Spiegelverwarming

Radio/DVD, voetsteunen, wildfluitjes. valbeugels enz. enz.

Moderators: EileRT, JOS WRSM

Gesloten
BRS07
Berichten: 177
Lid geworden op: 24 okt 2009, 12:04
Type: R1250RT
Bijz: Geheel eigen ontwerp 1250 RT
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Randstad
Locatie: Randstad

Spiegelverwarming

Ongelezen bericht door BRS07 »

Hallo RT rijders,

Het is toch eigenlijk heel vreemd dat er allerlei verwarmingen op de RT zitten zoals handvat- en zadelverwarming maar geen spiegelverwarming.
Op iedere auto is dit standaard maar bij de motorfietsen zelfs niet als optie.

Verschillende producten heb ik al geprobeerd.
Maar helaas na een paar dagen komt het toch voor als ik 's morgens vroeg ga rijden, of het weer omslaat, dat het zicht naar achter slecht is door druppels op het spiegelglas of dat het beslagen is.
Natuurlijk kan je er overheen vegen maar het zicht blijft slecht en ik houd liever de aandacht op de weg.

Dus......ben ik bezig om zelf spiegelverwarming op de RT te maken maar ben ik benieuwd of iemand hier al eens mee bezig is geweest of ideeën heeft.

-groet- Hans Beijersbergen. _004
Bens
Berichten: 142
Lid geworden op: 08 jul 2017, 09:39
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: 1200 GS
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: West-Friesland

Re: Spiegelverwarming

Ongelezen bericht door Bens »

Je kan rain-x proberen.

of dit
verwarming element.JPG
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
BRS07
Berichten: 177
Lid geworden op: 24 okt 2009, 12:04
Type: R1250RT
Bijz: Geheel eigen ontwerp 1250 RT
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Randstad
Locatie: Randstad

Re: Spiegelverwarming

Ongelezen bericht door BRS07 »

Je kan rain-x proberen.
Goedendag,
Rain-X heb ik geprobeerd en dit helpt even en het geeft een vettige film die ik ook niet wenselijk vind.

De verwarmingsfolie heb ik ook gezien maar deze afmeting past niet achter op het spiegelglas.
De afmeting die mag max 70 mm zijn dus zou het 70x50 worden met een vermogen van 2W.

Dank voor het meedenken _004

Groetjes Hans Beijersbergen.
Gebruikersavatar
ErikS
2024
2024
Berichten: 483
Lid geworden op: 19 jan 2014, 19:01
Type: R1250RT
Bijz: Een met radio en BMW navigatie (TFT) en Zumo XT
Land: NL
Woonplaats of omgeving: West Veluwe-Vallei
Locatie: De parel van Gelderland
Contacteer:

Re: Spiegelverwarming

Ongelezen bericht door ErikS »

Misschien dat dit
2 Stuks Auto Regendicht Film Auto Auto Achteruitkijkspiegel Beschermende Regen Proof Anti Fog Waterdicht Film Membraan Auto Sticker Accessoires
iets is. Ik vond het bij Ali Express en heb het sinds een paar dagen op de spiegels. Past redelijk goed. Nu uitproberen of het daadwerkelijk helpt.
Hier de link: https://nl.aliexpress.com/item/40008058 ... c4ddtYUYx

voor de kosten hoef je het niet te laten!
volg een rijvaardigheidstraining, omdat motorrijden altijd beter (en veiliger) kan!
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
met een Sena SC2 in de helm en Zumo XT op de R1250RT-TFT met radio en BMW navigatie.
jbazelmans
Berichten: 245
Lid geworden op: 19 mei 2020, 12:49
Type: R1200RT
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Midden-Limburg

Re: Spiegelverwarming

Ongelezen bericht door jbazelmans »

en hoe lang blijft dat dan goed?
Gebruikersavatar
QuickFix
Berichten: 727
Lid geworden op: 19 jul 2018, 11:13
Type: R1150RT
Bijz: Titan-grau, 2005
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: OosteRhouT
Contacteer:

Re: Spiegelverwarming

Ongelezen bericht door QuickFix »

Ik heb twee jaar geleden bij "Autospiegel Glas Technik" (in Duitsland) spiegels "Met een dode hoek vlakje" gekocht.

