BMWerkplaats - specialist in BMW Boxermotoren
Motorhuis Zwolle

 

Ottenhoff Motoren - Badhoevedorp

 

Motor Service Amersfoort - Ede

 
Mordamus - webhosting - emailhosting - domeinnamen
Onderdeel Quispel Motoren - Deurne

 
Mordamus - webhosting - emailhosting - domeinnamen
QCMotortechniek - Almere

 

Boek uw reis via het forum

 

Wat is er te doen?

 

Accu's. toebehoren, energiesystemen
 

Het BMW RT Forum steunt al 6 jaar de CliniClowns

Bridgestone Battlax T31 testen

Welke banden voor je RT?

Moderators: JOS WRSM, EileRT

Gebruikersavatar
Gurbe
Berichten: 225
Lid geworden op: 29 apr 2014, 23:59
Type: R1150RT
Bijz: Bagster zadel en V-stream scherm
Land: Ned
Woonplaats of omgeving: Witmarsum
Locatie: Witmarsum

Bridgestone Battlax T31 testen

Ongelezen bericht door Gurbe » 21 aug 2018, 12:22

Via Bike Fit Heerenveen kreeg ik de kans de Bridgestone Batllax T31 te testen na jaren Michelin te hebben versleten. Vandaag heb ik de eerste “echte” km gereden op de T31. Ik moet eerlijk toegeven dat ik het op mijn motor een verbetering vindt ten opzichte van het vorige merk.Waar het stuur gedrag bij een BMW R1150RT al erg prettig is, is het door deze band nog prettiger en makkelijker. Waar de MPR3/4 de neiging had de motor de bocht in te laten vallen en je meer tegen moest sturen, moet je bij de T31 gewoon je stuur gebruiken wat gewoon heel soepel en lekker aanvoelt. De band “rolt” de bocht in. In zowel snelle als langzame bochten zijn de snelheid van insturen en de grip uiterst voorspelbaar en gelijkmatig. De overgang van compound (op de achterband) of mate van hellingshoek maakt niks uit, overal is de grip en zijwaartse rol hetzelfde. Het is een heerlijk makkelijk sturende set banden die erg fijn aanvoelt, waarbij je de grip en stabiliteit meer dan voldoende aanvoelt. Inmiddels zijn we weer een aantal ritjes verder, zo’n 500 km en ben ik nog steeds erg enthousiast over de banden. Op het voorwiel heb ik het gevoel dat er minder gewicht op drukt, waardoor het makkelijk manoeuvreert. In de bochten blijft het gedrag fantastisch. Veel gevoel en grip wat je de neiging geeft de “brommer’ nog platter in de bocht te leggen. .
Ik zeg nu al "een aanrader"
BMW R1150RT
Shubert C3
Cardo Q3 communicatie
TomTom 450
V-stream
Bagster Zadel
Kisan SM-5
Led Richtingaanwijzers
optische verfraaiingen

Gebruikersavatar
Edward1968
Berichten: 32
Lid geworden op: 08 okt 2017, 21:34
Type: Overig R-serie
Bijz: R1200R
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Fijnaart

Re: Bridgestone Battlax T31 testen

Ongelezen bericht door Edward1968 » 22 aug 2018, 14:50

Ik heb ze sinds kort ook onder mijn R1200R uit 2007.

Gebruikersavatar
EileRT
Moderator
Moderator
Berichten: 2512
Lid geworden op: 11 feb 2012, 12:06
Type: R1100RT
Bijz: Bj. 2000 + ZTechnikVStream-HyperPro-StebelNautilus
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Drachten

Re: Bridgestone Battlax T31 testen

Ongelezen bericht door EileRT » 22 aug 2018, 18:08

En kun je er al iets over zeggen?
Edward1968 schreef:
22 aug 2018, 14:50
Ik heb ze sinds kort ook onder mijn R1200R uit 2007.
Met vriendelijke motorgroet,
Eilert

Afbeelding

Gebruikersavatar
Nico4sen
2018
2018
Berichten: 765
Lid geworden op: 03 jul 2011, 12:26
Type: R1200RT
Bijz: Ex-P met mudflap, V-Stream en Grip Puppies
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Hartje Fryslân

Re: Bridgestone Battlax T31 testen

Ongelezen bericht door Nico4sen » 22 aug 2018, 19:57

Ook ik heb, sinds juni, aan de voorkant een T31 GT onder m'n R1200RT. Over het algemeen zeer tevreden, maar net als bij de T30 GT heb ik wel last van met glad bitumen gerepareerde scheuren in het asfalt. De voorband heeft de neiging hierop in bochten weg te glijden, wat niet lekker voelt.

