Gemeentelijk dijkverbod Lingerwaard nietig verklaard
Moderator: RT_Patrick
Gemeentelijk dijkverbod Lingerwaard nietig verklaard
Een petitie om de dijken open te houden voor motoren teken ik eigenlijk nooit. Gezien het gedrag van sommige motorrijdende groeperingen, op overwegend staande V twins van Amerikaanse makelij, neemt een gemeente wel eens een initiatief om haar dijken in het weekend van alle motorrijders te vrijwaren. Hoewel ik zo n beslissing over alle motorrijders hun hoofden betreur, kan ik me er wel iets bij voorstellen. Ik woon niet aan een dijk, maar in een stedelijke omgeving en daar is het in het weekend veilig en ook rustig toeven. Dat is op zo 'n dijk wel eens anders.
Het werd het college van B & W te Lingewaard in 2016 ook eventjes teveel zij kondigde een verbod af voor gemotoriseerd verkeer over 'hun' dijk. De argumentatie betrof zowel de verkeersveiligheid als de overlast voor de bewoners. Tegen dit besluit is o.a de MAG en de KNMV bij het college in beroep gegaan. Dit beroep werd echter door het college afgewezen.
In de afwijzing zagen de KNMV en de MAG weer aanleiding om het verkeersbesluit van het college aan de rechter voor te leggen. Die oordeelde : Verkeersbesluit onvoldoende gemotiveerd. Geen onderzoek verricht waaruit blijkt dat met de maatregel de belangen van verkeersveiligheid en beperking van overlast worden gediend
https://uitspraken.rechtspraak.nl/inzie ... :2018:1105
Om kort en goed te gaan: de rechter heeft het besluit van B &W om de dijk in het weekend af te sluiten voor motoren ongegrond verklaard. De motoren mogen op die plek weer de dijk op. Het ligt in de lijn der verwachtingen dat B & W het er niet bij laat zitten en de argumentatie om de dijk te sluiten juridisch bij zal stellen - vanuit een onderzoek en bijgestelde motivering - om vervolgens tegen deze uitspraak in beroep te kunnen gaan.
Zo houden we elkaar wel aan het werk in Nederland. Als motorrijder zit ik wel eens met kromme tenen als zo n stoet voorbij dendert. Motorrijden is vooral individuele vrijheid, waarbij het kuddegedrag van manegepaarden niet past.
Tegelijk ligt er weer een open kans om het kaf van het koren te scheiden door de handhaving op orde te brengen mbt snelheid en overgeproduceerde decibellen. Op de een of andere manier lijkt zo'n effectieve maatregel in Nederland nooit van de grond te komen. Ik hoor alweer gepiep over ontoereikende budgetten en gebrek aan mankracht in het weekend.
Gebrek aan mankracht leidt over het algemeen tot hogere & besteedbare budgetten....
Het werd het college van B & W te Lingewaard in 2016 ook eventjes teveel zij kondigde een verbod af voor gemotoriseerd verkeer over 'hun' dijk. De argumentatie betrof zowel de verkeersveiligheid als de overlast voor de bewoners. Tegen dit besluit is o.a de MAG en de KNMV bij het college in beroep gegaan. Dit beroep werd echter door het college afgewezen.
In de afwijzing zagen de KNMV en de MAG weer aanleiding om het verkeersbesluit van het college aan de rechter voor te leggen. Die oordeelde : Verkeersbesluit onvoldoende gemotiveerd. Geen onderzoek verricht waaruit blijkt dat met de maatregel de belangen van verkeersveiligheid en beperking van overlast worden gediend
https://uitspraken.rechtspraak.nl/inzie ... :2018:1105
Om kort en goed te gaan: de rechter heeft het besluit van B &W om de dijk in het weekend af te sluiten voor motoren ongegrond verklaard. De motoren mogen op die plek weer de dijk op. Het ligt in de lijn der verwachtingen dat B & W het er niet bij laat zitten en de argumentatie om de dijk te sluiten juridisch bij zal stellen - vanuit een onderzoek en bijgestelde motivering - om vervolgens tegen deze uitspraak in beroep te kunnen gaan.
Zo houden we elkaar wel aan het werk in Nederland. Als motorrijder zit ik wel eens met kromme tenen als zo n stoet voorbij dendert. Motorrijden is vooral individuele vrijheid, waarbij het kuddegedrag van manegepaarden niet past.
Tegelijk ligt er weer een open kans om het kaf van het koren te scheiden door de handhaving op orde te brengen mbt snelheid en overgeproduceerde decibellen. Op de een of andere manier lijkt zo'n effectieve maatregel in Nederland nooit van de grond te komen. Ik hoor alweer gepiep over ontoereikende budgetten en gebrek aan mankracht in het weekend.
Gebrek aan mankracht leidt over het algemeen tot hogere & besteedbare budgetten....
Laatst gewijzigd door fransgabler op 05 apr 2018, 12:14, 2 keer totaal gewijzigd.
- EileRT
- Erelid
- Berichten: 4578
- Lid geworden op: 11 feb 2012, 12:06
- Type: R1100RT
- Bijz: Bj. 2000 + ZTechnikVStream-HyperPro-StebelNautilus
- Land: Nederland
- Woonplaats of omgeving: Drachten
Re: Gemeentelijk dijkverbod Lingerwaard nietig verklaard
Ik kan jouw standpunt dan wel gevoel in deze goed volgen fransgabler.
Afgezien van de verdere (juridische) stappen van deze gemeente is de vraag of er hier ook sprake is van jurisprudentie. Het (mogelijk) afsluiten van dergelijke doorgaans pittoreske dijken komt vaker voor in Nederland. Deze gedane gerechtelijke uitspraak lijkt mij zeer relevant en richtinggevend voor uitspraken door rechters in de toekomst. Dan is er dus sprake van jurisprudentie.
Afgezien van de verdere (juridische) stappen van deze gemeente is de vraag of er hier ook sprake is van jurisprudentie. Het (mogelijk) afsluiten van dergelijke doorgaans pittoreske dijken komt vaker voor in Nederland. Deze gedane gerechtelijke uitspraak lijkt mij zeer relevant en richtinggevend voor uitspraken door rechters in de toekomst. Dan is er dus sprake van jurisprudentie.
Met vriendelijke motorgroet,
Eilert
Eilert
- MofkaP
- Berichten: 447
- Lid geworden op: 09 mei 2013, 08:08
- Type: Ik heb een ander type BMW
- Bijz: R1300GS ASO + F850GS
- Land: NL
- Woonplaats of omgeving: Amstelland
- Locatie: Juynen aan den Aemstel
- Contacteer:
Re: Gemeentelijk dijkverbod Lingerwaard nietig verklaard
Die jurisprudentie is er al.
Dat is een uitspraak (uit mijn hoofd) ruim 10 jaar geleden van de Raad van State.
(Als je het echt wilt weten dan moet ik in mijn archieven op zolder zoeken. :-) )
Dat is het hoogste rechtscollege in dit soort gevallen waarbij een (verkeers)besluit van de overheid wordt aangevochten.
