Connectiviteit en navigatie BMW R1250RT 2021

Garmin, TomTom of toch maar een routerol

Moderators: EileRT, JOS WRSM

Gesloten
pouwjonl
Berichten: 8
Lid geworden op: 22 aug 2021, 12:10
Type: R1250RT
Bijz: Model 2021
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: UDEN

Connectiviteit en navigatie BMW R1250RT 2021

Ongelezen bericht door pouwjonl »

Hallo beste forum leden,

Sinds vorig jaar juli ben ik in het bezit van een mooie R1250RT. Echter had ik in het begin erg veel problemen met de connectiviteit. Na de update van vorig jaar 012_007_030 is dit wel verbeterd. Nu is ook versie 012_008_040 beschikbaar. Ik vind wel dat elke ondersteuning van mijn dealer en van BMW Motorrad Nederland volledig ontbreekt. Ik ben inmiddels 65 jaar en dus niet in het digitale tijdperk opgegroeid. Dan is de connectiviteit en de navigatie best lastig. Alhoewel ik nu een route maken best wel onder de knie heb. Maar hoe doe ik dit bijvoorbeeld het beste als ik voor enkele dagen, met mogelijk verschillende vertrekpunten, routes wil maken? Bij mijn dealer heb ik gevraagd of hij een sessie wil organiseren om tips en tricks uit te wisselen tussen de "digitale"- RT-rijders. Hij zegt het niet maar heeft er duidelijk geen zin in. Echter i.v.m. privacy kan/mag hij mij ook geen name en adressen geven. Zijn er, onder ons, rijders die mij kunnen helpen met tips en tricks of die samen met mij een dagdeel willen organiseren?

Alvast bedankt voor jullie reactie.

HG. Job Pouw
Gebruikersavatar
ErikS
2024
2024
Berichten: 485
Lid geworden op: 19 jan 2014, 19:01
Type: R1250RT
Bijz: Een met radio en BMW navigatie (TFT) en Zumo XT
Land: NL
Woonplaats of omgeving: West Veluwe-Vallei
Locatie: De parel van Gelderland
Contacteer:

Re: Connectiviteit en navigatie BMW R1250RT 2021

Ongelezen bericht door ErikS »

Misschien dat ik je in de toekomst advies kan gaan geven. Ik ben in blijde afwachting van mijn nieuwe T1250RT met TFT scherm. Vooralsnog blijf ik met een Garmin Zumo XT navigeren maar ik heb wel het voornemen om als ik de motor eenmaal heb me ook in de navigatie van de BMW te verdiepen.
En . . . ook ik ben de 65 ook net gepasseerd. Misschien kunnen we uiteindelijk van elkaar leren.
Alleen dus nog even wachten tot de motorfiets daadwerkelijk bij mij is.

-groet-
volg een rijvaardigheidstraining, omdat motorrijden altijd beter (en veiliger) kan!
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
met een Sena SC2 in de helm en Zumo XT op de R1250RT-TFT met radio en BMW navigatie.
Lupo R
Berichten: 155
Lid geworden op: 30 jan 2022, 19:05
Type: R1200RT
Bijz: Polar N48 veel opties
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Dongen

Re: Connectiviteit en navigatie BMW R1250RT 2021

Ongelezen bericht door Lupo R »

Een ding weet ik niet en dat is of jullie apparaten bestanden kunnen inlezen. Ik heb niet zo'n motor. Maar eigenlijk zou het best raar zijn als die dat niet kunnen.

Voor het maken van wat meer ingewikkelde routes is er bijvoorbeeld MyRoute App of Scenic. Beide programma's (apps) waar je met een groter scherm (iPad) best een mooie route in elkaar kunt knutselen. Dan komt de truc, de uitvoer. Scenic heeft een standaard GPX formaat en bij MRA kan je kiezen of het voor een bepaald merk (TomTom, Garmin, HD) geschikt moet zijn.

En er is een how-to om de MRA routes goed in je Navigator apparaat te krijgen:

Kopie van MRA website:

Het lijkt erop dat Garmin en BMW Navigator soms moeite hebben met het berekenen van een GPX route waarin alleen de zogenaamde 'zachte' routepunten staan.

