Benzine wordt weer duurder.

Alles op OFF TOPIC gebied

Moderators: EileRT, JOS WRSM

Gebruikersavatar
MofkaP
Berichten: 437
Lid geworden op: 09 mei 2013, 08:08
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R1300GS (besteld) + F850GS
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Amstelland
Locatie: Juynen aan den Aemstel
Contacteer:

Benzine wordt weer duurder.

Ongelezen bericht door MofkaP »

Per 1 januari wordt de accijns op benzine verhoogd.
Totaal met BTW bedraagt de verhoging 1,4 cent per liter.
Voor elke liter benzine betaal je dan totaal 1,18 euro aan belasting (accijns + BTW) bij een prijs van 2 euro de liter.
De hoogste prijs per liter ter wereld.
Je moet als land toch ergens nummer 1 in zijn.
Laatst gewijzigd door MofkaP op 30 dec 2021, 22:15, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
siebke
Berichten: 760
Lid geworden op: 13 mei 2010, 16:50
Type: R1200RT
Bijz: 2009, import (D)
Land: Nl
Woonplaats of omgeving: Peel en Maas

Re: Benzine wordt weer duurder.

Ongelezen bericht door siebke »

Tsja, je moet als overheid toch íets om iedereen aan de elektriek te krijgen, ook al wordt het net daarmee overbelast. Dan blijft Nederland wél het braafste jongetje van de klas.
Het verschil met Duitsland lag begin vorige week op € 0,32; let wel: E5 t.o.v. E10 in Nederland. En dat bij zo ongeveer het goedkoopste tankstation hier in de regio. Ik heb de mazzel dat het me slechts een kwartiertje omrijden kost bij w.w.-verkeer. Gaat zich straks dus nóg veel beter lonen.
As ut neet geit zoeas 't môt, dèn môt 't mèr zoeas ut geit
Gebruikersavatar
QuickFix
Berichten: 735
Lid geworden op: 19 jul 2018, 11:13
Type: R1150RT
Bijz: Titan-grau, 2005
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: OosteRhouT
Contacteer:

Re: Benzine wordt weer duurder.

Ongelezen bericht door QuickFix »

Hier (Noord Brabant) ook: vorige week stond de prijs in België "Om de hoek" op €1,53 en dan rijd ik met plezier even een kwartiertje door, de grens over.

Wat mij voornamelijk stoort is dat (volledig) elektrische voertuigen door de politiek als het ei van Columbus worden gezien als (deel-) oplossing voor de klimaatsverandering, terwijl zowel de korte als lange termijn effecten bij het grote publiek nog niet altijd even duidelijk zijn.

Zo is een nieuwe (fossiel danwel elektrisch aangedreven) auto voor veel mensen niet betaalbaar en zijn goedkope (sub €5000) tweedehands elektrische auto's nog niet te vinden.
En als ze eenmaal wel, over vijf à tien jaar, beschikbaar komen, dan is de verwachting dat de accu's al dermate "Op" zijn, dat reparatie (of complete vervanging) van het accupakket nodig is (wat weer onevenredig veel geld kost).

Je ziet een dergelijk fenomeen heden ten dage al bij elektrische fietsen: de prijs van een (relatief) nieuwe fiets is (met nog "Relatief" nieuwe accu) nog aardig hoog, maar zie je een fiets die heel goedkoop is, dan weet je dat dat komt omdat de accu gewoon "Op" is en vervangen moet worden (en die zijn heel duur).
Ik verwacht dat elektrische tweedehands auto's een dergelijke prijsgrafiek zal laten zien: aanschaf hoog, kilometer- en onderhoudskosten laag, afschrijving hoog; probeer dan je (prima uitziende) elektrische auto van 10, 15 jaar oud maar te slijten voor een mooie prijs.

Ik ben er nog niet van overtuigd dat het doel van de staat der Nederlanden is om mensen op elektriciteit te laten rijden, maar dat een dergelijke accijnsverhoging wel een plezierig excuus biedt.
Freude am Fahren
Gebruikersavatar
MofkaP
Berichten: 437
Lid geworden op: 09 mei 2013, 08:08
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R1300GS (besteld) + F850GS
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Amstelland
Locatie: Juynen aan den Aemstel
Contacteer:

Re: Benzine wordt weer duurder.