Bij die uitspraak bepaalde de RvS dat de gemeente gerechtigd is een weg af te sluiten voor bepaalde soorten voertuigen (beleidsvrijheid).
Echter dat het verkeersbesluit ondersteund dient te worden en de rechtvaardiging dient te vinden in een gedegen onderzoek.
Immers meten is weten.
Wat onder "gedegen" moet worden verstaan daar deed de RvS geen uitspraak over.
De uitspraak van de bestuursrechter is geheel in lijn met de uitspraak van de RvS. Het besluit werd niet gedragen door (gemotiveerd met) een gedegen onderzoek.
Dat is de reden dat het verkeersbesluit werd vernietigd.
Mocht de gemeente besluiten alsnog een onderzoek uit te voeren dan kan de gemeente alsnog besluiten de dijk af te sluiten voor motoren.
De gemeente heeft daarover - naar mijn weten - nog geen uitspraak over gedaan.
Mocht dat gebeuren dan is de euforie over het huidige resultaat niet meer dat een Pyrrusoverwinning.
Dat is een uitspraak (uit mijn hoofd) ruim 10 jaar geleden van de Raad van State.
(Als je het echt wilt weten dan moet ik in mijn archieven op zolder zoeken. :-) )
Dat is het hoogste rechtscollege in dit soort gevallen waarbij een (verkeers)besluit van de overheid wordt aangevochten.
Bij die uitspraak bepaalde de RvS dat de gemeente gerechtigd is een weg af te sluiten voor bepaalde soorten voertuigen (beleidsvrijheid).
Echter dat het verkeersbesluit ondersteund dient te worden en de rechtvaardiging dient te vinden in een gedegen onderzoek.
Immers meten is weten.
Wat onder "gedegen" moet worden verstaan daar deed de RvS geen uitspraak over.
De uitspraak van de bestuursrechter is geheel in lijn met de uitspraak van de RvS. Het besluit werd niet gedragen door (gemotiveerd met) een gedegen onderzoek.
Dat is de reden dat het verkeersbesluit werd vernietigd.
Mocht de gemeente besluiten alsnog een onderzoek uit te voeren dan kan de gemeente alsnog besluiten de dijk af te sluiten voor motoren.
De gemeente heeft daarover - naar mijn weten - nog geen uitspraak over gedaan.
Mocht dat gebeuren dan is de euforie over het huidige resultaat niet meer dat een Pyrrusoverwinning.
Groetjes van MofkaP
Klik voor motorreisverslagen, verkeersquiz en foto's.
Klik voor motorreisverslagen, verkeersquiz en foto's.
- EileRT
- Erelid
- Berichten: 4578
- Lid geworden op: 11 feb 2012, 12:06
- Type: R1100RT
- Bijz: Bj. 2000 + ZTechnikVStream-HyperPro-StebelNautilus
- Land: Nederland
- Woonplaats of omgeving: Drachten
Re: Gemeentelijk dijkverbod Lingerwaard nietig verklaard
Bedankt voor je antwoord op mijn vraag MofkaP.
Duidelijk is dus dat een gemeente de afsluiting van een dijk voor motoren onderbouwd met een gedegen onderzoek moet kunnen motiveren. Het is ook in de toekomst aan de rechter of deze het onderzoek ook daadwerkelijk gedegen kan noemen dan wel oordelen. Over specifiek dat laatste is dus (nog) geen jurisprudentie middels de Raad van State.
Duidelijk is dus dat een gemeente de afsluiting van een dijk voor motoren onderbouwd met een gedegen onderzoek moet kunnen motiveren. Het is ook in de toekomst aan de rechter of deze het onderzoek ook daadwerkelijk gedegen kan noemen dan wel oordelen. Over specifiek dat laatste is dus (nog) geen jurisprudentie middels de Raad van State.
Met vriendelijke motorgroet,
Eilert
Eilert
Re: Gemeentelijk dijkverbod Lingerwaard nietig verklaard
Los van het juridische getouwtrek, dat zal toch ooit ergens eindigen:
Een gemeente die begaan is met haar inwoners op de dijk, kan te allen tijde vol inzetten op handhaving. Natuurlijk is het intensiever om rotte appels uit de mand te plukken dan het handhaven van een algemeen verbod, maar het is wel zo fair.
Het aantal motorrijders in een groep is geen issue, zoals schoolgaande pubers bij de deur van de supermarkt in hun pauze worden gereguleerd, maar goedkeuring op type motor, geluid en snelheid zijn te checken en ook te meten.
Bij de TT van Assen worden zich misdragende motorrijders er ook uitgepikt op weg naar en vanaf het circuit. Veel rijders met open pijpen zetten op weg naar Duitsland toch even de originele E goedgekeurde uitlaat op hun motor. Handhaving heeft een duidelijke werking, de organisatie ervan loont.
Een gemeente die begaan is met haar inwoners op de dijk, kan te allen tijde vol inzetten op handhaving. Natuurlijk is het intensiever om rotte appels uit de mand te plukken dan het handhaven van een algemeen verbod, maar het is wel zo fair.
Het aantal motorrijders in een groep is geen issue, zoals schoolgaande pubers bij de deur van de supermarkt in hun pauze worden gereguleerd, maar goedkeuring op type motor, geluid en snelheid zijn te checken en ook te meten.
Bij de TT van Assen worden zich misdragende motorrijders er ook uitgepikt op weg naar en vanaf het circuit. Veel rijders met open pijpen zetten op weg naar Duitsland toch even de originele E goedgekeurde uitlaat op hun motor. Handhaving heeft een duidelijke werking, de organisatie ervan loont.
- MofkaP
- Berichten: 447
- Lid geworden op: 09 mei 2013, 08:08
- Type: Ik heb een ander type BMW
- Bijz: R1300GS ASO + F850GS
- Land: NL
- Woonplaats of omgeving: Amstelland
- Locatie: Juynen aan den Aemstel
- Contacteer:
Re: Gemeentelijk dijkverbod Lingerwaard nietig verklaard
Punt is dat de rechter in dit soort gevallen slechts marginaal toetst (mag toetsen). Hij gaat niet in diepte in op het onderzoek.EileRT schreef: 25 mar 2018, 11:10 Het is ook in de toekomst aan de rechter of deze het onderzoek ook daadwerkelijk gedegen kan noemen dan wel oordelen.
De rechter is geen onderzoeksinstituut gaat het onderzoek of de resultaten niet herhalen of beoordelen, tenzij het onderzoek echt ondermaats is.
Groetjes van MofkaP
Klik voor motorreisverslagen, verkeersquiz en foto's.
Klik voor motorreisverslagen, verkeersquiz en foto's.