Dit probleem komt niet alleen voor als je de MyRoute-app connector gebruikt, maar kan ook voorkomen als je een willekeurig GPX bestand van het internet rechtstreeks naar je Garmin of BMW Navigator kopieert. In deze handleiding leest u hoe u dit kunt oplossen.



Allereerst:

Maak de route in de HERE kaart van MyRoute-app en zorg dat de routepunten goed op de weg staan.
Zet het start- en eindpunt niet te dicht bij elkaar;
Zorg dat routepunten na kruispunten, afslagen en afritten staan;
Zorg dat de routepunten op het midden en op de juiste weghelft staan.


Als het Garmin apparaat via een track kan navigeren, dan heeft dat altijd de voorkeur (zie ook MyRoute-app & Garmin voor uitleg over het exporteren naar Garmin).

Exporteer een GPX (track, POI) bestand zoals beschreven in de handleiding MyRoute-app & Garmin.
Zorg dat in de instellingen van uw Garmin apparaat herberekenen uit staat ('Instellingen' > 'Navigatie')
Ga vervolgens naar 'apps', kies voor 'sporen' en selecteer de gewenste 'track'. Klik hierbij op het icoon van de steeksleutel.
Vink in deze instellingen de optie 'toon op kaart' aan. Klik vervolgens op 'converteer naar reis'.
Kies voor 'begin tot einde' en pas eventueel de naam van de route aan. Klik tot slot rechtsonder op 'OK'.
Garmin zal nu de route berekenen en opslaan in de 'Reisplanner'.
Ga vervolgens naar 'Apps' en dan naar 'Reisplanner'. Selecteer de (track) route, druk op 'ga' en tot slot op 'begin'.
Zorg hierbij dat 'hercalculeren' uitstaat. Zodra u de melding 'gereed voor navigatie' verschijnt klikt u op 'start'.


Als dit voor u niet werkt kunt u nog het volgende proberen:

Open de gewenste route voor exporteren in de MRA Routeplanner en klik rechtsboven op 'exporteren'.
Kies in de connector voor Garmin New of BMW Motorbike in geval van een BMV Navigator (dit zijn beide GPX 1.1 bestanden) of (in geval van oudere modellen) voor de GPX 1.0 optie.
Open op uw Garmin navigatieapparaat de route pas in de 'reisplanner' als er een GPX signaal is.
Controleer in de instellingen dat de navigatiemodus niet op 'Offroad' staat.
Nog steeds rechte lijnen? Ga dan naar instellingen en verander de routevoorkeur, bijvoorbeeld, 'snelwegen vermijden'. De Garmin of BMW Navigator zal de route nu wel gaan berekenen. Daarna kun je weer terugkeren naar de gewenste routevoorkeur, voor een zelf gemaakte route adviseren wij: 'snelste route'.
Gebruikersavatar
Tieflaar
Berichten: 83
Lid geworden op: 31 jan 2022, 09:31
Type: R1250RT
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Betuwe

Re: Connectiviteit en navigatie BMW R1250RT 2021

Ongelezen bericht door Tieflaar »

Bovenstaand gaat op voor de BMW Nav VI en andere Garmin navigators.
De R1250RT TFT maakt gebruik van de BMW Connected app. Deze app is gebaseerd op TomTom functionaliteit.
In combinatie met de MRA app op de smartphone werkt dat best goed omdat je vanuit de MRA App de route of de track direct kunt openen en importeren in BMW Connected.
Maar als TS inderdaad niet heel erg thuis is in de digitale wereld van routeplanners en navigators zijn dat hele grote stappen.

