RVS bouten ipv orgineel

Alle overige relevante technische en mechanische items aangaande: BMW R850RT - R1100RT - RT1150RT - R1200RT

Moderators: EileRT, JOS WRSM

Gesloten
DickS
Berichten: 25
Lid geworden op: 29 okt 2012, 09:26
Type: Ik ben van plan om een BMW....RT te kopen
Bijz: r1200rt
Land: nl
Woonplaats of omgeving: arnhem

RVS bouten ipv orgineel

Ongelezen bericht door DickS »

Forum leden,

Kan ik ongestraft de bouten van de remklauwen aan de vorkpoten en voetsteunplaten vervangen door RVS met A4 kwaliteit?

Hoor graag jullie advies?

Dick
Isaac
Berichten: 953
Lid geworden op: 14 mar 2014, 16:40
Type: R1100RT
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Maassluis

Re: RVS bouten ipv orgineel

Ongelezen bericht door Isaac »

RVS is minder sterk dan staal. Maar de bouten hebben een grote reserve dus ik verwacht niet dat de RVS bouten tegen de grens aan zullen komen.
RVS reageert wel heftiger met aluminium dus het zijn meer nadelen dan voordelen met RVS.
Gebruikersavatar
DickJe
Berichten: 142
Lid geworden op: 02 jul 2018, 10:05
Type: Ik heb een andere motor
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Obdam

Re: RVS bouten ipv orgineel

Ongelezen bericht door DickJe »

Ik las op een ander motor forum, dat het gebruik van Interflon HT-1200 goede resultaten biedt om corrosie als gevolg van de twee metalen te verminderen/ voorkomen.
En nee, ik heb geen aandelen 8)_

Ook grafietvet wordt genoemd als een middel tegen de corrosie.

Groet, Dick
Ooit: Suzuki T500, Honda CB750-four, Honda CB400-four, Honda CX-500, Kawasaki GPZ-900, Suzuki GSX-600F, BMW R1100RT, Honda CB500, Yamaha Fazer 600, BMW R1150R, BMW R1150RT
Nu: Honda NC750X DCT
Gebruikersavatar
Baird
2023
2023
Berichten: 4308
Lid geworden op: 21 mar 2009, 17:49
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R1200GS LC
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Baronie van Breda

Re: RVS bouten ipv orgineel

Ongelezen bericht door Baird »

Ik zou het niet doen, als je naar de sterkte kijkt van de diverse materialen zie je behoorlijke verschillen, heb hier pas nog een en ander over gemeld. RVS gedraagt zich ook anders als het overbelast raakt.
Het gaat om je remmen, hierbij komen grote krachten op de diverse onderdelen bij hoge temperaturen, als je graag glimmende bouten wilt hebben kun je denken om je stalen bouten elektrolytisch te (laten) vernikkelen of nieuwe kopen, die glimmen ook een beetje....

Ik heb zelf ervaring met een rvs bout die brak en een ongeluk kreeg waardoor ik nog dagelijks hinder ondervindt in mijn doen en laten.
Met vriendelijke motorgroet
BeRT



R1200GS LC
R25 (1951)
GPSMAP 276Cx
Volkswagen Eos

ooit:
Jawa CZ 150, Yamaha XS750, R80ST, R1100RT, R1150RT (2x) 450k+ km
Gesloten

Terug naar “Over: Alle overige relevante (technische) onderwerpen”