FoBo Bike 2 TPMS bandenspanningsmeter

Welke banden voor je RT?

Moderators: EileRT, JOS WRSM

Gesloten
Gebruikersavatar
Venzent
Berichten: 165
Lid geworden op: 30 okt 2020, 16:30
Type: R1200RT
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Almere

FoBo Bike 2 TPMS bandenspanningsmeter

Ongelezen bericht door Venzent »

Kwam deze tegen en heb hier wel interesse in.
Heeft een relatief hoog "gadget" gehalte, immers hoeveel moeite kost het nou om bij aanvang rit even de bandenspanningsmeter op het ventiel te houden, maar toch, soms mogen dingen ook gewoon leuk zijn :D
Daarnaast heeft het ook wel enigszins toegevoegde waarde omdat het nu automatisch en realtime gebeurd...
Voordeel van deze is dat er geen apart schermpje of iets dergelijks nodig is (gaat via de telefoon).
Ze zeggen zelf dat door het lage gewicht (10 gr.) de wielen niet uitgebalanceerd hoeven te worden.
Lijkt mij hét iedeale kerstcadeau 8)_
Iemand ervaring hiermee of soortgelijke systemen? Wat vinden jullie?
https://www.bol.com/nl/nl/p/fobo-bike-2 ... 118515707/
2021-12-16 09_02_56-FoBo Bike 2 - zwart- TPMS - Bandendruk meter- Bandenspanningsmeter - realtime -..png
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
jbazelmans
Berichten: 245
Lid geworden op: 19 mei 2020, 12:49
Type: R1200RT
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Midden-Limburg

Re: FoBo Bike 2 TPMS bandenspanningsmeter

Ongelezen bericht door jbazelmans »

Ik heb zoiets op mij n R1150RT gehad, bij ali besteld. Wat me opviel is dat de bandenspanning hierbij tussen koud en warm wel er veel verschilt. Kon zo maar zijn dat bandenspanning achter 2.9 was bij de start van de rit en 3.5 tijdens de rit. Deze waarden zie ik echter niet op de ingebouwde TPMS bij mijn huidige R1200RT (hoogstens 0.3 verschil) . en ik ben geneigd om die te vertrouwen
Gebruikersavatar
Venzent
Berichten: 165
Lid geworden op: 30 okt 2020, 16:30
Type: R1200RT
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Almere

Re: FoBo Bike 2 TPMS bandenspanningsmeter

Ongelezen bericht door Venzent »

€ 83,- bij Amazon, dus ik heb hem toegevoegd aan mijn wensenlijst voor de kerstman....
Zal mij benieuwen :D
https://www.amazon.nl/FOBO-Pressure-Mon ... 072&sr=8-1
Gebruikersavatar
QuickFix
Berichten: 727
Lid geworden op: 19 jul 2018, 11:13
Type: R1150RT
Bijz: Titan-grau, 2005
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: OosteRhouT
Contacteer:

Re: FoBo Bike 2 TPMS bandenspanningsmeter

Ongelezen bericht door QuickFix »

Voor de echte "Cheapskates" als ik, is er ook een variant in onvervalste Chinese kwaliteit voor €20. :idea:
TPMS.png
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Freude am Fahren
Gebruikersavatar
Venzent
Berichten: 165
Lid geworden op: 30 okt 2020, 16:30
Type: R1200RT
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Almere

Re: FoBo Bike 2 TPMS bandenspanningsmeter

Ongelezen bericht door Venzent »

If it works, it works :D
Benieuwd of ze bevallen.
Gebruikersavatar
QuickFix
Berichten: 727
Lid geworden op: 19 jul 2018, 11:13
Type: R1150RT
Bijz: Titan-grau, 2005
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: OosteRhouT
Contacteer:

Re: FoBo Bike 2 TPMS bandenspanningsmeter

Ongelezen bericht door QuickFix »

