budgetvraag

Ben je opzoek naar een andere motor en wil je een BMW R...RT kopen? Stel dan je vragen aan de huidige eigenaren.

Moderators: EileRT, JOS WRSM

Gesloten
dieterfmd
Berichten: 46
Lid geworden op: 18 jan 2021, 23:26
Type: R1150RT
Land: belgique
Woonplaats of omgeving: KOEKELBERG

budgetvraag

Ongelezen bericht door dieterfmd »

Stel: met een budget van 9-10 K euro ben je op zoek naar een RT.
Geven jullie dan de voorkeur aan een model 2010-2013 facelift met een lage kilometerstand, onderhoudshistoriek en garantie van de dealer of model vanaf 2014 waar je wellicht een kilometerstand van 80K of meer mag verwachten, een algemeen slechtere staat en aankoop bij een particulier?
Gebruikersavatar
HansD
Berichten: 3297
Lid geworden op: 10 sep 2008, 13:30
Type: R1200RT/LC
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Rotterdam
Locatie: Bergschenhoek

Re: budgetvraag

Ongelezen bericht door HansD »

2013 is het jaar dat de nieuwe watergekoelde RT is uitgekomen. Ik zou eerst kiezen of je die wil, of dat een ouder model (luchtkoeling) ook goed is. Het verschil tussen beide modellen is erg groot! Ga anders eerst proefrijden op beide typen om dat verschil te voelen?
dieterfmd
Berichten: 46
Lid geworden op: 18 jan 2021, 23:26
Type: R1150RT
Land: belgique
Woonplaats of omgeving: KOEKELBERG

Re: budgetvraag

Ongelezen bericht door dieterfmd »

Het is een eerder hypothetische vraag of één die zich voor mij pas stelt binnen een jaar of twee Big RT Smile
Ik vroeg mij eerder af wat jullie hierover denken met de technische kennis en ervaring in het achterhoofd. Ik persoonlijk zou de voorkeur geven aan een recenter model met een hogere kilometerstand als de historiek gekend is. Op internet zijn er al echte mooie 1200RT's van na 2014 met een 80 K kilometer voor een kleine 10 K
fransgabler

Re: budgetvraag

Ongelezen bericht door fransgabler »

dieterfmd schreef: 27 jan 2021, 23:20 Stel: met een budget van 9-10 K euro ben je op zoek naar een RT.
Geven jullie dan de voorkeur aan een model 2010-2013 facelift met een lage kilometerstand, onderhoudshistoriek en garantie van de dealer of model vanaf 2014 waar je wellicht een kilometerstand van 80K of meer mag verwachten, een algemeen slechtere staat en aankoop bij een particulier?
Een wel heel algemene vraag met een stelling waar tenminste één onjuistheid in staat.

Het model 2010-2013 heeft niet uitsluitend een facelift gekregen ten opzichte van het model 2005-2010. Het motorblok is weliswaar niet veranderd, maar de aansturing van de kleppen heeft een totale verandering ondergaan. Waar de kleppen eerst door een enkele nokkenas werden aangedreven (Overhead Cam Shaft) worden ze vanaf 2010 aangestuurd door een dubbele bovenliggende nokkenas.(Double Overhead Cam Shaft) Eigenlijk een zijwaarts liggende nokkenas vanwege de liggende cilinders. Dat rijdt met minder bewegende delen, iets meer power net even soepeler dan het OHC blok. Ook het onderhoud is minder geworden door een langzamer verloop van de kleppen.

Naar je vraag toe:
1 Altijd proefrijden, dat is voorwaardelijk om erachter te komen waar je persoonlijke voorkeur - en niet die van forumleden - ligt.
2 Zoek je een zo modern mogelijke motor of juist een motor die zich al bewezen heeft en de kinderziektes achter zich heeft? Droom je weg achter een tft scherm? Onder andere BMW heeft er een handje van modellen niet in eigen beheer, maar door de eerste eigenaren in de praktijk te laten testen na betaling over het gehele bedrag....
4 Ga je lang met een motor doen en ben je om die reden minder geïnteresseerd in afschrijving en onderhoud?

Toelichting:
Commercieel is een motor boven de ton minder interessant qua restwaarde en onderhoud. Die ton aan km is voor aspirant kopers een magische en psychologische grens, die ook voor het merk BMW opgeld doet.

Kijk maar naar de prijzen en dat is ook geen wonder. Veel motoren zijn met 1 ton toe aan een flinke update, denk aan de vervanging van bijvoorbeeld de enkelvoudige droge platenkoppeling. Natuurlijk zijn er motoren die 2 ton en meer met de originele koppeling draaien, dat zijn de trotse uitzonderingen. De meeste Rtees kunnen aan een nieuwe koppeling toe zijn vanaf een ton, iets om rekening mee te houden als je die niet zelf kunt vervangen. De kosten van de vervanging zijn rond de 1000 euro, waarvan 300 euro aan materiaalkosten. Een monteur is er een hele dag zoet mee en dat loopt in de kosten aardig op. Model 2014 heeft die enkelvoudige droge platenkoppeling niet meer, maar een meervoudige natte platenkoppeling naar analogie van de Japanse motoren. Een meervoudige natte platenkoppeling gaat - over het algemeen - beduidend langer mee.

