Mijn Corbin zadel perikelen

Alles over het zitcomfort (zadels rugsteunen)

Moderators: EileRT, JOS WRSM

Gesloten
Gebruikersavatar
QuickFix
Berichten: 726
Lid geworden op: 19 jul 2018, 11:13
Type: R1150RT
Bijz: Titan-grau, 2005
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: OosteRhouT
Contacteer:

Mijn Corbin zadel perikelen

Ongelezen bericht door QuickFix »

Zoals in dit draadje beloofd, hier een visuele weergave van de "Problemen" die ik heb met mijn zojuist aangeschafte tweedehands Corbin zadel.

Het meest storend vind ik nog dat het zadel niet aansluit op de lijnen van de tank; er zit echt twee centimeter tussen:
Ruimte.jpg
Daarnaast zit de gehele combinatie los, ten opzichte van elkaar, omdat er een gapend gat zit tussen bestuurders- en passagier-zadel:
SluitNietAan.jpg
Hierdoor kun je, zonder al te veel moeite, het bestuurderszadel lostrekken wanneer het passagierszadel gemonteerd zit.
Wanneer je het originele BMW passagierszadel monteert sluit het geheel beter op elkaar aan, maar kun je met gemak je vingers er nog tussen krijgen; het zadel van de bestuurder valt er nu niet zomaar meer af te trekken (al denk ik dat het met een flinke ruk toch zal lukken).

Als laatste kan ik niet wennen aan de manier waarop je op het zadel zit.
Aansluiting.jpg
Het zitten zelf (tijdens het rijden) "Lijkt" comfortabel, maar wanneer ik even stil moet staan (verkeerslicht), dan kan ik mijn benen niet recht naar beneden zetten, zonder deze in een geforceerde oncomfortabele houding te plaatsen; ik moet dan met O-benen over het bipsgedeelte heen gaan staan, omdat mijn heupen blijkbaar niet breed genoeg zijn.

Ik heb getracht het een en ander in een filmpje te gieten (let niet op de schokkende "Auto tracking" van de camera software: bij gebrek aan een cameraman/vrouw heb ik het geheel met mijn 360° camera opgenomen en achteraf getracht in de goede richting te mikken). ;)


Mocht er iemand zijn die aan de hand van mijn omschrijving zegt van "Oh, maar je doet dat helemaal verkeerd" (of: "Die Corbinzadels zijn alleen maar op om te zitten en staan is inderdaad niet prettig"), dan hoor ik dat graag. _004
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Freude am Fahren
Gebruikersavatar
HansD
Berichten: 3297
Lid geworden op: 10 sep 2008, 13:30
Type: R1200RT/LC
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Rotterdam
Locatie: Bergschenhoek

Re: Mijn Corbin zadel perikelen

Ongelezen bericht door HansD »

Hoi Quickfix,
Ik heb ook een tijdje een Corbin zadel gehad. Het afstellen van het zadel gaat met plaatjes en ringetjes onder het zadel en is een heel gepriegel (geen quick fix ;)
Staat de hoogteverstelling van je rijderszadel in de hoge of de lage stand? Wellicht moet die in de hoogste stand voor dit zadel? Controleer anders of dit zadel wel voor de 1150 is ( en niet bijvoorbeeld voor de 1200?).

Het idee van het Corbin zadel is dat je op een groot vlak stevig zadel zit, waardoor je op lange ritten comfortabel zit en het lang vol houdt. Daarom heeft het zadel een brede voorkant. Ik herken je probleem bij het stilstaan, maar dit hoort bij Corbin zadels.
skull
Berichten: 88
Lid geworden op: 06 jul 2015, 19:44
Type: Ik heb een andere motor
Land: Belgium
Woonplaats of omgeving: Buggenhout

Re: Mijn Corbin zadel perikelen

Ongelezen bericht door skull »

