanningsregelaar goed werkt, zal je bij een draaiende motor zo ongeveer 13,5 volt en hoger moeten meten.
Tenzij de accu-platen krom getrokken zijn of de accu drooggekookt is, dan zal bij een draaiende motor de spanning veel lager of juist veel hoger zijn.
Ik zou eens proberen de accu op te laden gedurende een dag.
Onbelaste spanningen:
12,34 volt = accu tussen de 60% en 70% opgeladen
11,38 volt = accu vrijwel ontladen (minder dan 10% lading)
Beneden 10 volt is slecht voor de levensduur van de accu.
Kan betekenen dat de accu inderdaad helaas einde-oefening is.
Als de dynamo & spanningsregelaar goed werkt, zal je bij een draaiende motor zo ongeveer 13,5 volt en hoger moeten meten.
Tenzij de accu-platen krom getrokken zijn of de accu drooggekookt is, dan zal bij een draaiende motor de spanning veel lager of juist veel hoger zijn.
- Nico4sen
- 2023
- Berichten: 992
- Lid geworden op: 03 jul 2011, 12:26
- Type: R1200RT
- Bijz: Ex-P met mudflap, V-Stream en Grip Puppies
- Land: Nederland
- Woonplaats of omgeving: Hartje Fryslân
Re: Accu aan het einde latijn
Heb inderdaad een acculader. Echter keldert de spanning na volledig opladen binnen een dag van 12,7 naar 12,5 volt, zonder stroomverbruikers.Inspector Gadget schreef:Ik weet niet of je een acculader hebt? (= lader met een laadstroom van tenminste 1,5 ampère en liefst meer-traps)
Ik zou eens proberen de accu op te laden gedurende een dag.
Onbelaste spanningen:
12,34 volt = accu tussen de 60% en 70% opgeladen
11,38 volt = accu vrijwel ontladen (minder dan 10% lading)
Beneden 10 volt is slecht voor de levensduur van de accu.
Kan betekenen dat de accu inderdaad helaas einde-oefening is.
Als de dynamo & spanningsregelaar goed werkt, zal je bij een draaiende motor zo ongeveer 13,5 volt en hoger moeten meten.
Tenzij de accu-platen krom getrokken zijn of de accu drooggekookt is, dan zal bij een draaiende motor de spanning veel lager of juist veel hoger zijn.
Zoals je op het eind van het filmpje nog net kunt zien is de laadspanning wel boven de 13 5 volt. Dus dat lijkt me wel ok.
Gisteren na een rit van een half uur getankt. Kreeg hem bijna niet meer gestart... [emoji27]
Hartelijke groet,
Nico
Re: Accu aan het einde latijn
Welke lader gebruik je dan? (merk, model, type, amperage)
12,7 volt is 100% opgeladen, 12,5 volt is 80% opgeladen.
Van je filmpje kon ik niet zoveel veel soep van maken, reflectie van de multimeter-display & geen geluid om te beoordelen wat er exact wat gedaan werd op bepaalde momenten.
Welk merk accu zit er nu in?
Als het Exide of Varta is, is dat waarschijnlijk de OEM, dus mogelijk nog de 1e accu.
Maar kan je eventueel zien op de accu's datum-markering. (meestal ingeslagen ergens op het plastic)
Eventueel de accu onder de arm nemen en bij een motorzaak laten testen.
Of je gaat voor een nieuwe accu als je deze zelf nog niet eerder vervangen hebt.
12,7 volt is 100% opgeladen, 12,5 volt is 80% opgeladen.
Van je filmpje kon ik niet zoveel veel soep van maken, reflectie van de multimeter-display & geen geluid om te beoordelen wat er exact wat gedaan werd op bepaalde momenten.
Welk merk accu zit er nu in?
Als het Exide of Varta is, is dat waarschijnlijk de OEM, dus mogelijk nog de 1e accu.
Maar kan je eventueel zien op de accu's datum-markering. (meestal ingeslagen ergens op het plastic)
Eventueel de accu onder de arm nemen en bij een motorzaak laten testen.
Of je gaat voor een nieuwe accu als je deze zelf nog niet eerder vervangen hebt.
