BMWerkplaats - specialist in BMW Boxermotoren
Motorhuis Zwolle

 

Ottenhoff Motoren - Badhoevedorp

 

Motor Service Amersfoort - Ede

 
Mordamus - webhosting - emailhosting - domeinnamen
QCMotortechniek - Almere

 

Oscar Motorservice Nunspeet
 

Wat is er te doen?

 

Het BMW RT Forum steunt al 11 jaar de CliniClowns

Nieuwe uitdaging

Zelf sleutelende leden vertellen over hun project en/of laten de voortgang daarvan zien.

Moderators: EileRT, JOS WRSM

Gesloten
Gebruikersavatar
Wuls
Berichten: 42
Lid geworden op: 05 mar 2018, 15:51
Type: R1200RT
Bijz: Ex USA (LAPD) Politiemotor R1200RT LC uit 2015
Land: Netherlands
Woonplaats of omgeving: Eindhoven

Nieuwe uitdaging

Ongelezen bericht door Wuls »

Sinds juli 2017 ben ik in het bezit van een R1200RT-P. Nadat ik op bezoek was geweest bij de verkoper, een proefrit had gemaakt was ik (weer) verkocht. Ik dacht bij mijzelf: ik vertel eerst dat er in de buurt nog een andere R1200RT-P te koop is (was ook echt zo) maar dat ik eigenlijk deze wilde hebben, omdat deze nog redelijk jong is - 2012. De concurrent was uit 2009 ... Nadat ik een proefrit had gemaakt en de gebreken had geconstateerd, heb ik idd het verhaal verteld en werd mij korting aangeboden. Na wat heen en weer gedoe, gekocht en direct meegenomen. Motor reed fantastisch! Veel beter dan ik had verwacht: ik reed daarvoor op een (voor mij te grote) R1200GSA. Deze RT paste veel beter! Direct ingezet voor woon-werk, tussen juli 2017 en december 2017 zo'n 8.000 km erop gezet. Sinds januari 2018 in de garage aan het werk gegaan om allereerst een aantal zaken recht te trekken: bekabeling verwijderen die er niet (meer) in hoort te zitten; een diagnose-tool aanschaffen en kijken of ik alles zelf kan (dit laatste is nog niet bewezen :lol: )

Dus eerst: een boek aanschaffen. Gekozen voor de Haynes manual, een subscriptie om voor 1 jaar de online de manual in te zien met optie voor verlenging :). Dit boek gaf wat handige aanwijzingen en langzamerhand ben ik de motor gaan strippen. Kappen eraf, beugels eraf, benzinetank eraf en voorzichtig begonnen om de kabels te verwijderen. Ik wilde alle HSC kabels eruit hebben en dat is ook gelukt: alleen de originele BMW bekabeling zit er nog in (inclusief alle afgedopte connectoren). Mistlamp verwijderd. Ook de tweede accu eruit gehaald met de nodige randapparatuur eromheen. Het bleek dat de externe plus-aansluiting van de motor rechtstreeks op de accu was aangesloten zonder zekering ertussen: direct weggehaald! Levensgevaarlijk vond ik dat. Maar goed. Verder is de hele motor nu in zonder overbodige bekabeling. Ik las in een andere post dat men iets over had: een RDC (al dan niet in combi met alarm) unit. Bij mij was de RDC unit eruit gehaald - ik vond de melding op het scherm al vervelend worden: het waarschuwings-icoontje voor een zachte band was continue te zien...nu weet ik waarom!

Nu alles weer zo origineel als mogelijk is, ben ik begonnen met mijn andere hobby: kijken of ik op een zo goedkoop mogelijke manier de boordcomputer uit kan lezen. Ik heb daartoe bij AliExpress een OBD2 adapter en een kloon van de originele BMW verloopkabel gekocht. Totaalprijs: 20 euro!. Daarna heb ik op Google Playstore het programma MotoScan (de app) gedownload. Had ik over gelezen op internet als alternatief voor het (veel te dure - vind ik) GS-911 systeem. Ik heb de app eerst op proef geprobeerd om te kijken of hij inderdaad goed werkt. Ik kon met de gratis versie van de app geen service intervallen of fouten opheffen in de boordcomputer... Daarvoor moest je de uitgebreide versie kopen. Die heb ik uiteindelijk gekocht en guess what: het werkt als een tierelier. Ik kon de RDC unit niet vinden: nou dat klopt! De app kon hem ook niet vinden namelijk! Wat kun je dan doen? Een nieuwe RDC unit? Te duur. Een tweedehands RDC unit? Nog niet over nagedacht. Wat ook nog kan: RDC unit uitschakelen. Hij staat namelijk wel actief in mijn boordcomputer. Ik ga hem komende week op non-actief zetten (electronisch). Eens kijken of ik daar de aanschaf van een RDC unit mee kan voorkomen. Ik kijk (voorlopig) zelf wel of de banden nog voldoende op spanning zijn. Daarom bestaan compressors :)

Indien er mensen zijn die meer interesse hebben in het gebruik van MotoScan of indien er nog mensen een RDC unit "over" hebben, dan houdt ik mij aanbevolen. Ik had de GS-911 wel op de verlanglijst staan, maar zelfs met de duurste versie kun je maar maximaal 10 motoren service resetten. Bij MotoScan in de duurst betaalde vorm (50 euro) kun je iedere motor service resetten! Wie weet hoeveel R1200Rt-P's ik nog ga aanschaffen!

