Waarom de nieuwe Honda NT1100 de BMW RT nauwelijks concurrentie aandoet.

Alles op OFF TOPIC gebied

Moderators: EileRT, JOS WRSM

fransgabler

Waarom de nieuwe Honda NT1100 de BMW RT nauwelijks concurrentie aandoet.

Ongelezen bericht door fransgabler »

Hoewel ik decennia BMW rijd, sta ik altijd open voor andere merken en specifieke types. Zie het rijtje motoren onder m'n Avatar. De BMW was en is altijd de 'hoofdmotor', de motor die standaard gebruikt wordt. Vroeger voor woon- werkverkeer, tegenwoordig voor vakanties en lange stukken. Naast m'n BMW RT hebben de andere merken en/of types een hogere funfactor en lager gewicht voor korte stukjes, ook wel enigszins oneerbiedig de 'rondjes rond de kerk' genoemd. Tot zo'n 60-80 km prima inzetbaar en ik geniet merkbaar meer van m'n BMWR1200RT en Triumph Tiger 885i door ze regelmatig af te wisselen.

Door het terugtrekken van de Pan ST1100 en ST 1300 van Honda en het op de markt brengen van de laatste serie John Player Special van de Yamaha FJR 1300 leek de BMW RxxRT serie als enige over te blijven in het sportieve toursegment. De Goldwing is in mijn beleving vooral een protserig en slecht samengestelde hoeveelheid tupperware met een onaanvaardbaar hoog gewicht.

De hoogpoters of adventures zijn op dit moment super-populair, getuige ook de verkooplijst over 2021. Prachtige motoren, ongewenst vaak uitgerust met noppenbanden, min of meer bedoeld om het onverharde op te zoeken. Prima methode om met regelmaat het ABS op zijn werking te onderzoeken op het asfalt of natte klinkertjes. _004

Van alle adventures ziet uiteindelijk hooguit 5% zand, om van een ondergrond als klei of veen maar te zwijgen. Daar zijn hoogpoters anno 2022 veel te zwaar voor. De enige uitzondering daarop is wellicht de Yamaha Tenerée 700 die zich ook op losse ondergronden prima voortbeweegt. Die komt dan op de snelweg weer net iets tekort.

Ook de nogal protserige alu koffers bij ons eigen adventure merk zijn over het algemeen leeg, of slechts met een bescheiden pakje boterhammen gevuld. Looks zijn belangrijk bij een adventure. Jonge mensen kunnen er nog een flinke rit op maken, maar vanwege de rechtopzit en de beperkte windbescherming is dit segment minder geschikt voor lange ritten en/of het scherpere stuurwerk.

Naar nu blijkt laat Honda het gat na de ST serie slechts tijdelijk vallen en komt nu op de markt met een soort van Frankenstein. Het frame en het blok van de African Twin worden gecombineerd met het uiterlijk van de Deauville tot een nieuwe tourer: de Honda NT1100.

Laat er geen misverstand bestaan over de kwaliteit van de Honda motoren: die is geweldig. Aan een Honda gaat weinig kapot en wat kapot gaat is vaak te voorzien en eenvoudig te vervangen. De spanningsregelaar van zowat elke Honda is en blijft een zwak punt. Met name de de African Twin is een dijk van een motor, in mijn beleving het enige aansprekende model wat Honda de laatste 15 jaar op de markt heeft gebracht. In elke test komt dit type motor- ondanks het beperkte aantal peekaa's - weer bovendrijven. De prijs is er dan ook naar, voor een in de basis simpele staande twin moet diep in de portemonnaie worden getast.
.
Schermafbeelding 2021-12-24 om 12.06.03.png
.
Dat 1100 blok is wel zo'n beetje uitontwikkeld op de African twin, alle kinderziektes zijn eruit gehaald en dat wordt nu in de nieuwe NT1100 gemonteerd. Nix mis mee, behalve dat trillen in een bepaald toerental bij een adventure er minder toe doet dan bij een steady sport-tourer. Wat blijkt? Het blok trilt nogal tussen de 4000 en 5000 toeren op zowel het stuur als de voetsteunen.Laat dat nou precies het gebied zijn dat bij toeren langdurig aangesproken wordt.

Daarnaast lijkt het wel of Honda er plezier in schept binnen alle hoogstaande en behaalde kwaliteitseisen om weinig aansprekende modellen te produceren. Waar het blok en het frame van de African afkomstig zijn, wordt de vormgeving geleend van de ...Deauville. Over dit type woon-werkverkeer motor is weinig beroerds te melden, prima blok en goede zit maar de vormgeving is zó weinig aansprekend. Om die reden wordt de Deauville - zelfs op dit forum - ook wel met de Loden Loekie Leeuw geuzennaam 'Dullville' aangeduid. Een doodgeslagen biertje in een verkeerd omgespoeld glas toont frisser dan dit type motor.