Zij maken, naar ik begrijp, zelf spiegels en wellicht kunnen ze op verzoek (en een redelijke prijs) verwarmde spiegels voor je maken?
Het is dan nog wel zelf een beetje hobbyen, maar het lijkt me redelijk makkelijk te doen als je eenmaal de juiste spiegels hebt. :idea:
Freude am Fahren
fransgabler

Re: Spiegelverwarming

Ongelezen bericht door fransgabler »

BRS07 schreef: 11 jan 2022, 20:42 Dus......ben ik bezig om zelf spiegelverwarming op de RT te maken maar ben ik benieuwd of iemand hier al eens mee bezig is geweest of ideeën heeft.
Hans, met je technisch inzicht en vaardigheden heb je een gat in de markt ontdekt.
Ik ben benieuwd naar je ervaringen en die van anderen.

Met m'n 65 plus baantje zit ik weer veel op de weg en het valt me op dat steeds meer vrachtwagens kleine camera's hebben ipv van de vliegers van spiegels. Het zal een kwestie van tijd zijn voordat die in auto's verschijnen naast de achteruit-rijd camera.

Ook bij motoren lijkt me die toepassing wel haalbaar. Bij álle BMW RT ees die ik gereden heb, geven de spiegels vooral de beeltenis van het type handschoen van het moment weer. Dat kan met een slim cameraatje en weergave op een tft schermpje veel beter.
Gebruikersavatar
Nico4sen
2023
2023
Berichten: 990
Lid geworden op: 03 jul 2011, 12:26
Type: R1200RT
Bijz: Ex-P met mudflap, V-Stream en Grip Puppies
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Hartje Fryslân

Re: Spiegelverwarming

Ongelezen bericht door Nico4sen »

Nadeel van camera en beeldscherm is dat je dan als 50-plusser een leesbril op moet... [emoji849]

Hartelijke groeten van Nokia X20 aan alle forumleden

fransgabler

Re: Spiegelverwarming

Ongelezen bericht door fransgabler »

Nico4sen schreef: 12 jan 2022, 21:30 Nadeel van camera en beeldscherm is dat je dan als 50-plusser een leesbril op moet... [emoji849]
Daar heb je een punt!

Bij een spiegel doet de afstand tussen netvlies en het gespiegelde beeld beeld er niet toe. Dat beeld blijft in relatie staan tot het brandpunt van het oorspronkelijke beeld op het netvlies. Een vlakke spiegel verandert daar niets aan, maar een schermpje verandert dat wel degelijk.

Ik heb dat overigens opgelost bij m'n eigen - naar moderne maatstaven primitieve - LCD R1200RT schermpje met een tante Alie zonnebril. Die heeft een dubbele focus: voor verziend een waarde van 0 en voor dichtbij een waarde van plus 1,50.
Gebruikersavatar
MotoCon
Berichten: 210
Lid geworden op: 16 jul 2021, 10:40
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R1200R (2012) ABS / ESA / ASC
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Wessem

Re: Spiegelverwarming

Ongelezen bericht door MotoCon »

fransgabler schreef: 13 jan 2022, 05:11 Bij een spiegel doet de afstand tussen netvlies en het gespiegelde beeld beeld er niet toe. Dat beeld blijft in relatie staan tot het brandpunt van het oorspronkelijke beeld op het netvlies. Een vlakke spiegel verandert daar niets aan, maar een schermpje verandert dat wel degelijk.
En daarmee vervalt automatisch een groot deel van de menselijke eigenschap om in te kunnen schatten hoe ver die achterligger van je vandaan rijdt. Ondanks dat ik best wel van de gadgets ben, vind ik persoonlijk al die tech op auto's tegenwoordig niet altijd vooruitgang.
Most motorcycle problems are caused by the nut that connects the handlebars to the saddle.
Kawasaki Vulcan 750 - Honda Shadow 1100 - Yamaha FJR 1300 - BMW R1200R
Gebruikersavatar
EileRT
Forumbeheerder
Forumbeheerder
Berichten: 4479
Lid geworden op: 11 feb 2012, 12:06
Type: R1100RT
Bijz: Bj. 2000 + ZTechnikVStream-HyperPro-StebelNautilus
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Drachten

Re: Spiegelverwarming

Ongelezen bericht door EileRT »

Ook als motorrijder volg ik dit draadje met meer dan gewone belangstelling. Het is inderdaad wat topicstarter Hans (BRS07) aangeeft feitelijk van de zotte dat naast alle verwarmingsopties (waarvan de handvat verwarming standaard is) BMW de spiegels letterlijk en figuurlijk koud laat.