Ik zal wel een setje bestellen, maar het blijft Chinese rommel natuurlijk, dus ik leg mijn lat voor de zekerheid maar wat lager.
Volgend motorseizoen maar uitproberen. _004
Freude am Fahren
Gebruikersavatar
PanEuRoel
2024
2024
Berichten: 839
Lid geworden op: 18 okt 2019, 01:48
Type: R1200RT
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: HULST

Re: FoBo Bike 2 TPMS bandenspanningsmeter

Ongelezen bericht door PanEuRoel »

Venzent schreef: 16 dec 2021, 09:11 K
Voordeel van deze is dat er geen apart schermpje of iets dergelijks nodig is (gaat via de telefoon)
https://www.bol.com/nl/nl/p/fobo-bike-2 ... 118515707/
Dan moet je wel je telefoon zichtbaar hebben tijdens het rijden. Voor mij zou dat dan afvallen, want mijn telefoon zit óf in de binnenzak van de jas, óf in de tanktas, óf in de binnentas van de koffer. Ik heb dan geen idee wat er realtime gebeurt.
Mijn voorkeur zou uitgaan naar een systeem mét een apart schermpje o.i.d. 😊
Groeten, Roelof
R1200RT; Hornig RVS valbeugels; Stebel Nautilus Marine; 180 graden flitser; Garmin Zümo XT met Zümolock; TopSellerie Comfort Zadel
Gebruikersavatar
Venzent
Berichten: 165
Lid geworden op: 30 okt 2020, 16:30
Type: R1200RT
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Almere

Re: FoBo Bike 2 TPMS bandenspanningsmeter

Ongelezen bericht door Venzent »

Ik heb mijn telefoon in een houder. Niet dat je het scherm continu op je bandenmeters hebt staan, maar als er iets gebeurd, bijv. snel leeglopen van de band, krijg je een alert. Ook via audio, dus als je oortjes in hebt, dan krijg je dat ook door.
Maar als je dat allemaal niet hebt, en je wil tijdens het rijden realtime zien wat je bandendruk is, tja dan kan je idd beter iets met een schermpje doen.

Al is voor mij de hoofdzaak dat alvorens ik ga rijden, even snel op de telefoon kijk wat de bandendruk is.
Gebruikersavatar
siebke
Berichten: 754
Lid geworden op: 13 mei 2010, 16:50
Type: R1200RT
Bijz: 2009, bijna full options
Land: Nl
Woonplaats of omgeving: Peel en Maas

Re: FoBo Bike 2 TPMS bandenspanningsmeter

Ongelezen bericht door siebke »

Venzent, je hebt dus een -1200- waar geen TMPS op zit. Jammer, want dit systeem heeft het voordeel dat het de bandenspanningsweergave aanpast tijdens het rijden, zoalsik heb gelezen. Je schrikt dan i.i.g. niet van ineens zo'n 0,5 atm. of meer. Echter bij het warmer worden van de banden zal de bandenspanning zondermeer oplopen. Daarbij heb ik ook het gemak om de bandenspanning af te kunnen lezen van het display, dus niet van een aangebracht extern scherm.
Ik weet niet of dit nog achteraf te monteren is; dat zou dan mijn voorkeur hebben. Zo ja, vrees ik wel dat je met BMW-prijzen rekening moet houden _001
As ut neet geit zoeas 't môt, dèn môt 't mèr zoeas ut geit
Gebruikersavatar
Venzent
Berichten: 165
Lid geworden op: 30 okt 2020, 16:30
Type: R1200RT
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Almere

Re: FoBo Bike 2 TPMS bandenspanningsmeter

Ongelezen bericht door Venzent »

Een te hoge spanning zal niet zo snel gebeuren. Spanning bij aanvang rijden, en een te lage spanning tijdens het rijden (lek) vind ik van belang. Zoals ik begrepen heb, kan je een onderspanning en een bovenspanning ingeven waarvan je dan een alert krijgt.
fransgabler

Re: FoBo Bike 2 TPMS bandenspanningsmeter

Ongelezen bericht door fransgabler »

De BMW weergave van de bandenspanning is weer zo'n typisch voorbeeld van over-engineering en onvermijdelijk hoge kosten die hiermee gemoeid zijn. Ik heb die weergave op het display van m'n R1200 RT, zie dan ook de spanning oplopen als ik rijd. Nou en? Ik kan me niet herinneren dat het aanleiding was om op een hete dag de druk te verlagen. Warme lucht zet nu eenmaal uit en veroorzaakt een hogere druk als het volume gelijk blijft. P1 x V1 = P2 x V2.