- EileRT
- Erelid
- Berichten: 4578
- Lid geworden op: 11 feb 2012, 12:06
- Type: R1100RT
- Bijz: Bj. 2000 + ZTechnikVStream-HyperPro-StebelNautilus
- Land: Nederland
- Woonplaats of omgeving: Drachten
Re: Gemeentelijk dijkverbod Lingerwaard nietig verklaard
Dat begrijp ik MofkaP. Ik doel ook meer op een aantal door een rechter benoemde criteria (richtlijnen) waaraan een onderzoek moet voldoen. Door het ontbreken van deze (algemene) richtlijnen voor een onderzoek blijft het zoals fransgabler terecht aangeeft, een juridisch getouwtrek tussen de verschillende partijen. Een rechter zal dus in elke afzonderlijke specifieke situatie zijn of haar oordeel vellen.
MofkaP schreef: 25 mar 2018, 12:44Punt is dat de rechter in dit soort gevallen slechts marginaal toetst (mag toetsen). Hij gaat niet in diepte in op het onderzoek.EileRT schreef: 25 mar 2018, 11:10 Het is ook in de toekomst aan de rechter of deze het onderzoek ook daadwerkelijk gedegen kan noemen dan wel oordelen.
De rechter is geen onderzoeksinstituut gaat het onderzoek of de resultaten niet herhalen of beoordelen, tenzij het onderzoek echt ondermaats is.
Met vriendelijke motorgroet,
Eilert
Eilert
- Baird
- 2024
- Berichten: 4361
- Lid geworden op: 21 mar 2009, 17:49
- Type: Ik heb een ander type BMW
- Bijz: R1200GS LC
- Land: NL
- Woonplaats of omgeving: Baronie van Breda
Re: Gemeentelijk dijkverbod Lingerwaard nietig verklaard
Ik heb na 40 jaar lezen en gedreig over dijkafsluitingen zin om eens ongenuanceerd over dit onderwerp los te gaan: Gewoon de wetten handhaven met een blik koddebijers en de rotte appels er uit vissen, anders stop ik met meebetalen voor het in standhouden van die @#$%^&*dijken, ik woon hoog genoeg om droge voeten te houden... 

Met vriendelijke motorgroet
BeRT
R1200GS LC
R25 (1951)
GPSMAP 276Cx
Volvo XC40 T5 Recharge Inscription
ooit:
Jawa CZ 150, Yamaha XS750, R80ST, R1100RT, R1150RT (2x). 500k+ km
BeRT
R1200GS LC
R25 (1951)
GPSMAP 276Cx
Volvo XC40 T5 Recharge Inscription
ooit:
Jawa CZ 150, Yamaha XS750, R80ST, R1100RT, R1150RT (2x). 500k+ km
- scan
- Berichten: 754
- Lid geworden op: 14 jul 2011, 17:39
- Type: R1200RT
- Land: NL
- Woonplaats of omgeving: Everywhere
Re: Gemeentelijk dijkverbod Lingerwaard nietig verklaard
+++++++++++++++++++1
- Dingeman
- Berichten: 599
- Lid geworden op: 20 nov 2011, 11:31
- Type: R1200RT
- Bijz: Heb veel RT's t/m R1200RT (DOHC) gehad en gereden.
- Land: NL
- Woonplaats of omgeving: West Brabant
Re: Gemeentelijk dijkverbod Lingerwaard nietig verklaard
Alle dijkwegen voor motoren gesloten verklaard.
https://www.nieuwsmotor.nl/motornieuws/ ... te-paasdag
https://www.nieuwsmotor.nl/motornieuws/ ... te-paasdag
Om kilometers te rijden, moet je eerst meters maken.
- siebke
- Berichten: 808
- Lid geworden op: 13 mei 2010, 16:50
- Type: R1200RT
- Bijz: 2009, import (D)
- Land: Nl
- Woonplaats of omgeving: Peel en Maas
Re: Gemeentelijk dijkverbod Lingerwaard nietig verklaard
O, en zijn we nu ineens ook 'bevorderd' tot milieu-delinquenten, volgens het artikel. Maar och, hebben de wielrenners nu eens de kans...., of mag ik hier niet bij generaliseren
. Jammer dat door een minderheid (de lavaaimakers en 'stoere' bikers) ook het plezier aan motorrijden voor de 'gewone' man/vrouw wordt vergald. In onze buurlanden zijn de verboden reeds verder en algemener doorgevoerd. En dat kan ik me ook nog eens héél goed voorstellen ook... 


As ut neet geit zoeas 't môt, dèn môt 't mèr zoeas ut geit
-
- Berichten: 70
- Lid geworden op: 08 jun 2014, 20:03
- Type: R1200RT/LC
- Bijz: Water gekoeld
- Land: Nederland
- Woonplaats of omgeving: Deventer
Re: Gemeentelijk dijkverbod Lingerwaard nietig verklaard
Dingeman schreef: 28 mar 2018, 21:37 Alle dijkwegen voor motoren gesloten verklaard.
https://www.nieuwsmotor.nl/motornieuws/ ... te-paasdag
1 april humor


- jaapwess
- Berichten: 92
- Lid geworden op: 27 sep 2015, 11:26
- Type: Ik heb een ander type BMW
- Land: Nederland
- Woonplaats of omgeving: Marknesse
Re: Gemeentelijk dijkverbod Lingerwaard nietig verklaard
Nu kom ik niet zo vaak op dijkweggetjes, en al helemaal niet in een weekend, maar ik dacht eerst toch even dat het serieus was (tot iemand 1 april begon te reopen) 

---------------------------------------------------
'83 K100, '91 K75, '18 K1600GT, '18 F800GS
'83 K100, '91 K75, '18 K1600GT, '18 F800GS
- AGVerheij
- Berichten: 865
- Lid geworden op: 14 jun 2010, 11:01
- Type: R1200RT
- Bijz: RT-P uit 2015 in prachtig mat-blauw
- Land: NL
- Woonplaats of omgeving: Utrecht
- Locatie: Utrecht
Re: Gemeentelijk dijkverbod Lingerwaard nietig verklaard
Het zegt toch wel iets over het verkeersbeleid* in dit land dat een dergelijk extreem plan pas bij nadere beschouwing als 1-aprilgrap wordt gezien en niet gelijk door de mand valt. Ongetwijfeld zijn veel die dit nog een goed plan vinden ook
* Quote van een oud collega:

* Quote van een oud collega:
Het is geen toeval dat beleid en debiel met dezelfde letters worden geschreven
Groets, GerbeRT
"Zolang ik verkeerslichten moet herkennen om mijzelf te onderscheiden van een robot heb ik weinig vertrouwen in zelfrijdende voertuigen
"Zolang ik verkeerslichten moet herkennen om mijzelf te onderscheiden van een robot heb ik weinig vertrouwen in zelfrijdende voertuigen
- Baird
- 2024
- Berichten: 4361
- Lid geworden op: 21 mar 2009, 17:49
- Type: Ik heb een ander type BMW
- Bijz: R1200GS LC
- Land: NL
- Woonplaats of omgeving: Baronie van Breda
Re: Gemeentelijk dijkverbod Lingerwaard nietig verklaard
Rond half maart altijd even kijken op welke dag 1 april valt en dat even onthouden, lachen




Met vriendelijke motorgroet
BeRT
R1200GS LC
R25 (1951)
GPSMAP 276Cx
Volvo XC40 T5 Recharge Inscription
ooit:
Jawa CZ 150, Yamaha XS750, R80ST, R1100RT, R1150RT (2x). 500k+ km
BeRT
R1200GS LC
R25 (1951)
GPSMAP 276Cx
Volvo XC40 T5 Recharge Inscription
ooit:
Jawa CZ 150, Yamaha XS750, R80ST, R1100RT, R1150RT (2x). 500k+ km
- Edward1968
- Berichten: 345
- Lid geworden op: 08 okt 2017, 21:34
- Type: Overig R-serie
- Bijz: R1250R
- Land: Nederland
- Woonplaats of omgeving: Heijningen
- Contacteer:
Re: Gemeentelijk dijkverbod Lingerwaard nietig verklaard
Ik deel het standpunt van FransGabler. Zelf wonen wij aan een dijk, die sinds twee weken weer flinke overlast geeft. Wat voor overlast dan, eigenlijk alleen de genoemde V-twins met open uitlaten. Het aantal motoren is hoog, maar dat is in het algemeen geen probleem, hardrijden is ook meer uitzondering dan regel.
