Koppeling R1100
-
- Berichten: 10
- Lid geworden op: 09 jun 2020, 09:17
- Type: Ik heb een ander type BMW
- Land: Nederland
- Woonplaats of omgeving: Over de IJssel
Koppeling R1100
Hallo,
ik ben nieuw op dit forum en ik heb een vraag over de koppeling van mijn R1100 uit 1995.
Inmiddels staat de KM-teller op 270K en de koppeling is nog origineel.
In de vrijstand, bij draaiende motor, rammelt de koppeling af en toe, maar hij slipt niet en werkt goed. Schakelen gaat ook prima, maar wel met de bekende 'klik' (de bak is ook origineel).
Het enige geluid dat ik hoor is wanneer ik laag in de toeren rijdt, bijvoorbeeld 50 in de vier, en dan het gas open draai. In het begin hoor ik dan kort een tikkend/ratelend geluid, maar dat is alweer weg wanneer de motor hoger in de toeren rijdt.
Ik heb recent de startmotor gedemonteerd om te zien hoe de koppeling eruit ziet. Hij was droog, maar hoe dik de koppelingsplaat is kan ik niet precies zeggen, dat was moeilijk te meten. Hij zit wel onder de limiet van 4,5 mm.
Ik vraag me af wat raadzaam is: gewoon doorrijden of toch maar vervangen tijdens de zomervakantie.
ik ben nieuw op dit forum en ik heb een vraag over de koppeling van mijn R1100 uit 1995.
Inmiddels staat de KM-teller op 270K en de koppeling is nog origineel.
In de vrijstand, bij draaiende motor, rammelt de koppeling af en toe, maar hij slipt niet en werkt goed. Schakelen gaat ook prima, maar wel met de bekende 'klik' (de bak is ook origineel).
Het enige geluid dat ik hoor is wanneer ik laag in de toeren rijdt, bijvoorbeeld 50 in de vier, en dan het gas open draai. In het begin hoor ik dan kort een tikkend/ratelend geluid, maar dat is alweer weg wanneer de motor hoger in de toeren rijdt.
Ik heb recent de startmotor gedemonteerd om te zien hoe de koppeling eruit ziet. Hij was droog, maar hoe dik de koppelingsplaat is kan ik niet precies zeggen, dat was moeilijk te meten. Hij zit wel onder de limiet van 4,5 mm.
Ik vraag me af wat raadzaam is: gewoon doorrijden of toch maar vervangen tijdens de zomervakantie.
- QuickFix
- Berichten: 744
- Lid geworden op: 19 jul 2018, 11:13
- Type: R1150RT
- Bijz: Titan-grau, 2005
- Land: Nederland
- Woonplaats of omgeving: OosteRhouT
- Contacteer:
Re: Koppeling R1100
Het wordt altijd op prijs gesteld wanneer mensen hier zich even voorstellen, maar welkom alvast vanaf mijn kant.
Dat de koppeling nog orgineel is bij die kilometerstand is bijzonder; normaal ben je wel toe aan een nieuwe rond de 150.000 à 200.000 kilometer.
Maar, dat gezegd hebbende: als je nog geen slippende koppeling voelt, dan zou ik er nog niks aan doen; je merkt gauw genoeg als hij versleten is en dan nog kun je er kilometers mee rijden zonder al te grote problemen (je kunt nog makkelijk, voorzichtig, terug mee naar huis rijden vanuit zuid-Frankrijk).
Wanneer je geratel hoort bij fietsen met dergelijke tellerstanden, dan is de kans groot dat het niet je koppeling is (deze maakt niet dit geluid), maar de distributieketting van je kleppen.
Mijn R1100RT had dat ook en ik heb er nooit wat aan gedaan (hoefde ook niet volgens de garage); het is gewoon ouderdom.
Dat de koppeling nog orgineel is bij die kilometerstand is bijzonder; normaal ben je wel toe aan een nieuwe rond de 150.000 à 200.000 kilometer.
Maar, dat gezegd hebbende: als je nog geen slippende koppeling voelt, dan zou ik er nog niks aan doen; je merkt gauw genoeg als hij versleten is en dan nog kun je er kilometers mee rijden zonder al te grote problemen (je kunt nog makkelijk, voorzichtig, terug mee naar huis rijden vanuit zuid-Frankrijk).
Wanneer je geratel hoort bij fietsen met dergelijke tellerstanden, dan is de kans groot dat het niet je koppeling is (deze maakt niet dit geluid), maar de distributieketting van je kleppen.
Mijn R1100RT had dat ook en ik heb er nooit wat aan gedaan (hoefde ook niet volgens de garage); het is gewoon ouderdom.
Freude am Fahren
-
- Berichten: 10
- Lid geworden op: 09 jun 2020, 09:17
- Type: Ik heb een ander type BMW
- Land: Nederland
- Woonplaats of omgeving: Over de IJssel
Re: Koppeling R1100
Hallo Quickfix,
dank voor je reactie. Ik zal nog een stukje plaatsen om me voor te stellen.
Ook bedankt voor de toelichting op het ratelen van de distributieketting
De koppeling slipt inderdaad nog niet, maar volgens mij begint hij wel aardig dun te worden. Is er dan geen kans op breken?
dank voor je reactie. Ik zal nog een stukje plaatsen om me voor te stellen.