Ik heb niet de indruk dat BMW zich zorgen hoeft te maken over deze concurrent. Als ik de BMW R850RT tot en met de R1250RT naast elkaar zet, dan staat daar een fraai ogende en vorm-aansprekende rij motoren, die zich in de loop der tijd heeft ontwikkeld tot een moderne en aansprekende stijl.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
Venzent
Berichten: 165
Lid geworden op: 30 okt 2020, 16:30
Type: R1200RT
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Almere

Re: Waarom de nieuwe Honda NT1100 de BMW RT nauwelijks concurrentie aandoet.

Ongelezen bericht door Venzent »

Ik heb de Deauville altijd als zeer fijne motor beschouwt, heb de allereerste die op de markt kwam gekocht. Ook na een motor-luwe periode van 15 jaar weer via de Deauville her-opgestapt.
Het is een relatief saaie motor (de Opel Kadett onder de motoren), qua uitvoering en motor. Maar hij rijdt heerlijk, motorvermogen iets aan de korte kant, maar niet onoverkomelijk en prijs-kwaliteit verhouding in mijn ogen 1 van de meest aantrekkelijke motoren.
Tijdens een onderhoudsbeurt voor de Deauville tegen mijn huidige R1200RT aangelopen en de beurt maar laten zitten en de Deauville ingeruild. Tot de dag van vandaag geen spijt van.
Echter, nadat ik de NT1100 zag, dacht ik toch "oei, dat ziet er uit als een waardige opvolger". Zowel voor de Deauville als misschien de R1200RT.
Ik vind het model qua uiterlijk modern ogen en het blok heeft voldoende vermogen.
Na verder de specs te hebben bekeken zag ik echter dat hij met een ketting is uitgevoerd en in dit segment heb ik dat voor mezelf als eis gesteld.
Vooralsnog staat hij dus niet op mijn wensenlijst, maar als ik echt de BMW moet gaan vervangen, dan weet ik zo net nog niet of ik de NT1100 daarin niet mee ga nemen....
fransgabler

Re: Waarom de nieuwe Honda NT1100 de BMW RT nauwelijks concurrentie aandoet.

Ongelezen bericht door fransgabler »

Venzent schreef: 24 dec 2021, 14:19 Echter, nadat ik de NT1100 zag, dacht ik toch "oei, dat ziet er uit als een waardige opvolger". Zowel voor de Deauville als misschien de R1200RT.
De NT1100 is zeker een beter model dan dat van de Deauville.
Ik ben het helemaal eens met je eens over de bruikbaarheid van de Deauville. Als ik een goedkope en betrouwbare woon-werkfiets moest aanschaffen, dan kwam een Deauville zeker in aanmerking. De kwaliteit van Honda blokken van na 2000 is legendarisch.

Voordat ik de Tiger 885i aanschafte, reed ik proef op een Honda VFR750,een prachtig gaaf exemplaar ook nog eens voor weinig geld. Het frame paste me niet helemaal, maar de fiets sprak me ook totaal niet aan. Typisch Honda, te saai.
Hetzelfde gevoel kreeg ik bij m'n Yamaha TDM 900. Prachtblok, staande twin zonder trillingen , maar weggedaan bij gebrek aan beleving. Het is moeilijk te omschrijven maar met alle makkes van BMW ervaar ik daar een X factor bij. idem voor de Triumph Tiger 900.

Honda levert de NT 1100 in drie spannende kleuren om het ontwerp nog een extra dimensie mee te geven:
In het zwart, wit en ....grijs.

De keuze is reuze en wellicht (nog) geheel in lijn met het ontwerp.
Wat die ketting aandrijving betreft: met de moderne O en X kettingen levert het nauwelijks extra onderhoud, maar wel extra PeeK'aas en koppel op.

Daar zou ik het niet om laten.
Gebruikersavatar
Henk7777
Berichten: 284
Lid geworden op: 01 jun 2015, 15:39
Type: Overig R-serie
Bijz: 40 jaar GS editie
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Ter Aar
Locatie: Ter Aar

Re: Waarom de nieuwe Honda NT1100 de BMW RT nauwelijks concurrentie aandoet.

Ongelezen bericht door Henk7777 »

De NT1100..

Nu nog een beetje saai en beperkte opties maar als er mooier lakwerk, elektronische vering en een elektrisch bedienbaar scherm bij komt dan wordt het qua prijs/kwaliteit een gevaarlijke tegenstander voor de RT.
En die trilling....daar zal ook naar gekeken moeten worden...

Ik ga er dan terdege naar kijken....

Henk7777
BMW R1250GS 40 jaar GS editie 2021
Kawasaki Z750 H ltd 1981
Yamaha FS1 1969
fransgabler

Re: Waarom de nieuwe Honda NT1100 de BMW RT nauwelijks concurrentie aandoet.