Afsluiten van een dijk voor motorrijders is denk ik teveel van het goede. Geluidsoverlast aanpakken is wenselijk. Ik verbaas mij echt over de "open uitlaat houding". Is het je wel eens opgevallen dat deze groepen bij een stop allemaal een half uur bezig zijn om de gehoorbescherming uit de oren te vissen. Ze vinden zelf het geluid waarschijnlijk ook onaangenaam.
Het doet mij meer denken aan spelkaarten met een knijper op je fiets monteren en dan stoer om je heen gaan kijken. Wie is er niet jong geweest. Southpark heeft anders een goede aflevering over Harley-rijders met hun geluidsoverlast.... Wie is niet jong gebleven :-)
Handhaven is waarschijnlijk toch een probleem. Een beroep doen op gezond verstand, gaat denk ik ook niet meer lukken. Afsluiten van de dijk gaat mij te ver......
Afsluiten van een dijk voor motorrijders is denk ik teveel van het goede. Geluidsoverlast aanpakken is wenselijk. Ik verbaas mij echt over de "open uitlaat houding". Is het je wel eens opgevallen dat deze groepen bij een stop allemaal een half uur bezig zijn om de gehoorbescherming uit de oren te vissen. Ze vinden zelf het geluid waarschijnlijk ook onaangenaam.
Het doet mij meer denken aan spelkaarten met een knijper op je fiets monteren en dan stoer om je heen gaan kijken. Wie is er niet jong geweest. Southpark heeft anders een goede aflevering over Harley-rijders met hun geluidsoverlast.... Wie is niet jong gebleven :-)
Handhaven is waarschijnlijk toch een probleem. Een beroep doen op gezond verstand, gaat denk ik ook niet meer lukken. Afsluiten van de dijk gaat mij te ver......
- Baird
- 2024
- Berichten: 4361
- Lid geworden op: 21 mar 2009, 17:49
- Type: Ik heb een ander type BMW
- Bijz: R1200GS LC
- Land: NL
- Woonplaats of omgeving: Baronie van Breda
Re: Gemeentelijk dijkverbod Lingerwaard nietig verklaard
Heb in het verleden heel wat toertochten georganiseerd en daar stond dan altijd in de voorwaarden bij "Loud pipes NOT welcome" en daar kreeg ik altijd commentaar op dat ik niet zo flauw moest doen en een beetje 'sportief geluid' moest kunnen, nou nee dus, snijbrander erop om die rotdingen er af te halen ....Edward1968 schreef: 29 mar 2018, 14:48 Ik deel het standpunt van FransGabler. Zelf wonen wij aan een dijk, die sinds twee weken weer flinke overlast geeft. Wat voor overlast dan, eigenlijk alleen de genoemde V-twins met open uitlaten. Het aantal motoren is hoog, maar dat is in het algemeen geen probleem, hardrijden is ook meer uitzondering dan regel.
Afsluiten van een dijk voor motorrijders is denk ik teveel van het goede. Geluidsoverlast aanpakken is wenselijk. Ik verbaas mij echt over de "open uitlaat houding". Is het je wel eens opgevallen dat deze groepen bij een stop allemaal een half uur bezig zijn om de gehoorbescherming uit de oren te vissen. Ze vinden zelf het geluid waarschijnlijk ook onaangenaam.
Het doet mij meer denken aan spelkaarten met een knijper op je fiets monteren en dan stoer om je heen gaan kijken. Wie is er niet jong geweest. Southpark heeft anders een goede aflevering over Harley-rijders met hun geluidsoverlast.... Wie is niet jong gebleven :-)
Handhaven is waarschijnlijk toch een probleem. Een beroep doen op gezond verstand, gaat denk ik ook niet meer lukken. Afsluiten van de dijk gaat mij te ver......
Met vriendelijke motorgroet
BeRT
R1200GS LC
R25 (1951)
GPSMAP 276Cx
Volvo XC40 T5 Recharge Inscription
ooit:
Jawa CZ 150, Yamaha XS750, R80ST, R1100RT, R1150RT (2x). 500k+ km
BeRT
R1200GS LC
R25 (1951)
GPSMAP 276Cx
Volvo XC40 T5 Recharge Inscription
ooit:
Jawa CZ 150, Yamaha XS750, R80ST, R1100RT, R1150RT (2x). 500k+ km
Re: Gemeentelijk dijkverbod Lingerwaard nietig verklaard
Ik heb veel vertrouwen in de onderbouwde stukken die @mofkap produceert vanuit zijn deskundigheid.
Zo stelt hij op een vergelijkbar forum vast dat vanuit de Europese regelgeving " geïmporteerde motorfietsen met 1.000 cc of meer wettelijk nog steeds een geluidsniveau mogen hebben van 106 (+2) dB(A). Dat is vergelijkbaar met een F16 op 150 meter hoogte of een helicopter op 30 meter hoogte"
Dat betekent wel dat de legaliteit van geÏmporteerde motoren > 1000cc rechtstreeks leidt tot het sluiten van interessante wegen in het weekend voor motoren die aan een andere regelgeving dienen te voldoen. Als ik mofkap goed begrijp, dan heeft handhaving op geluidsniveau bij het type weekend-warriors geen zin vanwege hun uitzonderingspositie.
Europese wetgeving is traag als olie tijdens strenge nachtvorst, die zal voorlopig niet veranderen. De voorbeeldwerking van de straaljager / helicopter spreekt boekdelen, dat wil niemand.
Op snelheid zijn deze V twin rakkers zelden te betrappen. Daarvoor ontbreken zowel de stuurmanskunsten als de mogelijkheid om te sturen op snelheid in de grote groepen, zoals hierboven beschreven door ervaringsdeskundige @edward1968. Er lijkt tenminste sprake te zijn van een impasse.