- Nico4sen
- 2023
- Berichten: 992
- Lid geworden op: 03 jul 2011, 12:26
- Type: R1200RT
- Bijz: Ex-P met mudflap, V-Stream en Grip Puppies
- Land: Nederland
- Woonplaats of omgeving: Hartje Fryslân
Re: Accu aan het einde latijn
Inmiddels een nieuwe Motobatt besteld.
Voor de volledigheid en de meelezers nog wat antwoorden op de vragen van Inspector Gadget.
Mijn lader is er eentje van de Lidl. Ultimate Speed met maximaal 3,8 ampère.
Als je het filmpje op de pc bekijkt met het volume op maximaal, dan hoor je vrij duidelijk wat er gebeurt. Het beeld is door de schittering wat minder, maar als je het filmpje een paar keer aandachtig bekijkt kun je de waarden wel redelijk aflezen.
Het betreft een Exide. Zeer waarschijnlijk het originele exemplaar uit 2010. Zat er namelijk in toen ik m'n RT in 2014 kocht.
Morgenavond de nieuwe accu erin zetten en dan zaterdag weer lekker touren.
Hartelijke groet,
Nico
Voor de volledigheid en de meelezers nog wat antwoorden op de vragen van Inspector Gadget.
Mijn lader is er eentje van de Lidl. Ultimate Speed met maximaal 3,8 ampère.
Als je het filmpje op de pc bekijkt met het volume op maximaal, dan hoor je vrij duidelijk wat er gebeurt. Het beeld is door de schittering wat minder, maar als je het filmpje een paar keer aandachtig bekijkt kun je de waarden wel redelijk aflezen.
Het betreft een Exide. Zeer waarschijnlijk het originele exemplaar uit 2010. Zat er namelijk in toen ik m'n RT in 2014 kocht.
Morgenavond de nieuwe accu erin zetten en dan zaterdag weer lekker touren.
Hartelijke groet,
Nico
Laatst gewijzigd door Nico4sen op 06 jul 2017, 22:12, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: Accu aan het einde latijn
Kijk dan ff goed in de handleiding van de lader wat de maximale laadspanning is.
Die dient voor een MotoBatt, welke een AGM accu is, het liefst 13,5 volt te zijn.
Dat verklaart het, de browser die ik gebruik laat helemaal geen geluid horen.
Een andere browser weer wel, maar die gebruik ik niet zo vaak.
De Exide is een gel-accu dus die moet redelijk wat kunnen hebben.
De productie-datum staat vaak bovenin in het plastic geslagen als weeknummer & jaartal.
3 a 4 jaar moet goed haalbaar zijn voor een accu.
En aangezien het een voormalige overheidsfiets is, gok ik erop dat die ondertussen al eens een keer is vervangen.
- Nico4sen
- 2023
- Berichten: 992
- Lid geworden op: 03 jul 2011, 12:26
- Type: R1200RT
- Bijz: Ex-P met mudflap, V-Stream en Grip Puppies
- Land: Nederland
- Woonplaats of omgeving: Hartje Fryslân
Re: Accu aan het einde latijn
Op standje "sneeuwvlok" laadt deze acculader op 14,4 volt. :)
Hartelijke groet,
Nico
Hartelijke groet,
Nico
- Nico4sen
- 2023
- Berichten: 992
- Lid geworden op: 03 jul 2011, 12:26
- Type: R1200RT
- Bijz: Ex-P met mudflap, V-Stream en Grip Puppies
- Land: Nederland
- Woonplaats of omgeving: Hartje Fryslân
Re: Accu aan het einde latijn
Nieuwe accu is inmiddels binnen. Zal ik er straks even in zetten.
Re: Accu aan het einde latijn
PS: Ik zou de accu ook ff laden voor de zekerheid.
- Nico4sen
- 2023
- Berichten: 992
- Lid geworden op: 03 jul 2011, 12:26
- Type: R1200RT
- Bijz: Ex-P met mudflap, V-Stream en Grip Puppies
- Land: Nederland
- Woonplaats of omgeving: Hartje Fryslân
Re: Accu aan het einde latijn
Zat ruim 12,6 volt in. Heb hem een uurtje aan de lader gelegd. Zit nu ruim boven de 12,7 volt. Op de doos staat trouwens dat je deze niet van te voren op hoeft te laden :)Inspector Gadget schreef:
PS: Ik zou de accu ook ff laden voor de zekerheid.