Ongelezen bericht door fransgabler »

Henk7777 schreef: 26 dec 2021, 12:24
/knip een elektrisch bedienbaar scherm bij komt dan wordt het qua prijs/kwaliteit een gevaarlijke tegenstander voor de RT.
En die trilling....daar zal ook naar gekeken moeten worden...
Ik ga er dan terdege naar kijken....
Henk, het scherm dat je noemt is idd ook een dingetje.
Waar een beetje scherm elektrisch te verstellen is, kan dat niet op de Honda. Het is zelfs onder het rijden niet in een andere stand te plaatsen. Op m'n R1200RT wissel ik regelmatig van ruitstand onder het rijden. Vooral zomers.

Binnen het prijssegment van de Honda NT 1100 is dat echt ondermaats. Ook het verstellen zelf - stilstaand met de hand - gebeurt nogal primitief. En kijken? Dat kost niets, evenals een proefrit.
Gebruikersavatar
Henk7777
Berichten: 284
Lid geworden op: 01 jun 2015, 15:39
Type: Overig R-serie
Bijz: 40 jaar GS editie
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Ter Aar
Locatie: Ter Aar

Re: Waarom de nieuwe Honda NT1100 de BMW RT nauwelijks concurrentie aandoet.

Ongelezen bericht door Henk7777 »

Frans,

Ik bedoel...

Volgend jaar wordt deze versie vast uitgebreid met meer opties...
Kleuren....een elektrisch verstelbaar scherm en elektronische showa vering net als de kawasaki Versys 1000 die heeft.

Dan wordt het een fiets die zeer gewild wordt...

Henk777
BMW R1250GS 40 jaar GS editie 2021
Kawasaki Z750 H ltd 1981
Yamaha FS1 1969
Gebruikersavatar
nvdw
Berichten: 82
Lid geworden op: 05 jul 2021, 23:40
Type: R1200RT/LC
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Vijfheerenlanden

Re: Waarom de nieuwe Honda NT1100 de BMW RT nauwelijks concurrentie aandoet.

Ongelezen bericht door nvdw »

fransgabler schreef: 24 dec 2021, 12:25Ik heb niet de indruk dat BMW zich zorgen hoeft te maken over deze concurrent.
Op het eerste gezicht niet: de RT en NT schelen behoorlijk wat in formaat, techniek en prijs. Ik verwacht niet dat mensen die in de markt zijn voor een nieuwe R 1250 RT erg tevreden zouden zijn met de Honda, ook al zouden ze een mille of vijf besparen op de (kale) aanschaf.

Bekijk je het andersom, dus vanuit de motorrijder die min of meer 'blanco' dit segment betreedt, dan is zijn/haar afweging of de RT zijn forse meerprijs ten opzichte van de NT wel waard is. Honda heeft bovendien nog een klein voordeel omdat de oude klantengroep (de Pan-rijders) al lang geleden noodgedwongen is afgehaakt. De NT hoeft dus geen directe opvolger van die motor te zijn en hoeft daarmee niet aan dat verwachtingspatroon te voldoen, anders dan de RT die elke generatie wel MOET voortbouwen op zijn voorganger.

Bovendien heeft de NT een heel sterke troef in handen met de automatische versnellingsbak. Daar wordt in de bladen nog steeds met relatief dedain op gereageerd, maar de kopers weten wel beter:
Although automatic transmission is shunned by many motorcycle riders, Honda has seen enough demand for the technology to justify its continued application. In 2019, 45% of Africa Twins, 52% of NC750X’s and 67% of Gold Wings sold in Europe were the DCT version, accounting for a significant portion of the sales of models offered with the option. Overall, Team Red has sold over 140,000 machines in Europe alone. (bron)
Dat BMW hier (op de obligate quickshifter na) nog altijd geen antwoord op heeft vind ik onbegrijpelijk.

Komt nog iets anders bij: de RT kan blijven bestaan omdat het ding nog steeds massaal door overheidsdiensten wordt besteld, en daar praktisch een monopolie heeft omdat de FJR en consorten niet meer leverbaar zijn. Van alleen de particuliere markt kan dit model niet leven, en dan is de technische basis al voor een aanzienlijk deel gedekt (met de R, GS en GS/A als platformbroertjes).

Maar hoe lang houdt dat monopolie stand? De NT 1100 zou die rol ook kunnen vervullen. Het zou me geen moment verbazen als Honda het ding mede heeft ontwikkeld als politiefiets voor de thuismarkt, als opvolger voor de VFR 800 en CB 1300 waar de Japanse kit nu op rijdt.
fransgabler

Re: Waarom de nieuwe Honda NT1100 de BMW RT nauwelijks concurrentie aandoet.