Maar waarom staat dit top in deze rubriek?
Er is een betere plek Over: GPS en navigatie
Grrrroet, Jack
pouwjonl
Berichten: 8
Lid geworden op: 22 aug 2021, 12:10
Type: R1250RT
Bijz: Model 2021
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: UDEN

Re: Connectiviteit en navigatie BMW R1250RT 2021

Ongelezen bericht door pouwjonl »

Ik heb een mail gestuurd naar BMW Motorrad Nederland. Ik heb het onderwerp klacht genoemd. En (wederom) aangegeven dat ik vind dat zowel mijn dealer als BMW NL totaal geen ondersteuning bieden. Als je een TomTom of Garmin koopt zit daar een uitgebreide handleiding bij. BMW zet snelle filmpjes op You Tube met de meest simpele handelingen, die ik zelfs kan. Maar in de praktijk is het altijd anders.
Ik heb voorgesteld om dagdelen te organiseren met een soort van gebruikers trainingen. Waar wij, als berijders/gebruikers, onze vragen kunnen stellen, onze oplossingen kunnen delen en de eventuele "overgebleven" punten als actie bij BMW kunnen achterlaten.
Een leuke en zinvolle bezigheid onder het genot van een kopje koffie en .......
Er was zeker belangstelling omdat dit voor BMW, ook juist na de 2 Corona jaren, een mooi moment is om in contact te komen met haar berijders.
Ik wacht nog op een definitieve reactie. Wordt vervolgd.
Wil je mij wel laten weten of jij hiervoor, in principe, ook open staat?

Met vriendelijke groet,

Job
ppr
Berichten: 9
Lid geworden op: 17 nov 2021, 10:29
Type: R1250RT
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Ermelo

Re: Connectiviteit en navigatie BMW R1250RT 2021

Ongelezen bericht door ppr »

Sinds kort ook in het bezit van R1250RT met groot TFT scherm.
De BMW app voor navigatie werkt opzich goed. Echter voornamelijk geschikt voor "van A naar B" navigatie, net als de navigatie die in auto's wordt geleverd.. Het laden van routes gemaakt buiten de app gaat relatief makkelijk door de route als GPX naar je telefoon te mailen en te downloaden. Staat m.i. helder beschreven in één van de instructie filmpjes op youtube. Voor rondritten minder geschikt, je kunt bijvoorbeeld het herberekenen niet uitzetten. Even naast de route en je gaat via de kortste/snelste manier weer naar huis. Niet echt de bedoeling.

Zelf houd ik het j bij de navigatie mbv de Garmin (de 396 in mijn geval). Deze heeft wel de mogelijkheden die je als motorrijder zoekt.
Let wel: het monteren van de GPS direct boven het TFT scherm leidt tot verstoring van de GPS ontvangst. Heb ik zelf opgelost door een afscherming te plaatsen tussen het TFT scherm en de Garmin. Zie mijn bericht: viewtopic.php?f=1&t=17507

Groet,
Peter
Lupo R
Berichten: 155
Lid geworden op: 30 jan 2022, 19:05
Type: R1200RT
Bijz: Polar N48 veel opties
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Dongen

Re: Connectiviteit en navigatie BMW R1250RT 2021

Ongelezen bericht door Lupo R »

@Job, je kan toch verwachten dat de dealer juist staat te springen om rijders in de zaak te krijgen. Stel je toch voor dat er maar 1 per ongeluk op een nieuwe motor weg gaat. Dan is er toch een extra centje binnengekomen. Staat Quispel hier niet veel positiever in?
Gebruikersavatar
Tieflaar
Berichten: 83
Lid geworden op: 31 jan 2022, 09:31
Type: R1250RT
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Betuwe

Re: Connectiviteit en navigatie BMW R1250RT 2021

Ongelezen bericht door Tieflaar »

ppr schreef: 23 mar 2022, 15:12 Even naast de route en je gaat via de kortste/snelste manier weer naar huis. Niet echt de bedoeling.
Dat is niet waar.
Bij afwijken van de route stuurt de navi je terug of verder naar het dichtstbijzijnde punt op de route.
Zowel bij het gebruik van een route als bij een track.
En bij een track doet de de Garmin dat zeker niet!
En de Connected App is uitstekend geschikt voor rondritten.
Laatst gewijzigd door Tieflaar op 23 mar 2022, 19:53, 2 keer totaal gewijzigd.
Grrrroet, Jack
Gebruikersavatar
Tieflaar
Berichten: 83
Lid geworden op: 31 jan 2022, 09:31
Type: R1250RT
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Betuwe