Hartelijke groet,

Nico


Gebruikersavatar
Edward1968
Berichten: 32
Lid geworden op: 08 okt 2017, 21:34
Type: Overig R-serie
Bijz: R1200R
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Fijnaart

Re: Bridgestone Battlax T31 testen

Ongelezen bericht door Edward1968 » 22 aug 2018, 22:09

EileRT schreef:
22 aug 2018, 18:08
En kun je er al iets over zeggen?
Edward1968 schreef:
22 aug 2018, 14:50
Ik heb ze sinds kort ook onder mijn R1200R uit 2007.
Ik ben er tevreden over. Had eerst de BT 023 achter en de T30 Evo voor. Nieuwe banden rijden altijd beter dan oude en .... ik geef de voorkeur aan Bridgestone. Wel belangrijk, want de keuze van banden is zeer persoonlijk.

Gebruikersavatar
Gurbe
Berichten: 225
Lid geworden op: 29 apr 2014, 23:59
Type: R1150RT
Bijz: Bagster zadel en V-stream scherm
Land: Ned
Woonplaats of omgeving: Witmarsum
Locatie: Witmarsum

Re: Bridgestone Battlax T31 testen

Ongelezen bericht door Gurbe » 25 aug 2018, 18:03

Ik ben nog steeds heel enthousiast. Het verhaal over de scheur reparatie kan wel kloppen. Ik heb het nu 1x gevoeld dat hij van de scheur' gleed. Maar verder stuurt het fantastisch. Mijn maat, die zelf ook een R1150 RT maar met Bridgestone bandenr, gaf bij het rijden op mijn motor een keer aan dat het hem leek dat er wat met het kogellager aan de hand was. Ik had er toen nog MPR3 onder. Hij heeft er nu weer op gereden en had niet meer het gevoel dat de motor de bocht in Viel. Gewoon lekker makkelijk sturend alsof er minder gewicht op het voorwiel drukt. Inmiddels ben ik zo'n 750 km verder en moet zeggen, nog steeds top. Zeker geen MPR meer onder mijn RT
BMW R1150RT
Shubert C3
Cardo Q3 communicatie
TomTom 450
V-stream
Bagster Zadel
Kisan SM-5
Led Richtingaanwijzers
optische verfraaiingen

Gebruikersavatar
EileRT
Moderator
Moderator
Berichten: 2512
Lid geworden op: 11 feb 2012, 12:06
Type: R1100RT
Bijz: Bj. 2000 + ZTechnikVStream-HyperPro-StebelNautilus
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Drachten

Re: Bridgestone Battlax T31 testen

Ongelezen bericht door EileRT » 25 aug 2018, 22:23

Deze onlangs aangeschafte band (en met een historie van slechts 750 km) is praktisch gezien vrijwel nieuw en rijdt logischer wijze top. Ik ben benieuwd hoe de band "aanvoelt" rond de 10 duizend gereden kilometers.
Gurbe schreef:
25 aug 2018, 18:03
Inmiddels ben ik zo'n 750 km verder en moet zeggen, nog steeds top.
Ik heb er onlangs weer een setje MPR 4 voor en MPR3 achter om liggen en ben zeer te spreken over de rijeigenschappen vooral onder natte weersomstandigheden van deze "klevende" band. Ik vind het een bijzonder plezierige en voorspelbare band. De MPR heeft wel iets meer last van cupping (rond de 10K) en is dus iets slijtage gevoeliger door de wat zachtere compound (chemische samenstelling) van de band. Tijdig wisselen is dan ook mijn devies.
Gurbe schreef:
25 aug 2018, 18:03
Zeker geen MPR meer onder mijn RT
Edit: uiteraard ben ik mij zeer bewust dat de keuze van een band een hele persoonlijke is. Ik heb geen ervaring met de T31 en kan daar dus niets over zeggen.
Met vriendelijke motorgroet,
Eilert

Afbeelding

Thesis
Berichten: 18
Lid geworden op: 23 jul 2017, 00:54
Type: Overig R-serie
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Den Haag

Re: Bridgestone Battlax T31 testen

Ongelezen bericht door Thesis » 26 aug 2018, 01:18

Inmiddels 7.300 km gereden met de Bridgestone T31 GT banden en nog steeds zeer tevreden. Blijven mooi rond, geen cupping of rare afrolgeluiden. Voorzichtig geschat nog meer dan genoeg profiel om er een paar duizend bij op te zetten. Met name dat vervelende “ in de bocht vallen” gevoel dat de MPR op oa rotondes geeft is met de T31 helemaal uit de wereld. Ook dat gemis aan feedback van de MPR voorband door dat extreme “ winterbandprofiel” viel mij op. Daarom (en door die uitstekende grip in de regen!) is deze band mijn favoriet.