Ongelezen bericht door fransgabler »

nvdw schreef: 27 dec 2021, 14:59 Bekijk je het andersom, dus vanuit de motorrijder die min of meer 'blanco' dit segment betreedt, dan is zijn/haar afweging of de RT zijn forse meerprijs ten opzichte van de NT wel waard is.
Goed breed betoog, NVDW! Markttechnisch had ik het nog niet zo bekeken vanuit de kant van 'de instapper'

Wat betreft de automatische versnellingsbak oftewel de DCT versie:
Op de African Twin reed ik ermee in het pre corona tijd te Vijfhuizen op de 'Waanzinnige Motordagen' van Jan Kruithof.

Het is even wennen, voor je het weet doorloopt het ding alle versnellingen bij 60 km/uur op het parkeerterrein. De versnellingen zijn echter goed te manipuleren door de gebruiker. Dat rijdt toch wel heerlijk smooth, zeker met zo'n staande twin. De motor is nog niet direct leverbaar met DCT, maar wel in die uitvoering te bestellen.

Waar de 6V voet-schakelbak uitkomt op 16400 euro, moet de DCT versie 17599 euro opbrengen. Om een prijsvergelijking in 2022 te maken: de BMW R1250RT kost in 2022 23600 euro. Het verschil is 7200 euro voor de voetbak en 6001 euro voor de DCT.
Hmm...voor dat verschil alleen al is een aardige fiets te verkrijgen.

Honda heeft al wat langer ervaring met een zogenaamde Double Clutch Transmission. De populaire een NC750X DCT draait ook al een tijdje mee als automaat. Geen verkeerde motor overigens, beter dan zijn concurrenten de Suzuki SV650 en de Kawasaki Versys 650. Op die waanzinnige dagen kon ik alle drie motoren uitgebreid testen en de Honda won het eenvoudig van de Versys 650 en net aan van de Suzuki. De 650 Kawasaki vond ik geen volwassen motorfiets. Wat ik dan van Honda niet begrijp, is dat het voorwiel slechts met één schijfje wordt afgeremd. Staat een beetje knullig en remt net zo.

De genoemde quickshifter valt in vergelijk met de Honda DCT in het niet, om van het traditionele schakelen maar te zwijgen.

BMW heeft nog geen automatische bak in enig model op de markt gebracht. Ik kan me niet aan de indruk onttrekken dat BMW al jaren wat achteroverleunt en de lage vruchten plukt van de populariteit en eindeloze doorontwikkeling van de GS serie. Zoiets kan zich plotseling tegen je keren.

Mogelijk heeft forumlid NVDW een punt te pakken als het gaat om het in de lucht houden van de traditionele tourer die de RT is, ingegeven door het massaal toegepaste overheidsgebruik. De traditionele BMW tourrijder wordt wat ouder, heeft wellicht de wens om met minder gewicht en een DCT bak rond te kunnen blijven rijden. Als AOW er kan daar wel inkomen, zeker als ik de R1200RT de garage uitduw. Vandaar de aanzienlijk lichtere Triumph Tiger 885i uit 2000 naast de RT. De Honda weegt 236 kilo, de R1250RT 280 kilo.

Als we de foto er even bijpakken van de laatste RT tourtocht, dan is het niet uit te sluiten dat de gemiddelde leeftijd boven die van de gemiddelde leeftijd van de motorrijder in Nederland uitkomt. Datzelfde geldt wellicht voor de modus en de mediaan in de leeftijdsopbouw.

Hmm, misschien ben ik iets te vlot geweest met de titel van dit topic. Het is dat er weer zo'n vermaledijde lockdown aan de gang is, anders ging ik toch even kijken of het model van de Honda 1100 NT in 3D alsnog beter toont dan op de 2 D afbeeldingen. Ook het formaat en het genoemde gewicht doen ertoe.
Gebruikersavatar
MotoCon
Berichten: 210
Lid geworden op: 16 jul 2021, 10:40
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R1200R (2012) ABS / ESA / ASC
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Wessem

Re: Waarom de nieuwe Honda NT1100 de BMW RT nauwelijks concurrentie aandoet.

Ongelezen bericht door MotoCon »

Ik vind de NT1100 wel degelijk zeer geslaagd. Nee het is minder luxe dan een RT. Het is hier vloeken in de kerk natuurlijk, maar een 1200+ RT zou ik never nooit niet aanschaffen. Ik ben er een keer opgeklommen in een showroom, en kreeg meteen visioenen van een olietanker. Voor mij werd het toen de véél compactere FJR, die om andere redenen een vergissing bleek. Ik heb daarna wel degelijk een Deauville overwogen, de latere exemplaren ogen niet heel verkeerd, maar de PeeKaas is t.o.v. een FJR zo ongeveer de helft en dat was me wat gortig. Zou er een NT1100 al gebruikt (nieuw kan ik sowieso niet betalen met een armetierig IT salaris) verkrijgbaar zijn dan zou ik dat zéker overwogen hebben. Uiteindelijk ben ik blijven plakken op een naked, wat het meer pure motorrijden dat ik gewend was van mijn Shadow toch veel meer benadert. Weg met de tupperware, kop in de wind, en dat scheelt ook kilos ;)

Ik denk ook niet dat je de NT1100 moet zien als opvolger van een Pan, maar meer als opvolger van... een Deauville. Wel jammer dat er geen stokbrood meer dwars in de koffers kan, dat kon bij de vorige wel :D
Most motorcycle problems are caused by the nut that connects the handlebars to the saddle.
Kawasaki Vulcan 750 - Honda Shadow 1100 - Yamaha FJR 1300 - BMW R1200R
fransgabler

Re: Waarom de nieuwe Honda NT1100 de BMW RT nauwelijks concurrentie aandoet.