Ik ben het echter eens met Con (MotoCon) dat met LCD/TFT schermpjes en andere gadgets het actief rijden (en feitelijk doe je dat in elk voertuig) zéker op de motor zonder enige bescherming en dus kooiconstructie (met je longen als airbags) de veiligheid een zeer belangrijk aspect is. Je kunt een discussie starten of de motor per definitie een veilig vervoermiddel is, maar dat doen we niet. Motorrijden is voor velen ook een ultieme vorm van beleving.

Spiegelverwarming behoort m.i. standaard te zijn op de motor. Juist omdat kijken en waarnemen van levensbelang zijn. Uiteraard besef ik dat de doorgewinterde rijd(st)er daar nog meer baat bij heeft.

Ook ik ben benieuwd welke ideeën er nog meer zijn om je huidige motor hiermee te kunnen modificeren.
MotoCon schreef: 13 jan 2022, 08:50
fransgabler schreef: 13 jan 2022, 05:11 Bij een spiegel doet de afstand tussen netvlies en het gespiegelde beeld beeld er niet toe. Dat beeld blijft in relatie staan tot het brandpunt van het oorspronkelijke beeld op het netvlies. Een vlakke spiegel verandert daar niets aan, maar een schermpje verandert dat wel degelijk.
En daarmee vervalt automatisch een groot deel van de menselijke eigenschap om in te kunnen schatten hoe ver die achterligger van je vandaan rijdt. Ondanks dat ik best wel van de gadgets ben, vind ik persoonlijk al die tech op auto's tegenwoordig niet altijd vooruitgang.
Met vriendelijke motorgroet,
Eilert

Afbeelding
Gebruikersavatar
HansD
Berichten: 3297
Lid geworden op: 10 sep 2008, 13:30
Type: R1200RT/LC
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Rotterdam
Locatie: Bergschenhoek

Re: Spiegelverwarming

Ongelezen bericht door HansD »

Gebruikersavatar
QuickFix
Berichten: 727
Lid geworden op: 19 jul 2018, 11:13
Type: R1150RT
Bijz: Titan-grau, 2005
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: OosteRhouT
Contacteer:

Re: Spiegelverwarming

Ongelezen bericht door QuickFix »

HansD schreef: 13 jan 2022, 12:46Ik kwam deze tegen:
Interessante optie: je kunt je spiegels hiermee natuurlijk ook gewoon zelf verwarmbaar maken; het enige dat je nodig hebt (schijnt) is een fohn, dubbelzijdig plakband en deze pads (en natuurlijk een beetje handigheid).

Goede tip @HansD. _004


[EDIT]Een paar Euro goedkoper (€7,39), maar niet binnen 10 dagen in huis. :idea:
Freude am Fahren
Gebruikersavatar
HansD
Berichten: 3297
Lid geworden op: 10 sep 2008, 13:30
Type: R1200RT/LC
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Rotterdam
Locatie: Bergschenhoek

Re: Spiegelverwarming

Ongelezen bericht door HansD »

QuickFix schreef: 13 jan 2022, 13:32
HansD schreef: 13 jan 2022, 12:46Ik kwam deze tegen:
Interessante optie: je kunt je spiegels hiermee natuurlijk ook gewoon zelf verwarmbaar maken; het enige dat je nodig hebt (schijnt) is een fohn, dubbelzijdig plakband en deze pads (en natuurlijk een beetje handigheid).