Ongelezen bericht door MofkaP »

Het is de jaarlijks prijsaanpassing (lees: verhoging) aan de inflatie.
Dat hebben we met zijn allen democratisch zo afgesproken.
Wie "met zijn allen" is, dat is mij nog steeds niet duidelijk.

In het regeerakkoord is afgesproken dat behalve die jaarlijkse inflatieverhoging de benzineprijzen ieder jaar vanaf 2023 nog eens extra worden verhoogd.
Maar wie leest nou het regeerakkoord, behalve de ene gek zoals ik.
Maar niet leuke dingen die worden niet gecommuniceerd door de minister van propaganda.

We gaan erop vooruit. Ja, echt hoor.
fransgabler

Re: Benzine wordt weer duurder.

Ongelezen bericht door fransgabler »

We leven in een welvaartsstaat en die moet ergens van betaald worden.

Het feit dat we het duurste - of soms één na duurste land t.w. Hongkong- zijn met benzineprijzen hangt daarmee samen. Het is niet verstandig vast te houden aan het idee dat belasting over benzine naar de verbetering van de wegen gaat - zo goed als dat met de wegenbelasting ook niet gebeurt - maar in de pot van Algemene Middelen verdwijnt. Die pot wordt beheerd door de net nieuw aangestelde minister van Financiën wier begroting door ons aller staten Generaal wordt goed- dan wel afgekeurd. In die zin zijn we zelf bij het innen en uitgeven van de algemene middelen

Natuurlijk betalen we teveel aan de pomp, dat zou best ergens anders vandaan kunnen komen.
Vorig jaar heb ik met het bespaarde geld op energie - dat kon toen nog - een potje aangelegd om de stijgende benzineprijzen te subsidiëren. Door mezelf in de maling te nemen betaal ik dan voor een liter 98 slechts 1 euro. De rest wordt 'gesubsidieerd.' uit de teruggestorte energiekosten.

Daar komt nu plots een einde aan. De energieleverancier is failliet en de levering wordt overgenomen door een andere maatschappij. Ik moest het uit de krant vernemen, nog voordat de curator het fatsoen vond om het per mail mede te delen. Opzeggen kan niet, de overgang is verplicht en zo ook de acceptatie van de hogere energieprijzen. Met een opgebouwd batig saldo heb ik met de fiscus en 30.000 andere gedupeerden slechts een vordering op de failliete boedel. Pas een maand na de verplichte overgang kan er opgezegd worden in de zogenaamde vensterperiode.

Zo gaan die dingen in Nederland, m'n persoonlijke subsidiepotje verdampt waar ik bij sta.
Gelukkig rijd ik een BMW R1200RT en geen K1200GT, wat aanzienlijk scheelt in verbruik en comfort. Ook de Tiger funbike loopt 1: 20, dus ik kom de winter wel door. Ik heb de mazzel dat mijn pensioen en AOW zich weinig aantrekken van deze prijzen, maar er zijn natuurlijk genoeg anderen die met de benzineprijzen op andere kosten moeten besparen.

In Venezuela kost de benzine wat hier water kost. Ik heb nooit de gedachte weg hoeven drukken daar naar toe te verhuizen.

Energie kost wat, in mijn geval meer dan de hypotheek.
Wen er maar aan.
Laatst gewijzigd door fransgabler op 02 jan 2022, 21:38, 1 keer totaal gewijzigd.
Paniekje
Berichten: 330
Lid geworden op: 13 feb 2019, 22:25
Type: R1200RT
Bijz: Nun Blaauwe dohc en een R75/5
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Borkel en Schaft

Re: Benzine wordt weer duurder.

Ongelezen bericht door Paniekje »

Och .......
20.000km per jaar .
Stel dat benzine 20 ct duurder wordt .
1 op 20 = 1000 liter/jaar
Scheelt dan €200,- over die totale 20K km .
Of €17,-/maand
Gebruikersavatar
fschuurman
Berichten: 353
Lid geworden op: 18 feb 2020, 22:51
Type: R1200RT
Bijz: R 1200 RT LC
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Heerhugowaard
Contacteer:

Re: Benzine wordt weer duurder.

