Banden vervangen?

Welke banden voor je RT?

Moderators: EileRT, JOS WRSM

Gesloten
Gebruikersavatar
fschuurman
Berichten: 353
Lid geworden op: 18 feb 2020, 22:51
Type: R1200RT
Bijz: R 1200 RT LC
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Heerhugowaard
Contacteer:

Banden vervangen?

Ongelezen bericht door fschuurman »

Mijn R1200RT 2014 heeft GT 4 banden. Door bandenspanning perikelen gisteren en trillingen in het stuur (artikel uit 2009) eens mij verdiept in de banden op de RT. (Weet veel van IT, minder van motoren :) ).

Mijn voorband heeft dit als indicator:

Afbeelding

En mijn achterband dit:

Afbeelding


Mijn achterband lijkt in betere shape. Ik ben plezier rijder dus paar 1.000 per jaar.

Wanneer is het verstandig deze te vervangen?

Afgaande op de historie die ik heb kunnen herleiden (ik kocht hem 03-2020) is de voorband met 53.000 vervangen, de achterband (54.000 of 59.000). Teller staat nu op 64+.
Laatst gewijzigd door fschuurman op 18 jul 2021, 14:19, 1 keer totaal gewijzigd.
Groet,
Frank

Sinds 2018 herintreder op de motor.
Yamaha XT350 - Honda NT650V - BMW R1200RT/LC
Gebruikersavatar
Wouter5
Berichten: 120
Lid geworden op: 11 sep 2016, 19:53
Type: R1200RT
Bijz: biarritz blue metallic; 2007
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Zoetermeer
Contacteer:

Re: Banden vervangen?

Ongelezen bericht door Wouter5 »

fschuurman schreef:Mijn R1200RT 2014 heeft GT 4 banden. Door bandenspanning perikelen gisteren en trillingen in het stuur (artikel uit 2009) eens mij verdiept in de banden op de RT. (Weet veel van IT, minder van motoren :) ).

Mijn voorband heeft dit als indicator:

Afbeelding

En mijn achterband dit:

Afbeelding


Mijn achterband lijkt in betere shape. Ik ben plezier rijder dus paar 1.000 per jaar.

Wanneer is het verstandig deze te vervangen?

Afgaande op de historie die ik heb kunnen herleiden (ik kocht hem 03-2020) is de voorband met 53.000 vervangen, de achterband (54.000 of 59.000). Teller staat nu op 64+.
Het lijkt erop dat je nog een 1000 of zo met je voorbandje kunt. Ik zou even de profieldiepte meten op verschillende plekken. Achterbandje kan nog wel even mee. Ik rijd gemiddeld 20000 km op een set. Maar het slijten van de banden, en dus ook de vraag moet ik nu vervangen of hoe lang kan ik er nog mee, houdt stevig verband met jouw rijstijl. Snel optrekken, hard rijden, stevig remmen laat je banden meer slijten dan alle drie in een veel rustigere modus.

Succes!
-Wouter
Huidig:
R1150RT - 2004 - saffierzwart metallic

Hiervoor:
R850RT-P - 1996 - matzwart
Gebruikersavatar
Ben1200RT
2024
2024
Berichten: 226
Lid geworden op: 09 nov 2010, 15:40
Type: R1200RT/LC
Bijz: Divers
Land: Nl
Woonplaats of omgeving: Salland

Re: Banden vervangen?

Ongelezen bericht door Ben1200RT »

Regelmatig de bandenspanning controleren en op peil houden is ook een dingetje. Zelf controleer ik om de week,mijn voordeel is dat ik zelf een compressor heb. De bandenspanning voor heb ik op 2.6 bar en achter op 2.9 bar. Ik rijd meestal solo, en de banden gaan gemiddeld 20000 km mee.

Met vriendelijke groet, Ben1200RT
Wie op tijd vertrekt ................ hoeft zich niet te haasten.
Gebruikersavatar
PanEuRoel
2024
2024
Berichten: 839
Lid geworden op: 18 okt 2019, 01:48
Type: R1200RT
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: HULST

Re: Banden vervangen?

Ongelezen bericht door PanEuRoel »

Volgens het gebruiksaanwijzing boekje is de bandenspanning voor 2,2 en achter 2,5. Waarom zoveel meer druk op de band? _001
Groeten, Roelof
R1200RT; Hornig RVS valbeugels; Stebel Nautilus Marine; 180 graden flitser; Garmin Zümo XT met Zümolock; TopSellerie Comfort Zadel
Gebruikersavatar
fschuurman
Berichten: 353
Lid geworden op: 18 feb 2020, 22:51
Type: R1200RT
Bijz: R 1200 RT LC
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Heerhugowaard
Contacteer:

Re: Banden vervangen?