Zo zonde...
Zo stelt hij op een vergelijkbar forum vast dat vanuit de Europese regelgeving " geïmporteerde motorfietsen met 1.000 cc of meer wettelijk nog steeds een geluidsniveau mogen hebben van 106 (+2) dB(A). Dat is vergelijkbaar met een F16 op 150 meter hoogte of een helicopter op 30 meter hoogte"
Dat betekent wel dat de legaliteit van geÏmporteerde motoren > 1000cc rechtstreeks leidt tot het sluiten van interessante wegen in het weekend voor motoren die aan een andere regelgeving dienen te voldoen. Als ik mofkap goed begrijp, dan heeft handhaving op geluidsniveau bij het type weekend-warriors geen zin vanwege hun uitzonderingspositie.
Europese wetgeving is traag als olie tijdens strenge nachtvorst, die zal voorlopig niet veranderen. De voorbeeldwerking van de straaljager / helicopter spreekt boekdelen, dat wil niemand.
Op snelheid zijn deze V twin rakkers zelden te betrappen. Daarvoor ontbreken zowel de stuurmanskunsten als de mogelijkheid om te sturen op snelheid in de grote groepen, zoals hierboven beschreven door ervaringsdeskundige @edward1968. Er lijkt tenminste sprake te zijn van een impasse.
Zo zonde...
- MofkaP
- Berichten: 447
- Lid geworden op: 09 mei 2013, 08:08
- Type: Ik heb een ander type BMW
- Bijz: R1300GS ASO + F850GS
- Land: NL
- Woonplaats of omgeving: Amstelland
- Locatie: Juynen aan den Aemstel
- Contacteer:
Re: Gemeentelijk dijkverbod Lingerwaard nietig verklaard
Handhaving is zondermeer al lastig, zeker op dijken. Want de wettelijk voorgeschreven omstandigheden waarbij de meting dient plaats te hebben, zijn streng.
1. De meting vindt plaats in de open lucht.
2. Het proefterrein mag niet blootstaan aan sterke akoestische storingen. Hieraan wordt voldaan, indien het oppervlak van het terrein bestaat uit beton, asfalt, tegels of een vergelijkbaar hard materiaal.
3. Het proefterrein moet minimaal de afmetingen van een rechthoek hebben, waarvan de zijden zich op ten minste 3,00 m afstand van de motorfiets bevinden. Binnen deze rechthoek mogen zich geen personen of voorwerpen bevinden die niet noodzakelijk zijn voor de meting. De motorfiets wordt op zodanige wijze binnen de rechthoek geplaatst dat de microfoon zich op ten minste 1,00 m afstand van eventueel aanwezige trottoirbanden bevindt.
4. De waarden die door de geluidsniveaumeter voor het omgevingsgeluid en de wind worden aangegeven, moeten ten minste 10 dB(A) lager zijn dan het geluidsniveau dat in het kentekenregister (of in de tabel) is vermeld. Dit wordt gecontroleerd door vaststelling van het achtergrondgeluidsniveau voor en na de meting. De microfoon van de geluidsniveaumeter mag van een passende windkap worden voorzien, mits rekening wordt gehouden met de invloed daarvan op de gevoeligheid van de microfoon.
5. Voor aanvang van de meting moet de motor van de motorfiets op bedrijfstemperatuur worden gebracht.
6. De meting vindt plaats bij een stilstaande motorfiets.
Dan nog de meting zelf en de wijze van meten om tot een rechtsgeldige meting te komen.
Er worden drie achtereenvolgende metingen gedaan, de hoogste waarde geldt. Het verschil tussen die drie metingen mag niet meer bedragen dan 2 dB(A). Direct voor en na de meting moet de apparatuur worden gecontroleerd en gekalibreerd; het verschil tussen die twee controlemetingen mag niet meer zijn dan 1 dB(A).
Zijn de verschillen groter dan is de meting ongeldig.
Een langsrijdende andere motor, een grasmaaier, een overvliegend vliegtuig, een stel spelende kinderen of loeiende koe kunnen de meting al verstoren en ervoor zorgen dat die ongeldig is.
Dan moet opnieuw worden gecontroleerd, gekalibreerd en gemeten, en dat kost (te) veel tijd.
TIP: Maak altijd een filmpje als je op uitlaatgeluid wordt gecontroleerd. Al is het alleen maar om zelf (achteraf) te kunnen controleren of aan alle voorwaarden voor een geldige meting is voldaan.
1. De meting vindt plaats in de open lucht.
2. Het proefterrein mag niet blootstaan aan sterke akoestische storingen. Hieraan wordt voldaan, indien het oppervlak van het terrein bestaat uit beton, asfalt, tegels of een vergelijkbaar hard materiaal.
3. Het proefterrein moet minimaal de afmetingen van een rechthoek hebben, waarvan de zijden zich op ten minste 3,00 m afstand van de motorfiets bevinden. Binnen deze rechthoek mogen zich geen personen of voorwerpen bevinden die niet noodzakelijk zijn voor de meting. De motorfiets wordt op zodanige wijze binnen de rechthoek geplaatst dat de microfoon zich op ten minste 1,00 m afstand van eventueel aanwezige trottoirbanden bevindt.
4. De waarden die door de geluidsniveaumeter voor het omgevingsgeluid en de wind worden aangegeven, moeten ten minste 10 dB(A) lager zijn dan het geluidsniveau dat in het kentekenregister (of in de tabel) is vermeld. Dit wordt gecontroleerd door vaststelling van het achtergrondgeluidsniveau voor en na de meting. De microfoon van de geluidsniveaumeter mag van een passende windkap worden voorzien, mits rekening wordt gehouden met de invloed daarvan op de gevoeligheid van de microfoon.
5. Voor aanvang van de meting moet de motor van de motorfiets op bedrijfstemperatuur worden gebracht.
6. De meting vindt plaats bij een stilstaande motorfiets.
Dan nog de meting zelf en de wijze van meten om tot een rechtsgeldige meting te komen.
Er worden drie achtereenvolgende metingen gedaan, de hoogste waarde geldt. Het verschil tussen die drie metingen mag niet meer bedragen dan 2 dB(A). Direct voor en na de meting moet de apparatuur worden gecontroleerd en gekalibreerd; het verschil tussen die twee controlemetingen mag niet meer zijn dan 1 dB(A).
Zijn de verschillen groter dan is de meting ongeldig.
Een langsrijdende andere motor, een grasmaaier, een overvliegend vliegtuig, een stel spelende kinderen of loeiende koe kunnen de meting al verstoren en ervoor zorgen dat die ongeldig is.
Dan moet opnieuw worden gecontroleerd, gekalibreerd en gemeten, en dat kost (te) veel tijd.
TIP: Maak altijd een filmpje als je op uitlaatgeluid wordt gecontroleerd. Al is het alleen maar om zelf (achteraf) te kunnen controleren of aan alle voorwaarden voor een geldige meting is voldaan.
Groetjes van MofkaP
Klik voor motorreisverslagen, verkeersquiz en foto's.