Ongelezen bericht door fschuurman »

De 45 euro die ik zojuist aftikt na een ochtend 400km knallen, was ff wat anders dan de 36 euro begin van het jaar. Het is wat het is zou Max zeggen [emoji23]
Groet,
Frank

Sinds 2018 herintreder op de motor.
Yamaha XT350 - Honda NT650V - BMW R1200RT/LC
Gebruikersavatar
siebke
Berichten: 760
Lid geworden op: 13 mei 2010, 16:50
Type: R1200RT
Bijz: 2009, import (D)
Land: Nl
Woonplaats of omgeving: Peel en Maas

Re: Benzine wordt weer duurder.

Ongelezen bericht door siebke »

Die accijnsverhoging wordt uiteraard ook over het TIJDELIJK kwartje van Kok geheven... :O . Maar daar hoor ik nooit iets over... .
Maar de oosterburen (en af en toe de zuidwesterburen) zijn wellicht blij met mij (en de vele andere gele kentekenplaten). Ik ben i.i.g. blij met hun in de buurt. Scheelt me op jaarbasis pak-'m-beet zo'n slordige €450,- . Goed voor anderhalve vakantie in mijn geval. Blijft dat bedrag aan vakantiegeld over om aan iets anders (leuks) te besteden :D
As ut neet geit zoeas 't môt, dèn môt 't mèr zoeas ut geit
Gebruikersavatar
AGVerheij
Berichten: 852
Lid geworden op: 14 jun 2010, 11:01
Type: R1200RT
Bijz: RT-P uit 2015 in prachtig mat-blauw
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Utrecht
Locatie: Utrecht

Re: Benzine wordt weer duurder.

Ongelezen bericht door AGVerheij »

Ik moest een tijdje terug (na een van de zeldzame vrijwilligers-klusjes in de afgelopen 2 jaar) 's avonds laat tanken. De onbemande voordeelpomp waar ik normaal langs ga blijkt tegenwoordig alleen diesel en 95E10 te hebben, en de RT loopt naar mijn gevoel soepeler en zuiniger op E5. Dan maar door naar de bemande Esso voor een scheut 98E5 - heel veel za er niet meer in de tank dus de keuze's waren beperkt.

Zegt de man achter de kassa: 'Gebeurt niet vaak dat een motor voor €55 tankt' _001
Groets, GerbeRT

Dictionary:
"MOTORCYCLIST" noun, singular [moh-ter-sahy-klist] A person willing to take a container of combustable liquid, mount it on top of a hot, moving engine and then place the whole contraption between their legs.
Gebruikersavatar
PanEuRoel
2024
2024
Berichten: 849
Lid geworden op: 18 okt 2019, 01:48
Type: R1200RT
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: HULST

Re: Benzine wordt weer duurder.

Ongelezen bericht door PanEuRoel »

Ik zag vandaag, terugkomend uit Groenlo, de prijs voor Euro 95 bij een pompstation aan de snelweg. €2,15!!! Dat is niet niks.
Op de heenweg getankt in België. Euro 98, € 1,59.
Als pomphouder in de grensstreek maak je dus geen schijn van kans.

Ik lees dat er een kwartier wordt omgereden om goedkoop te tanken. In mijn geval is het verschil met de pomp in Nederland en het pompstation in België 4 km. Heb je haast, dan tank je in Nederland. Het is daar heel rustig!!! Kun je wat tijd missen, tank in België. Het kan dáár redelijk druk zijn.
Groeten, Roelof
R1200RT; Hornig RVS valbeugels; Stebel Nautilus Marine; 180 graden flitser; Garmin Zümo XT met Zümolock; TopSellerie Comfort Zadel
Paniekje
Berichten: 330
Lid geworden op: 13 feb 2019, 22:25
Type: R1200RT
Bijz: Nun Blaauwe dohc en een R75/5
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Borkel en Schaft

Re: Benzine wordt weer duurder.

