BMWerkplaats - specialist in BMW Boxermotoren
Motorhuis Zwolle

 

Ottenhoff Motoren - Badhoevedorp

 

Motor Service Amersfoort - Ede

 
Mordamus - webhosting - emailhosting - domeinnamen
Onderdeel Quispel Motoren - Deurne

 
Mordamus - webhosting - emailhosting - domeinnamen
QCMotortechniek - Almere

 

motorbanden en motoronderdelen
 

Wat is er te doen?

 

Accu's. toebehoren, energiesystemen
 

Het BMW RT Forum steunt al 8 jaar de CliniClowns

Aankoop & Onderhouds advies BMW 1200 RT 2008

Ben je opzoek naar een andere motor en wil je een BMW R...RT kopen? Stel dan je vragen aan de huidige eigenaren.

Moderators: JOS WRSM, EileRT

Gebruikersavatar
sijmenlaag
Berichten: 32
Lid geworden op: 19 jan 2020, 22:10
Type: R1200RT
Bijz: Ex - Politie. Omgebouwd naar duo-zit
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Zeeland

Aankoop & Onderhouds advies BMW 1200 RT 2008

Ongelezen bericht door sijmenlaag »

Goedemiddag mede liefhebbers,

Ik heb al heel erg veel kunnen lezen in de verschillende topics over de mooie 1200 RT. Ben hierdoor al veel wijzer geworden. Ik verwacht over een week mijn RT uit 2008 op te gaan halen. Heb deze fiets al vaker gereden via motoshare, en heb altijd goed contact onderhouden. Eigenaar belde me op, wilde hem graag verkopen en dacht aan mij. Er staat ca. 114000 op de teller en voorzien van onderhoudshistorie vanaf het moment dat hij hem in bezit kreeg. (Was daarvoor een dienstfiets).

Met welke zaken moet ik rekening houden qua onderhoud en/of zaken die vervangen moeten gaan worden in de toekomst los van logische slijtagedelen (banden, vloeistoffen, remmen)? Ook las ik dat de boxermotoren wel eens wat olie verbruiken, is dit afhankelijk van een bepaald bouwjaar? Moet ik bijvoorbeeld een jerrycan olie aanschaffen? Bouwjaar na 2007, dus niet de befaamde ABS problemen? Hoe vaak laten jullie kleppen stellen bij deze motoren? Andere zwakke/aandachtspunten?

Ik hoor het graag!

Gr. Sijmen
BMW 1200 RT-P, 2008 - Zumo 340 LM - akrapovic - Cardo Freecom 4

Gebruikersavatar
AGVerheij
Berichten: 774
Lid geworden op: 14 jun 2010, 11:01
Type: R1200RT
Bijz: 2008 met CC,ESA,Alarm,Citylids,VStream,Zumo660
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Utrecht
Locatie: Utrecht

Re: Aankoop & Onderhouds advies BMW 1200 RT 2008

Ongelezen bericht door AGVerheij »

Hi Sijmen,

ik heb een RT uit 2008, maar dan de civiele versie.
Eind 2011 aangeschaft met een kleine 40.000km op de teller, en er inmiddels ruim 200.000 probleemloze woon/werk kilometers mee gereden.

Met de aantekening dat ik hem 'braaf' elke 10k (of 12k....) even langs MSA breng voor versie olie, kleppen stellen en synchroniseren. Alleen de te verwachten slijtagedelen zijn vervangen: banden, remschijven en blokken, accu en bij 180k ook de koppeling. Dit is volgens het BMW advies, iets langere intervallen is waarschijnlijk niet direct een probleem, maar ik neem het risico niet. Tussen de beurten door voeg ik soms een scheutje olie toe als het waarschuwingssymbool aan gaat, maar dat is hooguit 100 a 200ml per keer. Ik kan uiteraard alleen voor mijzelf en mijn RT spreken, maar een jerrycan olie is forse overkill.

Echt zwakke punten zijn er niet bij deze serie, maar alles kan stuk gaan bij matig onderhoud.
Groets, GerbeRT

Dictionary:
"MOTORCYCLIST" noun, singular [moh-ter-sahy-klist] A person willing to take a container of combustable liquid, mount it on top of a hot, moving engine and then place the whole contraption between their legs.

Gebruikersavatar
sijmenlaag
Berichten: 32
Lid geworden op: 19 jan 2020, 22:10
Type: R1200RT
Bijz: Ex - Politie. Omgebouwd naar duo-zit
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Zeeland

Re: Aankoop & Onderhouds advies BMW 1200 RT 2008

Ongelezen bericht door sijmenlaag »

AGVerheij schreef:
20 jan 2020, 14:45
Hi Sijmen,

ik heb een RT uit 2008, maar dan de civiele versie.
Eind 2011 aangeschaft met een kleine 40.000km op de teller, en er inmiddels ruim 200.000 probleemloze woon/werk kilometers mee gereden.