Klik voor motorreisverslagen, verkeersquiz en foto's.
- Lemoi
- Berichten: 687
- Lid geworden op: 12 feb 2012, 21:08
- Type: R1200RT/LC
- Land: Nederland
- Woonplaats of omgeving: 's-Hertogenbosch
Re: Gemeentelijk dijkverbod Lingerwaard nietig verklaard
... mijn tip zou zijn: zorg ervoor dat je geen herrie pijp hebt. Heb je nergens last van, niet met politie, niet met omwonende en andere mensen die anders geconfronteerd worden met de herrie :-) Mocht je graag een herrie pijp rijden dan lijkt het circuit daar een mooie plek voor (of zijn daar ook al geluidsnormen?)! hoef je je ook niet aan de snelheid te houden 

- Bert M
- Erelid
- Berichten: 2314
- Lid geworden op: 26 dec 2011, 16:45
- Type: Ik heb een ander type BMW
- Bijz: F650GS
- Land: Verenigd Koninkrijk
- Woonplaats of omgeving: Nottinghamshire
Re: Gemeentelijk dijkverbod Lingerwaard nietig verklaard
Dat is weer eens een mooi staaltje wettelijke mierencopulatie. De wetgever schrijft voor dat de wetshandhaver aan allerlei (onmogelijke) haarkloverij dient te voldoen, terwijl het verschil tussen volwassen motorfietsgeluid en de toepassing van een blerpijp op grote afstand te horen is.
Als de wet zo'n meting voorschrijft vind ik dat prima, maar dan gaan we het anders doen: we gaan een testcentrum oprichten (bij voorkeur ergens dicht in de buurt van zee) waar bij een gereed vermoeden van overschrijding van de geluidsnorm (zulks ter beoordeling van de handhaver), de motor getest moet gaan worden. Spijtig genoeg zal, omdat zo'n test heel erg nauwkeurig moet en heel erg vaak overgedaan moet worden, de wachttijd minstens een maand of drie bedragen. Tijdens die wachttijd staan de motorfietsen in de buitenlucht in "quarantaine" op het terrein en mag er niemand, anders dan het bevoegd gezag, aankomen. Ook de eigenaar/houder niet. Na drie tot zes maanden krijgt de eigenaar de motor (of wat er dan na zoutinwerking nog van over is) weer terug met een certificaat of de uitlaat ok is of niet. Eens kijken of het animo tot het maken van herrie dan nog zo groot is...
Als de wet zo'n meting voorschrijft vind ik dat prima, maar dan gaan we het anders doen: we gaan een testcentrum oprichten (bij voorkeur ergens dicht in de buurt van zee) waar bij een gereed vermoeden van overschrijding van de geluidsnorm (zulks ter beoordeling van de handhaver), de motor getest moet gaan worden. Spijtig genoeg zal, omdat zo'n test heel erg nauwkeurig moet en heel erg vaak overgedaan moet worden, de wachttijd minstens een maand of drie bedragen. Tijdens die wachttijd staan de motorfietsen in de buitenlucht in "quarantaine" op het terrein en mag er niemand, anders dan het bevoegd gezag, aankomen. Ook de eigenaar/houder niet. Na drie tot zes maanden krijgt de eigenaar de motor (of wat er dan na zoutinwerking nog van over is) weer terug met een certificaat of de uitlaat ok is of niet. Eens kijken of het animo tot het maken van herrie dan nog zo groot is...
Met vriendelijke motorgroet
Bert M
Le Làmh Làidir Bratach Bhan Chlann Aoidh
Bert M
Le Làmh Làidir Bratach Bhan Chlann Aoidh
- MofkaP
- Berichten: 447
- Lid geworden op: 09 mei 2013, 08:08
- Type: Ik heb een ander type BMW
- Bijz: R1300GS ASO + F850GS
- Land: NL
- Woonplaats of omgeving: Amstelland
- Locatie: Juynen aan den Aemstel
- Contacteer:
Re: Gemeentelijk dijkverbod Lingerwaard nietig verklaard
Geluidsproductie is met het beperkte menselijk gehoor niet te meten of vast te stellen. Wat voor de één overmatig hard klinkt, is voor de ander normaal geluid en klinkt voor een derde als muziek in de oren.
De ene frequentie is niet de andere en hoort ook niet als de andere, terwijl de geluidsproductie in dB(A) hetzelfde kan zijn.
Wat is het verschil tussen een roffelende en ploffende haarlie of een Japanse naaimachine die hoog in de toeren jankend de bochtjes trekt?
Alleen meten is weten.
Open uitlaten is maar een heel klein deel van het probleem.
Het gaat op de totale geluidsbelasting en geluidsdruk op die weg gedurende een bepaalde tijd.
En de verkeersonveiligheid die het aantal motoren met zich meebrengt.
Daar is onderzoek voor nodig.
De vraag is dan nog of een weg mag worden afgesloten zolang voor sommige motoren 106 dB(A) nog steeds wettelijk is toegestaan.
Trouwens het is eenvoudig te controleren of een uitlaat voorzien is van de voorgeschreven demper.
Met een bezemsteel.
De ene frequentie is niet de andere en hoort ook niet als de andere, terwijl de geluidsproductie in dB(A) hetzelfde kan zijn.
Wat is het verschil tussen een roffelende en ploffende haarlie of een Japanse naaimachine die hoog in de toeren jankend de bochtjes trekt?
Alleen meten is weten.
Open uitlaten is maar een heel klein deel van het probleem.
Het gaat op de totale geluidsbelasting en geluidsdruk op die weg gedurende een bepaalde tijd.
En de verkeersonveiligheid die het aantal motoren met zich meebrengt.
Daar is onderzoek voor nodig.
De vraag is dan nog of een weg mag worden afgesloten zolang voor sommige motoren 106 dB(A) nog steeds wettelijk is toegestaan.
Trouwens het is eenvoudig te controleren of een uitlaat voorzien is van de voorgeschreven demper.
Met een bezemsteel.
Groetjes van MofkaP
Klik voor motorreisverslagen, verkeersquiz en foto's.
Klik voor motorreisverslagen, verkeersquiz en foto's.
- EileRT
- Erelid
- Berichten: 4578
- Lid geworden op: 11 feb 2012, 12:06
- Type: R1100RT
- Bijz: Bj. 2000 + ZTechnikVStream-HyperPro-StebelNautilus
- Land: Nederland
- Woonplaats of omgeving: Drachten
Re: Gemeentelijk dijkverbod Lingerwaard nietig verklaard
Zonder mij in de discussie te begeven over hoe nu wel of hoe nu niet te moeten testen met allerhande ingewikkelde digitale apparatuur en omstandigheden, spreekt onderstaande blijkbaar beproefde methode mij bijzonder aan.
