Trillen R1250RT

Ben je opzoek naar een andere motor en wil je een BMW R...RT kopen? Stel dan je vragen aan de huidige eigenaren.

Moderators: EileRT, JOS WRSM

Gesloten
HansRiet
Berichten: 5
Lid geworden op: 11 apr 2021, 09:32
Type: Ik ben van plan om een BMW....RT te kopen
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Pijnacker

Trillen R1250RT

Ongelezen bericht door HansRiet »

Ha Tim. Wij hebben onze zinnen gezet op voornoemde motor. Echt wel. Het motorkarakter zal ik aan moeten wennen na veel jaren V4 rijden. Maar dat gaat wel lukken. Er zijn 2 puntjes waar de aankoop op zou kunnen blijven hangen. Dat is 1: het onstabiele gedrag bij wegrijden/stoppen en lage snelheid. Dit is hopelijk op te lossen met andere bandenspanning of band. Mijn voorkeur zou dan uitgaan naar de nieuwe Bridgestone 31 GT? Maar hebben we het nog wel over. Zwaarder weegt de ervaring tijdens het rijden door mijn meisje. Daar wij voornemens zijn lange rondreizen te maken en zij aangaf na reeds 20 minuten last te krijgen van een tintelende rechtervoet en haar kruis/zitvlak zou dit hem echt niet gaan worden. Ik kan mij niet voorstellen dat gezien de reputatie van de RT en het aantal motorrijders welke een RT rijden met duo dit normaal is. Tevens viel mij een bijgeluid uit het blok op. Kan erbij horen, maar had ik niet verwacht. Is dit misschien exemplarisch voor de motor waar ik op heb gereden of is er iets niet in orde met de motor? Jij zou hem dit weekend uitproberen en ben heel benieuwd naar je ervaring. Laat ik duidelijk zijn, financieel komen we er wel uit maar hoop dat we eruit komen wat betreft het zoekerig stuurgedrag en bovenal de trillingen voor mijn meisje achterop. Wil de motor graag kopen maar hangt hier van af. 😯
Groet, Hans en Riet.
HansRiet
Berichten: 5
Lid geworden op: 11 apr 2021, 09:32
Type: Ik ben van plan om een BMW....RT te kopen
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Pijnacker

Re: Trillen R1250RT

Ongelezen bericht door HansRiet »

Dit is de mail welke ik aan de dealer heb gestuurd.
fransgabler

Re: Trillen R1250RT

Ongelezen bericht door fransgabler »

HansRiet schreef: ↑11 apr 2021, 21:27 /knip Er zijn 2 puntjes waar de aankoop op zou kunnen blijven hangen. Dat is 1: het onstabiele gedrag bij wegrijden/stoppen en lage snelheid. Dit is hopelijk op te lossen met andere bandenspanning of band. Mijn voorkeur zou dan uitgaan naar de nieuwe Bridgestone 31 GT? Maar hebben we het nog wel over. 2 Zwaarder weegt de ervaring tijdens het rijden door mijn meisje. Daar wij voornemens zijn lange rondreizen te maken en zij aangaf na reeds 20 minuten last te krijgen van een tintelende rechtervoet en haar kruis/zitvlak zou dit hem echt niet gaan worden.
Dat een RT bij de eerste hoek zwaar lijkt te sturen als je dat niet gewend bent, klopt wel. Met de Pilot 5 is nix mis, dat is ook op de boxer een uitstekende band. Ik reed de R1200RT zowel met de Pilot 4 als de de pilot 5 en die sturen aan de voorzijde ongeveer hetzelfde. De pilot 4 geeft zelfs nog iets meer het gevoel van een zachte band. Na een weekje rijden weet je niet beter, gewoon een kwestie van wennen. Ik rijd uitsluitend solo maar de pilot 4 staat standaard op 2,4 bar spanning. Wellicht brengt de Bridgestone het sturen bij lage snelheid wat dichterbij.

