backpack ervaringen

Radio/DVD, voetsteunen, wildfluitjes. valbeugels enz. enz.

Moderators: EileRT, JOS WRSM

Gesloten
MaBe-00
Berichten: 13
Lid geworden op: 29 jan 2021, 13:24
Type: R1200RT/LC
Land: België
Woonplaats of omgeving: Zwijndrecht

backpack ervaringen

Ongelezen bericht door MaBe-00 »

Hallo

Ben op zoek naar een backpack. zijn er hier mensen die goede ervaringen hebben met bepaalde backpacks ?

Bedankt

Mario
R1200RT LC 2017
Gebruikersavatar
AGVerheij
Berichten: 852
Lid geworden op: 14 jun 2010, 11:01
Type: R1200RT
Bijz: RT-P uit 2015 in prachtig mat-blauw
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Utrecht
Locatie: Utrecht

Re: backpack ervaringen

Ongelezen bericht door AGVerheij »

Ik heb op mijn eerste motor (BMW R850R) wel met rugzak gereden, en vond het eigenlijk maar niks.
Vrij snel vervangen voor een tanktas, maar ook dat heeft zijn nadelen en die waren één van de redenen om een RT te kopen. Prima koffers en geen noodzaak meer om met een rugzak te rijden.
Groets, GerbeRT

Dictionary:
"MOTORCYCLIST" noun, singular [moh-ter-sahy-klist] A person willing to take a container of combustable liquid, mount it on top of a hot, moving engine and then place the whole contraption between their legs.
Gebruikersavatar
QuickFix
Berichten: 726
Lid geworden op: 19 jul 2018, 11:13
Type: R1150RT
Bijz: Titan-grau, 2005
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: OosteRhouT
Contacteer:

Re: backpack ervaringen

Ongelezen bericht door QuickFix »

Toen ik 25 jaar geleden op mijn eerste fiets reed (Suzuki GS500E) was ik er gauw achter dat een rugzak op de motor niks is (vooral op vakantie) en heb toen (tijdens die vakantie onderweg) zijtassen voor de op (normale trap-) fiets gekocht om in ieder geval wat comfortabeler te kunnen rijden.
Toen ik thuis was meteen een topkoffer gekocht en eigenlijk heb ik op al mijn fietsen sindsdien minimaal een topkoffer zitten.
(tanktassen op een buikschuiver vond ik niks en op een toerfiets heb ik geen ervaring mee)
Freude am Fahren
fransgabler

Re: backpack ervaringen

Ongelezen bericht door fransgabler »

MaBe-00 schreef: 11 feb 2021, 15:55 Hallo
Ben op zoek naar een backpack. zijn er hier mensen die goede ervaringen hebben met bepaalde backpacks ?
Bedankt
Mario
Ik zie dat je onlangs een RT hebt gekocht uit 2017 .

Gezien de inhoud van je oproep vraag ik me af of die wel gericht is op het reizen met je BMW R1200 RT of meer in algemene zin is bedoeld. Aan een RT hangen standaard tenminste twee zijkoffers en wellicht is er ook een topkoffer als accessoire gemonteerd.

Ik ga ervan uit dat niemand een RT aanschaft om vervolgens het plan op te vatten met een rugzak om vele kilometers te maken. Een RT is juist ontworpen om standaard veel bagage te vervoeren op een comfortabele en veilige manier aan de motor, niet aan de bestuurder ervan. Bovendien is de zit op een RT zo goed als rechtop, waarbij een backpack optimaal je schouders naar achteren en beneden trekt.
Dat wil niemand, zoals o.a. blijkt uit bovenstaande reacties.

Om het omgekeerde voorbeeld te geven:
Behalve Sjaak Lucassen haalt ook niemand het in zijn hoofd om op een Yamaha R1 veel bagage aan de motor te vervoeren.
.
Schermafbeelding 2021-02-11 om 20.25.41.png
Het kán wel, met een Yamaha R! de wereld rondtrekken en dan offroad niet schuwen.
.
Mochten de zijkoffers en/of de topkoffer op de RT ontbreken, dan ligt de aanschaf van een drybag voor de hand. Zo'n bag is vanaf 10 liter te verkrijgen en leent zich in het bijzonder om op een goedkope en droge manier bagage te vervoeren.