Gebruikersavatar
Cobaard
Berichten: 89
Lid geworden op: 14 jul 2013, 07:37
Type: R1200RT
Bijz: Verlaagd HyperPro, BMW Comfortzadel, VStreamscherm
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Drunen

Re: Bridgestone Battlax T31 testen

Ongelezen bericht door Cobaard » 26 aug 2018, 10:24

In april dit jaar een setje T31 GT banden op mijn R1200RT laten monteren. Ik heb daar nu 8150 km mee gereden, waarvan ruim 6000 km met passagier en 3 volle koffers. Na Michelin PR3 (2014), Michelin PR4 (2015) en Metzel RoadTec 01 (2017) is dit de eerste band, welke nagenoeg niet "cupt". De banden voelen onder alle weersomstandigheden prettig aan, slijten heel gelijkmatig en zien er na ruim 8000 km nog verrassend goed uit, ik schat dat er nog meer dan de helft van het profiel over is. Tot nu toe zeer tevreden. Big RT Smile

Gebruikersavatar
Dingeman
Berichten: 488
Lid geworden op: 20 nov 2011, 11:31
Type: R1200RT
Bijz: Thundergrey, Bj 2012, Zumo 590, Sena SMH10
Land: NL
Woonplaats of omgeving: West Brabant

Re: Bridgestone Battlax T31 testen

Ongelezen bericht door Dingeman » 26 aug 2018, 18:02

Alweer een "draadje" dat als onderwerp de motorband heeft. Dit onderwerp heeft intussen al heeeeel wat gespreksstof opgeleverd op dit forum. Wat ik zo mooi vind van onderwerpen die de motorband aangaan is het feit dat nagenoeg eenieder zijn eigen ervaringen deelt en nagenoeg altijd (zeer) tevreden is over de door hem/haar gebruikte motorband. Nu is dat deze band, in andere draadjes zijn dat andere merken banden waar men (zeer) tevreden over is. De ervaring van een ander is voor mij nog nooit of te nimmer aanleiding geweest om van merk en type band te veranderen.

Ik ga gewoon uit van mijn eigen ervaringen en voornamelijk mijn eigen veiligheidsgevoel die een band mij geeft.
Ik rijd al jaren op hetzelfde merk.
Om kilometers te rijden, moet je eerst meters maken.

Gebruikersavatar
EileRT
Moderator
Moderator
Berichten: 2512
Lid geworden op: 11 feb 2012, 12:06
Type: R1100RT
Bijz: Bj. 2000 + ZTechnikVStream-HyperPro-StebelNautilus
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Drachten

Re: Bridgestone Battlax T31 testen

Ongelezen bericht door EileRT » 26 aug 2018, 18:49

Banden blijven zich ontwikkelen en ervaringen worden uitgewisseld. Daar hebben we ook een forum voor.
Dingeman schreef:
26 aug 2018, 18:02
Alweer een "draadje" dat als onderwerp de motorband heeft. Dit onderwerp heeft intussen al heeeeel wat gespreksstof opgeleverd op dit forum.
Daar heb je een wezenlijk punt Dingeman. Zoals ook door mij in dit topic gememoreerd is de keuze voor een band heel persoonlijk. Je gevoel bij een band is doorslaggevend. De één blijft bij het merk en type waarop hij of zij rijdt, de ander laat zich door gedeelde ervaringen "overtuigen" en probeert eens iets anders.
Dingeman schreef:
26 aug 2018, 18:02
Ik ga gewoon uit van mijn eigen ervaringen en voornamelijk mijn eigen veiligheidsgevoel die een band mij geeft.
Met vriendelijke motorgroet,
Eilert

Afbeelding

Gebruikersavatar
PaPinkelman
Berichten: 936
Lid geworden op: 15 mar 2009, 23:44
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: BMW F800GT
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Geldrop
Locatie: Geldrop

Re: Bridgestone Battlax T31 testen

Ongelezen bericht door PaPinkelman » 27 aug 2018, 15:30

Ach, op motorfora zijn de meest besproken onderwerpen olie en banden. Dat is altijd zo geweest en zal altijd wel zo blijven.... ;)
Groeten,
Frank