Goede tip @HansD. _004


[EDIT]Een paar Euro goedkoper (€7,39), maar niet binnen 10 dagen in huis. :idea:
Je moet natuurlijk nog wel ergens stroom/spanning vandaan halen en een schakelaar plaatsen. Misschien zijn deze verwarmingselementen aan de handverwarming te koppelen, dan heb je geen extra schakelaar nodig. Maar je hebt een goede kans dat de Canbus (ZFE) daar dan moeilijk over gaat doen…
Gebruikersavatar
MotoCon
Berichten: 210
Lid geworden op: 16 jul 2021, 10:40
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R1200R (2012) ABS / ESA / ASC
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Wessem

Re: Spiegelverwarming

Ongelezen bericht door MotoCon »

EileRT schreef: 13 jan 2022, 09:52 Ik ben het echter eens met Con (MotoCon) dat met LCD/TFT schermpjes en andere gadgets het actief rijden (en feitelijk doe je dat in elk voertuig) zéker op de motor zonder enige bescherming en dus kooiconstructie (met je longen als airbags) de veiligheid een zeer belangrijk aspect is.
Dank voor de steun :D
Ik moet eerlijk bekennen dat ik al die onzin zoals handvatverwarming en zadelverwarming altijd maar onbenullig heb gevonden. Maar ik ben dan ook wel echt een mooi-weer-rijder, net zoals het gros van de motorrijders (ben eerlijk, zoveel zie je er half januari niet op de weg...)

MAAR: (niet meteen boos worden dus ;) )
sinds ik met mijn vorig jaar verkregen R1200R in September een weekje Vogezen heb gereden, was ik stiekem tòch wel blij met de handvat verwarming. Zadelverwarming heb ik er dan weer niet op, maar ik betrap mezelf er op dat ik die dit jaar voor het eerst heb gebruikt in mijn auto die ik al 6 jaar heb. En dan is het niet eens een erg koude winter... Zal ook wel een beetje aan de leeftijd liggen dus :D Oia

In dat perspectief is spiegelverwarming op de motor dan ook helemaal geen gek idee. Van de andere kant, hoeveel rijders rijden in de winter door EN parkeren hun voertuig in de open lucht?
Most motorcycle problems are caused by the nut that connects the handlebars to the saddle.
Kawasaki Vulcan 750 - Honda Shadow 1100 - Yamaha FJR 1300 - BMW R1200R
Gebruikersavatar
AGVerheij
Berichten: 852
Lid geworden op: 14 jun 2010, 11:01
Type: R1200RT
Bijz: RT-P uit 2015 in prachtig mat-blauw
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Utrecht
Locatie: Utrecht

Re: Spiegelverwarming

Ongelezen bericht door AGVerheij »

MotoCon schreef: 13 jan 2022, 14:24Van de andere kant, hoeveel rijders rijden in de winter door EN parkeren hun voertuig in de open lucht?
Ik ! Athans, voordat een virus me verplichtte tot thuiswerken.......
Altijd onder alle mogelijke weersomstandigheden zoals storm, regen, hittegolf en alles daartussenin gereden, alleen bij ijzel een sneeuw gekozen voor de veiliger opties. Thuis staat de RT onder een soort carport en een hoes, maar op het werk gewoon buiten op de parkeerplaats. Gebruik dus regelmatig de handvat- en zadelverwarming, maar heb spiegelverwarming eigenlijk nog niet gemist. Goed schoonhouden met glassex of een andere ontvetter helpt enorm, ik ben geen poetser maar lampen, spiegels en dashboard worden wel regelmatig gereinigd.
Groets, GerbeRT

Dictionary:
"MOTORCYCLIST" noun, singular [moh-ter-sahy-klist] A person willing to take a container of combustable liquid, mount it on top of a hot, moving engine and then place the whole contraption between their legs.
fransgabler

Re: Spiegelverwarming

Ongelezen bericht door fransgabler »

MotoCon schreef: 13 jan 2022, 14:24 sinds ik met mijn vorig jaar verkregen R1200R in September een weekje Vogezen heb gereden, was ik stiekem tòch wel blij met de handvat verwarming.
Het typische van hand-vat-verwarming oftewel hvv is dat naarmate het kouder en kouder wordt, de hvv een verminderd effect heeft. Dat heeft alles te maken met het type handschoen dat steeds dikker uit de kast wordt gehaald naarmate de temperatuur daalt. Juist in het voor- en najaar bewijst hvv zijn toegevoegde waarde met relatief dunne handschoenen aan, waardoor de warmte ook echt functioneel is. Ik heb wel eens gekeken naar specifieke hvv handschoenen, dik gepolsterd op de rug van de hand en dun uitgevoerd bij de handpalm. Ze zullen ongetwijfeld bestaan, maar vinden deed ik ze niet.

