Pagina 1 van 1

Handvatverwarming

Geplaatst: 27 dec 2020, 12:15
door Frank Peeters
Heb in verleden verschillende BMW's gehad, 2 K's en 2 GS'en 1150, een gewone en een Adventure.
Al deze BMW's waren uitgerust met hvv, nu heb ik de indruk dat deze op mijn RT 1100 weliswaar werkt, maar zelfs in stand 2 maar zeer zwak in vergelijk met mijn vorige BMW's.
Zou dit slijtage kunnen zijn, of een andere oorzaak?

Re: Handvatverwarming

Geplaatst: 27 dec 2020, 12:48
door EileRT
Als je even googled in de zoekfunctie rechts bovenin de forumindex komt je diverse draadje tegen. Typ in “handvatverwarming” of “handvat verwarming.” Er is i.i.g. al veel over geschreven en dan vooral de problematiek die het met zich mee kan brengen.

Het zou heel goed een kabelbreuk of een stekkertje kunnen zijn.

Wellicht komen hier nog verdere TIPS binnen. :idea:

Hou ons vooral op de hoogte. Succes met het oplossen! _004

Re: Handvatverwarming

Geplaatst: 27 dec 2020, 13:02
door Isaac
Er is inderdaad al vaker over geschreven maar dan vaak als zijnde dat het niet of gedeeltelijk niet goed werkte.
De beide handvatten staan parallel aan elkaar geschakeld. De schakelaar bepaald of deze rechtstreeks op de 12 volt worden aangesloten of in de lage stand in serie met een weerstandsdraad.
In de hoge stand zou deze dus altijd goed moeten werken omdat er in principe niets tussen zit. Als ze dan al niet goed warm worden kan het zijn dat ze gewoon anders werken dan dat je gewend bent of dat de vorige eigenaar heeft zitten rommelen. Bij het laatste er vanuit gegaan dat ze dus nooit bij jou goed gewerkt hebben.
Let wel op dat je de zekering (die goed is want anders blijven ze koud) niet met een hogere waarde vervangt. Bij een sluiting en in de lage stand verbrand dan de kabelboom.
In principe zou je dus 12 volt moeten meten op de pluggen die naar het handvatten lopen.