Hiervoor had ik 40 jaar geen enkele digitale melding van de spanning op een display voor m'n neus van de voor- en achterband en ook nooit gemist. Na een lange winterstop breng ik standaard beide banden op spanning. Gewoon stilstaand in de garage, zonder eerst de digitale weergave rijdend te hoeven activeren. Compressortje erop en even op de juiste spanning brengen en dat zomers een paar keer herhalen.

Wat betreft de kosten van deze over-engineering:
Als het batterijtje van de druksensor uitgeput is, verwacht mr BMW dat je een geheel nieuwe drukunit koopt, meteen ook maar voor de andere band want ' die zit er dan ook aan te komen' à 135 euro, goed voor 270 euro in totaal. En voor wat?

Het batterijtje is ook nog wel zelf te vervangen met enig creatief knutselwerk, maar dat moet dan wel georganiseerd worden tijdens een bandenwissel. Band eraf.... module met een flinke inspanning van een nieuwe batterij voorzien, testen met een boormachine en de band er weer op. Als je zelf niet de banden er omheen legt, is dat best lastig te organiseren. Wat doet de bandenman in de tussentijd? Gedoe in relatie tot wat het oplevert.

Technisch is het wisselen van het batterijtje niet heel ingewikkeld, het wordt op dit forum uitgebreid beschreven en er bestaan vele filmpjes van. Een soldeerbout is dan wel handig. Sta je daar te roken bij de bandenman, met zijn handen in zijn zij...

Het zou mij niet verbazen als er op enig moment sensoren op de markt komen die de temperatuur van de banden meten en die digitaal weergeven op het display. Nou en? Of snijden we in de kou allemaal de eerste paar bochten niet even voorzichtig en wellicht bijna vierkant aan?

Over-engineering....BMW is daar goed in.
jbazelmans
Berichten: 245
Lid geworden op: 19 mei 2020, 12:49
Type: R1200RT
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Midden-Limburg

Re: FoBo Bike 2 TPMS bandenspanningsmeter

Ongelezen bericht door jbazelmans »

fransgabler schreef: 17 dec 2021, 18:47 Hiervoor had ik 40 jaar geen enkele digitale melding van de spanning op een display voor m'n neus van de voor- en achterband en ook nooit gemist.
Dit is natuurlijk een argument waarmee je je zelf terug de steentijd in schrijft. Dan kun je de helft van alle weergaven op je scherm va je R1200RT wel weggooien, inclusief de brandstofmeter (die dan op de 1200RT sowieso al nutteloos is, maar dat is een ander verhaal). En waarom zou je in hemelsnaam op je scherm moeten kunnen aflezen of je oliepeil in orde is.

Dat BMW het niet op een voor jou acceptabele manier doet, tsja.......... Je hoeft geen BMW te rijden.
Maar iets zegt me dat je over een ander merk dan ook wel meerdere negatieve zaken te melden hebt ;)
tamme
Berichten: 128
Lid geworden op: 08 feb 2009, 12:44

Re: FoBo Bike 2 TPMS bandenspanningsmeter

Ongelezen bericht door tamme »

met het bovenstaande ben ik het helemaal eens, je hoeft geen BMW te rijden.
op ieder merk is el iets aan te merken
Gewoon een oude solex gaan rijden Big RT Smile
fransgabler

Re: FoBo Bike 2 TPMS bandenspanningsmeter

Ongelezen bericht door fransgabler »

jbazelmans schreef: 17 dec 2021, 21:24
Maar iets zegt me dat je over een ander merk dan ook wel meerdere negatieve zaken te melden hebt ;)
Ik lees bovenstaande oordelen, maar mis de inhoudelijke onderbouwing ervan.