Een boxer, zelfs een moderne 1250, trilt op een andere manier dan het V 4 motorblok, zoals je dat gewend bent. De ervaring is inderdaad dat het ene het andere exemplaar niet is. Je voorgenomen plan om andere exemplaren te proberen voordat je verder kijkt, is dan ook een goed plan.

Heb je de ESA (Electronic Suspention Adjustment) wel in verschillende standen geprobeerd? Dat is de afstelling van de vering/demping van de 1250, waarmee je de voorspanning en de mate van demping instelt. Het is een kwestie van onderweg uit het menu verschillende keuzes maken.

Mocht een boxer uiteindelijk niet aan je wens beantwoorden, rijd dan vooral eens proef op de Kawasaki Versys1000 SE. Er is zelfs een Nederlandse uitvoering van uitgebracht. Kawasaki organiseert een landelijke ronde daarmee, zelf rijd ik ik de 16e april met de 650 en de 1000 vanuit motorport Uithoorn. Ik ben verknocht aan een boxer, maar vind het rijden op een andere type altijd wel een leuke ervaring, vooral als ik daarna weer op m'n eigen fiets stap.

Ook met duo passagier is de Kawa 1000 SE een uitstekende motor die zo goed als trillingsvrij loopt en het vermogen heel smooth op het wegdek legt. Deze viercilinder in lijn combineert als enige multicilinder de loop van een viercilinder aan aan het koppel van een 2 cilinder. Het comfort achterop is iets minder dan dat van een 1250 er, maar daar onderscheiden de traditionele toermotoren als de R1250RT, de FJR en de ST 1300 zich dan ook in het bijzonder in. Daar kan geen andere motor - muv de Goldwing - tegenop.
Last van trillingen zal je duo passagier op deze 1000 cc er niet ervaren. Het gewicht is met 250 kilo ongeveer dat van een 1250 er en een stuk lichter dan een fjr of een st 1300, die moeiteloos de 300 + kilo's aantikken. Ook de prijs ligt een stuk lager dan een BMW 1250 door de lagere nieuwprijs.

Gericht advies:
Rijd vooral proef op diverse 1200/1250 ers en vraag heel gericht naar de afstellingen van het ESA en hoe die onderweg te veranderen zijn.
Tot slot: Een boxer moet je een beetje 'liggen', is niet per definitie een allemansvriend maar eenmaal gekozen vaak een vriend voor langere tijd en in een aantal gevallen zelfs voor het actieve motorleven.
Laatst gewijzigd door fransgabler op 12 apr 2021, 15:01, 1 keer totaal gewijzigd.
Atra Hasis
Berichten: 164
Lid geworden op: 06 okt 2017, 17:21
Type: Overig R-serie
Bijz: R850R
Land: nederland
Woonplaats of omgeving: Rotterdam

Re: Trillen R1250RT

Ongelezen bericht door Atra Hasis »

Hallo Hans
Misschien dat de tintelingen komen door de bevestiging van de uitlaat op hetzelfde gedeelte als waar de voetsteun zit.
Mijn vrouw had hetzelfde bij de modellen die ik gereden heb waarbij de uitlaat op dezelfde plek vast zat als de duosteun.
De oplossing weet ik zo ook niet.
Op de R1150RT had ze er geen last van
Yamaha XS850; Goldwing 1100A; Goldwing 1100Aspencade; Honda CX650; Yamaha XVZ1300; Yamaha FZR600; Honda “blackbird”; BMW R850RT; BMW R1150R; BMW R1150RT; BMW R1150GS; Honda Goldwing 1200; Honda Goldwing 1500;
BMW R1150RT; BMW R850R
Gebruikersavatar
Henk7777
Berichten: 284
Lid geworden op: 01 jun 2015, 15:39
Type: Overig R-serie
Bijz: 40 jaar GS editie
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Ter Aar
Locatie: Ter Aar

Re: Trillen R1250RT

Ongelezen bericht door Henk7777 »

Hallo,

Bij mijn vrouw is het juist andersom, die had last van haar knieën na enige tijd op de ST1300, op de RT totaal niet meer door een andere hoek die het been maakt..

