BMWerkplaats - specialist in BMW Boxermotoren
Motorhuis Zwolle

 

Ottenhoff Motoren - Badhoevedorp

 

Motor Service Amersfoort - Ede

 
Mordamus - webhosting - emailhosting - domeinnamen
QCMotortechniek - Almere

 

Oscar Motorservice Nunspeet
 

Wat is er te doen?

 

Het BMW RT Forum steunt al 11 jaar de CliniClowns

RDC unit inbouwen R1200RT-P

Zelf sleutelende leden vertellen over hun project en/of laten de voortgang daarvan zien.

Moderators: EileRT, JOS WRSM

Gesloten
Gebruikersavatar
Wuls
Berichten: 42
Lid geworden op: 05 mar 2018, 15:51
Type: R1200RT
Bijz: Ex USA (LAPD) Politiemotor R1200RT LC uit 2015
Land: Netherlands
Woonplaats of omgeving: Eindhoven

RDC unit inbouwen R1200RT-P

Ongelezen bericht door Wuls »

Groet aan allen!

Dit bericht gaat over het inbouwen van een RDC unit in mijn ex-politiemotor uit 2012. De oorspronkelijke RDC unit was reeds uit de machine verwijderd toen ik hem kocht. Ik wist toen ook niet dat deze erin hoorde te zitten. Omdat ik steeds met een lekke band rondreed (althans dat gaf het display steeds aan), had ik middels mijn mobiele app (MotoScan) de RDC unit uitgeschakeld en was de lekke band weergave dus ook verleden tijd. Toch vond ik het wel leuk om toch een RDC unit in te bouwen als ik er eentje op de kop wist te tikken. En dat laatste is gelukt: voor een bedrag van 31,95 kocht ik een RDC unit en heb deze gemonteerd op de plaats die daarvoor was vrijgehouden (en waar de oude duidelijk had gezeten) zie hieronder.
IMG_4658.JPG
IMG_4659.JPG
Dit was het eenvoudigste deel van de installatie. Want nu moest de unit aangesloten worden op de computer van de motor. Dit was het spannendste deel van dit project omdat hiermee ook zou blijken of de unit correct functioneerde en of ik de sensoren, die ik had gezien toen er een maand of twee geleden nieuwe banden op zijn gezet, zou kunnen laten communiceren met de RDC unit. Jammer voor mij had ik de sensoren niet gefotografeerd of de ID's opgeschreven ...

Na wat lezen op internet en de tips die ik las op de site van GS-911, ging ik aan de slag! Welnu, na inschakelen van de spanning en het opstarten van MotoScan (nee, geen GS-911), kon ik zien dat de unit werkte: ik kon alle functies die de RDC unit aan de centrale computer van de motor kenbaar maakt, benaderen. Belangrijk, want nu kon ik de sensoren in gaan lezen. Eerst maar eens de oude sensoren verwijderen uit de RDC unit. Elke sensor heeft namelijk een eigen ID. En de ID’s die in deze RDC unit stonden waren natuurlijk niet van de sensoren die ik in mijn motor heb zitten, dus die moest ik verwijderen. Dat ging vrij simpel. Okay! Jammer genoeg had ik de ID's niet opgeschreven toen er nieuwe banden op gelegd zijn, want deze id's kon ik ook handmatig ingeven... Hmmm...

Welnu, dan maar snel de tip van de GS-911 boys toepassen…. De tip die zij geven is om de band snel leeg te laten lopen, zodat de sensor wakker wordt en meldt dat de band zijn spanning verliest. Daarmee stuurt de sensor een signaal inclusief zijn eigen ID naar de RDC unit en daarmee “leert” de RDC unit deze sensor. Helaas pindakaas! Dat werkte dus niet. Ik kon met geen mogelijkheid de bestaande sensoren inlezen. Pfff.

Internet is tegenwoordig qua kennis een goede vriend aan het worden en bleek ook nu mijn beste vriend. Ik heb overwogen om naar de dealer te gaan, want de dealer kan met een speciale tool de sensor wakker maken en daarmee de sensoren bekend maken aan de RDC unit. Gelukkig voor mij heb ik even gekeken op youtube en vond daar het volgende item:
Screen Shot 2018-05-17 at 19.16.53.png
Een filmpje waarin iemand met de GS-911 software en voornoemd apparaat (KingBolen EL-50448 - Zie bijlage) de sensoren tot leven wist te brengen.
Vanwege het feit dat door omstandigheden ik minder geld uit kan geven, vond ik deze oplossing wel de moeite van het proberen waard. Voor een bedrag van 10 euro kreeg ik het apparaat thuisgestuurd en …. nu maar hopen dat het werkt!

Het apparaat heb ik voorzien van een 9v batterij en naar de garage gelopen. Alles aangesloten en na wat proberen, ja hoor, contact! De voorwiel sensor werd ingelezen en daarna de achterwiel sensor. Nadat dit alles gedaan was, heb ik de RDC unit weer “aangezet” (in de display module van de computer moet je de RDC unit weer “aan” zetten, zodat de meldingen op het display kunnen verschijnen). En ja, het werkt nu dus allemaal!

Weer een project(je) afgerond en wederom met de hulp van AliExpress, Youtube, GS-911(uhhh) en MotoScan.

Groeten van Wuls
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
Wuls
Berichten: 42
Lid geworden op: 05 mar 2018, 15:51
Type: R1200RT
Bijz: Ex USA (LAPD) Politiemotor R1200RT LC uit 2015
Land: Netherlands
Woonplaats of omgeving: Eindhoven

Re: RDC unit inbouwen R1200RT-P

Ongelezen bericht door Wuls »

De plaatjes komen niet helemaal over zoals bedoeld, dat zal wel aan mij liggen.

Wat aanvullende info: ik was blij verrast dat ook de werking van de RDC unit naar tevredenheid is: Ik kan nu zowel de temperatuur als de druk in de banden keurig aflezen op het info scherm.

Wel levert de info weer een nieuwe vraag op: wat is de ideale temperatuur in een band?

Ik heb nu een aantal dagen met 20 graden buiten temperatuur en 37 graden in de banden gemeten. Ik merk dat de band met de hoogste druk ook de hoogste temperatuur meet. Nou ja, misschien zijn er leden die dat precies weten wat de meest ideale temperatuur in een band is.

Thanks!

Groeten aan allen!

PS: Lekker motorweer he de laatste dagen? Ik geniet er volop van !
Gesloten

Terug naar “Sleutelprojecten van leden”