Ik herken het. Hier ook in het begin niet tevreden, klikte niet vast de duozit in de bevestiging. Is de bedoeling dat die schroef (in het duozadel) er voor zorgt dat de beide zadeldelen vast zitten en enkel met de sleutel los te klikken zijn. Is inderdaad zoekwerk om de juiste stand te vinden van die schroef. Heb nog een uitleg gevonden in mijn papieren (zie bijlage). Ik ben toch wel tevreden met het zadel.
corbin r11rtfr_inst1.jpg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
QuickFix
Berichten: 726
Lid geworden op: 19 jul 2018, 11:13
Type: R1150RT
Bijz: Titan-grau, 2005
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: OosteRhouT
Contacteer:

Re: Mijn Corbin zadel perikelen

Ongelezen bericht door QuickFix »

HansD schreef: 03 mei 2021, 15:17Het afstellen van het zadel gaat met plaatjes en ringetjes onder het zadel en is een heel gepriegel (geen quick fix ;)
Staat de hoogteverstelling van je rijderszadel in de hoge of de lage stand? Wellicht moet die in de hoogste stand voor dit zadel? Controleer anders of dit zadel wel voor de 1150 is ( en niet bijvoorbeeld voor de 1200?).
Hij komt van iemand met een R1150RT, dus (ja, ik weet het: heel gevaarlijk) "Ik neem aan" dat hij daadwerkelijk voor mijn fiets is; het wil ook allemaal wel (soort van), maar gewoon nét niet. :(

Ik heb mijn zadel op deze fiets op de laagste stand staan (op mijn vorige fiets, een R1100RT, was het de middelste stand) en als ik hem hoger zet kom ik sowieso zelfs met het originele zadel niet meer goed met mijn voeten bij de grond.
HansD schreef: 03 mei 2021, 15:17 Het idee van het Corbin zadel is dat je op een groot vlak stevig zadel zit, waardoor je op lange ritten comfortabel zit en het lang vol houdt. Daarom heeft het zadel een brede voorkant. Ik herken je probleem bij het stilstaan, maar dit hoort bij Corbin zadels.
Ja, daar was ik dus al bang voor; dan is een Corbin niet voor mij, vrees ik
Ik rij kortere "Van A naar B"-stukjes en 's zomers soms wat langere tochten (en/of een vakantie van een paar dagen), echter nooit veel langer dan een uur of twee achter elkaar op de fiets.

Voordat ik (vorig jaar) mijn zadel naar Tijger Leathers bracht kon ik niet veel langer dan een uur op het zadel zitten, maar sinds hun aanpassingen heb ik geen last meer van het zitvlees bij dagelijks gebruik: volgens mij moet ik ze toch maar vragen wat opnieuw bekleden kost...
skull schreef: 03 mei 2021, 18:31 Hier ook in het begin niet tevreden, klikte niet vast de duozit in de bevestiging. Is de bedoeling dat die schroef (in het duozadel) er voor zorgt dat de beide zadeldelen vast zitten en enkel met de sleutel los te klikken zijn. Is inderdaad zoekwerk om de juiste stand te vinden van die schroef. Heb nog een uitleg gevonden in mijn papieren (zie bijlage). Ik ben toch wel tevreden met het zadel.
Hee, bedankt @skull, daar kan ik wel wat mee! _004

Ik zal dit weekend (hopend dat het dan ook wat droger is) aan de hand van jouw instructies proberen om het geheel beter te laten passen.
En anders zet ik het zadel weer te koop; wellicht dat ik er een lange toerrijder met een grotere bips blijer mee kan maken. ;)

Bedankt voor jullie reacties in ieder geval!
RT-forum

Peter
Freude am Fahren
Gebruikersavatar
HansD
Berichten: 3297
Lid geworden op: 10 sep 2008, 13:30
Type: R1200RT/LC
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Rotterdam
Locatie: Bergschenhoek

Re: Mijn Corbin zadel perikelen

Ongelezen bericht door HansD »

Een nieuw dekje bij Tiger Leathers was een paar jaar geleden ongeveer €80.
Niemeijer
Berichten: 14
Lid geworden op: 15 aug 2014, 11:20
Type: R1200RT/LC
Bijz: Corbin zadel, Puig ruit
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Wolvega

Re: Mijn Corbin zadel perikelen

Ongelezen bericht door Niemeijer »

Hoi,

Je doet 2 zaken verkeerd: je combineert een bmw achterzadel met een Corbin zadel voor en dit kan niet. Het voorzadel zal dan altijd speling hebben. Het Corbin achterzadel heeft 2 lipjes die op de grote lip van het voorzadel schuiven en wel op een speciale manier: de bovenste lip schuift er overheen en de onderste lip er onder door en dan komt het voorzadel ook klem te zitten bij het vastklinken.