Van de gadgets ben ik helemaal niet, zoals blijkt uit mijn diverse posts die de over-engineering van de BMW aangaan. Denk aan systemen die weinig toevoegen en vooral prijzig of moeizaam te herstellen zijn als het ABS3 systeem, druksensoren in de banden met een vermelding op het scherm en onlangs nog de technische uitvoering van de exhaust flap bij de DOHC en vooral bij de LC versies.

Maar of de spiegels nu verwarmd of onverwarmd zijn, ze bieden op elke RT een zicht dat onvoldoende is om er veilig mee rond te rijden. Het is niet voor niets dat de politie - zeker in het recente verleden - met een dubbel stel spiegels rijdt, waar er nog een boring naast het handvat zit om de spiegels te plaatsen. Ik zie met enige regelmaat RT ees die ontdaan zijn van het originele spiegelglas, waarvoor in de plaats een kleine bolle spiegel is geplaatst. Om achteruit te kunnen kijken zijn de gewone spiegels in de daarvoor bestemde boringen bij de handvatten geplaatst. Het verschil in zicht tussen m'n RT en Triumph Tiger - die met een regulier setje spiegels is uitgerust - is giga in het voordeel van de Tiger.
EileRT schreef: 13 jan 2022, 09:52 Ik ben het echter eens met Con (MotoCon) dat met LCD/TFT schermpjes en andere gadgets het actief rijden (en feitelijk doe je dat in elk voertuig) zéker op de motor zonder enige bescherming en dus kooiconstructie (met je longen als airbags) de veiligheid een zeer belangrijk aspect is.
Terug naar de topic starter: verwarming is zeker een functionele toevoeging aan het huidige spiegelglas. Dat glas biedt al meer beperkingen dan mogelijkheden en wanneer het beslaat blijft er van het zicht - en daarmee van de veiligheid - nog minder over. Vanuit die optiek kan een cameraatje - met een verwarmde lens :D - een toegevoegde waarde hebben. De plaatsing van het schermpje in het directe zicht van de bestuurder zorgt niet voor een meer afleidbare omgeving, maar juist voor een betere inschatting van het verkeer achter en naast de motor. Met de huidige plaatsing van de RT spiegels moet immers actief met het hoofd bewogen worden om meer dan alleen de vorm en kleur van de handschoenen te kunnen zien.

Dat een scherm een andere dieptebeleving geeft dan een spiegel kan in het begin zo zijn, maar dat is vooral een kwestie van wennen. Zonder het hoofd te bewegen kan in één blik een hoek van 270 graden naast en achter de motor worden overzien. Dat wennen is bij vrachtwagens niet anders, waarbij tevens het fenomeen van de dode hoek definitief tot het verleden behoort.

Je hoeft geen profeet, paragnost of nazaat van Chriet Titulaer te zijn om te voorspellen dat slimme cameraatjes de rol van de ongelukkig geplaatste RT spiegels in de - wellicht nabije - toekomst zullen overnemen. Wat hebben we gelachen om 's mans uiterlijk, stem- en taalgebruik maar vooral om zijn toekomstvisie vanuit zijn 'wondere wereld'. Ik zie hem nog zitten op een PTT fiets met op de plaats van de Maxi Cosie een heuse telefoon, gevoed door een grote accu en compleet met toestel, haak en hoorn.

En kijk nu eens op het fietspad als 's morgens het voortgezet onderwijs ingaat...
Gebruikersavatar
MotoCon
Berichten: 210
Lid geworden op: 16 jul 2021, 10:40
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R1200R (2012) ABS / ESA / ASC
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Wessem