Ongelezen bericht door fschuurman »

Afbeelding

Dit is wat mijn user manual zegt
Groet,
Frank

Sinds 2018 herintreder op de motor.
Yamaha XT350 - Honda NT650V - BMW R1200RT/LC
Gebruikersavatar
Wouter5
Berichten: 120
Lid geworden op: 11 sep 2016, 19:53
Type: R1200RT
Bijz: biarritz blue metallic; 2007
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Zoetermeer
Contacteer:

Re: Banden vervangen?

Ongelezen bericht door Wouter5 »

PanEuRoel schreef:Volgens het gebruiksaanwijzing boekje is de bandenspanning voor 2,2 en achter 2,5. Waarom zoveel meer druk op de band? _001
Ik heb op het forum geleerd, daarna ook uit de praktijk, dat de MR4 op 2,5 voor en 2,9-3.0 achter staat. Dit om onder andere het cuppen te voorkomen of uit te stellen. Ik moet zeggen dat ik de hogere druk ook wel fijner vind sturen.
Huidig:
R1150RT - 2004 - saffierzwart metallic

Hiervoor:
R850RT-P - 1996 - matzwart
Gebruikersavatar
fschuurman
Berichten: 353
Lid geworden op: 18 feb 2020, 22:51
Type: R1200RT
Bijz: R 1200 RT LC
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Heerhugowaard
Contacteer:

Banden vervangen?

Ongelezen bericht door fschuurman »

Ik heb motor service Uithoorn gevraagd voor een prijsopgave voor de voorband MR5. De reviews zijn qua rijperformance beter dan de MRP4 maar gaan minder KM mee lijkt het. Wel al ontdekt dat echt iedereen unieke ervaringen heeft met het aantal kilometers. Denk dat weer, temperatuur, woon-werk of recreatief, rijstijl en korte of lange ritten best wel wat kan uitmaken naast de gekozen compound.
Groet,
Frank

Sinds 2018 herintreder op de motor.
Yamaha XT350 - Honda NT650V - BMW R1200RT/LC
fransgabler

Re: Banden vervangen?

Ongelezen bericht door fransgabler »

fschuurman schreef: 19 jul 2021, 17:18 Ik heb motor service Uithoorn gevraagd voor een prijsopgave voor de voorband MR5. De reviews zijn qua rijperformance beter dan de MRP4 maar gaan minder KM mee lijkt het. Wel al ontdekt dat echt iedereen unieke ervaringen heeft met het aantal kilometers. Denk dat weer, temperatuur, woon-werk of recreatief, rijstijl en korte of lange ritten best wel wat kan uitmaken naast de gekozen compound.
Michelin claimt dat de Road 5 na 5000 km nog dezelfde hoeveelheid water afvoert als een nieuwe Pilot Road 4. Dat heeft o.a. te maken dat met het afslijten van de band door het V vormige profiel - met de punt naar de buitenkant gericht - de hoeveelheid afgevoerd water op hetzelfde niveau blijft. De techniek staat niet stil en Michelin heeft mallen ontwikkeld waar de gevulkaniseerde band - ondanks het zich verwijdende profiel - toch uit getrokken kan worden zonder daarbij blijvend te vervormen.

Ik onderschrijf je stelling dat slijtage van een aantal factoren afhangt, maar onder dezelfde omstandigheden presteert de Road 5 beter dan de Pilot Road 4 band en gaat ook nog eens langer mee. Beide setjes banden reed ik, de pilot 5 (zonder de toevoeging Pilot overigens) band is een band die veel prettiger stuur en zekerder aanvoelt dan de Pilot Road 4 . Gezien het gewicht van een RT is het niet onverstandig een Road 5 GT band aan te schaffen. Omdat je achterband ook al aardig op weg is, lijkt het voor de hand te liggen achter meteen mee te vervangen. Als je uitsluitend recreatief rijdt, doe je daar vele jaren mee.

Dan heb je vóór en achter in één keer een topband in plaats van een mix van twee soorten banden. Kost wat, maar dan heb je ook wat.
Laatst gewijzigd door fransgabler op 19 jul 2021, 18:37, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
fschuurman
Berichten: 353
Lid geworden op: 18 feb 2020, 22:51
Type: R1200RT
Bijz: R 1200 RT LC
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Heerhugowaard
Contacteer:

Re: Banden vervangen?