Ongelezen bericht door fransgabler »

Mooie post aan de toog van dit café, Motocon.
Een uitgesproken mening kan je niet ontzegd worden. Wel zie ik er twee stuks contradictio in terminis in terug.
MotoCon schreef: 02 jan 2022, 16:46 Voor mij werd het toen de véél compactere FJR, die om andere redenen een vergissing bleek.
Compacter? Nauwelijks en als er nu één motor grotesk, zwaar, lomp en looiig aandoet en ook zo stuurt, dan is het wel de FJR.
Ooit nam ik de moeite er een proefritje op te maken en was er na de eerste stop en bocht al klaar mee. Het liefst had ik dat ding naar de dealer teruggeduwd ipv gereden, ware het niet dat deze automotor tussen twee wielen daar veel te zwaar voor is. Een watergekoeld viercilinder in lijn blok weegt wel wat.
MotoCon schreef: 02 jan 2022, 16:46 (nieuw kan ik sowieso niet betalen met een armetierig IT salaris)
Een IT er met een armetierig salaris?
Ik ken ze niet en heb er ook nog nooit van gehoord. Maakt je dat uniek of zijn er meer van?

Een verrassende en positieve wending geef je aan door te stellen dat de Honda NT 1100 eerder een opvolger is van de Deauville dan van de Pan ST1100 en de Pan ST 1300. Als de Honda NT1100 vanuit dat perspectief wordt benaderd, gaat het om een grote sprong voorwaarts. _004
Gebruikersavatar
nvdw
Berichten: 82
Lid geworden op: 05 jul 2021, 23:40
Type: R1200RT/LC
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Vijfheerenlanden

Re: Waarom de nieuwe Honda NT1100 de BMW RT nauwelijks concurrentie aandoet.

Ongelezen bericht door nvdw »

Als spirituele* opvolger van de Deauville zou ik zelf aan de NC 750 X denken. Ook dat is een betrouwbare, zuinige kilometervreter met niet onaardige toercapaciteiten.

(* Spirituele opvolger inderdaad, want ook dit model heeft nooit een echte opvolger gehad.)

Qua prijs (die me aanvankelijk nogal stevig leek) zit-ie nog aardig tussen een Yamaha Tracer 9 GT en een Kawasaki Versys 1000 S in. Zelf vind ik de Suzuki GSX-S 1000 GT wel een goede aanbieding voor ongeveer hetzelfde geld, maar voor de klanten die Honda zoekt is die waarschijnlijk een paar tandjes te ruig - anders hadden ze wel een CBR1000F gemaakt of zoiets ;)
jbazelmans
Berichten: 245
Lid geworden op: 19 mei 2020, 12:49
Type: R1200RT
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Midden-Limburg

Re: Waarom de nieuwe Honda NT1100 de BMW RT nauwelijks concurrentie aandoet.

Ongelezen bericht door jbazelmans »

fransgabler schreef: 02 jan 2022, 18:14
MotoCon schreef: 02 jan 2022, 16:46 (nieuw kan ik sowieso niet betalen met een armetierig IT salaris)
Een IT er met een armetierig salaris?
Ik ken ze niet en heb er ook nog nooit van gehoord. Maakt je dat uniek of zijn er meer van?
Ooh, die zijn er genoeg hoor. Meestal in overheidsdienst waar de IT-salarissen om te lachen zijn (als ik de vacatures zie en mijn eigen salaris bekijk)
Gebruikersavatar
MotoCon
Berichten: 210
Lid geworden op: 16 jul 2021, 10:40
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R1200R (2012) ABS / ESA / ASC
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Wessem

Re: Waarom de nieuwe Honda NT1100 de BMW RT nauwelijks concurrentie aandoet.

