R1100RT bok breekt af

Alle overige relevante technische en mechanische items aangaande: BMW R850RT - R1100RT - RT1150RT - R1200RT

Moderators: EileRT, JOS WRSM

Gesloten
Gebruikersavatar
pc2049
Berichten: 50
Lid geworden op: 18 jan 2017, 20:16
Type: R1100RT
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Ravenstein

R1100RT bok breekt af

Ongelezen bericht door pc2049 »

Nou moe.... breekt zo maar een deel van de middenbok af en valt de brommer natuurlijk van mij af. Net overeind kunnen houden. Is dar normaal? Nog nooit meegemaakt. Afbeelding


Hartelijk groeten van iPhone aan alle forumleden
Gebruikersavatar
Robin0341
Berichten: 354
Lid geworden op: 14 jul 2010, 22:39
Type: R1200RT
Land: NLD
Woonplaats of omgeving: Ermelo

Re: R1100RT bok breekt af

Ongelezen bericht door Robin0341 »

Zo, dat is lullig Mark :cry:
Zelf niets aan overgehouden hoop ik. En is de schade te overzien?

Heb het zelf ook aan de hand gehad met een 1150RT uit 2004. Erg vervelend, want de motor lag dus mooi op de grond. Wat het nog vervelender maakte is dat die vóór de val op de motorbrug stond en dus een meter extra naar beneden viel! Wat een knal zeg, schrok me helemaal rot. Tsja, als je eenmaal een zwak en doorgeroest plekje op de bok hebt, dan gaat ie vanzelf helemaal door natuurlijk.

Ik wens je succes met het herstellen van de schade _004
Gebruikersavatar
pc2049
Berichten: 50
Lid geworden op: 18 jan 2017, 20:16
Type: R1100RT
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Ravenstein

Re: R1100RT bok breekt af

Ongelezen bericht door pc2049 »

Nee geen schade want de motor viel met de koffer mooi tegen een PTT schakelkast.
Maar zoiets kan slecht uitpakken inderdaad en dus vraag ik me af of dit een euvel is wat vaker voor komt. Heb het met een K nog niet meegemaakt of gehoord. Vind het wel een kwaliteits dingetje eerlijk gezegd als dit kan voorkomen


Hartelijk groeten van iPhone aan alle forumleden
reneRT
Berichten: 117
Lid geworden op: 14 mar 2018, 21:01
Type: Ik heb een andere motor
Bijz: Groen
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Rijswijk

Re: R1100RT bok breekt af

Ongelezen bericht door reneRT »

Op de facturen die ik bij mijn R1100RT kreeg toen ik de motor van iemand over kocht stond ook een (vervanging van een) middenbok.
Zal dus wel vaker voorkomen.
Gr,
René
Isaac
Berichten: 950
Lid geworden op: 14 mar 2014, 16:40
Type: R1100RT
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Maassluis

Re: R1100RT bok breekt af

Ongelezen bericht door Isaac »

Komt vaker voor en is ook goed te herstellen. Het afgebroken stuk is goed te lassen en ter versteviging dan 2 kleine driehoekjes toevoegen. Je moet wel opletten dat deze niet gedraaid of scheef er tegen aan gelast wordt want de richting en hoek zijn kritisch met de vrije speling die de poot heeft.
Het mooiste zou zijn om de hechting aan te brengen als deze nog onder de motor zit. Let in dat geval wel op dat de aarde klem goed op de bok zelf vast geklemd zit.
Gebruikersavatar
Baird
2023
2023
Berichten: 4304
Lid geworden op: 21 mar 2009, 17:49
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R1200GS LC
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Baronie van Breda

Re: R1100RT bok breekt af

Ongelezen bericht door Baird »

Isaac schreef: 13 jun 2019, 07:08 Komt vaker voor en is ook goed te herstellen. Het afgebroken stuk is goed te lassen en ter versteviging dan 2 kleine driehoekjes toevoegen. Je moet wel opletten dat deze niet gedraaid of scheef er tegen aan gelast wordt want de richting en hoek zijn kritisch met de vrije speling die de poot heeft.
Het mooiste zou zijn om de hechting aan te brengen als deze nog onder de motor zit. Let in dat geval wel op dat de aarde klem goed op de bok zelf vast geklemd zit.
En de accu-min pool los halen!!!!! Zie The Long Way Round, aflevering x ......
Met vriendelijke motorgroet
BeRT



R1200GS LC
R25 (1951)
GPSMAP 276Cx
Volkswagen Eos

ooit:
Jawa CZ 150, Yamaha XS750, R80ST, R1100RT, R1150RT (2x) 450k+ km
Gebruikersavatar
pc2049
Berichten: 50
Lid geworden op: 18 jan 2017, 20:16
Type: R1100RT
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Ravenstein

Re: R1100RT bok breekt af

Ongelezen bericht door pc2049 »

Accu pool uiteraard. Ik dacht ook aan lassen. Stukje rond erin en evtl driehoekjes. Komt goed.
Dank voor de reacties


Hartelijk groeten van iPhone aan alle forumleden
Gebruikersavatar
Lemoi
Berichten: 687
Lid geworden op: 12 feb 2012, 21:08
Type: R1200RT/LC
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: 's-Hertogenbosch

Re: R1100RT bok breekt af

Ongelezen bericht door Lemoi »

heb ik met mijn toenmalige R1100Rt ook gehad. Ook die viel om, gelukkig in het gras
Gebruikersavatar
pc2049
Berichten: 50
Lid geworden op: 18 jan 2017, 20:16
Type: R1100RT
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Ravenstein

Re: R1100RT bok breekt af

Ongelezen bericht door pc2049 »

Dat neigt dan toch naar bmw onwaardige constructie [emoji57]


Hartelijk groeten van iPhone aan alle forumleden
Isaac
Berichten: 950
Lid geworden op: 14 mar 2014, 16:40
Type: R1100RT
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Maassluis

Re: R1100RT bok breekt af

Ongelezen bericht door Isaac »

Dat er roest zit is heel gebruikelijk. De bok wordt steeds op een ruwe ondergrond (straat stenen) gebruikt. Dat schuurt de lak er binnen no-time af.
Zelf heb ik dit probleem ook gehad en rij intussen ruim 9 jaar met een gelaste bok. Het is dus zeker geen lapmiddel. Ook een andere 2e hands bok heeft gegarandeerd roest aan de onderzijde. Het probleem is de kracht die er op gezet wordt. Als je de motor alleen met de handgreep begeleid dan komt het volle gewicht op dat kleine stukje van de bok. Als je tevens met de handgreep tilt en iets wat naar de achterzijde trekt is de kracht op de bok gewoon minder. Maar we stellen reacties altijd op prijs want we zijn en blijven tenslotte mens.
Gebruikersavatar
pc2049
Berichten: 50
Lid geworden op: 18 jan 2017, 20:16
Type: R1100RT
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Ravenstein

Re: R1100RT bok breekt af

Ongelezen bericht door pc2049 »

Zeker! Nieuw alleen als het echt niet anders kan en ik denk ook dat las repa prima gaat werken. Gebruikte bok weet je ook niet hoe slecht deze is. Nu alleen nog even tijd en gelegenheid vinden voorlopig staat ie schuin ook goed al is dat niet praktisch met in en uitladen en tanken
Groet Mark


Hartelijk groeten van iPhone aan alle forumleden
Gesloten

Terug naar “Over: Alle overige relevante (technische) onderwerpen”