BMWerkplaats - specialist in BMW Boxermotoren
Motorhuis Zwolle

 

Ottenhoff Motoren - Badhoevedorp

 

Motor Service Amersfoort - Ede

 
Mordamus - webhosting - emailhosting - domeinnamen
Onderdeel Quispel Motoren - Deurne

 
Mordamus - webhosting - emailhosting - domeinnamen
QCMotortechniek - Almere

 

Boek uw reis via het forum

 

Wat is er te doen?

 

Accu's. toebehoren, energiesystemen
 

Het BMW RT Forum steunt al 6 jaar de CliniClowns

R1200RT versie 2009 versus 2010

Ben je opzoek naar een andere motor en wil je een BMW R...RT kopen? Stel dan je vragen aan de huidige eigenaren.

Moderators: JOS WRSM, EileRT

Gebruikersavatar
Fotomotorman
Berichten: 10
Lid geworden op: 05 apr 2014, 21:39
Type: R1200RT
Bijz: 2009 zwart full options
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Borne
Locatie: Borne

R1200RT versie 2009 versus 2010

Ongelezen bericht door Fotomotorman » 20 jul 2018, 15:05

Is het doe moeite waard om de DOHC (bovenliggende nokkenassen versie) te kopen vanaf 2010 of merk ik daar als berijder niet al te veel van?
Driving my Beemer is my ultimate way of living!

Gebruikersavatar
RendeRT
2019
2019
Berichten: 182
Lid geworden op: 23 jul 2014, 22:17
Type: R1200RT
Bijz: 2011,
Thunder-Grey
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Stiens

Re: R1200RT versie 2009 versus 2010

Ongelezen bericht door RendeRT » 20 jul 2018, 17:17

Mijn eerste R1200RT was gebouwd in het jaar 2005, nu rijd ik er een uit het jaar 2011. Ik kan van alles schrijven over de verschillen en overeenkomsten, maar het filmpje https://www.youtube.com/watch?v=c8bgzzyWjPw, zegt eigenlijk alles.
Nu: R1200RT (2011), Daarvoor R1200RT (2005). K1100LT (2x privé, 1 x zakelijk) en K75 RT (1 x privé, 3 x zakelijk); TomTom 400; Scala Rider Q3; Rukka; Dolomieten.

Gebruikersavatar
siebke
Berichten: 439
Lid geworden op: 13 mei 2010, 16:50
Type: R1200RT
Bijz: 2009, bijna full options
Land: Nl
Woonplaats of omgeving: Peel en Maas

Re: R1200RT versie 2009 versus 2010

Ongelezen bericht door siebke » 26 jul 2018, 16:15

De knoppenwinkel aan het stuur blijken vanaf 2010 (de DOHC-uitvoering) storingsgevoelig te zijn, heb ik begrepen. Ik weet echter niet óf, en zo ja vanaf wanneer, dit verholpen is.
Mensen zijn niet lastig. Mensen zijn verschillend, en dat is lastig

Gebruikersavatar
scan
Berichten: 666
Lid geworden op: 14 jul 2011, 17:39
Type: R1200RT
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Everywhere

Re: R1200RT versie 2009 versus 2010

Ongelezen bericht door scan » 27 jul 2018, 10:46

Als je nu een 2010 versie koopt heeft ie dus al 8 jaar lang geen probleem gehad met de knoppenpartij op het stuur. Dat zal wel goed gaan.
Daarnaast zit in de 2010-versie in mijn ogen de beste boxermotor die ze ooit gemaakt hebben.
De jaargangen tot de komst van de waterbuffel, ik dacht geïntroduceerd in 2014, zijn zeker aan te bevelen.
Mooiere trekkracht onderin en een soepelere reactie op het gas t.o.v. de pre 2010 modellen.

Gebruikersavatar
Bennos
Berichten: 93
Lid geworden op: 07 mar 2016, 20:31
Type: R1200RT
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Spijkenisse
Contacteer:

Re: R1200RT versie 2009 versus 2010

Ongelezen bericht door Bennos » 01 aug 2018, 20:38

Zelfde ervaring hier, loopt rustiger en stiller en heeft meer pit in het middengebied en zelfs onderin waar de pre 2010 nogal nukkig was.

Knoppen erg fraai vormgegeven en gebruiksvriendelijk, ESA II ipv ESA.
BMW R1200RT '11 Thundergrey Metallic
Lifestyle Edition|ESA II|RDC|ASC|CC|Helibars Tour Performance|BMW Topkoffer|BMW Cilinderbeschermers|XT-009 Tracker

Gebruikersavatar
Axolotl
Berichten: 30
Lid geworden op: 11 apr 2014, 19:17
Type: R1200RT
Bijz: LC met de 3 optiepakketten en BMW Navigator VI
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Utrecht
Locatie: Utrecht

Re: R1200RT versie 2009 versus 2010

Ongelezen bericht door Axolotl » 13 sep 2018, 20:47

Ik heb eerst een 2007 exemplaar gehad en toen een 2010-versie (en sinds kort een LC). Het lopen en gasaanname bij lagere toeren (zeg onder de 3000) van de 2010 is duidelijk beter. Loopt netter en soepeler. Je komt niet in een heel andere wereld, maar het verschil is groot genoeg om even door te sparen zou ik zeggen....
Groet,
Arjan
R1200RT LC 2014

Gebruikersavatar
ciske
Berichten: 338
Lid geworden op: 27 dec 2011, 02:20
Type: R1200RT/LC
Bijz: full options maar met sleutel
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: twente

Re: R1200RT versie 2009 versus 2010

Ongelezen bericht door ciske » 16 sep 2018, 16:10

Het stellen van de kleppen gaat bij die laatste luchtgekoelde boxers helaas niet meer met stelboutjes. Wil je die klus zelf (blijven) doen dan is er een investering nodig.

gr v Ciske

Gebruikersavatar
Axolotl
Berichten: 30
Lid geworden op: 11 apr 2014, 19:17
Type: R1200RT
Bijz: LC met de 3 optiepakketten en BMW Navigator VI
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Utrecht
Locatie: Utrecht

Re: R1200RT versie 2009 versus 2010

Ongelezen bericht door Axolotl » 16 sep 2018, 17:17

Klopt van die plaatjes, maar investering? Het is meer werk, dat wel. Met het Haynes-boek in de hand goed te doen....
Groet,
Arjan
R1200RT LC 2014

Gebruikersavatar
Speedy Gonzales
Berichten: 40
Lid geworden op: 09 nov 2015, 18:31
Type: R1200RT
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Burgum

Re: R1200RT versie 2009 versus 2010

Ongelezen bericht door Speedy Gonzales » 17 sep 2018, 18:43

Bij het DOHC blok wordt de klepspeling afgesteld met behulp van halve bolletjes in de slepers. Bij afwijking van de klepspeling kan het dus voorkomen dat je bij de dealer een nieuw bolletje moet halen met de juiste maat. Die dingen kosten meen ik een € 5,00 euro. Voordeel van dit systeem is dat de klepspeling minder vlug verloopt. Ik ben na een aantal motoren met klepstelboutjes met mijn tweede DOHC bezig en ik vind dit systeem het beste.Ook de controle en eventuele afstelling is prima zelf te doen.

Plaats reactie

Terug naar “R....RT kopen ja of nee?”