Hartelijke groet,
Nico
Re: Accu aan het einde latijn
Dat is het bekende "verkooppraatje", elke accu heeft last van zelf-ontlading;
Als de accu vrij vers uit de fabriek komt, ja, dan is opladen vaak niet nodig.
Maar voor het zelfde geld heb jij net die winkeldochter die achteraan in het magazijn lag en probeer je te starten met een te lege accu.
1x proberen te starten met een te lege accu en je hebt al risico van diepte-ontlading en dat kán je splinternieuwe accu onherstelbaar beschadigen.
(lees: startcapaciteit loopt rapido & onherstelbaar terug).
Maar 12,6 volt duidt op 80% lading, 12,7 volt op 90% lading, bij AGM accu's.
12,8 volt (open-klem spanning) wordt over het algemeen aangehouden bij AGM accu's als zijnde 100% lading.
En het "rode" gebied, zijnde de accu niet voldoende opgeladen, 12,20 volt, oftewel 50%.
Maar dat kan verschillen per fabrikant van de AGM accu.
Pas op: als je de spanning meet net nadat je de accu hebt laten opladen, meet je niet de echte lading van een accu maar ook deels de "surface charge".
De chemie van de accu is dan nog druk bezig de oplading verder te absorberen.
Je moet dan altijd minimaal een uur wachten of ff een minuutje een belasting aansluiten van een paar ampère, bijvoorbeeld de verlichting van de motor aanschakelen (zonder de motor te starten). Of de accu "gewoon" met rust laten gedurende 5 uur, dan is die voorgenoemde surface-charge ook weg.
Als de accu vrij vers uit de fabriek komt, ja, dan is opladen vaak niet nodig.
Maar voor het zelfde geld heb jij net die winkeldochter die achteraan in het magazijn lag en probeer je te starten met een te lege accu.
1x proberen te starten met een te lege accu en je hebt al risico van diepte-ontlading en dat kán je splinternieuwe accu onherstelbaar beschadigen.
(lees: startcapaciteit loopt rapido & onherstelbaar terug).
Maar 12,6 volt duidt op 80% lading, 12,7 volt op 90% lading, bij AGM accu's.
12,8 volt (open-klem spanning) wordt over het algemeen aangehouden bij AGM accu's als zijnde 100% lading.
En het "rode" gebied, zijnde de accu niet voldoende opgeladen, 12,20 volt, oftewel 50%.
Maar dat kan verschillen per fabrikant van de AGM accu.
Pas op: als je de spanning meet net nadat je de accu hebt laten opladen, meet je niet de echte lading van een accu maar ook deels de "surface charge".
De chemie van de accu is dan nog druk bezig de oplading verder te absorberen.
Je moet dan altijd minimaal een uur wachten of ff een minuutje een belasting aansluiten van een paar ampère, bijvoorbeeld de verlichting van de motor aanschakelen (zonder de motor te starten). Of de accu "gewoon" met rust laten gedurende 5 uur, dan is die voorgenoemde surface-charge ook weg.
- Nico4sen
- 2023
- Berichten: 992
- Lid geworden op: 03 jul 2011, 12:26
- Type: R1200RT
- Bijz: Ex-P met mudflap, V-Stream en Grip Puppies
- Land: Nederland
- Woonplaats of omgeving: Hartje Fryslân
Re: Accu aan het einde latijn
Heb de surface charge weggenomen door hem op contact te zetten om de klok in te stellen en de tps in te leren (of hoe dat ook maar heet).
Hartelijke groet,
Nico
Hartelijke groet,
Nico
- Nico4sen
- 2023
- Berichten: 992
- Lid geworden op: 03 jul 2011, 12:26
- Type: R1200RT
- Bijz: Ex-P met mudflap, V-Stream en Grip Puppies
- Land: Nederland
- Woonplaats of omgeving: Hartje Fryslân
Re: Accu aan het einde latijn
Net nog een keer nagemeten: 12,86 voltNico4sen schreef:Heb de surface charge weggenomen door hem op contact te zetten om de klok in te stellen en de tps in te leren (of hoe dat ook maar heet).
Hartelijke groet,
Nico
Hartelijke groet,
Nico