Ook bedankt voor de toelichting op het ratelen van de distributieketting
De koppeling slipt inderdaad nog niet, maar volgens mij begint hij wel aardig dun te worden. Is er dan geen kans op breken?
-
- 2023
- Berichten: 119
- Lid geworden op: 24 dec 2014, 15:00
- Type: R1100RT
- Land: NL
- Woonplaats of omgeving: Wissenkerke
Re: Koppeling R1100
Goede morgen
Onlangs mijn koppeling vervangen bij 280 K, het kan dus zo lang rijden met 1 plaat. Niet slippend? Niks aan doen. Zorg voor correcte kabelafstelling en je kan nog lang door. En idd je merkt gauw genoeg n slippende koppeling . Ook dan hoef je nog niet meteen aan de kant te gaan staan, met beleid schakelen en vooral gas geven brengt je nog duizenden km s verder tot t echt vervelend word. Het fijne van vervangen van n slippende plaat is dat je meer vertrouwen hebt in de koppeling en je dus bvb in situaties meer gas durft geven en er ook steeds de acceleratie is die je wenst.
Maar voorlopig niks aan doen, if it aint broke, dont fix it.
Groet Tom
Onlangs mijn koppeling vervangen bij 280 K, het kan dus zo lang rijden met 1 plaat. Niet slippend? Niks aan doen. Zorg voor correcte kabelafstelling en je kan nog lang door. En idd je merkt gauw genoeg n slippende koppeling . Ook dan hoef je nog niet meteen aan de kant te gaan staan, met beleid schakelen en vooral gas geven brengt je nog duizenden km s verder tot t echt vervelend word. Het fijne van vervangen van n slippende plaat is dat je meer vertrouwen hebt in de koppeling en je dus bvb in situaties meer gas durft geven en er ook steeds de acceleratie is die je wenst.
Maar voorlopig niks aan doen, if it aint broke, dont fix it.
Groet Tom
-
- Berichten: 10
- Lid geworden op: 09 jun 2020, 09:17
- Type: Ik heb een ander type BMW
- Land: Nederland
- Woonplaats of omgeving: Over de IJssel
Re: Koppeling R1100
Hallo Tom,
dank voor je reactie en toelichting.
De tot nu toe ontvangen reacties zijn erg op prijs gesteld en ik kan er wat mee.
Ik hou de staat van de koppeling in de gaten en wanneer hij problemen gaat geven zal ik hem vervangen (ik ben niet het type om er dan nog veel kilometers mee door te rijden ).
Wim
dank voor je reactie en toelichting.
De tot nu toe ontvangen reacties zijn erg op prijs gesteld en ik kan er wat mee.
Ik hou de staat van de koppeling in de gaten en wanneer hij problemen gaat geven zal ik hem vervangen (ik ben niet het type om er dan nog veel kilometers mee door te rijden ).
Wim
- mkoskamp
- Berichten: 446
- Lid geworden op: 24 feb 2011, 21:09
- Type: R1200RT
- Land: NL
- Woonplaats of omgeving: Deventer
Re: Koppeling R1100
Als je een wat dof gerammel hoort in de vrijstand dan is dat een vrij bekend verschijnsel van de R1100. Als het minder wordt als je de koppeling intrekt dan is het de tussenas. Hebben al mijn beide 1100's gehad. Nooit een issue geweest.
Is het meer een felle tik, dan denk ik richting de nokkenassen of de aandrijving daarvan zoals hierboven genoemd.
Is het meer een felle tik, dan denk ik richting de nokkenassen of de aandrijving daarvan zoals hierboven genoemd.
-
- Berichten: 10
- Lid geworden op: 09 jun 2020, 09:17
- Type: Ik heb een ander type BMW
- Land: Nederland
- Woonplaats of omgeving: Over de IJssel
Re: Koppeling R1100
Hallo Mkoskamp,
dank voor je reactie.
Fijn dat zo'n forum als dit bestaat!
dank voor je reactie.
Fijn dat zo'n forum als dit bestaat!
-
- Berichten: 10
- Lid geworden op: 09 jun 2020, 09:17
- Type: Ik heb een ander type BMW
- Land: Nederland
- Woonplaats of omgeving: Over de IJssel
Re: Koppeling R1100
Hallo Tom,TomDujardin schreef: ↑10 jun 2020, 01:36 Goede morgen
Onlangs mijn koppeling vervangen bij 280 K, het kan dus zo lang rijden met 1 plaat. Niet slippend? Niks aan doen. Zorg voor correcte kabelafstelling en je kan nog lang door. En idd je merkt gauw genoeg n slippende koppeling . Ook dan hoef je nog niet meteen aan de kant te gaan staan, met beleid schakelen en vooral gas geven brengt je nog duizenden km s verder tot t echt vervelend word. Het fijne van vervangen van n slippende plaat is dat je meer vertrouwen hebt in de koppeling en je dus bvb in situaties meer gas durft geven en er ook steeds de acceleratie is die je wenst.
Maar voorlopig niks aan doen, if it aint broke, dont fix it.
Groet Tom
nog even een vraag n.a.v. jouw reactie.
Je schrijft dat je de koppeling vervangen hebt bij 280K, ik neem aan dat je de koppeling compleet hebt vervangen en niet alleen de koppelingsplaat?