De zithouding met o-benen is een gewenningskwestie en hoort zo. Of je went jezelf eraan om bij stilstaan maar 1 been aan de grond te hebben. De speling tussen voorzadel en tank is ook passend bij de laagste zitstand en zo heb ik hem ook altijd gehad op mijn 1100RT. Rij al jaren met Corbin en ze zijn heerlijk om een hele dag op te zitten.

Groeten
Johan
Gebruikersavatar
QuickFix
Berichten: 726
Lid geworden op: 19 jul 2018, 11:13
Type: R1150RT
Bijz: Titan-grau, 2005
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: OosteRhouT
Contacteer:

Re: Mijn Corbin zadel perikelen

Ongelezen bericht door QuickFix »

Niemeijer schreef: 04 mei 2021, 16:58Je doet 2 zaken verkeerd: je combineert een bmw achterzadel met een Corbin zadel voor en dit kan niet.
Uh nou, dat was nou juist mijn punt in het filmpje: wanneer ik het goed doe (dus Corbin voor én achter) dan zit er zoveel ruimte tussen beide zadels dat die lippen langs elkaar kunnen; met het BMW zadel is de afstand korter en blijft de grote lip van het bestuurderszadel wel achter de uitstulping van het achterzadel hangen (en ok, dit hoort niet, dat weet ik, maar was om aan te tonen dat de afstand dan "Minder" erg is).
Niemeijer schreef: 04 mei 2021, 16:58Het Corbin achterzadel heeft 2 lipjes die op de grote lip van het voorzadel schuiven en wel op een speciale manier: de bovenste lip schuift er overheen en de onderste lip er onder door en dan komt het voorzadel ook klem te zitten bij het vastklinken.
Ah kijk, dat had ik in ieder geval gemist; ik vond het ook al typisch dat beide lippen niet recht ten opzichte van elkaar zaten. _004
Ik deed de grote lip van het voorzadel in zijn geheel onder beide lippen van het achterzadel (je zou zeggen dat dat niet zou moeten kunnen).

Tegelijkertijd zou dat betekenen dat het achterzadel een paar centimeter naar voren geschoven zou moeten (kunnen) worden of het voorzadel naar achteren: ik zie hiervoor echter totaal geen afstelmogelijkheden op de zadels.
Ook de "Schroef" van @skull vind ik nergens terug (tijdens de lunch even gekeken). :$



Ik vind het op z'n zachtst gezegd, hoe zeg ik het netjes, maar een vreemd ontwerp, waar ik totaal niet van hou: dingen moeten gewoon passen als ze voor een bepaalde fiets gemaakt zijn (eventueel te tweaken met een afstelschroefje) en niet "Het is een generiek zadel en hij moet ongeveer passen en daar doe je het maar mee", want dat idee krijg ik nu: het geheel zit echt los en is met geen mogelijkheid pas te maken (misschien is hij inderdaad voor een andere fiets?).

Ook ben ik geenszins van plan met O-benen te moeten lopen als dat niet hoeft: ik zocht een comfortabel zadel voor dagelijks gebruik en dat betekent regelmatig stoppen en stilstaan en ik vrees dat ik dat bij dit (model) Corbin zadel niet ga vinden; echt lange afstanden doe ik één keer per jaar en voor die ene keer ga ik niet een dergelijk tourfauteuil op mijn fiets zetten. :neutral:
Ik heb een gemiddelde lengte (1.80m) en het zadel staat al op het laagste punt en sta meestal stil met één been aan de grond: als ik dan ook nog mijn benen in een O moet zetten begint de fiets zover over te hellen dat het onprettig wordt.