Re: Spiegelverwarming

Ongelezen bericht door MotoCon »

fransgabler schreef: 13 jan 2022, 17:50 Het typische van hand-vat-verwarming oftewel hvv is dat naarmate het kouder en kouder wordt, de hvv een verminderd effect heeft. Dat heeft alles te maken met het type handschoen dat steeds dikker uit de kast wordt gehaald naarmate de temperatuur daalt. Juist in het voor- en najaar bewijst hvv zijn toegevoegde waarde met relatief dunne handschoenen aan, waardoor de warmte ook echt functioneel is.
Ik begrijp het volkomen. Maar het was september (dus najaar) en ik heb alleen maar zomerhandschoenen ;) Nah, ik heb nog wel ergens motorwanten liggen, maar ik krijg al zweethanden als ik denk aan die dingen, en de wintervoering. Ik doe ook nooit de voering in mijn jas. Ik trek liever een extra trui aan, die ik uit kan doen als de ochtendlucht geklaard is. En als het vriest ga ik echt niet rijden... Maar in de frisse bergetappes was de handvatverwarming toch wel lekker ja.
fransgabler schreef: 13 jan 2022, 17:50 Terug naar de topic starter: verwarming is zeker een functionele toevoeging aan het huidige spiegelglas. Dat glas biedt al meer beperkingen dan mogelijkheden en wanneer het beslaat blijft er van het zicht - en daarmee van de veiligheid - nog minder over.
Begrijp ik óók volkomen, maar ik heb werkelijk nog nooit beslagen spiegels gehad :D
fransgabler schreef: 13 jan 2022, 17:50 Dat een scherm een andere dieptebeleving geeft dan een spiegel kan in het begin zo zijn, maar dat is vooral een kwestie van wennen.
Het is meer dat een scherm GEEN dieptebeleving geeft. Althans niet voor dat belangrijke deel wat onze hersenen uit het focussen van de ogen haalt. En óók niet voor dat deel dat uit de parallax info van de 2 ogen komt. Dat is gewoon weg, en dat is jammer. Ik snap dat camera's ook wel voordelen bieden, maar zeker ook nadelen. En als een spiegel kan beslaan, kan het glas van een schermpje dat ook.
fransgabler schreef: 13 jan 2022, 17:50 Je hoeft geen profeet, paragnost of nazaat van Chriet Titulaer te zijn om te voorspellen dat slimme cameraatjes de rol van de ongelukkig geplaatste RT spiegels in de - wellicht nabije - toekomst zullen overnemen. Wat hebben we gelachen om 's mans uiterlijk, stem- en taalgebruik maar vooral om zijn toekomstvisie vanuit zijn 'wondere wereld'. Ik zie hem nog zitten op een PTT fiets met op de plaats van de Maxi Cosie een heuse telefoon, gevoed door een grote accu en compleet met toestel, haak en hoorn.

En kijk nu eens op het fietspad als 's morgens het voortgezet onderwijs ingaat...
Jah! Chriet was (naast mede-Limburger) ook mijn jeugdheld!
Most motorcycle problems are caused by the nut that connects the handlebars to the saddle.
Kawasaki Vulcan 750 - Honda Shadow 1100 - Yamaha FJR 1300 - BMW R1200R
fransgabler

Re: Spiegelverwarming

Ongelezen bericht door fransgabler »

MotoCon schreef: 13 jan 2022, 20:58 Het is meer dat een scherm GEEN dieptebeleving geeft. Althans niet voor dat belangrijke deel wat onze hersenen uit het focussen van de ogen haalt. En óók niet voor dat deel dat uit de parallax info van de 2 ogen komt. Dat is gewoon weg, en dat is jammer.
De hierboven genoemde diepteperceptie is belangrijk. Bij de reguliere opstelling - spiegels op het stuur dichtbij de waarnemer geplaatst - doet de diepteperceptie er toe en biedt belangrijke aanvullende informatie. De afstand tussen waarnemer en spiegel is daarbij heel bepalend. In de jaren 60 en 70 hadden veel auto's behalve een zijspiegel ook nog een spiegel op de linker- en rechterkant aan de voorzijde boven de wielkast. Ter herkenning: Vaak met een punt naar voren vanwege de esthetische stroomlijn. Het zag er binnen dat tijdsbeeld kèk uit, maar de functionaliteit ontbrak geheel. De afstand tussen de waarnemer en de spiegel is daarvoor veel te groot. Het is wel weer een ideale plek voor een camera.

Je moet je het onderstaande maar even voorstellen, want je R type heeft reguliere spiegels als op m'n Tiger.