Ongelezen bericht door fschuurman »

Ik heb overwogen de achterband mee te nemen, maar daar zou nog 10.000 in moeten zitten (theoretisch).
Groet,
Frank

Sinds 2018 herintreder op de motor.
Yamaha XT350 - Honda NT650V - BMW R1200RT/LC
Gebruikersavatar
Wouter5
Berichten: 120
Lid geworden op: 11 sep 2016, 19:53
Type: R1200RT
Bijz: biarritz blue metallic; 2007
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Zoetermeer
Contacteer:

Re: Banden vervangen?

Ongelezen bericht door Wouter5 »

fschuurman schreef:Ik heb motor service Uithoorn gevraagd voor een prijsopgave voor de voorband MR5. De reviews zijn qua rijperformance beter dan de MRP4 maar gaan minder KM mee lijkt het. Wel al ontdekt dat echt iedereen unieke ervaringen heeft met het aantal kilometers. Denk dat weer, temperatuur, woon-werk of recreatief, rijstijl en korte of lange ritten best wel wat kan uitmaken naast de gekozen compound.
Voor de achterband betaalde ik afgelopen zaterdag bij Motor Houtrust €202 incl montage. Mijn eerste Road 5, ik heb de indruk dat ie iets meer geluid produceert dan de MPR4. De de eerste indruk van de rijbeleving is heel fijn.
Huidig:
R1150RT - 2004 - saffierzwart metallic

Hiervoor:
R850RT-P - 1996 - matzwart
fransgabler

Re: Banden vervangen?

Ongelezen bericht door fransgabler »

fschuurman schreef: 19 jul 2021, 18:17 Ik heb overwogen de achterband mee te nemen, maar daar zou nog 10.000 in moeten zitten (theoretisch).
De sage van 'de enige rotte appel uit de mand' luidt als volgt ;)

In een mand met appels ligt één minder exemplaar met hier en daar rotte plekjes. De consument besluit dat het zonde is om die appel weg te gooien en eet die bewuste appel selectief op. De dag erop is er inmiddels een ander appel die rotte plekjes vertoont. Dat gaat dagelijks zo door.

Door elke dag de meest rotte appel uit de mand te eten, komt uiteindelijk de mand leeg. De ervaring van de consument is dan wel alsof er uitsluitend rotte appels in de mand lagen. Dat was er echter maar ééntje.
Door één keer de rotte appel over te slaan - en die weg te gooien - had er dagelijks een verse appel kunnen worden gegeten.

Moraal van het verhaal:
Met een kleine extra investering wordt meteen een veel beter resultaat bereikt, zowel op korte als lange termijn.

_004
Laatst gewijzigd door fransgabler op 19 jul 2021, 23:16, 2 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
fschuurman
Berichten: 353
Lid geworden op: 18 feb 2020, 22:51
Type: R1200RT
Bijz: R 1200 RT LC
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Heerhugowaard
Contacteer:

Re: Banden vervangen?

Ongelezen bericht door fschuurman »

Dus ik kan je mijn giro nummer geven als je graag investeert Afbeelding
Groet,
Frank

Sinds 2018 herintreder op de motor.
Yamaha XT350 - Honda NT650V - BMW R1200RT/LC
fransgabler

Re: Banden vervangen?

Ongelezen bericht door fransgabler »

Schermafbeelding 2021-07-19 om 23.02.10.jpg
Ik heb zelf al een paar van die mandjes staan, met een AO Weetje is het beter om het daarbij te laten..

Om niet off topic van de weg af te glijden:
Aan het slijtpatroon van de voorband op de foto is het West Europese wegennet terug te zien. Doordat de wegen meestal bol lopen met als hoogtepunt het midden van de weg, slijten de banden - mits er vooral rechtdoor gereden wordt - vooral aan de linkerkant beduidend meer af dan aan de rechterkant. (vanaf de bestuurderspositie bekeken) In bijvoorbeeld Engeland en Japan is dat precies andersom.

Een motorband wordt om die reden eigenlijk voortijdig vervangen, doordat slechts op een deel van de band het profiel minder diepte vertoont dan de rest van de band. Wordt er bovendien veel rechtdoor gereden, dan gaat de band nog minder lang mee. De band wordt dan 'vierkant' gereden omdat de zijkanten te weinig met het asfalt in contact komen. Dan wordt het nemen van een klaverblad een echte adventure, zeker met de zware RT.

Bij moderne motorbanden - waaronder de Pilot Road 4 en de Road 5 - wordt dat vierkante slijtpatroon zoveel mogelijk tegengegaan door het loopvlak aan de zijkanten van een zachtere compound te voorzien dan het loopvlak in het midden van de band.