Dan denk ik dat mij niets anders rest dan het zadel weer door te verkopen aan iemand die er wel content mee kan zijn en dat geld investeren in een nieuw dekje of doorsparen voor een zadel van Top Sellerie of iets dergelijks.


Bedankt voor je reactie in ieder geval Johan, het wordt zeker gewaardeerd. _004
Freude am Fahren
Niemeijer
Berichten: 14
Lid geworden op: 15 aug 2014, 11:20
Type: R1200RT/LC
Bijz: Corbin zadel, Puig ruit
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Wolvega

Re: Mijn Corbin zadel perikelen

Ongelezen bericht door Niemeijer »

Als je bij de dealer van Corbin in Roelofarendsveen langs rijdt kan hij je voordoen hoe het zadel gemonteerd moet worden. In ieder geval past hij voor 100% zekerheid bij jouw fiets. De schroef waarover gesproken wordt ken ik niet tenzij men daarmee de slotpen bedoelt waarmee het zadel in het slot achter klikt. In ieder geval moet je geen combi met een bmw zadel maken want daarvoor is de constructie met de lip niet gemaakt. Ik zou persoonlijk goed nadenken voordat je zo’n fijn en ook duur zadel verkoopt want beter krijg je ze niet gauw qua zitcomfort maar dat is natuurlijk ook weer een persoonlijke beleving.
Niemeijer
Berichten: 14
Lid geworden op: 15 aug 2014, 11:20
Type: R1200RT/LC
Bijz: Corbin zadel, Puig ruit
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Wolvega

Re: Mijn Corbin zadel perikelen

Ongelezen bericht door Niemeijer »

Het achterzadel zoveel mogelijk naar voren schuiven en dan vastklikken. Gaat wel met beleid en functioneert alleen als je de beide lippen goed plaatst. Het heeft wat oefening nodig maar het gevolg is dat je dan geen speling meer hebt want dit mag absoluut niet voorvallen. Valt het wel voor, heb je iets niet goed gedaan !
Gebruikersavatar
QuickFix
Berichten: 726
Lid geworden op: 19 jul 2018, 11:13
Type: R1150RT
Bijz: Titan-grau, 2005
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: OosteRhouT
Contacteer:

Re: Mijn Corbin zadel perikelen

Ongelezen bericht door QuickFix »

Ik heb inmiddels een zadel op maat besteld in Frankrijk; bedankt allen voor het meedenken. _004
Freude am Fahren
Gebruikersavatar
QuickFix
Berichten: 726
Lid geworden op: 19 jul 2018, 11:13
Type: R1150RT
Bijz: Titan-grau, 2005
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: OosteRhouT
Contacteer:

Re: Mijn Corbin zadel perikelen

Ongelezen bericht door QuickFix »

Het Corbin zadel is inmiddels naar een nieuwe eigenaar: deze persoon is een stuk langer dan ik en heeft het zadel dus op een hogere stand staan en dan sluit hij wel netjes aan op de tank; hij was er in ieder geval blij mee. _004
Freude am Fahren
Gebruikersavatar
EileRT
Forumbeheerder
Forumbeheerder
Berichten: 4478
Lid geworden op: 11 feb 2012, 12:06
Type: R1100RT
Bijz: Bj. 2000 + ZTechnikVStream-HyperPro-StebelNautilus
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Drachten

Re: Mijn Corbin zadel perikelen

Ongelezen bericht door EileRT »

Bedankt voor de terugkoppeling QuickFix! _004 _004
QuickFix schreef: 14 jun 2021, 15:56 Het Corbin zadel is inmiddels naar een nieuwe eigenaar: deze persoon is een stuk langer dan ik en heeft het zadel dus op een hogere stand staan en dan sluit hij wel netjes aan op de tank; hij was er in ieder geval blij mee. _004
Met vriendelijke motorgroet,
Eilert

Afbeelding
Gesloten

Terug naar “Over: Zitcomfort”