Bij de RT spelen er drie problemen - naast het on topic beslaan van het koude oppervlak - met de spiegels.
1 De spiegel op een RT zit verder weg van de waarnemer dan bij reguliere spiegels op het stuur, waardoor een beperkt gezichtsveld ontstaat.
2 De spiegel bevindt zit niet in de kijkrichting van de waarnemer, maar behoorlijk ver daar onder.
3 Het gewenste beeld wordt grotendeels afgedekt door het handvat en de handschoen.

De rol die je benoemt - die ik maar even gemakshalve vertaal met diepte-perceptie - vanuit het kleine verschil tussen beide beide ogen doet er bij dit beperkte zicht nauwelijks nog toe. Er is plat gezegd gewoon te weinig zicht.

Als het gaat om het stellen van prioriteiten dan zou ik vanuit m'n RT ervaringen graag eens meemaken wat een cameraatje aan meerwaarde zou kunnen brengen. Wat geniet de voorkeur en wat maakt het rijden veiliger? Een 270 graden grote kijkhoek zonder diepteperceptie of een zeer beperkte achteruitkijk - die ook nog eens buiten de natuurlijke kijklijn valt - voorzien van diepteperceptie.

Ik weet het niet, zou het graag eens ervaren.

Wat ik wel weet, ontleen ik van ene Johan uit Betondorp: " Elk nadeel hep..."
Het leven bestaat nu eenmaal uit prioriteren om keuzes te kunnen maken.
Gebruikersavatar
EileRT
Forumbeheerder
Forumbeheerder
Berichten: 4479
Lid geworden op: 11 feb 2012, 12:06
Type: R1100RT
Bijz: Bj. 2000 + ZTechnikVStream-HyperPro-StebelNautilus
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Drachten

Re: Spiegelverwarming

Ongelezen bericht door EileRT »

We gaan na zelf ook enigszins afgedwaald te zijn maar weer on topic over de spiegelverwarming . . .
Met vriendelijke motorgroet,
Eilert

Afbeelding
Gebruikersavatar
MotoCon
Berichten: 210
Lid geworden op: 16 jul 2021, 10:40
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R1200R (2012) ABS / ESA / ASC
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Wessem

Re: Spiegelverwarming

Ongelezen bericht door MotoCon »

Goede reactie Frans _004 . Ik ervaarde iets van wat je zegt ook wel van de FJR die ik had. De spiegel staat verder weg, maar wel hoger dan bij een RT denk ik. Door stuurverbreders keek ik ook alleen maar tegen mijn eigen handschoen. Ik heb toen spiegels van een FZ1 op de kop getikt, die staan meer horizontaal op de kuip en op langere stelen. Daardoor keek ik juist onder de handen door ipv er overheen. Dat ervaarde ik als een geweldige verbetering. En door de langere stelen kon ik zelfs mijn eigen bagagerek achter me zien. En dàt geeft zo mogelijk een nóg betere diepteperceptie: een referentiepunt op je eigen motor...
Most motorcycle problems are caused by the nut that connects the handlebars to the saddle.
Kawasaki Vulcan 750 - Honda Shadow 1100 - Yamaha FJR 1300 - BMW R1200R
Gebruikersavatar
MotoCon
Berichten: 210
Lid geworden op: 16 jul 2021, 10:40
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R1200R (2012) ABS / ESA / ASC
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Wessem

Re: Spiegelverwarming

Ongelezen bericht door MotoCon »

EileRT schreef: 13 jan 2022, 22:23 We gaan na zelf ook enigszins verdwaald te zijn maar weer on topic over de spiegelverwarming . . .
sorry... Big RT Smile
Most motorcycle problems are caused by the nut that connects the handlebars to the saddle.
Kawasaki Vulcan 750 - Honda Shadow 1100 - Yamaha FJR 1300 - BMW R1200R
Gebruikersavatar
EileRT
Forumbeheerder
Forumbeheerder
Berichten: 4479
Lid geworden op: 11 feb 2012, 12:06
Type: R1100RT
Bijz: Bj. 2000 + ZTechnikVStream-HyperPro-StebelNautilus
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Drachten

Re: Spiegelverwarming

Ongelezen bericht door EileRT »

Geen probleem hoor, we plaatsen in nagenoeg dezelfde tijd een bericht. Big RT Smile