Een BMW RT rijder met een backpack is in het voorbijrijden behalve uitzonderlijk vooral een wat hilarische rariteit.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Laatst gewijzigd door fransgabler op 11 feb 2021, 21:31, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Dingeman
Berichten: 599
Lid geworden op: 20 nov 2011, 11:31
Type: R1200RT
Bijz: Heb veel RT's t/m R1200RT (DOHC) gehad en gereden.
Land: NL
Woonplaats of omgeving: West Brabant

Re: backpack ervaringen

Ongelezen bericht door Dingeman »

In het korte verleden ging ik met mijn R1200RT samen met mijn egaa (als duo) jaarlijks zo tegen de drie weken op tourvakantie door meerdere (voornamelijk) Alpen-landen. Buiten mijn standaard zijkoffers en grote topkoffer, gebruikte ik naast de BMW tanktas ook nog een tweetal kleine bagage-rolletjes, gekocht in een zg Outdoor-winkel.

Deze bagagerolletjes hadden een diameter van ongeveer 20 tot 25cm en waren ongeveer 50 tot 60 cm lang, meer niet. Deze rolletjes gebruikte ik voor volumineuze "stoffen" goederen, zoals vesten, jassen en regenkleding etc. Deze hebben weinig gewicht. Ik bevestigde deze ieder met twee ingekorte spanbanden bovenop de zijkoffers aan de handgrepen van de duo. Kon je ze ook nog een beetje naar achteren onder de topkoffer bevestigen. Mijn egaa is 1.60 mtr groot en had geen moeite met op- en afstappen. En wij hadden alles bij wat we die weken nodig hadden.

Moet er wel bij vertellen dat wij onze overnachtingen in motorvriendelijke hotels doorbrachten.
Om kilometers te rijden, moet je eerst meters maken.
MaBe-00
Berichten: 13
Lid geworden op: 29 jan 2021, 13:24
Type: R1200RT/LC
Land: België
Woonplaats of omgeving: Zwijndrecht

Re: backpack ervaringen

Ongelezen bericht door MaBe-00 »

Heb 2 zijkoffers maar als ik training ga geven of naar mijn werk ga dan zullen die vlug vol zitten en moet ook nog een pc kunnen meepakken.
Topkoffer is eventueel een oplossing maar vind dit niet mooi om mee te rijden. Daarom dat ik overweeg om backpack te kopen of eventueel een softbag omdat dit handiger is met mijn sportmateriaal in.
R1200RT LC 2017
fransgabler

Re: backpack ervaringen

Ongelezen bericht door fransgabler »

MaBe-00 schreef: 11 feb 2021, 22:40 Heb 2 zijkoffers maar als ik training ga geven of naar mijn werk ga dan zullen die vlug vol zitten en moet ook nog een pc kunnen meepakken.
Topkoffer is eventueel een oplossing maar vind dit niet mooi om mee te rijden. Daarom dat ik overweeg om backpack te kopen of eventueel een softbag omdat dit handiger is met mijn sportmateriaal in.
Met deze opstelling zou een flinke drybag een goede en veilige oplossing kunnen bieden. Die kan dwars over beide zijkoffers met straps worden vastgezet op de plaats van de duo passagier en biedt daar een zee aan droge ruimte en wellicht als extra nog een steuntje in de rug. In dat geval is er nog ruimte over op de bagagedrager, waar anders de topkoffer op wordt vastgeklikt.

