Optimate 4, juiste werking?
- Chicco68
- Berichten: 26
- Lid geworden op: 17 feb 2022, 16:52
- Type: R1100RT
- Land: Nederland
- Woonplaats of omgeving: Landgraaf
Optimate 4, juiste werking?
Vandaag een Optimate 4 met aansluiting voor 12V (links naast/onder de buddyzit) gekocht voor mijn BMW R1100RT. Aangesloten waarna rechtsboven eerst een lampje ging branden bij het groene vlakje (dus accu is goed?). Daarna schakelt hij over zoals op de foto waarbij het middelste gedeelte om de seconde knippert naar max 1 Amps. Het lampje linksonder blijft uit en rechtsonder blijft branden.
Is dit de juiste manier om de accu optimaal in conditie te houden?
Helaas word ik niet wijs van de handleiding derhalve hier de vraag bij de kenners.
Is dit de juiste manier om de accu optimaal in conditie te houden?
Helaas word ik niet wijs van de handleiding derhalve hier de vraag bij de kenners.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Laatst gewijzigd door Chicco68 op 02 mar 2022, 00:18, 1 keer totaal gewijzigd.
2022: BMW R1100RT 1998
2016: Honda CBR1000F
2016: Honda CBR1000F
- EileRT
- Forumbeheerder
- Berichten: 4482
- Lid geworden op: 11 feb 2012, 12:06
- Type: R1100RT
- Bijz: Bj. 2000 + ZTechnikVStream-HyperPro-StebelNautilus
- Land: Nederland
- Woonplaats of omgeving: Drachten
Re: Optimate 4, juiste werking?
Het groene lampje geeft aan dat het apparaat "aan" is. Het gele lampje geeft aan dat deze aan het laden is. De middelste gele knipperende lampjes geven de feitelijke laadspanning aan. Het apparaat is dus in orde.
Ik heb niet de Optimate 4 maar de Optimate 6. Is iets anders ingericht maar met nagenoeg dezelfde functie.
TIP: rij regelmatig minstens een uur. De dynamo van je motor is dan de beste lader.
Verder heb ik de motor thuis permanent aan de Optimate aangesloten.
Ik heb niet de Optimate 4 maar de Optimate 6. Is iets anders ingericht maar met nagenoeg dezelfde functie.
TIP: rij regelmatig minstens een uur. De dynamo van je motor is dan de beste lader.
Verder heb ik de motor thuis permanent aan de Optimate aangesloten.
Met vriendelijke motorgroet,
Eilert
Eilert
- Chicco68
- Berichten: 26
- Lid geworden op: 17 feb 2022, 16:52
- Type: R1100RT
- Land: Nederland
- Woonplaats of omgeving: Landgraaf
Re: Optimate 4, juiste werking?
Bedankt voor de info, dan ben ik gerust gesteld. Rijden gaat zeker gebeuren echter ik heb hem vorige week pas opgehaald en vandaag de optimate binnen gekregen om de accu op orde te houden.
2022: BMW R1100RT 1998
2016: Honda CBR1000F
2016: Honda CBR1000F
- ErikS
- 2024
- Berichten: 485
- Lid geworden op: 19 jan 2014, 19:01
- Type: R1250RT
- Bijz: Een met radio en BMW navigatie (TFT) en Zumo XT
- Land: NL
- Woonplaats of omgeving: West Veluwe-Vallei
- Locatie: De parel van Gelderland
- Contacteer:
Re: Optimate 4, juiste werking?
Ja hoor. Werkt prima. Wat de vorige ook al schreef klopt.
Ook ik heb de motor altijd aan de Optimate aangesloten. En dat is al jaren mij gewoonte. Tot nu toe nooit problemen gehad. ook niet met de accu!
Ook ik heb de motor altijd aan de Optimate aangesloten. En dat is al jaren mij gewoonte. Tot nu toe nooit problemen gehad. ook niet met de accu!
volg een rijvaardigheidstraining, omdat motorrijden altijd beter (en veiliger) kan!
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
met een Sena SC2 in de helm en Zumo XT op de R1250RT-TFT met radio en BMW navigatie.
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
met een Sena SC2 in de helm en Zumo XT op de R1250RT-TFT met radio en BMW navigatie.
- MotoCon
- Berichten: 210
- Lid geworden op: 16 jul 2021, 10:40
- Type: Ik heb een ander type BMW
- Bijz: R1200R (2012) ABS / ESA / ASC
- Land: NL
- Woonplaats of omgeving: Wessem
Re: Optimate 4, juiste werking?
Het nadeel van je motor ALTIJD aan de druppellader is dat je bij een defecte accu daar altijd ONDERWEG pas achter komt.
Persoonlijk kom ik daar liever achter vóór ik vertrek.
Maar uiteraard laad ik ook een keer of 3 per winter mijn accu bij. En dat is ruim voldoende.
Persoonlijk kom ik daar liever achter vóór ik vertrek.