Re: Connectiviteit en navigatie BMW R1250RT 2021

Ongelezen bericht door Tieflaar »

pouwjonl schreef: 23 mar 2022, 14:39 Wil je mij wel laten weten of jij hiervoor, in principe, ook open staat?
Lijkt mij leuk.
Maar ik ben dan wel benieuwd naar het programma van zo'n bijeenkomst.
Grrrroet, Jack
Gebruikersavatar
ErikS
2024
2024
Berichten: 485
Lid geworden op: 19 jan 2014, 19:01
Type: R1250RT
Bijz: Een met radio en BMW navigatie (TFT) en Zumo XT
Land: NL
Woonplaats of omgeving: West Veluwe-Vallei
Locatie: De parel van Gelderland
Contacteer:

Re: Connectiviteit en navigatie BMW R1250RT 2021

Ongelezen bericht door ErikS »

Dat lijkt mij ook wel leuk. Maar het zal mede afhangen van de inhoud.
Hou ons maar op de hoogte!
volg een rijvaardigheidstraining, omdat motorrijden altijd beter (en veiliger) kan!
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
met een Sena SC2 in de helm en Zumo XT op de R1250RT-TFT met radio en BMW navigatie.
pouwjonl
Berichten: 8
Lid geworden op: 22 aug 2021, 12:10
Type: R1250RT
Bijz: Model 2021
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: UDEN

Re: Connectiviteit en navigatie BMW R1250RT 2021

Ongelezen bericht door pouwjonl »

Eenieder bedankt voor de reactie. Uit de verschillende reacties blijkt al dat wat de 1 zegt dat niet kan, juist wel kan volgens een ander.
Dit is voor 1 reden om de koppen eens bij elkaar te steken.
Tevens wil ik BMW uitdagen: als ik BMW was en ik introduceer zo'n TFT scherm met navi mogelijkheden via de app, zou het mijn eer te na zijn te accepteren dat rijders er een andere navi boven monteren.
Hiermee wil ik niet zeggen dat ik het niet begrijp want ik was in de eerste week dat ik de motor had (juli 21) in Oostenrijk, gelukkig met een groep, want als ik alleen was gegaan, had ik er nog gestaan. (haha)

HG.

Job
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
Tieflaar
Berichten: 83
Lid geworden op: 31 jan 2022, 09:31
Type: R1250RT
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Betuwe

Re: Connectiviteit en navigatie BMW R1250RT 2021

Ongelezen bericht door Tieflaar »

pouwjonl schreef: 24 mar 2022, 09:47 zie hierboven
Ten aanzien van de gebruikersproblemen en ervaringen met de BMW Connected App icm het TFT scherm is deze navigator geen uitzondering ten opzichte van bijvoorbeeld Garmin en/of MyRoute Navigation.
Als je op fora rondneust zie je een scala van ervaringen goed en slecht. En mij valt regelmatig op dat de problemen regelmatig terug te leiden zijn naar onvoldoende kennis van het betreffende systeem of naar verwachtingen van functionaliteit die niet is ingebouwd. Of het systeem heeft ingewikkelde functionaliteit die de gemiddelde motorrijder niet nodig heeft maar wel uitnodigt om te gebruiken. En dat kan weer de nieuwe teleurstelling zijn voor de gebruiker met onvoldoende kennis.
Grrrroet, Jack
Gebruikersavatar
Tieflaar
Berichten: 83
Lid geworden op: 31 jan 2022, 09:31
Type: R1250RT
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Betuwe

Re: Connectiviteit en navigatie BMW R1250RT 2021

Ongelezen bericht door Tieflaar »

Connectiviteit en navigatie werken goed en het verbinden is ook geen probleem.
Maar waarom moet ik bij elke opstart de WiFi connectie bevestigen op mijn iPhone.
Volgens mij onthoud een iPhone bekende WiFi netwerken en dan snap ik dit niet.
Hebben andere iPhone gebruikers dit ook?
Zou het er aan kunnen liggen dat de WiFi van de RT geen wachtwoord beveiliging heeft?
Hebben Android toestellen dit issue ook?
Grrrroet, Jack
Gebruikersavatar
PanEuRoel
2024
2024
Berichten: 851
Lid geworden op: 18 okt 2019, 01:48
Type: R1200RT
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: HULST

Re: Connectiviteit en navigatie BMW R1250RT 2021

Ongelezen bericht door PanEuRoel »