Ik heb nog 1 foutmelding in 1 van de systemen, maar ik denk dat dat komt door de afwezigheid van de RDC unit en het door de computer aangegeven actief zijn van de RDC unit die er (bij mij) niet inzit. Komend weekend de garage maar weer eens in!

Daarnaast moet de motor een grote beurt hebben. Ik bestel de spullen op internet en doe het werk zelf. De computer is al gereset, nu de mechanica nog!

Wordt (mogelijk) vervolgd!

Groet,
Willem.
Gebruikersavatar
Nico4sen
2023
2023
Berichten: 990
Lid geworden op: 03 jul 2011, 12:26
Type: R1200RT
Bijz: Ex-P met mudflap, V-Stream en Grip Puppies
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Hartje Fryslân

Re: Nieuwe uitdaging

Ongelezen bericht door Nico4sen »

Interessant. Ik had ok al eens bij Aliexpress rondgesnuffeld. Ik ben benieuwd naar jouw verdere ervaringen.

Hartelijke groet,

Nico

Gebruikersavatar
PaPinkelman
Berichten: 1013
Lid geworden op: 15 mar 2009, 23:44
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: BMW F800GT
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Helmond
Locatie: Stiphout

Re: Nieuwe uitdaging

Ongelezen bericht door PaPinkelman »

Mooie uitdaging, succes ermee!

De diagnose app is ook interessant! Kan je de links naar de onderdelen bij AliExpress hier delen? Ik heb de website van Motoscan al gevonden. Is die app alleen maar in het Duits of kan je ook voor Engels kiezen?
Groeten,
Frank

BMW F800GT / Sena 20s / Zumo 590 / GPSmap 62s
Gebruikersavatar
Wuls
Berichten: 42
Lid geworden op: 05 mar 2018, 15:51
Type: R1200RT
Bijz: Ex USA (LAPD) Politiemotor R1200RT LC uit 2015
Land: Netherlands
Woonplaats of omgeving: Eindhoven

Re: Nieuwe uitdaging

Ongelezen bericht door Wuls »

Dank je, Frank!

De link naar de OBD2 scanner:

https://nl.aliexpress.com/item/Ancel-Or ... 0.0.huEtFA

De link naar de kabel:

https://nl.aliexpress.com/item/KROAK-Un ... 0.0.huEtFA

In samenwerking met een Android phone en de software Motoscan :

https://play.google.com/store/apps/deta ... n&hl=en_GB

werkt allemaal als een tierelier. De spullen van AliExpress doen er ongeveer twee weken over.
De app is in het engels met hier en daar duitse woorden (omdat de voertaal van de developer duits is?? Of omdat het uitgelezen wordt? Ik verzin het ter plekke...)

Daarnaast is het met de betaalde app mogelijk om van alles uit te lezen en te wijzigen. Ik denk dat ik zelf komend weekeinde de RDC unit uitschakelen. Scheelt weer een melding op het instrumentarium.

Mijn overige ervaringen met AliExpress zijn best goed: ik had een Apple MacBook Pro met een slechter wordende batterij. Batterij besteld bij AliExpress en afgelopen weekeinde kon ik de batterij plaatsen. Nu gaattie gewoon weer 10 uur mee (zoals ik gewend was!). Dus over AliExpress ben ik best tevreden...

Ik hoop dat jullie hier iets aan hebben. Als je MotoScan wilt komen proberen stuur mij dan een persoonlijk berichtje, dan maken we een keer een afspraak.

Groet, Willem.
Gebruikersavatar
Wuls
Berichten: 42
Lid geworden op: 05 mar 2018, 15:51
Type: R1200RT
Bijz: Ex USA (LAPD) Politiemotor R1200RT LC uit 2015
Land: Netherlands
Woonplaats of omgeving: Eindhoven

Re: Nieuwe uitdaging

Ongelezen bericht door Wuls »

Groet aan allen!

De nieuwe uitdaging die ik ben aangegaan met een een ex-politiemotor heeft mij veel gebracht!
Ik vind het super om aan de motor te werken en nu alles af is, kan ik wat beter kijken naar wat ik er nog meer aan wil doen.