Met de aantekening dat ik hem 'braaf' elke 10k (of 12k....) even langs MSA breng voor versie olie, kleppen stellen en synchroniseren. Alleen de te verwachten slijtagedelen zijn vervangen: banden, remschijven en blokken, accu en bij 180k ook de koppeling. Dit is volgens het BMW advies, iets langere intervallen is waarschijnlijk niet direct een probleem, maar ik neem het risico niet. Tussen de beurten door voeg ik soms een scheutje olie toe als het waarschuwingssymbool aan gaat, maar dat is hooguit 100 a 200ml per keer. Ik kan uiteraard alleen voor mijzelf en mijn RT spreken, maar een jerrycan olie is forse overkill.

Echt zwakke punten zijn er niet bij deze serie, maar alles kan stuk gaan bij matig onderhoud.
Tx voor je feedback! Gaat de eerste koppeling 180.000 km mee? Heb nog niet gevraagd aan de eigenaar of de koppeling al eens vervangen is, is tot de 80.000 ongeveer bij de overheid geweest. Het vervangen van de koppeling bij deze fiets is niet écht en klein klusje toch? Wat kun je daarvoor rekenen? Wat voor olie gooi je er in? Heb hiervoor een oude honda gehad, daar moest mineraal olie in vanwege de natte koppeling. De RT heeft dat niet toch?
BMW 1200 RT-P, 2008 - Zumo 340 LM - akrapovic - Cardo Freecom 4

Gebruikersavatar
bmw-fan
2020
2020
Berichten: 64
Lid geworden op: 12 okt 2019, 14:49
Type: Ik ben van plan om een BMW....RT te kopen
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Amsterdam

Re: Aankoop & Onderhouds advies BMW 1200 RT 2008

Ongelezen bericht door bmw-fan »

Wat ik zo lees en hoor is dat de koppeling van de gemiddelde RT-P na zo'n 100.000 km wel op is, toevallig ook net de km-stand waarop ze worden afgestoten door de Korpsen resp. lease-maatschappijen.

Als je geluk hebt is koppeling rond de 90.000 al een keer vervangen, als je pech hebt nog niet en kom je rond de 110-120k zeker in de problemen.

Voor een niet RT-P denk ik dat de 150.000 km zeker haalbaar moet zijn.
VF1000R, ZXR750, Sportster 1200, K1200 RS (K589-1998)

Gebruikersavatar
wobbert
Berichten: 190
Lid geworden op: 30 dec 2009, 13:11
Type: R1200RT
Bijz: Van Harten special
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Almere

Re: Aankoop & Onderhouds advies BMW 1200 RT 2008

Ongelezen bericht door wobbert »

AGVerheij schreef:
20 jan 2020, 14:45
..... en bij 180k ook de koppeling. Dit is volgens het BMW advies, iets langere intervallen is waarschijnlijk niet direct een probleem, maar ik neem het risico niet.
Nog nooit van gehoord. Koppeling is toch gewoon een slijtage onderdeel dus met welke km stand te vervangen valt weinig (zinnigs) over te zeggen.
bmw-fan schreef:
21 jan 2020, 01:48

Voor een niet RT-P denk ik dat de 150.000 km zeker haalbaar moet zijn.
Ik zit met mijn 2011 RT inmiddels op 205.000km en nog steeds met originele koppeling. Niks van slijtage te bekennen dus gewoon lekker doorrijden.

Gebruikersavatar
AGVerheij
Berichten: 774
Lid geworden op: 14 jun 2010, 11:01
Type: R1200RT
Bijz: 2008 met CC,ESA,Alarm,Citylids,VStream,Zumo660
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Utrecht
Locatie: Utrecht

Re: Aankoop & Onderhouds advies BMW 1200 RT 2008

Ongelezen bericht door AGVerheij »

wobbert schreef:
21 jan 2020, 07:14
Nog nooit van gehoord. Koppeling is toch gewoon een slijtage onderdeel dus met welke km stand te vervangen valt weinig (zinnigs) over te zeggen.
:oops: Ok, dat had ik anders kunnen opschrijven
De koppeling is inderdaad vervangen toen deze slijtageverschijnselen begon te vertonen, met het BMW advies bedoelde ik het 10.000km interval voor olie, kleppen en syncen. En verder is het net als met brandstofverbuik: YMMV. Rijstijl is de grootste factor.
Groets, GerbeRT

Dictionary:
"MOTORCYCLIST" noun, singular [moh-ter-sahy-klist] A person willing to take a container of combustable liquid, mount it on top of a hot, moving engine and then place the whole contraption between their legs.

