En door zo'n koekblik - beter gezegd: de bestuurder daarvan - werd op 1 juli letterlijk m'n mooie R1200RT onder m'n kont vandaan gereden.
Wat is er gebeurd? Ik woon in Spijkenisse (nog wel) en zou op die dag naar m'n zus gaan. Voor diegenen die ter plaatse niet bekend zijn: om Spijkenisse uit te komen moet je over de Spijkenisserbrug. En die staat wel eens open voor de scheepvaart. Op die momenten mag je als motorrijder over de vrijliggende busbaan om zodoende vooraan in de file te kunnen gaan staan. Tussen de busbaan en de weg naar de brug is een tankstation gevestigd, met een "achteruitgang" naar het daar weer achter gelegen industrieterreintje. Bij die uitrit staat een officieel stopbord en is een dikke doorgetrokken streep getrokken. Je bent als verkeersdeelnemer derhalve verplicht te stoppen en dat deed deze meneer niet.

Het gevolg: mijn motor op z'n kant, ik horizontaal ernaast, voorbumper van het koekblik eraf. Toen de motor nog op z'n kant lag, leek de schade wel mee te vallen. Ikzelf had niets - althans, ik voelde niets, maar adrenaline is een sterke pijnstiller, zo zou later blijken. Gelukkig had ik mijn motorkleding aan, zoals altijd. Ik had eigenlijk geen tijd gehad om te schrikken, hij was er gewoon ineens! Dan sta je wel even raar te kijken. Ik heb de motor zelf rechtop gezet en pas toen zag ik dat verder rijden geen optie meer was: uitlaat van de linker cylinder afgescheurd, linker kuipdeel gescheurd, linkerspiegel plus spiegelhuis letterlijk aan gruzelementen. De bestuurder had geen ander commentaar dan "Ik heb wel een hele grote dode hoek". Het was een bestelbusje van een beveiligingsbedrijf, een Renault Kangoo.
Later heb ik de motor nog zelf aan de hand van de busbaan afgereden en de berger geholpen met het opladen. Geen centje pijn. Toen nog niet...
Uiteindelijk ben ik door de politie thuisgebracht en daar begon de pijn. M'n linkerheup en een rib bleken uiteindelijk zwaar gekneusd. En na een paar dagen had ik een enorme bloeduitstorting van halverwege m'n dijbeen over m'n bil en heup naar boven tot aan m'n navel. Dat was een mooie tattoo

De motor: die is uiteindelijk total loss verklaard. De zichtbare schade werd door Motor Houtrust geschat op ongeveer 5000 euro. En dan moet je nog maar afwachten wat je onderhuids aantreft: is de cylinder niet beschadigd? Heeft de voorvork geen opdonder gekregen? De motor was van 2007, op zich niet heel oud, maar ik had er wel 180.000 km mee gedraaid. En dat heeft 'm uiteindelijk de das omgedaan. Uiteindelijk krijg ik wel m'n helm vergoed (die was net vier weken oud), maar m'n laarzen niet. En voor de motor krijg ik slechts 4250 euro uitgekeerd. Daar heb ik geen andere voor