Een R1200RT van 2005 en 2006 is nauwelijks nog interessant, die hebben nog dat over-engineered ABS-3 annex / I-ABS systeem, dat de RT economisch total loss laat zijn aan het eind van zijn levenscyclus. Dat mag na 16 jaar, maar niet voor 2500 euro vervanging of 1000 euro revisie met kans op herhaling.
De RT ees van 2007-2010 zijn grosso modo goed uitontwikkeld, hebben geen kinderziektes meer.
De Rtees van 2010-2013 hebben de genoemde andere aansturing van de kleppen, waar nauwelijks kinderziektes uit zijn voortgekomen.
Over de kinderziektes van de eerste jaren LC verwijs ik naar dit forum en kijk vooral ook eens op het BMW GS forum. Daar zijn de ervaringen nog wat intenser omdat het LC blok eerst in de GS werd toegepast. Precies hetzelfde geldt overigens voor de K1600 over de jaren 2011-2012.
Maar modern zijn ze....

En persoonlijk? Ik zou nooit 10 k spenderen aan een motor die meer dan 80 k op de teller heeft staan. Moet je eens even kijken wat voor moois of je daarvoor kunt kopen met frisse kilometerstanden van 30k-50k , cruise control, verwarmde buddy, esa, asc asc, boordcomputer enz. Het bouwjaar is - met inachtname van bovenstaande opmerkingen - nauwelijks van belang. Zo kocht ik onlangs voor minder dan 9 k een RT uit 2012 van een particulier met 35 k op de teller, volledig gedocumenteerd en van alle gemakken voorzien. Kom daar eens om bij een LC model....

Een bekende voetballer uit Betondorp die altijd gelijk had zei het al: "Elk nadeel hep zijn voordeel"
dieterfmd
Berichten: 46
Lid geworden op: 18 jan 2021, 23:26
Type: R1150RT
Land: belgique
Woonplaats of omgeving: KOEKELBERG

Re: budgetvraag

Ongelezen bericht door dieterfmd »

Zeer mooie rendenering en het houdt natuurlijk volledig steek. Mijn hoop was daar ook enigzins op gevestigd door met en beperkt budget een Rt te willen bezitten. Ik heb daarom ook specifiek gezocht naar een model 2003-2004 van de R1150RT om te hopen dat alle kinderziektes eruit zijn. Alleen de ABS-module blijft natuurlijk een gokje maar een gelijkaardige R1200RT had een budget dat momenteel niet haalbaar is. Graag zou ik mij op deze manier binnen twee jaar willen verbeteren. Met een beetje geluk zijn dan de modeljaren 2012-2013 in mooie staat wat meer betaalbaar _004
fransgabler

Re: budgetvraag

Ongelezen bericht door fransgabler »

dieterfmd schreef: 28 jan 2021, 21:07 Mijn hoop was daar ook enigzins op gevestigd door met en beperkt budget een Rt te willen bezitten. Ik heb daarom ook specifiek gezocht naar een model 2003-2004 van de R1150RT om te hopen dat alle kinderziektes eruit zijn.
Beperkt budget met 9 a 10 k aan euro's en een R1150RT abs die ook in aanmerking komt?

Op dit forum staat een geweldige R1150RT te koop van een forumlid, die bijna overcompleet is uitgevoerd voor weinig met een zorgvuldige oh historie. Als de module het opgeeft is er nog een derde mogelijkheid naast revisie en vernieuwen en dat is het passeren van de abs module. Met een investering van slechts 200 euro wordt de module gepasseerd en remt de motor rechtstreeks. De RT remt er niet minder om, maar abs/cbs ben je kwijt.

Vergis je niet, een R1150 RT heeft een veel betere zit en doet qua prestaties nauwelijks onder voor een R1200RT. De motor voel je iets meer meer, is wat rauwer van karakter maar dat voelt ook wel heel lekker en krachtig aan. De beleving op een 1150 is geweldig, ik heb er in 3 jaar tijd 40 k aan kilometers met een big smile op weggereden.

Voor die vraagprijs is het risico van een module die het opgeeft prima te nemen.

Zie hiervoor de advertentie op: viewtopic.php?f=7&t=16722

Dat is een prachtmachine van een R1150RT met vele extra's, die je eigenlijk zelden zo aantreft.
jbazelmans
Berichten: 244
Lid geworden op: 19 mei 2020, 12:49
Type: R1200RT
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Midden-Limburg

Re: budgetvraag

Ongelezen bericht door jbazelmans »

met betrekking tot de abs op een R1150RT: Als de remleidingen zijn vervangen door stalen leidingen en ieder jaar het systeem doorgespoeld wordt is het risico op het falen van de ABS zo goed als 0 toch?
fransgabler

Re: budgetvraag

Ongelezen bericht door fransgabler »

jbazelmans schreef: 29 jan 2021, 07:49 met betrekking tot de abs op een R1150RT: Als de remleidingen zijn vervangen door stalen leidingen en ieder jaar het systeem doorgespoeld wordt is het risico op het falen van de ABS zo goed als 0 toch?
Nee, dat is niet zo en wel om twee redenen:

1 De module is mechanisch en elektronisch ingewikkeld samengesteld en stuurt integraal drie systemen aan. De module is aan slijtage onderhevig zoals ieder ander onderdeel.
2 Als er niet vanaf het begin af aan stalen remleidingen zijn toegepast, dan heeft de module wellicht al te lijden gehad onder de losgelaten rubber deeltjes van de rubber remleidingen.

Ik verving de rubber leidingen, flushte om het jaar maar de schade was al voor die tijd opgebouwd onder de eerdere eigenaren. Na drie jaar begaf de module het alsnog.

Zie het hoofdtuk over abs perikelen op dit forum.
dieterfmd
Berichten: 46
Lid geworden op: 18 jan 2021, 23:26
Type: R1150RT
Land: belgique
Woonplaats of omgeving: KOEKELBERG

Re: budgetvraag

Ongelezen bericht door dieterfmd »

Wat zou een dealer (niet BMW want dat is iets te gortig) vragen voor het vervangen van de remleidingen door de stalen exemplaren. Dus werkuren en materiaal?
Gesloten

Terug naar “R....RT kopen ja of nee?”