Mijn uitdaging om de motor weer in de juiste staat te krijgen is goede gelukt. Ik ben veel meer te weten gekomen over de motor!
Uiteindelijk heb ik, nadat alle kabels verwijderd waren moeten constateren dat de RDC unit eruit gehaald was. Door de computer te laten weten dat de RDC er niet meer inzit, heb ik ook geen foutmeldingen meer. Wel zitten de sensoren er nog gewoon in, maar die laat ik maar zitten ... je weet maar nooit! Wat mij brengt op de vraag of er nog leden zijn die een RDC unit "over" hebben? Ik ben op zoek naar een gebruikte RDC unit en als iemand er nog ééntje op een plank heeft liggen ?? Ik houd mij aanbevolen!

Daarnaast heb ik, nadat ik onderhoud had uitgevoerd (met onderdelen via Quispel) ook nog nieuwe banden gemonteerd. Nadat deze banden erop zaten had ik een totaal andere fiets: jeetje wat rijden nieuwe banden dan prettig zeg! Om de banden te monteren moet de uitlaat gedraaid worden om het achterwiel voldoende speling te geven zodat dit achterwiel verwijderd kan worden. Nadat de banden weer gemonteerd zijn, moet de uitlaat weer wat gedraaid worden en vastgezet. En sinds dat moment heb ik een foutmelding in de centrale computer die aangeeft dat de uitlaat actuator (klep in de uitlaat) niet goed (meer) werkt. Oplossingen op internet bekeken en het blijkt dat dit een storingsgevoeligheidje is wat sneller naar boven komt bij motoren die het hele seizoen meemaken en daardoor ook met pekel in aanraking komen.

Diverse fora (vnl engelstalig) roepen om het hardst om deze klep inclusief actuator motor te verwijderen en er een "computer-voor-de-gek-houd" module voor in de plaats te zetten. Of om de klep zelf te verwijderen en de actuator motor te laten zitten. Dat neemt naar mijn mening het hele idee van deze klep, welke schijnt te zijn toegepast op modellen reeks 2011 - 2014, nl. het geven van wat extra power op lage toerentallen en "verbeterde" kracht in het midden toerental gebied, totaal weg. Daarom heb ik ervoor gekozen om de klep wat gangbaarder te maken. De klep wordt aangestuurd zodra je het contact aanzet en dat is ook duidelijk te horen. De foutmelding ontstaat pas als je gaat rijden en het toerental gebied tussen 1250 en 1500 rpm bereikt. Rijdend, want de computer houdt ook in de gaten of de fiets in beweging is als je wegrijdt. Dus "loos" gassen levert geen foutmelding of klep-beweging op. Alles weer gangbaar gemaakt (het liep inderdaad wel stroef allemaal) en zoveel mogelijk ontdaan van pekel (want dat zou ook een oorzaak zijn van het minder soepel bewegen van de klep).

Affijn, weer heel wat geleerd van deze fiets en de computerbesturing die daar inzit.

Ook het eerder genoemde MotoScan leverde weer wat nieuwe inzichten op. Hebben nog meer mensen ervaring met bovenstaande?

Zo, dat was het weer even voor nu. Als je een spierwitte, 6 jaar oude R1200RT-P ziet rijden op de A2 tussen Best en Amsterdam, dikke kans dat ik het ben en met een Big Smile aan het genieten ben van elke kilometer die ik met deze motor afleg! Kortom: geweldige machine!

Groet en veel veilige kilometers gewenst!
reneRT
Berichten: 117
Lid geworden op: 14 mar 2018, 21:01
Type: Ik heb een andere motor
Bijz: Groen
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Rijswijk

Re: Nieuwe uitdaging

Ongelezen bericht door reneRT »

Mooi verhaal.
Veel plezier met je motor.
Gr,
René
Gebruikersavatar
EileRT
Forumbeheerder
Forumbeheerder
Berichten: 4474
Lid geworden op: 11 feb 2012, 12:06
Type: R1100RT
Bijz: Bj. 2000 + ZTechnikVStream-HyperPro-StebelNautilus
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Drachten

Re: Nieuwe uitdaging

Ongelezen bericht door EileRT »

Bedankt voor het delen van je uitgebreide verslag/bevindingen om je ex RT-P beter te laten lopen/te ontdekken. -top-

Geniet vooral van elke kilometer. Blijf rijden met die Big RT Smile _004

Wuls schreef: 18 apr 2018, 23:17Zo, dat was het weer even voor nu. Als je een spierwitte, 6 jaar oude R1200RT-P ziet rijden op de A2 tussen Best en Amsterdam, dikke kans dat ik het ben en met een Big Smile aan het genieten ben van elke kilometer die ik met deze motor afleg! Kortom: geweldige machine!
Met vriendelijke motorgroet,
Eilert

Afbeelding
Gesloten

Terug naar “Sleutelprojecten van leden”