Ik zie de dienstdoende politie ambtenaar al staan met een bezemsteel langs een mooi landelijk gelegen dijkje . . . :lol:

Ik zie de dienstdoende politie ambtenaar al staan met een bezemsteel langs een mooi landelijk gelegen dijkje . . . :lol:
MofkaP schreef: 06 apr 2018, 13:03Trouwens het is eenvoudig te controleren of een uitlaat voorzien is van de voorgeschreven demper.
Met een bezemsteel.
Met vriendelijke motorgroet,
Eilert
Eilert
- Dingeman
- Berichten: 599
- Lid geworden op: 20 nov 2011, 11:31
- Type: R1200RT
- Bijz: Heb veel RT's t/m R1200RT (DOHC) gehad en gereden.
- Land: NL
- Woonplaats of omgeving: West Brabant
Re: Gemeentelijk dijkverbod Lingerwaard nietig verklaard
Zou het in Duitsland en Oostenrijk ook zo zijn geregeld?MofkaP schreef: 06 apr 2018, 06:36 Handhaving is zondermeer al lastig, zeker op dijken. Want de wettelijk voorgeschreven omstandigheden waarbij de meting dient plaats te hebben, zijn streng.
1. De meting vindt plaats in de open lucht.
,,,,,,,,,,,,,,,,,,,, knip,,,,,,,,,,,,,,,,,,
6. De meting vindt plaats bij een stilstaande motorfiets.
Dan nog de meting zelf en de wijze van meten om tot een rechtsgeldige meting te komen.
,,,,,,,,,,,,,,,,,,,knip ,,,,,,,,,,,,,,,,,,,
Dan moet opnieuw worden gecontroleerd, gekalibreerd en gemeten, en dat kost (te) veel tijd.
TIP: ,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,knip,,,,,,,,,,,,,,,
Om kilometers te rijden, moet je eerst meters maken.
- MofkaP
- Berichten: 447
- Lid geworden op: 09 mei 2013, 08:08
- Type: Ik heb een ander type BMW
- Bijz: R1300GS ASO + F850GS
- Land: NL
- Woonplaats of omgeving: Amstelland
- Locatie: Juynen aan den Aemstel
- Contacteer:
Re: Gemeentelijk dijkverbod Lingerwaard nietig verklaard
In Duitsland zijn de regels op detail iets anders.
Verschil is bijvoorbeeld dat er zich binnen een afstand van 20 meter van de microfoon geen geluidsbron mag bevinden.
Er wordt gemeten zowel bij stilstand als tijdens het voorbij rijden.
Ook drie metingen met een maximaal onderling verschil van 2 dB(A), alleen wordt het gemiddelde genomen.
Bij stilstand gelden dezelfde normen als in Nederland, die liggen voor elke motorfiets vast.
Bij het voorbij rijden (met 50km/h) zijn er verschillen in toerental en versnelling afhankelijk van de motorfiets.
De microfoon moet op ongeveer 7 meter afstand staan, op het dichtst bijgelegen punt van het voorbij rijden.
Dan gelden ook andere (lagere) waarden dan bij stilstand. voor motorfietsen is dat maximaal 84 dB(A).
Dat lijkt weinig, maar geluid neemt kwadratisch af bij verdubbeling van de afstand (bij een puntbron).
Dat is ongeveer 6dB(A) per afstandverdubbeling.
Produceert de uitlaat op 50cm nog 106dB(A), dan is er op 7 meter nog maar 84 dB(A) over.
Daarbij gelden bij voorbij rijden andere (lagere) regels voor toerental en versnelling.
Verschil is bijvoorbeeld dat er zich binnen een afstand van 20 meter van de microfoon geen geluidsbron mag bevinden.
Er wordt gemeten zowel bij stilstand als tijdens het voorbij rijden.
Ook drie metingen met een maximaal onderling verschil van 2 dB(A), alleen wordt het gemiddelde genomen.
Bij stilstand gelden dezelfde normen als in Nederland, die liggen voor elke motorfiets vast.
Bij het voorbij rijden (met 50km/h) zijn er verschillen in toerental en versnelling afhankelijk van de motorfiets.
De microfoon moet op ongeveer 7 meter afstand staan, op het dichtst bijgelegen punt van het voorbij rijden.
Dan gelden ook andere (lagere) waarden dan bij stilstand. voor motorfietsen is dat maximaal 84 dB(A).
Dat lijkt weinig, maar geluid neemt kwadratisch af bij verdubbeling van de afstand (bij een puntbron).
Dat is ongeveer 6dB(A) per afstandverdubbeling.
Produceert de uitlaat op 50cm nog 106dB(A), dan is er op 7 meter nog maar 84 dB(A) over.
Daarbij gelden bij voorbij rijden andere (lagere) regels voor toerental en versnelling.
Groetjes van MofkaP
Klik voor motorreisverslagen, verkeersquiz en foto's.
Klik voor motorreisverslagen, verkeersquiz en foto's.
- zadkine
- Berichten: 149
- Lid geworden op: 02 jan 2013, 12:51
- Type: R1100RT
- Bijz: Antraciet
- Land: NL
- Woonplaats of omgeving: Twente
- Locatie: Twente
Re: Gemeentelijk dijkverbod Lingerwaard nietig verklaard
Lijkt me geen goed idee.Bert M schreef: 06 apr 2018, 11:05 Dat is weer eens een mooi staaltje wettelijke mierencopulatie. De wetgever schrijft voor dat de wetshandhaver aan allerlei (onmogelijke) haarkloverij dient te voldoen, terwijl het verschil tussen volwassen motorfietsgeluid en de toepassing van een blerpijp op grote afstand te horen is.
Als de wet zo'n meting voorschrijft vind ik dat prima, maar dan gaan we het anders doen: we gaan een testcentrum oprichten (bij voorkeur ergens dicht in de buurt van zee) waar bij een gereed vermoeden van overschrijding van de geluidsnorm (zulks ter beoordeling van de handhaver), de motor getest moet gaan worden. Spijtig genoeg zal, omdat zo'n test heel erg nauwkeurig moet en heel erg vaak overgedaan moet worden, de wachttijd minstens een maand of drie bedragen. Tijdens die wachttijd staan de motorfietsen in de buitenlucht in "quarantaine" op het terrein en mag er niemand, anders dan het bevoegd gezag, aankomen. Ook de eigenaar/houder niet. Na drie tot zes maanden krijgt de eigenaar de motor (of wat er dan na zoutinwerking nog van over is) weer terug met een certificaat of de uitlaat ok is of niet. Eens kijken of het animo tot het maken van herrie dan nog zo groot is...
Als een voertuig in beslag is genomen vanwege een dergelijke verdenking....
Dan is de beherende partijd, de overheid dus, 100% verantwoordelijk voor het in dezelfde staat houden van het voorwerp.
Gaat de overheid heel veel geld kosten als boven beschreven methode gebruikt wordt, om te beginnen dus dat die 3 maanden later uitgevoerde meting niet bewijst wat de geluidsproduktie 3 maanden eerder was vanwege diezelfde zout inwerking.
En ja, ik vind ook dat alle knalpijpen per direct van de weg gehaald moeten worden.