Ongelezen bericht door MotoCon »

fransgabler schreef: 02 jan 2022, 18:14 Mooie post aan de toog van dit café, Motocon.
Dank je! Big RT Smile
fransgabler schreef: 02 jan 2022, 18:14 Compacter? Nauwelijks en als er nu één motor grotesk, zwaar, lomp en looiig aandoet en ook zo stuurt, dan is het wel de FJR.
Qua grotesk moet de FJR naar mijn mening wel zijn meerdere erkennen in de 1200+ RT's. Maar met de rest van die regel sla je de spijker op zijn kop ten aanzien van mijn "andere redenen" waarom het een vergissing was _004 In FJR kringen wordt al gauw gezegd dat je daar eenmaal op gang niks van merkt, en misschien aan een rij-cursus moet denken omdat je vertrouwen mist. Maar intussen rijdt de helft van de FJR club niet meer op FJR's...
fransgabler schreef: 02 jan 2022, 18:14 Een IT er met een armetierig salaris?
Ik ken ze niet en heb er ook nog nooit van gehoord. Maakt je dat uniek of zijn er meer van?
Systeembeheer is tegenwoordig "iets wat iedere aap kan". Dat is zo ongeveer de stelling binnen de wat grotere IT bedrijven. Als je geen manager bent, of programmeur, dan houdt een IT salaris echt niet over. Laat ik stellen dat de salarissen in de operationele IT gemiddeld een stuk lager liggen als die van een docent of een verpleegkundige...
fransgabler schreef: 02 jan 2022, 18:14 Een verrassende en positieve wending geef je aan door te stellen dat de Honda NT 1100 eerder een opvolger is van de Deauville dan van de Pan ST1100 en de Pan ST 1300. Als de Honda NT1100 vanuit dat perspectief wordt benaderd, gaat het om een grote sprong voorwaarts. _004
Ja, zeker een sprong voorwaarts, hoewel het gebrek aan cardan wel jammer is. Ik vind het zeker geen verkeerde fiets, en vond dat van de nieuwere Deauville eigenlijk ook al niet. Wel is een kleurenschema erg beperkt en gericht op de oudere mens naar mijn idee, daar had je wel echt een punt mee.
Most motorcycle problems are caused by the nut that connects the handlebars to the saddle.
Kawasaki Vulcan 750 - Honda Shadow 1100 - Yamaha FJR 1300 - BMW R1200R
Gebruikersavatar
aantzeetje
Berichten: 503
Lid geworden op: 09 jul 2010, 14:56
Type: R1200RT
Land: B
Woonplaats of omgeving: Oostduinkerke

Re: Waarom de nieuwe Honda NT1100 de BMW RT nauwelijks concurrentie aandoet.

Ongelezen bericht door aantzeetje »

In FJR kringen wordt al gauw gezegd dat je daar eenmaal op gang niks van merkt, en misschien aan een rij-cursus moet denken omdat je vertrouwen mist.
Ook de Belgische Politie rijdt ten dele met FJR's. Ken er een paar en die zetten geen achtervolging in tegen hoge snelheid wegens "zwabberen" en onstabiel. Hun opmerking: met een RT liet ik deze zeker niet gaan. Met de FJR laat ik die rijden. Ben mijn leven niet beu.
Gebruikersavatar
MotoCon
Berichten: 210
Lid geworden op: 16 jul 2021, 10:40
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R1200R (2012) ABS / ESA / ASC
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Wessem

Re: Waarom de nieuwe Honda NT1100 de BMW RT nauwelijks concurrentie aandoet.

Ongelezen bericht door MotoCon »

aantzeetje schreef: 04 jan 2022, 12:51
In FJR kringen wordt al gauw gezegd dat je daar eenmaal op gang niks van merkt, en misschien aan een rij-cursus moet denken omdat je vertrouwen mist.
Ook de Belgische Politie rijdt ten dele met FJR's. Ken er een paar en die zetten geen achtervolging in tegen hoge snelheid wegens "zwabberen" en onstabiel. Hun opmerking: met een RT liet ik deze zeker niet gaan. Met de FJR laat ik die rijden. Ben mijn leven niet beu.
Nou ik kan je uit ervaring vertellen dat ik op de FJR nooit harder gereden heb dan op mijn Shadow, met stuur van 115cm en zonder windscherm... Niet vanwege zwabberen, maar de turbulentie is bij 150 al echt niet te harden. Langdurig 130 is met een FJR dan weer wel beter uit te houden dan met die Shadow :D De naked R1200R vind ik wat windbescherming een echte vooruitgang. Door het ontbreken van een kuip is die veel minder windgevoelig. Op een FJR, en ongetwijfeld ook op een RT, vangt je motor alle windvlagen op en zit je steeds te corrigeren. Op een naked vang je de wind met je body op en hoef je niks te corrigeren, is mijn ervaring. In de regen is dat een ander verhaal, maar volgens mij wordt er heel vaak achterstevoren geredeneerd als het op windbescherming aan komt. Onderweg naar de Vogezen in september 2 uur lang rond de 140 gereden op de R1200R, en dat was prima te doen (droog weer). Harder is op geen enkele motor leuk, op de openbare weg. Doe mij maar lekker de Naked Roadster...
Most motorcycle problems are caused by the nut that connects the handlebars to the saddle.
Kawasaki Vulcan 750 - Honda Shadow 1100 - Yamaha FJR 1300 - BMW R1200R
Gebruikersavatar
nvdw
Berichten: 82
Lid geworden op: 05 jul 2021, 23:40
Type: R1200RT/LC
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Vijfheerenlanden

Re: Waarom de nieuwe Honda NT1100 de BMW RT nauwelijks concurrentie aandoet.

