Olie niveau

Alle overige relevante technische en mechanische items aangaande: BMW R850RT - R1100RT - RT1150RT - R1200RT

Moderators: EileRT, JOS WRSM

Gesloten
Peter1960
Berichten: 39
Lid geworden op: 11 jan 2022, 19:39
Type: Overig R-serie
Land: Necer
Woonplaats of omgeving: Dordrecht

Olie niveau

Ongelezen bericht door Peter1960 »

Dag allemaal,
Sinds kort een BMW r1100rs en bevalt goed. Een andere schokdemper achter, Bridgestone T32 banden voor en achter vervangen maar waar ik nu hoofdpijn van krijg is dat olie niveau. Zolang ik de r1100rs heb weet ik dat na het motor rijden je em op de zijstandaard zet en even later op de bok en dan een olie peil aflezen maar de laatste dagen de bmw weggezet volgens hetzelfde riedeltje zit het kijkglaasje vol en nu net weer gekeken en een mm of 2 gezakt vanaf de bovenkant. Heb er geen olie bij gegooid. Is mijn een raadsel !!!, heeft iemand advies voor mij aub?.
Mvg Peter
Isaac
Berichten: 951
Lid geworden op: 14 mar 2014, 16:40
Type: R1100RT
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Maassluis

Re: Olie niveau

Ongelezen bericht door Isaac »

De oliekoeler kan soms volledig leeg lopen en dan blijft deze weer vol. Het is afhankelijk van de afstand, dus temperatuur, van de olie waarbij de omgevingstemperatuur ook enigszins van invloed is. Als de olie door en door warm is staat de thermische regelaar van de oliekoeler open. Op moment van wegzetten is het afhankelijk van hoe warm de olie is. Als de thermische afsluiter dicht loopt dan kan er niets terug vloeien. Als deze nog even openblijft staan dan kan deze wel terug vloeien maar dit gebeurd ook niet altijd. Het niveau achter het kijkglas kan dus iets wat verschillen.
Er is in de zoek funktie nog wel het een en ander te vinden over hoe te kijken en hoe veel te vullen.
Peter1960
Berichten: 39
Lid geworden op: 11 jan 2022, 19:39
Type: Overig R-serie
Land: Necer
Woonplaats of omgeving: Dordrecht

Re: Olie niveau

Ongelezen bericht door Peter1960 »

Bedankt Isaac, maar valt zo op de laatste weken.
Peter
Isaac
Berichten: 951
Lid geworden op: 14 mar 2014, 16:40
Type: R1100RT
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Maassluis

Re: Olie niveau

Ongelezen bericht door Isaac »

Als je hem direkt op de bok weg zet dan is de kans van leeg lopen oliekoeler heel erg klein. Dan heb je in principe een meting die dagelijks vaak gelijk is. Het midden van het glas is een mooie indicatie maar iets daar boven of iets daar onder kan zonder meer. Als de olie niet zichtbaar is of er geen lucht zichtbaar is kan het in beide gevallen problemen geven. Tussen onder en bovenzijde zit ongeveer 0.6 liter. Door het schuin wegzetten is de kans dat er, door het kleine beetje druk verschil in de koeler, de koeler wel leeg loopt. Het glas staat dan voller maar het niveau is, zodra de motor warm is, weer goed.
Gebruikersavatar
Jazzbass
2024
2024
Berichten: 202
Lid geworden op: 06 sep 2017, 00:48
Type: R1200RT
Bijz: Nav4, Vstream, mistlampen, valbeugels, Soundbomb
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Zuid-Limburg

Re: Olie niveau

Ongelezen bericht door Jazzbass »

Kijk bij https://www.gerritspeek.nl/motor/bmw-r1 ... 0rt-2.html bij oliepeilen.
Oliepeilen doe je als het blok door en door warm is!
Ik ga pas bijvullen wanneer het peilglas pas ruim onder het midden is gekomen, om overvullen te voorkomen. Overigens ik merk dat het olieverbruik, nu ik voorbij de 30.000km ben opmerkelijk minder wordt (1:8000 inmiddels).

Overigens veel leesplezier bij Gerrit.

Tekst van Gerrit:
Als je letterlijk uitvoert wat de handleiding zegt (na schutdown op de middenbok en 5 minuten later kijken) dan blijft er soms (!) wat olie in de oliekoeler achter. Dat is de oorzaak dat je soms (!) 'vandaag' een duidelijk ander olieniveau ziet dan 'gisteren'. Ik volg het advies van MSA):

na shutdown (blok door-en-door warm!) zet 'm op de zijstandaard en wacht 10 minuten, dan loopt de motorolie door de linkerslang volledig uit de oliekoeler (onder de koplamp) terug naar de carterpan zet 'm daarna op de middenbok (horizontale ondergrond!) en wacht weer 10 minuten
check dan het peilglas

Doe je dat niet op deze manier dan is de kans aanwezig dat er wat olie in de koeler blijft zitten. Ga je dan olie bijvullen en heb je daarna snel te veel. Deze manier van checken is van toepassing voor alle modellen met één oliekoeler onder de koplamp, álá RT en GS.
Het verschil tussen bodem van de peilglas en bovenkant is een halve liter.
Zorg voor een schoon peilglas om beter (betrouwbaarder) te kunnen zien.
1987 motorrijbewijs; 1997 eerste motor Honda NTV650, 20 jaar op gereden; In 2017 R1200RT uit 2013 gekocht.
Gesloten

Terug naar “Over: Alle overige relevante (technische) onderwerpen”