Hiervoor is echter een andere methode....een WOK melding , waarmee de eigenaar verplicht wordt op eigen kosten de motor te laten herkeuren bij de RDW.
- MofkaP
- Berichten: 447
- Lid geworden op: 09 mei 2013, 08:08
- Type: Ik heb een ander type BMW
- Bijz: R1300GS ASO + F850GS
- Land: NL
- Woonplaats of omgeving: Amstelland
- Locatie: Juynen aan den Aemstel
- Contacteer:
Re: Gemeentelijk dijkverbod Lingerwaard nietig verklaard
een WOK melding kan alleen als daarvoor de overtreding is geconstateerd, niet op verdenking of gevoel.
Groetjes van MofkaP
Klik voor motorreisverslagen, verkeersquiz en foto's.
Klik voor motorreisverslagen, verkeersquiz en foto's.
- Baird
- 2024
- Berichten: 4361
- Lid geworden op: 21 mar 2009, 17:49
- Type: Ik heb een ander type BMW
- Bijz: R1200GS LC
- Land: NL
- Woonplaats of omgeving: Baronie van Breda
Re: Gemeentelijk dijkverbod Lingerwaard nietig verklaard
Conclusie is dus dat iedere oetlul gewoon met open pijpen kan rijden, voor de andere motorrijders de boel verkl
ten en er eigenlijk mee weg komt. Ik kwam gisteren weer zo'n kudde tegen van dat niet nader te noemen Amerikaanse merk met pakweg 50 x 2 open pijpen en die hoge Puch-stuurtjes, ben blij dat we precies de andere kant op reden want daartussen wil je niet gevonden worden .......

Met vriendelijke motorgroet
BeRT
R1200GS LC
R25 (1951)
GPSMAP 276Cx
Volvo XC40 T5 Recharge Inscription
ooit:
Jawa CZ 150, Yamaha XS750, R80ST, R1100RT, R1150RT (2x). 500k+ km
BeRT
R1200GS LC
R25 (1951)
GPSMAP 276Cx
Volvo XC40 T5 Recharge Inscription
ooit:
Jawa CZ 150, Yamaha XS750, R80ST, R1100RT, R1150RT (2x). 500k+ km
-
- Berichten: 501
- Lid geworden op: 27 dec 2011, 02:20
- Type: Overig R-serie
- Bijz: R1200GSA
- Land: Nederland
- Woonplaats of omgeving: twente
Re: Gemeentelijk dijkverbod Lingerwaard nietig verklaard
Ik kan het niet nalaten enige woorden toe te voegen aan dit draadje.
Wellicht zou de motorbranche zelf een goede bijdrage kunnen leveren door simpelweg die lawaaipijpen niet meer aan te bieden.
Hier ligt een mooie taak voor de Bovag zou je kunnen stellen.
Feitelijk vind ik het ook van de zotte dat allerlei rotzooi waarvan de wetgever het gebruik verbiedt de handel daarin gewoon legaal is.
Als ik lees dat er al uitlaten worden verkocht (Dr.Jekill & Mr.Hyde) met een klep erin die dmv draadloze afstandsbediening open en dicht kan (om de handhavers om de tuin te leiden) is het in mijn beleving ook onmogelijk geworden om te handhaven op wettelijke geluidsbepalingen. De wetgever zal dan -ter controle- gaan inzetten op een APK verplichting voor motoren. De argumenten daartoe zijn immers "Luid" en duidelijk!
En laat die APK verplichting voor motoren nou een (omzet-)hartenwens zijn van de branche die de herriepijpen aan de man brengt!
Telkens weer steekt de discussie over APK voor motoren immers de kop op als gevolg van de lobby die de Bovag in het Haagse doet.
Als klant van Bovag bedrijven (wie is dat niet?) sponseren we dus feitelijk de bedrijven die de herriepijpen verkopen -en daarmee de toegang tot dijkwegen bemoeilijken- en zijn we bovendien behulpzaam om uiteindelijk die APK verplichting rond te krijgen.
gr v Ciske
Wellicht zou de motorbranche zelf een goede bijdrage kunnen leveren door simpelweg die lawaaipijpen niet meer aan te bieden.
Hier ligt een mooie taak voor de Bovag zou je kunnen stellen.
Feitelijk vind ik het ook van de zotte dat allerlei rotzooi waarvan de wetgever het gebruik verbiedt de handel daarin gewoon legaal is.
Als ik lees dat er al uitlaten worden verkocht (Dr.Jekill & Mr.Hyde) met een klep erin die dmv draadloze afstandsbediening open en dicht kan (om de handhavers om de tuin te leiden) is het in mijn beleving ook onmogelijk geworden om te handhaven op wettelijke geluidsbepalingen. De wetgever zal dan -ter controle- gaan inzetten op een APK verplichting voor motoren. De argumenten daartoe zijn immers "Luid" en duidelijk!
En laat die APK verplichting voor motoren nou een (omzet-)hartenwens zijn van de branche die de herriepijpen aan de man brengt!
Telkens weer steekt de discussie over APK voor motoren immers de kop op als gevolg van de lobby die de Bovag in het Haagse doet.
Als klant van Bovag bedrijven (wie is dat niet?) sponseren we dus feitelijk de bedrijven die de herriepijpen verkopen -en daarmee de toegang tot dijkwegen bemoeilijken- en zijn we bovendien behulpzaam om uiteindelijk die APK verplichting rond te krijgen.
gr v Ciske
- scan
- Berichten: 754
- Lid geworden op: 14 jul 2011, 17:39
- Type: R1200RT
- Land: NL
- Woonplaats of omgeving: Everywhere
Re: Gemeentelijk dijkverbod Lingerwaard nietig verklaard
De praktijk is dat ze dan die lawaaipijp vervangen voor de APK en daarna weer terug plaatsen.
Zolang er géén échte handhaving is wordt dat nooit wat!
Zolang er géén échte handhaving is wordt dat nooit wat!
- Bert M
- Erelid
- Berichten: 2314
- Lid geworden op: 26 dec 2011, 16:45
- Type: Ik heb een ander type BMW
- Bijz: F650GS
- Land: Verenigd Koninkrijk
- Woonplaats of omgeving: Nottinghamshire
Re: Gemeentelijk dijkverbod Lingerwaard nietig verklaard
En dat is idd de dagelijkse praktijk in Engeland. Een niet nader te noemen autoforum alhier heeft een rubriekje "Ik moet naar de MoT (APK) en wil graag een street legal ... lenen" . :roll:scan schreef: 11 apr 2018, 14:35 De praktijk is dat ze dan die lawaaipijp vervangen voor de APK en daarna weer terug plaatsen.
Zolang er géén échte handhaving is wordt dat nooit wat!
Met vriendelijke motorgroet
Bert M
Le Làmh Làidir Bratach Bhan Chlann Aoidh
Bert M
Le Làmh Làidir Bratach Bhan Chlann Aoidh
Wil je een advertentievrije ervaring? Registreer of log in en geniet van een advertentie-vrije omgeving!