Ongelezen bericht door nvdw »

MotoCon schreef: 04 jan 2022, 14:05Op een FJR, en ongetwijfeld ook op een RT, vangt je motor alle windvlagen op en zit je steeds te corrigeren.
Voor de FJR kan ik niet spreken, maar ik ervaar mijn RT niet als zijwindgevoeliger dan andere motorfietsen die ik heb gereden. Blijft ook bij 230 op de teller (da's 220 echt) zo stabiel als een huis, trouwens.
jbazelmans
Berichten: 245
Lid geworden op: 19 mei 2020, 12:49
Type: R1200RT
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Midden-Limburg

Re: Waarom de nieuwe Honda NT1100 de BMW RT nauwelijks concurrentie aandoet.

Ongelezen bericht door jbazelmans »

MotoCon schreef: 04 jan 2022, 14:05 [Op een naked vang je de wind met je body op en hoef je niks te corrigeren, is mijn ervaring.
Ik kan je zeggen dat mijn lichaam op een naked erger reageert dan mijn Kuip en windscherm op mijn RT :D

Wat was ik blij toen ik bijna 2 jaar geleden mijn AVD examen moest doen nadat de maximumsnelheid op de snelweg was verlaagd naar 100 km/h. Vond het doodeng om op die naked Yamaha lesmotor 130 te rijden
Gebruikersavatar
MotoCon
Berichten: 210
Lid geworden op: 16 jul 2021, 10:40
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R1200R (2012) ABS / ESA / ASC
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Wessem

Re: Waarom de nieuwe Honda NT1100 de BMW RT nauwelijks concurrentie aandoet.

Ongelezen bericht door MotoCon »

jbazelmans schreef: 04 jan 2022, 21:23 Ik kan je zeggen dat mijn lichaam op een naked erger reageert dan mijn Kuip en windscherm op mijn RT :D

Wat was ik blij toen ik bijna 2 jaar geleden mijn AVD examen moest doen nadat de maximumsnelheid op de snelweg was verlaagd naar 100 km/h. Vond het doodeng om op die naked Yamaha lesmotor 130 te rijden
Tja, je lichaam schudt meer heen en weer, maar je motor blijft makkelijker rechtuit rijden. Bij extreem hoge snelheden zal dat ongetwijfeld snel oncomfortabel worden, maar ik vind harder dan 140 /150 sowieso geen feest. Op een snelheidsmonster als een FJR dus ook niet, maar dat-ie dat makkelijk haalt zal best.

En een 500 CC Viragootje is dan natuurlijk weer wat anders dan een moderne naked :D
Most motorcycle problems are caused by the nut that connects the handlebars to the saddle.
Kawasaki Vulcan 750 - Honda Shadow 1100 - Yamaha FJR 1300 - BMW R1200R
A vd S
Berichten: 6
Lid geworden op: 20 mar 2020, 05:13
Type: R1250RT
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Halsteren

Re: Waarom de nieuwe Honda NT1100 de BMW RT nauwelijks concurrentie aandoet.

Ongelezen bericht door A vd S »

'Nou ik kan je uit ervaring vertellen dat ik op de FJR nooit harder gereden heb dan op mijn Shadow, met stuur van 115cm en zonder windscherm... Niet vanwege zwabberen, maar de turbulentie is bij 150 al echt niet te harden. Langdurig 130 is met een FJR dan weer wel beter uit te houden dan met die Shadow

Ieder zijn eigen voorkeuren en houden van een bepaal model.
Ik heb 14 jaar FJR gereden en in duitsland regelmatig 200+ gerden zonder problemen.
Ook met 2 personene erop, en ja ook ik had last van turbolentie met de topkoffer erop zonder passegier boven de 180km/uur.
Maar geod ieder zijn eigen belevenis.
Ook ik ben iovergestapt op BMW omdat de FJR niet meer gemaakt wordt en de BMW 1250Rt ook een prachrige sterke motor is.
Al heowel hij wel iets minder PK heeft dan de FJRen bij 230 km/uur de fut er echt uit is, maar hij is ook meer gemaakt om lekker mee te toeren wat ik er ook heerlijk mee doe.
-groet- -1250- Big RT Smile
Gebruikersavatar
Dingeman
Berichten: 599
Lid geworden op: 20 nov 2011, 11:31
Type: R1200RT
Bijz: Heb veel RT's t/m R1200RT (DOHC) gehad en gereden.
Land: NL
Woonplaats of omgeving: West Brabant

Re: Waarom de nieuwe Honda NT1100 de BMW RT nauwelijks concurrentie aandoet.