Ongelezen bericht door Paniekje »

Ik zit gelukkig ook op de grens met B , ben sinds dit jaar ook maar in B gaan tanken (Achel).
fransgabler

Re: Benzine wordt weer duurder.

Ongelezen bericht door fransgabler »

PanEuRoel schreef: 02 jan 2022, 01:09 IHeb je haast, dan tank je in Nederland. Het is daar heel rustig!!! Kun je wat tijd missen, tank in België. Het kan dáár redelijk druk zijn.
Ah, ik begin dat 'voor een tientje tanken' uit een eerdere post te begrijpen.
Dat tientje wordt in Nederland bij haast uitgegeven of om met een zo goed als lege tank voorbij de grens met onze zuiderburen te geraken.

Er zijn wel voordelen aan het zo ver buiten de Randstad wonen verbonden.
Gebruikersavatar
AGVerheij
Berichten: 852
Lid geworden op: 14 jun 2010, 11:01
Type: R1200RT
Bijz: RT-P uit 2015 in prachtig mat-blauw
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Utrecht
Locatie: Utrecht

Re: Benzine wordt weer duurder.

Ongelezen bericht door AGVerheij »

fransgabler schreef: 02 jan 2022, 10:37Er zijn wel voordelen aan het zo ver buiten de Randstad wonen verbonden.
Met de prijzen zoals ze zich nu ontwikkelen is het binnenkort rendabel om vanuit Den Helder naar een pomp over de grens te rijden :evil:
Groets, GerbeRT

Dictionary:
"MOTORCYCLIST" noun, singular [moh-ter-sahy-klist] A person willing to take a container of combustable liquid, mount it on top of a hot, moving engine and then place the whole contraption between their legs.
fransgabler

Re: Benzine wordt weer duurder.

Ongelezen bericht door fransgabler »

AGVerheij schreef: 02 jan 2022, 17:27 Met de prijzen zoals ze zich nu ontwikkelen is het binnenkort rendabel om vanuit Den Helder naar een pomp over de grens te rijden :evil:
Geweldig statement, hopelijk blijft het bij een kwinkslag ! _004 .

Nog even geduld hebben, de afsluitdijk is vanaf Den Helder richting Duitse grens - of krijgt België daarmee alsnog de voorkeur- voorlopig under construction. Voor een groot gedeelte is het een éénbaansweg met een max van 50 km/uur. Met een beetje zuidwester val je bij die snelheid op de motor bijna om.

Met het bekend worden van de namen van het nieuwe kabinet vrees ik met grote vreze dat de euro 95 benzine voorlopig niet meer onder de 1.90 euro zal zakken. Het kwartje van Kok kon wel eens een opvolger krijgen in de 'Euro van Kaag en Jetten'. -naughty-
Gebruikersavatar
MofkaP
Berichten: 437
Lid geworden op: 09 mei 2013, 08:08
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R1300GS (besteld) + F850GS
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Amstelland
Locatie: Juynen aan den Aemstel
Contacteer:

Re: Benzine wordt weer duurder.

Ongelezen bericht door MofkaP »

fransgabler schreef: 02 jan 2022, 17:51 Het kwartje van Kok
Het kwartje (in guldens nog) van Kok was eenmalig (1991), daarbij was het geen kwartje, maar 18 cent voor ongelode benzine.

Wat er nu gebeurt is veel geniepiger.
Jaarlijks wordt de benzineprijs aangepast (lees: verhoogd) aan het inflatiecijfer (inflatiecorrectie heet dat in verhullend taalgebruik).
Ingevoerd in 2007 door het kabinet Balkenende 4 (CDA, PvdA, CU).
Dat de (r)overheid zelf één van de grootste veroorzakers is van de inflatie (B.v. BTW of andere accijnsverhoging), dat vertelt men er dan weer niet bij.
Door al die jaarlijkse verhogingen is dat kwartje van Kok allang en breed ingehaald.

Daarbij is in het regeerakkoord afgesproken dat vanaf 2023 de benzineprijs jaarlijks extra wordt verhoogd. Met hoeveel is nog onduidelijk.
Dat soort zaken vertelt met niet bij de presentatie van het akkoord, dan vertelt men alleen "leuke" dingen.