Ik denk dat dit te wijten is aan het BMW-sausje dat ze over de Garmin software hebben gegoten. Een extra veiligheid ingebouwd, maar wel eentje met een hoog irritatie-factortje. (vrij naar Jochem Meyer) 😊
Groeten, Roelof
R1200RT; Hornig RVS valbeugels; Stebel Nautilus Marine; 180 graden flitser; Garmin Zümo XT met Zümolock; TopSellerie Comfort Zadel
Gebruikersavatar
ErikS
2024
2024
Berichten: 485
Lid geworden op: 19 jan 2014, 19:01
Type: R1250RT
Bijz: Een met radio en BMW navigatie (TFT) en Zumo XT
Land: NL
Woonplaats of omgeving: West Veluwe-Vallei
Locatie: De parel van Gelderland
Contacteer:

Re: Connectiviteit en navigatie BMW R1250RT 2021

Ongelezen bericht door ErikS »

PanEuRoel schreef: 29 mar 2022, 00:06 Ik denk dat dit te wijten is aan het BMW-sausje dat ze over de Garmin software hebben gegoten.
Volgens mij is het met de overgang naar het TFT scherm geen Garmin meer maar Tom-Tom of misschien wel helemaal "eigen" BMW geworden.
en laten we eerlijk zijn; een BMW motorfiets bouwen is iets heel anders dan een GPS ontwikkelen
Vroeger zei men niet voor niets: "schoenmaker blijf bij je leest!"
volg een rijvaardigheidstraining, omdat motorrijden altijd beter (en veiliger) kan!
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
met een Sena SC2 in de helm en Zumo XT op de R1250RT-TFT met radio en BMW navigatie.
Gebruikersavatar
MotoCon
Berichten: 210
Lid geworden op: 16 jul 2021, 10:40
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R1200R (2012) ABS / ESA / ASC
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Wessem

Re: Connectiviteit en navigatie BMW R1250RT 2021

Ongelezen bericht door MotoCon »

ErikS schreef: 29 mar 2022, 07:27 ... een BMW motorfiets bouwen is iets heel anders dan een GPS ontwikkelen
Vroeger zei men niet voor niets: "schoenmaker blijf bij je leest!"
En terecht. Ik snap sowieso al die inbouw-meuk niet. Een navigatie systeem verouderd véél sneller dan een motorfiets of auto.
Ik juich screenshare opties toe, maar ze laten het beter daarbij. Dan kun je lekker zelf kiezen welke apps je gebruikt.
Most motorcycle problems are caused by the nut that connects the handlebars to the saddle.
Kawasaki Vulcan 750 - Honda Shadow 1100 - Yamaha FJR 1300 - BMW R1200R
Gebruikersavatar
Tieflaar
Berichten: 83
Lid geworden op: 31 jan 2022, 09:31
Type: R1250RT
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Betuwe

Re: Connectiviteit en navigatie BMW R1250RT 2021

Ongelezen bericht door Tieflaar »

ErikS schreef: 29 mar 2022, 07:27 Vroeger zei men niet voor niets: "schoenmaker blijf bij je leest!"
En waren ze bang dat de koeien geen melk meer gaven omdat er treinen snel voorbij gingen rijden Big RT Smile Big RT Smile
Grrrroet, Jack
pouwjonl
Berichten: 8
Lid geworden op: 22 aug 2021, 12:10
Type: R1250RT
Bijz: Model 2021
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: UDEN

Re: Connectiviteit en navigatie BMW R1250RT 2021

Ongelezen bericht door pouwjonl »

Beste Forumleden,

Vandaag heb ik de volgende mail van BMW NL ontvangen:

"Wij hebben uw bericht uitgezet bij de afdeling BMW Motorrad. Helaas kunnen wij u niet informeren wat de stand van zaken zijn over uw eerder gestelde vraag. Indien er een cursus of uitleg zal zijn voor het navigatiesysteem zal dit ook via de BMW dealer naar haar klanten gecommuniceerd worden. Wij kunnen u hier helaas ook niet over verder informeren."

Jammer, hiermee kom je weer niet verder.

Ik ben er helemaal klaar mee. En om al rijmend te eindigen; dit is mijn laatste BMW.