Misschien zou een hogere voetsteun de oplossing zijn, ik vermoed dat er een ader in de lies wordt afgeklemd doordat de voetsteun lager zit dan bij de ST.

Mogelijk dat een ander zadel met een andere vorm ook een oplossing kan zijn..

Henk7777
BMW R1250GS 40 jaar GS editie 2021
Kawasaki Z750 H ltd 1981
Yamaha FS1 1969
Gebruikersavatar
Snellecees
Berichten: 300
Lid geworden op: 20 nov 2011, 21:36
Type: R1200RT
Bijz: en een 33 jaar oude BMW R100rt
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Breda

Re: Trillen R1250RT

Ongelezen bericht door Snellecees »

Hans,

Ik heb je bericht een aantal dagen geleden gelezenen dat onstabiel rijgedrag bij lage snelheid klinkt vreemd voor een BMW maar toch ook weer niet.

Ik heb 2 jaar geleden een R1200RT LC gekocht metr 1200 km op de teller en mijn motor voelde toen ook onstabiel aan op lage snelheid en bij mij werd dat veroorzaakt door de stuurdemper. Deze had een soort plakkerig gevoel doordat deze nieuw was en nog niet helemaal soepel kon bewegen.

Op lage snelheid gaf dit een soort pendelend gevoel, inderdaad of je met een te zachte band rijdt.

Als je proef rijdt op een nieuwe 1250 zou dat ook de reden kunnen zijn.

Na verloop van tijd wordt de stuurdemper soepeler en verdwijnt dat gevoel


Groet
Cees
Gebruikersavatar
Wullum
Berichten: 752
Lid geworden op: 17 okt 2010, 16:54
Type: R1250RT
Bijz: Elegance in Manhattan GrĂŒn Metallic
Land: DE
Woonplaats of omgeving: 74251

Re: Trillen R1250RT

Ongelezen bericht door Wullum »

Vrijdag proefgereden op een -1250- (facelift, met nog geen 2000km op de teller, nu 350 meer ;) ) en kon van zwaar sturen absolĂșĂșt niks merken. Het ding is juist enorm veel frisser en wendbaarder naar mijn gevoel in vergelijking met eerdere -850- en -1150- en mijn huidige -1200-
Lijkt mij tocjh iets in de zin van te lage bandenspanning of de verkeerde ESA instelling.
Vroeger, ooit, 2 Japanners, meh... Later een heel nest BMW's, allemaal met een bijnaam...
Nu: de 6e BMW, die nog geen bijnaam heeft, de 7e BMW rijdt mijn inmiddels ex- op.
Gebruikersavatar
Wullum
Berichten: 752
Lid geworden op: 17 okt 2010, 16:54
Type: R1250RT
Bijz: Elegance in Manhattan GrĂŒn Metallic
Land: DE
Woonplaats of omgeving: 74251

Re: Trillen R1250RT

Ongelezen bericht door Wullum »

Zaterdag proefgereden op een -1250- (2019, met 6400km op de teller) met een verheen versleten MPR4 achterband en kon op deze fiets duidelijk voelen dat hij zwaarder stuurde dan de nieuwe -1250- waar ik een week eerder op proefreed.
Hetzelfde looiige gevoel wat ik op mijn vroegere -1150- had toen de MPR4's versleten waren...
Vroeger, ooit, 2 Japanners, meh... Later een heel nest BMW's, allemaal met een bijnaam...
Nu: de 6e BMW, die nog geen bijnaam heeft, de 7e BMW rijdt mijn inmiddels ex- op.
Gesloten

Terug naar “R....RT kopen ja of nee?”