Dat slijten gaat heel langzaam, waardoor je het aan het stuurgedrag niet merkt. Tot het moment dat er een setje nieuwe banden gemonteerd wordt, waardoor met name het naar een kant trekken - een typisch BMW kwaaltje - opeens minder wordt en in een aantal gevallen zelfs verdwijnt. Elke set nieuwe banden voelt beter aan, wat nog wel eens geheel ten onterechte wordt toegeschreven aan een ander/ beter merk. Een nieuwe band rijdt gewoon beter omdat de doorsnee van de band nog mooi rond is en er nog geen ingesleten patroon is gevormd.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
bert111bel
Berichten: 56
Lid geworden op: 06 nov 2019, 15:28
Type: R1200RT
Bijz: hij is niet mooi blauw :-)
Land: België
Woonplaats of omgeving: LENDELEDE

Re: Banden vervangen?

Ongelezen bericht door bert111bel »

fransgabler schreef: 19 jul 2021, 23:15
Schermafbeelding 2021-07-19 om 23.02.10.jpg
Ik heb zelf al een paar van die mandjes staan, met een AO Weetje is het beter om het daarbij te laten..

Om niet off topic van de weg af te glijden:
Aan het slijtpatroon van de voorband op de foto is het West Europese wegennet terug te zien. Doordat de wegen meestal bol lopen met als hoogtepunt het midden van de weg, slijten de banden - mits er vooral rechtdoor gereden wordt - vooral aan de linkerkant beduidend meer af dan aan de rechterkant. (vanaf de bestuurderspositie bekeken) In bijvoorbeeld Engeland en Japan is dat precies andersom.

Een motorband wordt om die reden eigenlijk voortijdig vervangen, doordat slechts op een deel van de band het profiel minder diepte vertoont dan de rest van de band. Wordt er bovendien veel rechtdoor gereden, dan gaat de band nog minder lang mee. De band wordt dan 'vierkant' gereden omdat de zijkanten te weinig met het asfalt in contact komen. Dan wordt het nemen van een klaverblad een echte adventure, zeker met de zware RT.

Bij moderne motorbanden - waaronder de Pilot Road 4 en de Road 5 - wordt dat vierkante slijtpatroon zoveel mogelijk tegengegaan door het loopvlak aan de zijkanten van een zachtere compound te voorzien dan het loopvlak in het midden van de band.

Dat slijten gaat heel langzaam, waardoor je het aan het stuurgedrag niet merkt. Tot het moment dat er een setje nieuwe banden gemonteerd wordt, waardoor met name het naar een kant trekken - een typisch BMW kwaaltje - opeens minder wordt en in een aantal gevallen zelfs verdwijnt. Elke set nieuwe banden voelt beter aan, wat nog wel eens geheel ten onterechte wordt toegeschreven aan een ander/ beter merk. Een nieuwe band rijdt gewoon beter omdat de doorsnee van de band nog mooi rond is en er nog geen ingesleten patroon is gevormd.
is een hele geloofwaardige uitleg Big RT Smile
Gebruikersavatar
QuickFix
Berichten: 726
Lid geworden op: 19 jul 2018, 11:13
Type: R1150RT
Bijz: Titan-grau, 2005
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: OosteRhouT
Contacteer:

Re: Banden vervangen?

Ongelezen bericht door QuickFix »

En heel leerzaam ook: ik heb op mijn nieuwe fiets vorige week o.a. nieuwe banden laten monteren, welke dezelfde zijn als die op mijn oude fiets (alleen zit daar nu zo'n 5000km op) en het verschil is al duidelijk te merken; moet ik toch iets vaker als spookrijder gaan rijden (grapje... grapje!). ;)
Freude am Fahren
Gebruikersavatar
Wouter5
Berichten: 120
Lid geworden op: 11 sep 2016, 19:53
Type: R1200RT
Bijz: biarritz blue metallic; 2007
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Zoetermeer
Contacteer:

Re: Banden vervangen?

Ongelezen bericht door Wouter5 »

QuickFix schreef:En heel leerzaam ook: ik heb op mijn nieuwe fiets vorige week o.a. nieuwe banden laten monteren, welke dezelfde zijn als die op mijn oude fiets (alleen zit daar nu zo'n 5000km op) en het verschil is al duidelijk te merken; moet ik toch iets vaker als spookrijder gaan rijden (grapje... grapje!). ;)
[emoji23]
Huidig:
R1150RT - 2004 - saffierzwart metallic

Hiervoor:
R850RT-P - 1996 - matzwart
Gesloten

Terug naar “Over: Banden - Velgen - Wielen”