Ruw schakelende R 1200 RT LC: lag aan oliepeil!
Geplaatst: 05 dec 2018, 12:26
Hoi allemaal! Ik wil even mijn ervaring met de versnellingsbak van mijn R 1200 RT LC delen. Wellicht hebben jullie hier iets aan.
Dit voorjaar heb ik mijn R 1200 RT uit 2007 verkocht en een nieuwe R 1200 RT LC (modeljaar 2017, zonder gear shift assist pro) gekocht.
Toen ik hem eindelijk op kon halen, was er een ding dat mij zwaar tegenviel. Het opschakelen van 1 naar 2 en van 2 naar 3 ging zodra de motor op temperatuur was zeer hakkelig met veelvuldig terugslaan van het schakelpedaal. Iets wat ik totaal niet kende van mijn oude motor. Preloaden en op 2700 toeren opschakelen ging meestal goed maar het kwam allemaal ontzettend nauw.
Toen ik ging zoeken op google kwam ik een thread tegen van iemand die hetzelfde probleem had en het aan de dunnere inloopolie weet. Helaas kan ik deze thread niet meer terugvinden.
Bij de eerste service beurt heb ik mijn onvrede aangegeven. Het commentaar van de BMW-dealer was iets als ‘de monteur heeft proefgereden en hij schakelt als boter’. Niet dus! Ook na de oliewissel bleef het schakelen bij warme motor zeer onplezierig. De demo-motor die ik mee had gekregen had bovendien exact hetzelfde probleem en had als ik het goed herinner zo'n 12.000 km op de teller!
Vorige week was ik opnieuw opzoek of meer mensen hier last van hadden. De Nederlandse thread kon ik helaas niet meer vinden maar ik kwam wel op een Engelstalig forum iemand tegen die aangaf dat het verschijnsel optreedt bij een hoog oliepeil. Bij de LC-modellen schijn je de motor niet verder dan 50% van het rondje in het kijkglaasje te moeten vullen. (Let wel op dat het oliepeil pas een paar uur na het vullen afgelezen kan worden.)
Onmiddellijk heb ik een zaklampje gepakt en het oliepeil gecontroleerd. Dat zat op ca. 80% van het kijkglaasje.
Ik heb later wat olie afgetapt tot het niveau op zo’n 30% zat en flink gereden. En het resultaat? Een groot verschil. Het terugslaan (ratelen) van het schakelpedaal bij het opschakelen in de lage versnellingen is haast niet meer voorgekomen. De paar keer dat het toch optrad was het aanzienlijk minder heftig. Het terugschakelen in de lage versnellingen lijkt wel ietsje stroever te gaan maar dat neem ik voor lief.
Binnenkort zal ik hem iets bijvullen zodat het niveau weer op 50% staat.
Ik hoop dat met dat deze informatie anderen met hetzelfde probleem kan helpen. Voor mij is het in ieder geval een goede oplossing gebleken!
Groeten, Frans
Dit voorjaar heb ik mijn R 1200 RT uit 2007 verkocht en een nieuwe R 1200 RT LC (modeljaar 2017, zonder gear shift assist pro) gekocht.
Toen ik hem eindelijk op kon halen, was er een ding dat mij zwaar tegenviel. Het opschakelen van 1 naar 2 en van 2 naar 3 ging zodra de motor op temperatuur was zeer hakkelig met veelvuldig terugslaan van het schakelpedaal. Iets wat ik totaal niet kende van mijn oude motor. Preloaden en op 2700 toeren opschakelen ging meestal goed maar het kwam allemaal ontzettend nauw.
Toen ik ging zoeken op google kwam ik een thread tegen van iemand die hetzelfde probleem had en het aan de dunnere inloopolie weet. Helaas kan ik deze thread niet meer terugvinden.
Bij de eerste service beurt heb ik mijn onvrede aangegeven. Het commentaar van de BMW-dealer was iets als ‘de monteur heeft proefgereden en hij schakelt als boter’. Niet dus! Ook na de oliewissel bleef het schakelen bij warme motor zeer onplezierig. De demo-motor die ik mee had gekregen had bovendien exact hetzelfde probleem en had als ik het goed herinner zo'n 12.000 km op de teller!
Vorige week was ik opnieuw opzoek of meer mensen hier last van hadden. De Nederlandse thread kon ik helaas niet meer vinden maar ik kwam wel op een Engelstalig forum iemand tegen die aangaf dat het verschijnsel optreedt bij een hoog oliepeil. Bij de LC-modellen schijn je de motor niet verder dan 50% van het rondje in het kijkglaasje te moeten vullen. (Let wel op dat het oliepeil pas een paar uur na het vullen afgelezen kan worden.)
Onmiddellijk heb ik een zaklampje gepakt en het oliepeil gecontroleerd. Dat zat op ca. 80% van het kijkglaasje.
Ik heb later wat olie afgetapt tot het niveau op zo’n 30% zat en flink gereden. En het resultaat? Een groot verschil. Het terugslaan (ratelen) van het schakelpedaal bij het opschakelen in de lage versnellingen is haast niet meer voorgekomen. De paar keer dat het toch optrad was het aanzienlijk minder heftig. Het terugschakelen in de lage versnellingen lijkt wel ietsje stroever te gaan maar dat neem ik voor lief.
Binnenkort zal ik hem iets bijvullen zodat het niveau weer op 50% staat.
Ik hoop dat met dat deze informatie anderen met hetzelfde probleem kan helpen. Voor mij is het in ieder geval een goede oplossing gebleken!
Groeten, Frans