Het gaat niet om het melden van negatieve zaken, al dan niet merkgebonden. Het gaat erom dat gebruikers - waarvan sommigen al decennia o.a. BMW rijden en dat graag willen blijven doen - kritische kanttekeningen plaatsen bij het doorontwikkelen van motoren tot in het absurde toe.

Een nadere toelichting op inhoud over de bandenspanning en het monitoren daarvan:
Het is belangrijker om de spanning van de banden te weten vóórdat je gaat rijden, dan tíjdens het rijden.

BMW heeft een dure gadget ingebouwd, waarbij de bandenspanning uitsluitend tijdens het rijden te monitoren is.
Als ik mijn R1200RT na een periode van stilstand pak, zal ik er eerst mee moeten rijden om de bandenspanning te kunnen aflezen. Dat is het paard achter de wagen spannen, zoals in de steentijd incidenteel gebeurde. Dat schiet het doel volledig voorbij en voegt niets toe. Heeft nix met de steentijd te maken maar met gadgets die niets toevoegen en wel in ontwikkelingskosten worden meegenomen.

In die zin vind ik een alles behalve prijzig drukventieltje met een melding op de telefoon zinvoller, zeker als er een melding volgt bij - door de gebruiker in te stellen - grenswaardes. Dat voegt iets toe en kost een fractie van het BMW systeem.

Laten we het inderdaad over het tanklint of het bekrachtigde ABS 3 systeem, typisch door BMW ontwikkelde systemen, maar even niet hebben....

Zie ook deze post.
Omdat het technisch kan, wordt het ingevoerd. Het gevolg is dat er problemen ontstaan, die zich voor die tijd niet voordeden.

Vooruitgang is prima, ik zou niet graag nog op een R26 woon- werkverkeer rijden, maar het moet wel functioneel zijn.
Gebruikersavatar
Baird
2023
2023
Berichten: 4304
Lid geworden op: 21 mar 2009, 17:49
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R1200GS LC
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Baronie van Breda

Re: FoBo Bike 2 TPMS bandenspanningsmeter

Ongelezen bericht door Baird »

Mijn R25 heeft ook geen bandenspanningssensoren maar de meeste elektronica die op de motoren gekomen is sinds 1951 heeft toch het nodige bijgedragen aan veiligheid en betrouwbaarheid, BMW, KTM, Honda of welk merk dan ook.

Ik ben niet erg geïnteresseerd in de huidige bandenspanning, die heb ik thuis correct ingesteld en blijft over een lange tijd er goed en kan ik een beetje monitoren tijdens het rijden.
Wat veel belangrijker is dat het systeem mij waarschuwt voor een leeglopende band met piepjes en knipperende lampen, kort geleden nog gebeurd bij motormaat met een KTM, hij kon hem op tijd rustig aan de kant rijden zonder de macht over het stuur kwijt te raken !!

Over de bovenstaande oplossingen die op het ventiel geschroefd worden nog het volgende: zorg dat je stalen ventielen hebt en laat eventueel de rubberen varianten vervangen voor stalen exemplaren: door het ontbreken van de middelpuntzoekende kracht zullen de Rubberen Robbies erg belast worden en uiteindelijk afscheuren met een plotselinge drukverlaging in de band.
Met vriendelijke motorgroet
BeRT



R1200GS LC
R25 (1951)
GPSMAP 276Cx
Volkswagen Eos

ooit:
Jawa CZ 150, Yamaha XS750, R80ST, R1100RT, R1150RT (2x) 450k+ km
Paniekje
Berichten: 315
Lid geworden op: 13 feb 2019, 22:25
Type: R1200RT
Bijz: Nun Blaauwe dohc en een R75/5
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Borkel en Schaft

Re: FoBo Bike 2 TPMS bandenspanningsmeter

Ongelezen bericht door Paniekje »

Die plotselinge drukverlaging zie je dan wel op je metertjes :D
Gesloten

Terug naar “Over: Banden - Velgen - Wielen”