Welke communicatie voor system 7 helm

Communicatie op je RT (intercom)

Moderators: EileRT, JOS WRSM

Gesloten
Gebruikersavatar
Wigo
Berichten: 116
Lid geworden op: 03 sep 2015, 10:37
Type: R1200RT/LC
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Groene Hart

Welke communicatie voor system 7 helm

Ongelezen bericht door Wigo »

Hebben jullie ervaring met het inbouwen van sena of cardo communicatie in een bmw system 7 helm?
Gaat dat werken? Begrijp dat het originele communicatie system van Bmw niet echt top is of zien jullie dat anders?

Willem
Motorhistorie: cb550f, cb750kz, cx500c, vf700c, k75, r850r, r1100rt, r1150rt, r1200gs, k75, k75rt, r1150rt, r1200rt
Nu r1200rt lc
Gebruikersavatar
PanEuRoel
2024
2024
Berichten: 839
Lid geworden op: 18 okt 2019, 01:48
Type: R1200RT
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: HULST

Re: Welke communicatie voor system 7 helm

Ongelezen bericht door PanEuRoel »

Een universele set van Sena of Cardo, zal ongetwijfeld netjes in te bouwen zijn in een System 7 helm. Het enige nadeel ervan is dat voor beide merken geldt, dat de zender/ontvanger aan de linker buitenkant van de helm gemonteerd moet worden.
Is dat erg? Dat hangt er een beetje van af. Was je op zoek naar een stille helm, dan moet je niet voor deze oplossing kiezen. Zo'n bultje aan de buitenkant veroorzaakt extra windgeruis en dus lawaai in de helm. Een geïntegreerd systeem heeft dat nadeel niet.

Cardo en Sena maken beiden gebruik van een mesh systeem. Dit houdt in dat je in een groep maar één keer moet worden aangemeld. Verlaat je de groep en kom je er later weer bij, dan wordt de verbinding automatisch hersteld. Aantal rijders aangesloten bij Cardo 15 met een range van ongeveer 1800 meter in ideale omstandigheden. Sena doet hier nog een schepje bovenop. Aantal rijders aangemeld is onbeperkt, zolang dit maar binnen de 1,6 km blijft. Bereik met een man of vijf die het signaal aan elkaar doorgeven een kilometer of 8. Uiteraard ook in ideale omstandigheden.(vrij zicht)
De BMW set, een pak duurder dan het voorgenoemde merken, is veel beperkter als het gaat om het aantal rijders en afstand. Maximaal drie per helm. Bereik motorrijders onderling ongeveer 100m.

Mijn volgende helm wordt waarschijnlijk een System 7, maar zonder BMW-communicatie! 😊
Groeten, Roelof
R1200RT; Hornig RVS valbeugels; Stebel Nautilus Marine; 180 graden flitser; Garmin Zümo XT met Zümolock; TopSellerie Comfort Zadel
Gebruikersavatar
Wouter5
Berichten: 120
Lid geworden op: 11 sep 2016, 19:53
Type: R1200RT
Bijz: biarritz blue metallic; 2007
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Zoetermeer
Contacteer:

Re: Welke communicatie voor system 7 helm

Ongelezen bericht door Wouter5 »

Ik heb Cardo gehad, maar was niet echt te spreken over de kwaliteit en de connectiviteit met andere merken. Ik heb nu Sena en dat is voor mij echt top gebleken. Mocht je jouw helm nog niet gekozen hebben dan geef ik je de Shoei Neotec II in overweging. Een superstille helm waar de Sena SRL is ingebouwd. Mensen die me aan de lijn hebben terwijl ik, met de kinbak dicht, op de snelweg rijd, denken dat ik thuis ben. Grappig, als ik een keer vanuit de auto bel wordt er gevraagd of ik op de motor zit ;-)
Huidig:
R1150RT - 2004 - saffierzwart metallic

Hiervoor:
R850RT-P - 1996 - matzwart
Gebruikersavatar
HanTeRT
2023
2023
Berichten: 291
Lid geworden op: 27 okt 2009, 21:18
Type: Overig R-serie
Bijz: Full Options
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Overijssel
Locatie: Zwolle

Re: Welke communicatie voor system 7 helm

Ongelezen bericht door HanTeRT »

Willem,

Met het inbouwen van het inbouwen van een Sena, in een helm, heb ik veel ervaring. Om te kunnen bepalen of dit systeem ook in een BMW Systeem 7 ingebouwd kan worden, moet je dit onderzoeken. Er zal aan de binnenzijde van de helm voldoende ruimte moeten zijn.
Zelf hebben wij overigens al jaren een Sena communicatiesysteem. Deze doet uitstekend zijn werk. _004
Als je interesse hebt om dit voor je te onderzoeken, stuur mij dan maar een PB.

Groet,

Han
Denk in oplossingen, niet in problemen.
Gebruikersavatar
Wigo
Berichten: 116
Lid geworden op: 03 sep 2015, 10:37
Type: R1200RT/LC
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Groene Hart

Re: Welke communicatie voor system 7 helm

Ongelezen bericht door Wigo »

Ik heb al enige tijd een system 7 helm van Bmw en maakte daarbij gebruik van een bedraad communicatiesysteem van Baehr.
Ik heb nu een Rt Lc aangeschaft met radio systeem en een navigator VI. Ik wil tijdens het rijden muziek kunnen luisteren, aanwijzingen krijgen van de navi en tijdens het rijden de telefoon kunnen beantwoorden. Het kunnen communiceren met passagiers en andere motorrijders is voor mij niet belangrijk. Bmw levert de fraaiste maar ook duurste oplossing met het V3 communicatiesysteem maar ik lees gemengde reacties hierover. Cardo packtalk met de JBL speakers is een optie maar ik vind zo een baksteen aan de zijkant van de helm geen gezicht. Daar is ook een kleinere versie van maar geen idee of die ook in een bmw systeemhelm past. Van sena wordt gezegd dat deze niet waterdicht zou zijn. Mijn voorkeur nijgt toch naar het BMW communicatie systeem maar ben benieuwd naar ervaringen met andere communicatiesystemen in een system 7 helm.m
Motorhistorie: cb550f, cb750kz, cx500c, vf700c, k75, r850r, r1100rt, r1150rt, r1200gs, k75, k75rt, r1150rt, r1200rt
Nu r1200rt lc
Gebruikersavatar
PanEuRoel
2024
2024
Berichten: 839
Lid geworden op: 18 okt 2019, 01:48
Type: R1200RT
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: HULST

Re: Welke communicatie voor system 7 helm

Ongelezen bericht door PanEuRoel »

Zowel Sena als Cardo zijn 'in' te bouwen in een System 7, maar zoals gezegd, het zender-, ontvangergedeelte zit aan de buitenkant. 🧐
Groeten, Roelof
R1200RT; Hornig RVS valbeugels; Stebel Nautilus Marine; 180 graden flitser; Garmin Zümo XT met Zümolock; TopSellerie Comfort Zadel
Gesloten

Terug naar “Over: Communicatie”