Het overheidsorgaan, het CBS toont dan "leuke" grafiekjes waarbij de benzineprijs wordt afgezet tegen de inflatie.
En wat blijk daaruit - hoe verrassend - dat de benzineprijs minder stijgt dan de inflatie.
Dus eigenlijk ben je erop vooruit gegaan.
Begrijp je wel?
Gebruikersavatar
Nico4sen
2023
2023
Berichten: 990
Lid geworden op: 03 jul 2011, 12:26
Type: R1200RT
Bijz: Ex-P met mudflap, V-Stream en Grip Puppies
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Hartje Fryslân

Re: Benzine wordt weer duurder.

Ongelezen bericht door Nico4sen »

Helemaal eens met Mofkap. Toch vind ik de vergelijking van de prijsontwikkeling van een liter benzine tov een biertje op het terras ook wel aardig. Dan is benzine, in verhouding tot zo'n 35 jaar geleden, spotgoedkoop [emoji57]

Hartelijke groeten van Nokia X20 aan alle forumleden

Gebruikersavatar
MotoCon
Berichten: 210
Lid geworden op: 16 jul 2021, 10:40
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R1200R (2012) ABS / ESA / ASC
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Wessem

Re: Benzine wordt weer duurder.

Ongelezen bericht door MotoCon »

fransgabler schreef: 02 jan 2022, 17:51 Met het bekend worden van de namen van het nieuwe kabinet vrees ik met grote vreze dat de euro 95 benzine voorlopig niet meer onder de 1.90 euro zal zakken. Het kwartje van Kok kon wel eens een opvolger krijgen in de 'Euro van Kaag en Jetten'. -naughty-
Dat denk ik dus juist niet. Het schijnt dat rekeningrijden weer op het programma staat? En als ze dat willen doorvoeren (waar ik op zich niet op tegen ben) krijgen ze dat alléén verkocht door het verlagen van accijns op de benzine (wat ook een soort rekeningrijden is, maar niet overeind blijft met een groeiend aantal elektrische vervoermiddelen) en de wegenbelasting. Hopelijk doen ze dan ook iets aan de BPM, wat ze weer kunnen gebruiken als wisselgeld om de wegenbelasting in stand te houden.
Most motorcycle problems are caused by the nut that connects the handlebars to the saddle.
Kawasaki Vulcan 750 - Honda Shadow 1100 - Yamaha FJR 1300 - BMW R1200R
Gebruikersavatar
MofkaP
Berichten: 437
Lid geworden op: 09 mei 2013, 08:08
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R1300GS (besteld) + F850GS
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Amstelland
Locatie: Juynen aan den Aemstel
Contacteer:

Re: Benzine wordt weer duurder.

Ongelezen bericht door MofkaP »

MotoCon schreef: 03 jan 2022, 20:29 dat rekeningrijden
In het regeerakkoord staat dat de voorbereidingen voor rekeningrijden (wegbeprijzing) door dit kabinet worden getroffen.
De daadwerkelijke uitvoering en beprijzing wordt overgelaten aan een volgend kabinet.
Wel staat er dat rekeningrijden budgetneutraal moet worden ingevoerd.
Let wel, dat is budgetneutraal voor de (r)overheid, niet voor de burger.
De burger gaat dus betalen voor de invoering. Altijd lekker makkelijk, iets invoeren waarvan de kosten door een ander worden gedragen.
Dan hoef je ook geen verantwoording af te leggen aan de rekenmeesters.

Houd er maar rekening mee dat auto- en motorrijden alleen maar duurder wordt. Nog afgezien van de benzineprijzen, want over de jaarlijkse inflatiecorrectie wordt met geen woord gerept..
Gebruikersavatar
MotoCon
Berichten: 210
Lid geworden op: 16 jul 2021, 10:40
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R1200R (2012) ABS / ESA / ASC
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Wessem

Re: Benzine wordt weer duurder.