BMW F800GT / Sena 20s / Zumo 590 / GPSmap 62s

Gebruikersavatar
Gurbe
Berichten: 225
Lid geworden op: 29 apr 2014, 23:59
Type: R1150RT
Bijz: Bagster zadel en V-stream scherm
Land: Ned
Woonplaats of omgeving: Witmarsum
Locatie: Witmarsum

Re: Bridgestone Battlax T31 testen

Ongelezen bericht door Gurbe » 28 aug 2018, 16:37

Dingeman schreef:
26 aug 2018, 18:02
Alweer een "draadje" dat als onderwerp de motorband heeft. Dit onderwerp heeft intussen al heeeeel wat gespreksstof opgeleverd op dit forum. Wat ik zo mooi vind van onderwerpen die de motorband aangaan is het feit dat nagenoeg eenieder zijn eigen ervaringen deelt en nagenoeg altijd (zeer) tevreden is over de door hem/haar gebruikte motorband. Nu is dat deze band, in andere draadjes zijn dat andere merken banden waar men (zeer) tevreden over is. De ervaring van een ander is voor mij nog nooit of te nimmer aanleiding geweest om van merk en type band te veranderen.

Ik ga gewoon uit van mijn eigen ervaringen en voornamelijk mijn eigen veiligheidsgevoel die een band mij geeft.
Ik rijd al jaren op hetzelfde merk.
en waar begin je dan mee, voordat je zelf je favorite band hebt en kan putten uit eigen ervaringen. Je zal toch eerst moeten beginnen met ervaringen van anderen. Door die ervaringen van anderen ben ik met de MPR begonnen, maar dit bied mij de kans om de Bridgestone te proberen. Anders zou ik nog steeds op de MPR rijden. M.a.v. je gaat in eerste instantie toch uit van ervaringen die anderen hebben of hebben gehad en daar rij je op verder.(zeker mensen die beginnen met het rijden van een RT) Ik deel hier ook het verschil in ervaringen tussen de MPR en nu de Bridgestone. Tja en als je het op een forum niet meer hoeft te hebben over banden zijn er nog een heel aantal zaken die niet meer op het forum hoeven worden geplaatst. Er zal dan weinig overblijven om te plaatsen
BMW R1150RT
Shubert C3
Cardo Q3 communicatie
TomTom 450
V-stream
Bagster Zadel
Kisan SM-5
Led Richtingaanwijzers
optische verfraaiingen

Gebruikersavatar
Dingeman
Berichten: 488
Lid geworden op: 20 nov 2011, 11:31
Type: R1200RT
Bijz: Thundergrey, Bj 2012, Zumo 590, Sena SMH10
Land: NL
Woonplaats of omgeving: West Brabant

Re: Bridgestone Battlax T31 testen

Ongelezen bericht door Dingeman » 28 aug 2018, 21:57

@Gurbe
Als jij een goed gevoel hebt bij de Bridgestone Battlax T31 moet je hem zeer zeker blijven gebruiken. Zal vast en zeker geen band zijn met minder goede rijeigenschappen. Zoals ik al eerder in dit "draadje" schreef, ga uit van je eigen veiligheidsgevoel wat je hebt met een bepaalde motorband. Dat doe ik ook.
Om kilometers te rijden, moet je eerst meters maken.

Gebruikersavatar
EileRT
Moderator
Moderator
Berichten: 2512
Lid geworden op: 11 feb 2012, 12:06
Type: R1100RT
Bijz: Bj. 2000 + ZTechnikVStream-HyperPro-StebelNautilus
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Drachten

Re: Bridgestone Battlax T31 testen

Ongelezen bericht door EileRT » 28 aug 2018, 22:09

Na bovenstaande reactie van Dingeman op Gurbe gaan we weer on-topic over de Bridgestone Battlax T31.

[groet]

Eilert
Moderator
Met vriendelijke motorgroet,
Eilert

Afbeelding

Markus
Berichten: 114
Lid geworden op: 22 apr 2015, 17:05
Type: R1200RT
Bijz: comfort zadel, knie pads, smalle deksels
Land: NL
Woonplaats of omgeving: 020

Re: Bridgestone Battlax T31 testen

Ongelezen bericht door Markus » 13 sep 2018, 19:34

Leuke band voor de eerste 10k km, maar daarna begint het weg gedrag structureel slechter te worden. Dit gevoel had ik al met de T30. Daarna even Metzeler Roadtec gereden, een super band tot het laatst, en nu weer de T31.