Gebruikersavatar
sijmenlaag
Berichten: 32
Lid geworden op: 19 jan 2020, 22:10
Type: R1200RT
Bijz: Ex - Politie. Omgebouwd naar duo-zit
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Zeeland

Re: Aankoop & Onderhouds advies BMW 1200 RT 2008

Ongelezen bericht door sijmenlaag »

Helder, niet duidelijk te zeggen dus. Wat zijn grofweg de kosten voor het vervangen van de koppeling bij een RT?
BMW 1200 RT-P, 2008 - Zumo 340 LM - akrapovic - Cardo Freecom 4

Gebruikersavatar
QuickFix
Berichten: 235
Lid geworden op: 19 jul 2018, 11:13
Type: R1150RT
Bijz: Donkergrijs, 2004, Z4 knipperlichten, Xenon
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: OosteRhouT
Contacteer:

Re: Aankoop & Onderhouds advies BMW 1200 RT 2008

Ongelezen bericht door QuickFix »

sijmenlaag schreef:
21 jan 2020, 12:48
Wat zijn grofweg de kosten voor het vervangen van de koppeling bij een RT?
Je moet toch wel rekening houden met zo'n Euro of 1000 als je het laat doen: het meeste geld gaat in de uren zitten (zelfs een geoefende monteur is er al gauw een dag/8 uur mee bezig). :idea:
Freude am Fahren

Gebruikersavatar
Baird
2020
2020
Berichten: 3825
Lid geworden op: 21 mar 2009, 17:49
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R1200GS LC
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Baronie van Breda

Re: Aankoop & Onderhouds advies BMW 1200 RT 2008

Ongelezen bericht door Baird »

QuickFix schreef:
21 jan 2020, 15:06
sijmenlaag schreef:
21 jan 2020, 12:48
Wat zijn grofweg de kosten voor het vervangen van de koppeling bij een RT?
Je moet toch wel rekening houden met zo'n Euro of 1000 als je het laat doen: het meeste geld gaat in de uren zitten (zelfs een geoefende monteur is er al gauw een dag/8 uur mee bezig). :idea:
Maar er zijn hier op het Forum anderen die het voor minder doen, dealer doet het € 650 aan arbeidsloon, reken globaal op de helft voor de uren, de materialen moeten toch gewoon betaald worden .....
Met vriendelijke motorgroet
BeRT



R1200GS LC
R25
GPSMAP 276Cx
Volkswagen Eos

ooit:
Jawa CZ 150, Yamaha XS750, R80ST, R1100RT, R1150RT (2x) 400k+ km

ArnoR
Berichten: 109
Lid geworden op: 21 dec 2014, 17:05
Type: R1200RT
Bijz: R1200RT DOHC
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Philippine

Re: Aankoop & Onderhouds advies BMW 1200 RT 2008

Ongelezen bericht door ArnoR »

Heb afgelopen winter preventief mijn koppeling vervangen, DOHC uit 2011, gekocht met 40k, nu 100k en ik dacht een mooi moment om het zelf te doen. Heb er geen spijt van, motor is gelijk helemaal nagekeken, qua werk was het ook goed te doen, maar het bleek achteraf niet nodig te zijn geweest, ik heb zomaar het idee dat het (bij een normale rijstijl) inderdaad pas tussen de 120k en 180k nodig is. Qua kosten is het niks, heb het zelf heel op het gemakje gedaan, en met een gedegen manual is het echt goed te doen ( je word wel verdrietig als je motor in 2 delen in de garage staat, das wel slikken) dus indien je tijd en ruimte hebt is het zeker zelf te doen

Gebruikersavatar
bmw-fan
2020
2020
Berichten: 64
Lid geworden op: 12 okt 2019, 14:49
Type: Ik ben van plan om een BMW....RT te kopen
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Amsterdam

Re: Aankoop & Onderhouds advies BMW 1200 RT 2008

Ongelezen bericht door bmw-fan »

Deze R1200 RT heeft na 3 ton nog steeds de eerste koppeling:

https://youtu.be/KZRC3pblUMk

Vanaf 1 min. 46 sec.
VF1000R, ZXR750, Sportster 1200, K1200 RS (K589-1998)

Plaats reactie

Terug naar “R....RT kopen ja of nee?”