Ongelezen bericht door MotoCon »

Ja, alles wat de overheid doet wordt door de burger betaald, dus ook het invoeren van rekeningrijden.
En verder zou het vreemd zijn dat werkelijk alles in het leven duurder wordt, behalve het persoonlijk vervoer.
Maar leuk is dat niet nee.
Most motorcycle problems are caused by the nut that connects the handlebars to the saddle.
Kawasaki Vulcan 750 - Honda Shadow 1100 - Yamaha FJR 1300 - BMW R1200R
Gebruikersavatar
PanEuRoel
2024
2024
Berichten: 849
Lid geworden op: 18 okt 2019, 01:48
Type: R1200RT
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: HULST

Re: Benzine wordt weer duurder.

Ongelezen bericht door PanEuRoel »

fransgabler schreef: 02 jan 2022, 10:37
PanEuRoel schreef: 02 jan 2022, 01:09 IHeb je haast, dan tank je in Nederland. Het is daar heel rustig!!! Kun je wat tijd missen, tank in België. Het kan dáár redelijk druk zijn.
Ah, ik begin dat 'voor een tientje tanken' uit een eerdere post te begrijpen.
Dat tientje wordt in Nederland bij haast uitgegeven of om met een zo goed als lege tank voorbij de grens met onze zuiderburen te geraken.

Er zijn wel voordelen aan het zo ver buiten de Randstad wonen verbonden.
Alleen maar Frans, alleen maar! 😊
Groeten, Roelof
R1200RT; Hornig RVS valbeugels; Stebel Nautilus Marine; 180 graden flitser; Garmin Zümo XT met Zümolock; TopSellerie Comfort Zadel
Gebruikersavatar
Wullum
Berichten: 752
Lid geworden op: 17 okt 2010, 16:54
Type: R1250RT
Bijz: Elegance in Manhattan Grün Metallic
Land: DE
Woonplaats of omgeving: 74251

Re: Benzine wordt weer duurder.

Ongelezen bericht door Wullum »

MofkaP schreef: 03 jan 2022, 21:38 knipknip...
over de jaarlijkse inflatiecorrectie wordt met geen woord gerept..
Wat zou het fijn zijn als ons salaris ook eens met de jaarlijkse inflatiecorrectie zou worden gelijkgetrokken _001
Vroeger, ooit, 2 Japanners, meh... Later een heel nest BMW's, allemaal met een bijnaam...
Nu: de 6e BMW, die nog geen bijnaam heeft, de 7e BMW rijdt mijn inmiddels ex- op.
Gebruikersavatar
siebke
Berichten: 760
Lid geworden op: 13 mei 2010, 16:50
Type: R1200RT
Bijz: 2009, import (D)
Land: Nl
Woonplaats of omgeving: Peel en Maas

Re: Benzine wordt weer duurder.

Ongelezen bericht door siebke »

Wullum schreef: 08 jan 2022, 18:25 ....knip.....
Wat zou het fijn zijn als ons salaris ook eens met de jaarlijkse inflatiecorrectie zou worden gelijkgetrokken _001
Onbetaalbare opmerking _001 :D
As ut neet geit zoeas 't môt, dèn môt 't mèr zoeas ut geit
Gebruikersavatar
AGVerheij
Berichten: 852
Lid geworden op: 14 jun 2010, 11:01
Type: R1200RT
Bijz: RT-P uit 2015 in prachtig mat-blauw
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Utrecht
Locatie: Utrecht

Re: Benzine wordt weer duurder.

Ongelezen bericht door AGVerheij »

AGVerheij schreef: 02 jan 2022, 17:27Met de prijzen zoals ze zich nu ontwikkelen is het binnenkort rendabel om vanuit Den Helder naar een pomp over de grens te rijden
Ik had mijn mond moeten houden :oops:
sindsdien -in twee maanden- is er toch zo'n 30ct / liter bij gekomen en het einde lijkt nog niet in zicht......
Groets, GerbeRT

Dictionary:
"MOTORCYCLIST" noun, singular [moh-ter-sahy-klist] A person willing to take a container of combustable liquid, mount it on top of a hot, moving engine and then place the whole contraption between their legs.
Plaats reactie

Terug naar “RT Café”