Met de T31 heb ik in bochten met bitumen 'last' van een schuivend voorwiel, iets wat bij de Metzeler niet het geval was. Cuppen doet de band na 12k km niet tot nauwelijks, wel ontstaan er opstaande randje rondom het profiel. Deze stukken willen maar niet 'slijten' . Als daily driver wordt dit zeker niet mijn winterband gezien de huidige 'problemen' met wat natter weer. Met droog weer ligt de motor als een dijk, met nat weer toch een stuk minder.
En de banden zijn er eind mei op gegaan, daarna het gehele droge seizoen gereden en nu begint de vochtigheid weer. Geen idee hoe nieuwe banden en vocht samen gaan.

Gebruikersavatar
Wouter5
Berichten: 64
Lid geworden op: 11 sep 2016, 19:53
Type: R1150RT
Bijz: Saffierzwart metallic; 2004;
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Apeldoorn
Contacteer:

Re: Bridgestone Battlax T31 testen

Ongelezen bericht door Wouter5 » 15 sep 2018, 19:14

Markus schreef:Leuke band voor de eerste 10k km, maar daarna begint het weg gedrag structureel slechter te worden. Dit gevoel had ik al met de T30. Daarna even Metzeler Roadtec gereden, een super band tot het laatst, en nu weer de T31.

Met de T31 heb ik in bochten met bitumen 'last' van een schuivend voorwiel, iets wat bij de Metzeler niet het geval was. Cuppen doet de band na 12k km niet tot nauwelijks, wel ontstaan er opstaande randje rondom het profiel. Deze stukken willen maar niet 'slijten' . Als daily driver wordt dit zeker niet mijn winterband gezien de huidige 'problemen' met wat natter weer. Met droog weer ligt de motor als een dijk, met nat weer toch een stuk minder.
En de banden zijn er eind mei op gegaan, daarna het gehele droge seizoen gereden en nu begint de vochtigheid weer. Geen idee hoe nieuwe banden en vocht samen gaan.
Hoi Markus,

Ik had precies dezelfde ervaring met de T31GT, een prima band met droog weer. Maar de vochtige/ natte dilletatievoegen, reparatiestrepen en “drempels” bij het verkeerslicht alsook de opliggende strepen zorgen soms voor samengeknepen billen. Ik heb nu de MP4GT er voor en achter opliggen. In het begin fantastische banden, maar nu ze (licht) gecupped zijn worden ze ook weer gevoelig voor de opliggende strepen op de weg. Mn achterband ligt er pas sinds juni ‘18 op, maar ik hoor nu al het geluid alsof mn lager versleten is. Ik ben ook een daily driver met 1000km in de week (200 per dag A’doorn - A’dam vv).
Ga jij voor de MP5 of ga je weer terug naar de Metzlers?

Groet,
Wouter
Huidig:
R1150RT - 2004 - saffierzwart metallic

Hiervoor:
R850RT-P - 1996 - matzwart

Gebruikersavatar
EileRT
Moderator
Moderator
Berichten: 2512
Lid geworden op: 11 feb 2012, 12:06
Type: R1100RT
Bijz: Bj. 2000 + ZTechnikVStream-HyperPro-StebelNautilus
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Drachten

Re: Bridgestone Battlax T31 testen

Ongelezen bericht door EileRT » 15 sep 2018, 21:26

Bedankt voor het (ook publiekelijk) delen van je ervaring in bovenstaande posting. Zoals ik recent in dit topic heb aangegeven graag on topic blijven over de Bridgestone Battlax T31. Daarom onderstaande graag via PB uitwisselen. -top-

[groet]

Eilert
Moderator
Wouter5 schreef:
15 sep 2018, 19:14

Hoi Markus,

Ga jij voor de MP5 of ga je weer terug naar de Metzlers?

Groet,
Wouter
Met vriendelijke motorgroet,
Eilert

Afbeelding

Gebruikersavatar
Edward1968
Berichten: 32
Lid geworden op: 08 okt 2017, 21:34
Type: Overig R-serie
Bijz: R1200R
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Fijnaart

Re: Bridgestone Battlax T31 testen

Ongelezen bericht door Edward1968 » 17 sep 2018, 13:26

Edward1968 schreef:
22 aug 2018, 14:50
Ik heb ze sinds kort ook onder mijn R1200R uit 2007.
Ondertussen 3000 km verder, zeer tevreden over. Achterband heeft nog een "angst-randje" van een halve centimeter.

Plaats reactie

Terug naar “Over: Banden - Velgen - Wielen”