16,5 jaren op 1150RT

Ben je opzoek naar een andere motor en wil je een BMW R...RT kopen? Stel dan je vragen aan de huidige eigenaren.

Moderators: EileRT, JOS WRSM

Gesloten
Gebruikersavatar
japachap
Berichten: 771
Lid geworden op: 11 jan 2011, 19:46
Type: R1150RT
Bijz: LEDs en reflectors, Fans en Farkles
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Enschede

16,5 jaren op 1150RT

Ongelezen bericht door japachap »

Hoi allemaal!
Sommige van jullie kennen mij al, maar ik ben een lange tijd stil op dit Forum. Drukke leven...
Ik zie steeds meer nieuw leden/rijders die een 2ehands 1150RT hebben gekocht- of overwegen een 2ehands 1150RT te kopen.
Ik deel graag mijn ervaringen hierbij om jullie een inzicht te geven op de kosten en mogelijk problemen dat hoort bij Twinspark RTs.

Ik heb mijn RT in lente 2003 nieuw gekocht in Engeland en in 2006 ingevoerd in Nederland. Ik heb het altijd gezien als een levenstijl investeering- iets voor de lange termijn. De RT was veel rustiger dan mijn oude Yamaha XJ, maar biedt ook meer komfort over lange afstanden. Na de garantieperiode was ik altijd van plan om zoveel mogelijk eigen onderhoud te uitvoeren, om de kosten te besparen. Ik was ook van plan veel meer kms te maken, maar ontdanks bijna dagelijks woon-werk gebruik heb ik het minder gereden dan gehoopt.

Dat gezegd, na 16,5 jaaren heb ik nu 100,000 miles/ 160,934 kms op mijn RT afgelegd.

Ik ben nog steeds heel blij met mijn RT. Is de perfect motor? Is het zo vertrouwbaar als je van BMW zult verwachten?
Er zijn niet veel ander motoren op de markt dat mijn interesse prikkelen. Ik hoop mijn RT nog heel lang te kunnen gebruiken. Ik ben niet onder de indruk van niet-cardaan motoren. De 1150 Boxer is makkelijk te onderhouden en de mijne I-ABS is tot nu toe vertrouwbaar. Ik onderhoud dat zelf...
Ik heb wat kleine aanpassingen gedaan op de motor- Verbeterd verlichting, reflectiestickers, hoge ruit, aangepast zadel, zelf-gemaakt olie cooler ventilator, kralen zadelbedekking, Autocom, GPS, mistlampen...

Wil ik een sneller motor- misschien een K16? Ja, vooral voor op de Duits autobahn; maar de RT rijdt verassend vlot en ik ben bang voor meer boetes als ik meer vermogen aanschaf... Ik had in het begin een GS gewild. Nog steeds. Maar de RT bevalt mij goed. Ik had het uiteindelijk gekocht ipv de GS om meer komfort te bieden voor een ex met korte beentjes en een dikke reet… Gelukkig was de RT veel meer vertrouwbaar dan haar…
Wil ik ander tech? Graag. Maar niet onnodig digitaal snuifjes! Niet een accu motor, maar Waterstof-verbranding of methanol-fuel cell tech lijken mij wel wat. 3 of 4-wielers zo als de Qooder en Honda Neowing vind ik ook mooie tech- maar vooral omdat ze zijn veiliger voor winterrijden. I heb vorige jaar in mins-10 degC gereden- en regen houdt mij niet tegen. Sneeuw en ijs wel! Moet verstandig blijven...

Mijn Motor blijft bij mij. Het is een relatie voor de lange termijn. Hier zijn de kosten-

Ik begin met benzine verbruik. Ik rij hard. Meestal snelweg en woon-werk verkeer. Ik ben recent begonnen met E10 en heb goed ervaringen erbij. Als de motor moet langer zitten dan koop ik E5 (Euro95), maar voor dagelijks gebruik lijkt mijn RT soepeler en stiller te lopen op E10.

Daarna de onderhouds log. Echt BMW kwaliteits problemen of onverwacht mankementen heb ik in rood vermeld. Belangrijk is te kijken bij welke km-stand bepaald problemen kunnen gebeuren en de bijbehorende kosten daarvan. Ook is het mijn hoop dat als iemand gaat een 2e hands Twinspark kopen ze kunnen goed vragen stellen over onderhoud en bewust zijn van verborgen kosten.

Jammer kan ik geen foto links plaatsen (geen foto hosting meer), maar ik stel de album open voor jullie te kijken.

https://1drv.ms/u/s!ArABOZ7dpx6ciXnyyBK ... Z?e=aVyZTh

Vragen zijn welkom, discussie niet. Er zijn andere plekken op dit forum of op Facebook voor deze.
Ik hope jullie dit interessant zouden vinden.
MVG
James
(excuuses als mijn taalgebruik niet altijd goed is- Nederlands is mijn tweede taal, maar ik verbeter het snel!)

Voorheen- Yamaha RXS100, Honda CB450DX-K, Yamaha XJ900F-4BB2
Nu- BMW R1150RT Twinspark 2003
Gebruikersavatar
EileRT
Forumbeheerder
Forumbeheerder
Berichten: 4479
Lid geworden op: 11 feb 2012, 12:06
Type: R1100RT
Bijz: Bj. 2000 + ZTechnikVStream-HyperPro-StebelNautilus
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Drachten

Re: 16,5 jaren op 1150RT

Ongelezen bericht door EileRT »

Super bedankt voor je update over je -1150- na bijna 17 jaren erop gereden te hebben James. Deze RT is een vriend en zekere factor van jou zoals jij dat bent van ons RT-forum ! _004
Met vriendelijke motorgroet,
Eilert

Afbeelding
Gebruikersavatar
Baird
2023
2023
Berichten: 4304
Lid geworden op: 21 mar 2009, 17:49
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R1200GS LC
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Baronie van Breda

Re: 16,5 jaren op 1150RT

Ongelezen bericht door Baird »

Mooi bijgehouden James _004

Een aantal items zeer herkenbaar, nooit echt grote dingen kapot, meer van die wat irritante zaken waar je vaak zelf wat aan kan sleutelen, sommige onder ons zullen die ook moet laten uitvoeren.
Met vriendelijke motorgroet
BeRT



R1200GS LC
R25 (1951)
GPSMAP 276Cx
Volkswagen Eos

ooit:
Jawa CZ 150, Yamaha XS750, R80ST, R1100RT, R1150RT (2x) 450k+ km
skull
Berichten: 88
Lid geworden op: 06 jul 2015, 19:44
Type: Ik heb een andere motor
Land: Belgium
Woonplaats of omgeving: Buggenhout

Re: 16,5 jaren op 1150RT

Ongelezen bericht door skull »

Fantastisch zo een logboek.
Gebruikersavatar
japachap
Berichten: 771
Lid geworden op: 11 jan 2011, 19:46
Type: R1150RT
Bijz: LEDs en reflectors, Fans en Farkles
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Enschede

Re: 16,5 jaren op 1150RT

Ongelezen bericht door japachap »

Wel een aankoop tip- koop nooit alleen op basis van informatie uit een gedigitaliseerd onderhoudslog. Vraag altijd om de origineel factuuren te zien!
(excuuses als mijn taalgebruik niet altijd goed is- Nederlands is mijn tweede taal, maar ik verbeter het snel!)

Voorheen- Yamaha RXS100, Honda CB450DX-K, Yamaha XJ900F-4BB2
Nu- BMW R1150RT Twinspark 2003
Gesloten

Terug naar “R....RT kopen ja of nee?”