Er zijn idd mooiere oplossingen dan de verhuisdoos achterop van BMW, maar deze standaard topkoffer biedt wel ruimte die je liever daar- dan aan je schouders hebt hangen.
Gebruikersavatar
HansD
Berichten: 3297
Lid geworden op: 10 sep 2008, 13:30
Type: R1200RT/LC
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Rotterdam
Locatie: Bergschenhoek

Re: backpack ervaringen

Ongelezen bericht door HansD »

MaBe-00 schreef: 11 feb 2021, 22:40 Heb 2 zijkoffers maar als ik training ga geven of naar mijn werk ga dan zullen die vlug vol zitten en moet ook nog een pc kunnen meepakken.
Topkoffer is eventueel een oplossing maar vind dit niet mooi om mee te rijden. Daarom dat ik overweeg om backpack te kopen of eventueel een softbag omdat dit handiger is met mijn sportmateriaal in.
Een backpack met laptop raad ik zeer af. Mocht je ooit een ongeluk krijgen, wat ik niet hoop, dan krijg je naast de impact van het ongeluk zelf, nog een enorme klap na door de laptop die zich met enorme g-krachten in je rug boort en daar tot stilstand komt.
Niet doen!
Gebruikersavatar
EileRT
Forumbeheerder
Forumbeheerder
Berichten: 4479
Lid geworden op: 11 feb 2012, 12:06
Type: R1100RT
Bijz: Bj. 2000 + ZTechnikVStream-HyperPro-StebelNautilus
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Drachten

Re: backpack ervaringen

Ongelezen bericht door EileRT »

Klopt idd Hans. Nagenoeg hetzelfde effect als het rijden met een rugzak. De impact bij een ongeval is zonder enige overdrijving desastreus voor lijf en leden. Dit geldt ook voor sleutels, beurs, etcetera in de binnenzak van je motorjas.
Van een vriend die motoragent is, weet ik dat hij bij een ongelukkige val zijn wapen als print in zijn been (tijdelijk) had overgehouden.

Ik heb geen backpack ervaringen en gebruik uitsluitend de driedelige kofferset van mijn RT.
Met vriendelijke motorgroet,
Eilert

Afbeelding
fransgabler

Re: backpack ervaringen

Ongelezen bericht door fransgabler »

De belading die BMW vrijgeeft voor de topkoffer - die van zichzelf al zo'n 8 kilo weegt - verbaast me in dat kader ook wel eens.

De koffer mag met netto 10 kilo gevuld worden. Het totaal gewicht komt hiermee op 18 kilo, waardoor bij een impact een enorme hoeveelheid kinetische energie vrijkomt. Dat houden die twee plastic clipjes aan de onderkant natuurlijk nooit. De impact bij breuk door een ongeval is door de afstand met de bestuurder vele malen groter dan een backpack met een laptop. Zou die opstelling wel eens getest zijn door BMW of een onafhankelijke instantie, zoals de kreukelzones van auto's ook irl getest worden?

Het zet aan het denken om ipv die enorme topkoffer een drybag met uitsluitend softe en lichte materialen als jassen, shirts enz dwars over de koffers te monteren en/of de oplossing zoals Dingeman hierboven aangeeft. Zwaardere spullen kunnen dan in de zijkoffers, onder- en achterin.
Gebruikersavatar
fschuurman
Berichten: 353
Lid geworden op: 18 feb 2020, 22:51
Type: R1200RT
Bijz: R 1200 RT LC
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Heerhugowaard
Contacteer:

Re: backpack ervaringen

Ongelezen bericht door fschuurman »

Precies om die reden had ik de drybag met kleding en zachte inhoud op de buddy op de Dullville (zoals Frans hem liefkozend noemde) geplaatst voor de rit naar Normandië. Ook even heerlijk achterover leunen was een toegift :)

Afbeelding
Groet,
Frank

Sinds 2018 herintreder op de motor.
Yamaha XT350 - Honda NT650V - BMW R1200RT/LC
Gebruikersavatar
wobbert
Berichten: 223
Lid geworden op: 30 dec 2009, 13:11
Type: R1200RT
Bijz: Van Harten special
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Almere

Re: backpack ervaringen

Ongelezen bericht door wobbert »

Antwoord op je vraag. Kijk eens naar Kriega. Deze zijn super. M.n. vanwege het gemak van het omdoen.
Gesloten

Terug naar “Over: Overige accessoires”