Ik begrijp ook wel de discussie die hieruit voortkomt, maar we keren met z’n allen maar weer terug naar het topic: spiegelverwarming. En daar heeft Hans (HansD) al een oplossing voor aangedragen. _004
MotoCon schreef: 13 jan 2022, 22:24
EileRT schreef: 13 jan 2022, 22:23 We gaan na zelf ook enigszins afgedwaald te zijn maar weer on topic over de spiegelverwarming . . .
sorry... Big RT Smile
Met vriendelijke motorgroet,
Eilert

Afbeelding
Gebruikersavatar
PanEuRoel
2024
2024
Berichten: 839
Lid geworden op: 18 okt 2019, 01:48
Type: R1200RT
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: HULST

Re: Spiegelverwarming

Ongelezen bericht door PanEuRoel »

Ik ga in elk geval dit draadje volgen. Ik ben heel benieuwd wat dit gaat opleveren. 😊
Groeten, Roelof
R1200RT; Hornig RVS valbeugels; Stebel Nautilus Marine; 180 graden flitser; Garmin Zümo XT met Zümolock; TopSellerie Comfort Zadel
BRS07
Berichten: 177
Lid geworden op: 24 okt 2009, 12:04
Type: R1250RT
Bijz: Geheel eigen ontwerp 1250 RT
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Randstad
Locatie: Randstad

Re: Spiegelverwarming

Ongelezen bericht door BRS07 »

Beste mensen hierbij een update _004

Het was even zoeken naar de verwarmingselementen maar ik denk dat ik wat heb gevonden.
verwarming.png
Er is maar 70mm in het rond beschikbaar om een element te plakken.
spiegelglas.jpg
Als e.e.a. binnen is en een proefopstelling is gemaakt horen jullie weer meer.

-groet- Hans Beijersbergen.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
jbazelmans
Berichten: 245
Lid geworden op: 19 mei 2020, 12:49
Type: R1200RT
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Midden-Limburg

Re: Spiegelverwarming

Ongelezen bericht door jbazelmans »

Spiegelverwarming zou niet echt nodig zijn voor mij. Hij staat altijd binnen en het glas wordt goed schoongehouden. Dat laatste scheelt echt een heleboel.
BRS07
Berichten: 177
Lid geworden op: 24 okt 2009, 12:04
Type: R1250RT
Bijz: Geheel eigen ontwerp 1250 RT
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Randstad
Locatie: Randstad

Re: Spiegelverwarming

Ongelezen bericht door BRS07 »

Gelukkig!!!!!

Vanmiddag een slechte powernap gehad en gedroomd :oops: dat hier een minder leuke reactie stond.

Gelukkig niet _004 _004 _004
Gebruikersavatar
HansD
Berichten: 3297
Lid geworden op: 10 sep 2008, 13:30
Type: R1200RT/LC
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Rotterdam
Locatie: Bergschenhoek

Re: Spiegelverwarming

Ongelezen bericht door HansD »

BRS07 schreef: 15 jan 2022, 21:11 Gelukkig!!!!!

Vanmiddag een slechte powernap gehad en gedroomd :oops: dat hier een minder leuke reactie stond.

Gelukkig niet _004 _004 _004
Hahaha, goed bezig ! _004 Als je er van droomt is het echt een soort obsessie, en dan komt het wel goed! Success!!
Gebruikersavatar
MotoCon
Berichten: 210
Lid geworden op: 16 jul 2021, 10:40
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R1200R (2012) ABS / ESA / ASC
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Wessem

Re: Spiegelverwarming

Ongelezen bericht door MotoCon »

BRS07 schreef: 15 jan 2022, 12:48 Het was even zoeken naar de verwarmingselementen maar ik denk dat ik wat heb gevonden.
verwarming.png
Hoe warm worden deze? ik zou er wel iets van een timer inbouwen. Als die een minuutje verwarmen is het echt wel zat om je spiegels te ontwasemen. In mijn auto gaan ze ook vanzelf uit na een tijdje. En dat voorkomt problemen bij een mogelijke oververhitting.
Most motorcycle problems are caused by the nut that connects the handlebars to the saddle.
Kawasaki Vulcan 750 - Honda Shadow 1100 - Yamaha FJR 1300 - BMW R1200R
Gesloten

Terug naar “Over: Overige accessoires”