Banden oppompen

Alles op OFF TOPIC gebied

Moderators: EileRT, JOS WRSM

Gebruikersavatar
fschuurman
Berichten: 353
Lid geworden op: 18 feb 2020, 22:51
Type: R1200RT
Bijz: R 1200 RT LC
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Heerhugowaard
Contacteer:

Banden oppompen

Ongelezen bericht door fschuurman »

Ik had toen ik de afgelopen toertocht ging voorrijden een dingetje. Ik dacht laat ik mijn band van 2 bar eens oppompen naar 2.5. Bij een BP een euro er in en whola! 1.6 bar. Niet wat ik had verwacht. Een motorzaak in de buurt kon mij helpen waarna ik na een kop koffie en een gezellig gesprek de tocht kon afmaken.

Ik zit net te kijken voor een ventiel voor de voetbal van de hond (don’t ask) en zag ook banden ventielen.

Hoe pompen jullie de band onderweg op nu ik begrijp dat de ventielen bij een benzine pomp niet zo betrouwbaar zijn.
Groet,
Frank

Sinds 2018 herintreder op de motor.
Yamaha XT350 - Honda NT650V - BMW R1200RT/LC
fransgabler

Re: Banden oppompen

Ongelezen bericht door fransgabler »

fschuurman schreef: 20 sep 2021, 20:05 Ik had toen ik de afgelopen toertocht ging voorrijden een dingetje. Ik dacht laat ik mijn band van 2 bar eens oppompen naar 2.5.
Hoe pompen jullie de band onderweg op nu ik begrijp dat de ventielen bij een benzine pomp niet zo betrouwbaar zijn.
Ben het met je eens dat luchtpompen bij benzinepompen niet de meeste aandacht genieten als het om onderhoud en gebruiksgemak gaat. Het leverde mij in diezelfde periode- wellicht bij dezelfde pomp - een zo goed als lege voorband op. Muntjes om de pomp weer aan het werk te zetten waren op. Daar sta je dan, gelukkig in de buurt van huis.

Onderweg lucht inblazen doe ik dus niet meer. De banden check ik regelmatig en bij een wat langere tocht heb ik een goedkope variant van de airman bij me, naast de bekende cilinders met samengeperst Co2. Het pompje doet het prima en omdat ik het bij me heb, heb ik het onderweg nog niet nodig gehad. ;)

Overigens, het is dat ik al zo'n dingetje heb, anders kocht ik alsnog deze. Forumlid Hans D heeft het apparaatje aangeschaft en is er - op de duur van inblazen na - positief over. Daarvan bestaat ook een goedkoop Chinees exemplaar.
Laatst gewijzigd door fransgabler op 21 sep 2021, 10:50, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Jazzbass
2024
2024
Berichten: 202
Lid geworden op: 06 sep 2017, 00:48
Type: R1200RT
Bijz: Nav4, Vstream, mistlampen, valbeugels, Soundbomb
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Zuid-Limburg

Re: Banden oppompen

Ongelezen bericht door Jazzbass »

Ik heb een haaksverloop ventiel gekocht bij de BMW dealer, en met een fietsenpomp (iets duurder exemplaar met manometertje) pomp ik de banden voldoende hoog op (iets hoger dan nodig is). Met een digitale ANWB drukmeter lees ik de bandendruk nauwkeuriger uit, en laat eventueel nog wat lucht eruit. Zelf kan ik de bandendruk aflezen op de 'boordcomputer'. En ik houd zo regelmatig de druk in de gaten. Naar het schijnt kunnen deze ventielen met drukuitlezing niet goed tegen zijwaartse krachten.
Een GS vriend van me wilde tijdens een weekendje weg zijn banden oppompen bij een tankstation, met als gevolg een deels afgebroken ventiel (GS van 2009). Ik pomp de banden daarom weken eerder op druk, voordat ik een langere trip maak.
Het haakse verloop ventiel, gaat als eerste op de fietsenpomp, en met zo min mogelijk zijwaartse krachten, schroef ik de haakse verloop ventiel vast.
O ja, ik pomp achter op tot 3.0 bar, en voor op 2.6. Wanneer het zaakje weken/maanden richting 2.8/2.4 gaat dan pomp ik de banden weer op.
O ja 2, de positie van het ventiel op de achterband is gewoon ongelukkig gekozen.
1987 motorrijbewijs; 1997 eerste motor Honda NTV650, 20 jaar op gereden; In 2017 R1200RT uit 2013 gekocht.
jbazelmans
Berichten: 245
Lid geworden op: 19 mei 2020, 12:49
Type: R1200RT
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Midden-Limburg