HG. Job
Gebruikersavatar
Nightstalker
Berichten: 246
Lid geworden op: 21 feb 2022, 17:38
Type: R1250RT
Bijz: Is ie nou zwart of toch donkerblauw?
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Rotterdam

Re: Connectiviteit en navigatie BMW R1250RT 2021

Ongelezen bericht door Nightstalker »

Beter ga je op zoek naar een wat oudere motor.

Lees de bladen er maar op na. Op vrijwel elke motor van nu zit een ingewikkelde menustructuur om de boel te bedienen.
Als digibeet ben je aangewezen op oudere modellen.
Veelgitariër
Gebruikersavatar
Stefr100
Berichten: 16
Lid geworden op: 13 dec 2015, 14:14
Type: R1250RT
Land: Belgie
Woonplaats of omgeving: Roeselare

Re: Connectiviteit en navigatie BMW R1250RT 2021

Ongelezen bericht door Stefr100 »

Tieflaar schreef: 27 mar 2022, 21:52 Connectiviteit en navigatie werken goed en het verbinden is ook geen probleem.
Maar waarom moet ik bij elke opstart de WiFi connectie bevestigen op mijn iPhone.
Volgens mij onthoud een iPhone bekende WiFi netwerken en dan snap ik dit niet.
Hebben andere iPhone gebruikers dit ook?
Zou het er aan kunnen liggen dat de WiFi van de RT geen wachtwoord beveiliging heeft?
Hebben Android toestellen dit issue ook?
Heb hetzelfde probleem. Bij elke opstart moet ik ook de WiFi connectie bevestigen (iPhone 11 Pro).
Iemand een oplossing hiervoor?
R100RT '82 - R1100RT '96 - R1200RT '05 - R1200RT LC '15 - R1250RT ‘21
R71 ‘38 + R75/5 ‘72 + R90S ‘74 + R100S '76
Daffy Duck
Berichten: 20
Lid geworden op: 03 jan 2022, 16:51
Type: R1250RT
Bijz: Triple Black
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Lansingerland

Re: Connectiviteit en navigatie BMW R1250RT 2021

Ongelezen bericht door Daffy Duck »

Stefr100 schreef: 13 apr 2022, 22:03
Tieflaar schreef: 27 mar 2022, 21:52 Connectiviteit en navigatie werken goed en het verbinden is ook geen probleem.
Maar waarom moet ik bij elke opstart de WiFi connectie bevestigen op mijn iPhone.
Volgens mij onthoud een iPhone bekende WiFi netwerken en dan snap ik dit niet.
Hebben andere iPhone gebruikers dit ook?
Zou het er aan kunnen liggen dat de WiFi van de RT geen wachtwoord beveiliging heeft?
Hebben Android toestellen dit issue ook?
Heb hetzelfde probleem. Bij elke opstart moet ik ook de WiFi connectie bevestigen (iPhone 11 Pro).
Iemand een oplossing hiervoor?
Mijn oplossing hiervoor is het gebruik van een dedicated telefoon voor gebruik op de motor.
Heb een wat ouder Android toestel wat ik nog had liggen en niet meer gebruikte, een fabrieksreset gegeven, alleen de BMW software erop gezet, web gmail om een route als bijlage te kunnen importeren indien nodig, en toestel geheel vrijgegeven van alle soorten scherm beveiligingen enz.
Dit allemaal eenmalig ingesteld met juiste verbindingen, en tot nu toe werkt dit goed.
Sim kaart zit er niet in, gebruik tethering vanaf mijn “normale” gebruikstelefoon in mijn binnenzak om verkeersinformatie te kunnen ontvangen in de app.
De ervaring die ik had voordien was dat het meestal updates van toestel, gebruik van andere noodzakelijke apps, en beveiligingen die je nodig hebt voor bijvoorbeeld bankieren en mailen waren die de problemen veroorzaakten.
Alles goed instellen van je normale gebruikstoestel en het werkt een paar dagen prima, ergens op de achtergrond wordt een update geïnstalleerd en vervolgens loop je weer te kloten met wegvallende verbindingen of uitvallen van het navischerm.
Gesloten

Terug naar “Over: GPS en navigatie”