Ongelezen bericht door Dingeman »

A vd S schreef: 06 feb 2022, 12:01 ,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,.knip,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,

en bij 230 km/uur de fut er echt uit is

,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,knip,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,
Goh zeg, dat is nu wel echt jammer. :D :D :D
Om kilometers te rijden, moet je eerst meters maken.
Gebruikersavatar
PanEuRoel
2024
2024
Berichten: 839
Lid geworden op: 18 okt 2019, 01:48
Type: R1200RT
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: HULST

Re: Waarom de nieuwe Honda NT1100 de BMW RT nauwelijks concurrentie aandoet.

Ongelezen bericht door PanEuRoel »

Dingeman schreef: 06 feb 2022, 12:52
A vd S schreef: 06 feb 2022, 12:01 ,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,.knip,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,

en bij 230 km/uur de fut er echt uit is

,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,knip,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,
Goh zeg, dat is nu wel echt jammer. :D :D :D
Tjsa, da's echt een trut-gangetje.😂
Groeten, Roelof
R1200RT; Hornig RVS valbeugels; Stebel Nautilus Marine; 180 graden flitser; Garmin Zümo XT met Zümolock; TopSellerie Comfort Zadel
Gebruikersavatar
MotoCon
Berichten: 210
Lid geworden op: 16 jul 2021, 10:40
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R1200R (2012) ABS / ESA / ASC
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Wessem

Re: Waarom de nieuwe Honda NT1100 de BMW RT nauwelijks concurrentie aandoet.

Ongelezen bericht door MotoCon »

De fut is er bij mij al veel sneller uit dan bij mijn motor. Gelukkig maar, mijn leven is mij lief...

Bovendien heeft de R1250RT weliswaar 10 PK minder dan de FJR, maar wel 5NM méér bij 750rpm minder.
Samen met het iets lagere gewicht van de RT vraag ik mij af welke de snellere machine is bij "normale" snelheden...
Maar goed, je koopt geen BMW voor spelletjes verplassen...
Most motorcycle problems are caused by the nut that connects the handlebars to the saddle.
Kawasaki Vulcan 750 - Honda Shadow 1100 - Yamaha FJR 1300 - BMW R1200R
Lupo R
Berichten: 149
Lid geworden op: 30 jan 2022, 19:05
Type: R1200RT
Bijz: Polar N48 veel opties
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Dongen

Re: Waarom de nieuwe Honda NT1100 de BMW RT nauwelijks concurrentie aandoet.

Ongelezen bericht door Lupo R »

Toen ik vorige jaar opnieuw op de motor stapte kon ik geen geschikte BMW vinden. Ik wilde wel een cardan, en dan is een Deauville een goede kandidaat. Want: op leeftijd dus niet te veel geld, vaak goed onderhouden en weinig opsmuk dat stuk is gegaan (het zit er ook niet op).

Vermogen tekort ... voor wat het is, is het genoeg. Alleen als je meer wilt en meer kunt vragen dan kon je wel te kort. In NL prima, Ardennen en Eifel is het op tijd opschakelen geblazen.

Op het forum van het Deauville forum is de NT1100 ontvangen als waardig opvolger, echter inclusief de tekortkomingen als vermogen en design EN het ontbreken van een cardan. Dat hadden ze bij Honda echt anders moeten inschatten.
Gebruikersavatar
MotoCon
Berichten: 210
Lid geworden op: 16 jul 2021, 10:40
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R1200R (2012) ABS / ESA / ASC
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Wessem

Re: Waarom de nieuwe Honda NT1100 de BMW RT nauwelijks concurrentie aandoet.

Ongelezen bericht door MotoCon »

Lupo R schreef: 07 feb 2022, 19:18 Op het forum van het Deauville forum is de NT1100 ontvangen als waardig opvolger, echter inclusief de tekortkomingen als vermogen en design EN het ontbreken van een cardan. Dat hadden ze bij Honda echt anders moeten inschatten.
Het vermogen is er toch juist flink op vooruit gegaan? Hoe is dat dat een tekortkoming?
Design kun je over twisten, maar het oogt hoe dan ook een stuk moderner.
De cardan, tja, ik denk inderdaad dat ze onderschatten hoeveel Deauville rijders Deauville rijden juist vanwege de Cardan...
Most motorcycle problems are caused by the nut that connects the handlebars to the saddle.
Kawasaki Vulcan 750 - Honda Shadow 1100 - Yamaha FJR 1300 - BMW R1200R
Lupo R
Berichten: 149
Lid geworden op: 30 jan 2022, 19:05
Type: R1200RT
Bijz: Polar N48 veel opties
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Dongen

Re: Waarom de nieuwe Honda NT1100 de BMW RT nauwelijks concurrentie aandoet.

Ongelezen bericht door Lupo R »

De 650 en 700 komen vermogen "tekort", de rijders hadden op meer vermogen gerekend, zo rond de 100KW. Het is in ieder geval een moderne verschijning voor een bak met centen.
Plaats reactie

Terug naar “RT Café”