Re: Banden oppompen

Ongelezen bericht door jbazelmans »

Gewoon een goedkope compressor van de Action met een sigarteenplugaansluiting. Doet wat ie moet doen, ook onderweg (Wel even een andere plug voor de spanning er aan gemaakt zodat ie op de aansluiting van de RT past)
compressorAction.JPG
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
Dingeman
Berichten: 599
Lid geworden op: 20 nov 2011, 11:31
Type: R1200RT
Bijz: Heb veel RT's t/m R1200RT (DOHC) gehad en gereden.
Land: NL
Woonplaats of omgeving: West Brabant

Re: Banden oppompen

Ongelezen bericht door Dingeman »

Ik had deze altijd bij, werkte heel goed.

BMW Motorrad Minivoetpomp.
Erg compact 17cm x 10cm x 7 cm.
Met draaibare digitale manometer.

Mini Voetpomp 1.jpg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Om kilometers te rijden, moet je eerst meters maken.
Gebruikersavatar
siebke
Berichten: 754
Lid geworden op: 13 mei 2010, 16:50
Type: R1200RT
Bijz: 2009, bijna full options
Land: Nl
Woonplaats of omgeving: Peel en Maas

Re: Banden oppompen

Ongelezen bericht door siebke »

jbazelmans schreef: 21 sep 2021, 07:27 Gewoon een goedkope compressor van de Action met een sigarteenplugaansluiting. Doet wat ie moet doen, ook onderweg (Wel even een andere plug voor de spanning er aan gemaakt zodat ie op de aansluiting van de RT past)
compressorAction.
Ook zo'n soort pompje, maar dan van de Lidl. Ik heb een verloopje gekocht van gewoon sigarettenaanstekerplug naar BMW. Kan het pompje ook in de auto - niet zijnde BMW - gebruiken.
As ut neet geit zoeas 't môt, dèn môt 't mèr zoeas ut geit
new old kid
Berichten: 4
Lid geworden op: 16 jun 2022, 16:59
Type: R1150RT
Bijz: Kleur blauw
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Capelle aan den IJss

Re: Banden oppompen

Ongelezen bericht door new old kid »

Verloopje ,waar gekocht en is het dan aanduiding canbus of ???? ben nog een leek aangaande bmw aansluiting en dergelijke .so :oops: rry
Gebruikersavatar
ErikS
2024
2024
Berichten: 482
Lid geworden op: 19 jan 2014, 19:01
Type: R1250RT
Bijz: Een met radio en BMW navigatie (TFT) en Zumo XT
Land: NL
Woonplaats of omgeving: West Veluwe-Vallei
Locatie: De parel van Gelderland
Contacteer:

Re: Banden oppompen

Ongelezen bericht door ErikS »

Ook ik heb een soortgelijke ervaring gehad bij de benzinepomp. Met veel moeite de band uiteindelijk weer een beetje op spanning kunnen brengen en thuis mogen komen.
Thuis heb ik zelf een (grote) luchtcompressor met een lange slang en een goed passende aansluitnippel. Daarmee kan ik de band precies op de juiste spanning brengen.
Voor onderweg heb ik geïnvesteerd in een accu pompje bij Wish. Deze was indertijd in een aanbieding (zie ook een andere draadjes hierover,
Xiaomi compressor met korting).
Op dit moment koop je ze vanaf een euro of dertig.
Deze is zeer gemakkelijk omdat hij via de USB geladen kan worden (onderweg bv. met een powerbank) en in staat is motorbanden meerdere malen van lucht te voorzien voordat hij weer opgeladen moet worden.
Zo heb ik al een keer, met gebruikmaking van de pomp ongeveer 300 km naar huis gereden met een lekkende band met schroef er in.
Ook is deze bv mee te nemen met de auto en / of fiets.
bandenpomp (Phone).jpg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
volg een rijvaardigheidstraining, omdat motorrijden altijd beter (en veiliger) kan!
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
met een Sena SC2 in de helm en Zumo XT op de R1250RT-TFT met radio en BMW navigatie.
Gebruikersavatar
siebke
Berichten: 754
Lid geworden op: 13 mei 2010, 16:50
Type: R1200RT
Bijz: 2009, bijna full options
Land: Nl
Woonplaats of omgeving: Peel en Maas

Re: Banden oppompen

Ongelezen bericht door siebke »

new old kid schreef: 19 jun 2022, 14:02 Verloopje ,waar gekocht en is het dan aanduiding canbus of ???? ben nog een leek aangaande bmw aansluiting en dergelijke .so :oops: rry
Bij Fritz Berger Import GmBh in de catalogus, toentertijd voor € 9,95. Bij toeval ontdekt, omdat het een recreatiespullenzaak is. Het heeft geen relatie met canbus. Gewoon de motor op contact zetten dan heb je spanning op de accessoiresplug. Ik heb overigens de plug linksachter rechtstreeks op de accu (met een 10 A zekering er tussen) aangesloten.

https://www.berger-camping.nl/article/s ... -16-a-4686
As ut neet geit zoeas 't môt, dèn môt 't mèr zoeas ut geit
new old kid
Berichten: 4
Lid geworden op: 16 jun 2022, 16:59
Type: R1150RT
Bijz: Kleur blauw
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Capelle aan den IJss

Re: Banden oppompen

Ongelezen bericht door new old kid »

Ok,dank . Sorry voor de late reactie Big RT Smile
Gebruikersavatar
siebke
Berichten: 754
Lid geworden op: 13 mei 2010, 16:50
Type: R1200RT
Bijz: 2009, bijna full options
Land: Nl
Woonplaats of omgeving: Peel en Maas

Re: Banden oppompen

Ongelezen bericht door siebke »

Graag gedaan. Mijn reactie was ook niet de allersnelste, maar las de vraag pas na mijn vakantie.
As ut neet geit zoeas 't môt, dèn môt 't mèr zoeas ut geit
Gebruikersavatar
BMW1200
Berichten: 4
Lid geworden op: 25 sep 2022, 12:10
Type: R1200RT
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Barendrecht

Re: Banden oppompen

Ongelezen bericht door BMW1200 »

Ook ik had vanmorgen een soortgelijke ervaring bij Berkman Tankstation. De bandenspaningsindicatie gaf voor de achterband 2,5 bar aan. Dus dacht: voor een mooie zondagse rit gooi ik er wat lucht bij tot 3,0 bar. Ventieldopje eraf en sluit de bandenpomp op het ventiel aan. Ik dacht nog: Het is belangrijk om het mondstuk er recht op te zetten. Ik hoor het apparaat een hoop herrie maken, maar ook een hoop gesis uit het ventiel. Ik kijk op mn dashboard en zie de knipperende gevarendriehoek oplichten: achterband nog maar 1,5 bar. :oops: Gelukkig was er een pompbediende in de buurt die wel raad wist. "Je moet steviger drukken", laat mij maar. Na enkele seconden: nog maar 0,3 bar...en bedankt :evil: . Niet veel later komt een vriendelijke motorrijder op een Yamaha aangereden. Probleem uitgelegd en deze haalt een ventielnippel uit z'n zak.
De redding is nabij: Stroef het opzet stuk erop en sluit de bandenpomp op het ventiel aan. Zelfde ellende: 0,2 bar... Werkt niet! Wat nu? Toen maar het thuisfront gebeld. Gelukkig heb ik in m'n Volvo altijd een 12V compressor liggen om een band op te pompen met de compressor uit de noodreparatie set . Deze pas dus ook perfect op mijn -1200- Binnen no time was de achterband weer op spanning. Moraal van dit verhaal? Ik ga nooit meer naar de pomp voor een beetje lucht. Ik doe het voortaan zelf met m'n compressor _004
Haab
Berichten: 6
Lid geworden op: 20 mar 2022, 08:34
Type: R1200RT/LC
Land: Nl
Woonplaats of omgeving: Den Haag

Re: Banden oppompen

Ongelezen bericht door Haab »

Superlate reactie (zit te niksen op oudejaarsdag)….
Ik pomp gewoon met een fietspomp op voordat ga en check met ANWB bandenspanningsmeter. Gaat prima.
Ik ben wielrenner/MTBer en die paar bar in een motor/autoband is geen enkel probleem (racefietsband kan tot 9 bar).
Je wordt er wel een beetje simpel van, want je bent wel even bezig, da’s wel een nadeel.

Overigens heb ik nog nooit probleem gehad bij de benzinepomp, hooguit dat het apparaat al stuk was/uit stond. Bij mijn velgen zit het ventiel ook dwars/horizontaal, dus geen verloop stukje nodig (bij mijn eerdere motorfietsen wel). En dat het 1 soms 2 € moet kosten is natuurlijk bezopen.
Plaats reactie

Terug naar “RT Café”