Maar uiteraard laad ik ook een keer of 3 per winter mijn accu bij. En dat is ruim voldoende.
Most motorcycle problems are caused by the nut that connects the handlebars to the saddle.
Kawasaki Vulcan 750 - Honda Shadow 1100 - Yamaha FJR 1300 - BMW R1200R
Kawasaki Vulcan 750 - Honda Shadow 1100 - Yamaha FJR 1300 - BMW R1200R
-
- Berichten: 255
- Lid geworden op: 19 mei 2020, 12:49
- Type: R1200RT
- Land: NL
- Woonplaats of omgeving: Midden-Limburg
Re: Optimate 4, juiste werking?
De uitleg van de lampjes staat toch gewon op de bovenkant van de doos?
- Wullum
- Berichten: 752
- Lid geworden op: 17 okt 2010, 16:54
- Type: R1250RT
- Bijz: Elegance in Manhattan Grün Metallic
- Land: DE
- Woonplaats of omgeving: 74251
Re: Optimate 4, juiste werking?
Je hebt druppelladers en druppelladers. Een gewone, simpele, druppellader heeft in principe geen "intelligentie" en blijft je accu gewoon proberen vol te duwen. Is prima als je eens per zoveel maanden je accu ermee wilt opladen.MotoCon schreef: ↑02 mar 2022, 09:30 Het nadeel van je motor ALTIJD aan de druppellader is dat je bij een defecte accu daar altijd ONDERWEG pas achter komt.
Persoonlijk kom ik daar liever achter vóór ik vertrek.
Maar uiteraard laad ik ook een keer of 3 per winter mijn accu bij. En dat is ruim voldoende.
Zo eentje zou ik niet permanent gebruiken.
Een Optimate of goeie C-Tek heeft ingebouwde slimmigheden om je accu in conditie te houden, door hem bijvoorbeeld regelmatig gecontroleerd gedeeltelijk te laten leeglopen en daarna met behulp van diverse test- en laadcycli weer op te laden. Bij een Optimate is goed aan de statuslampjes te zien wat er gebeurt.
Deze zijn wèl geschikt om je motor altijd op aangesloten te hebben als hij/zij/het "op stal" staat.
Vroeger, ooit, 2 Japanners, meh... Later een heel nest BMW's, allemaal met een bijnaam...
Nu: de 6e BMW, die nog geen bijnaam heeft, de 7e BMW rijdt mijn inmiddels ex- op.
Nu: de 6e BMW, die nog geen bijnaam heeft, de 7e BMW rijdt mijn inmiddels ex- op.
- MotoCon
- Berichten: 210
- Lid geworden op: 16 jul 2021, 10:40
- Type: Ik heb een ander type BMW
- Bijz: R1200R (2012) ABS / ESA / ASC
- Land: NL
- Woonplaats of omgeving: Wessem
Re: Optimate 4, juiste werking?
Het is ook niet dat zo'n optimate niet geschikt is, ze zijn juist te goed
Je accu is altijd vol genoeg om te starten als je net de lader afkoppelt. Ook als die accu eigenlijk slecht is.
Dus als je gaat rijden wordt je altijd onderweg pas geconfronteerd met je slechte accu.
Dat is altijd vervelender dan dat je dat thuis al in de gaten had.
Je accu is altijd vol genoeg om te starten als je net de lader afkoppelt. Ook als die accu eigenlijk slecht is.
Dus als je gaat rijden wordt je altijd onderweg pas geconfronteerd met je slechte accu.
Dat is altijd vervelender dan dat je dat thuis al in de gaten had.
Most motorcycle problems are caused by the nut that connects the handlebars to the saddle.
Kawasaki Vulcan 750 - Honda Shadow 1100 - Yamaha FJR 1300 - BMW R1200R
Kawasaki Vulcan 750 - Honda Shadow 1100 - Yamaha FJR 1300 - BMW R1200R
- Chicco68
- Berichten: 26
- Lid geworden op: 17 feb 2022, 16:52
- Type: R1100RT
- Land: Nederland
- Woonplaats of omgeving: Landgraaf
Re: Optimate 4, juiste werking?
Klopt, maar ook dat is niet echt logisch naar mijn mening. En dan kan ik het hier beter vragen dan dat ik in het ongewis blijf. Daar is volgens mij een forum voor...jbazelmans schreef: ↑02 mar 2022, 11:40 De uitleg van de lampjes staat toch gewon op de bovenkant van de doos?
2022: BMW R1100RT 1998
2016: Honda CBR1000F
2016: Honda CBR1000F
- EileRT
- Forumbeheerder
- Berichten: 4482
- Lid geworden op: 11 feb 2012, 12:06
- Type: R1100RT
- Bijz: Bj. 2000 + ZTechnikVStream-HyperPro-StebelNautilus
- Land: Nederland
- Woonplaats of omgeving: Drachten
Re: Optimate 4, juiste werking?
En zo is het Chicco . . . !
Chicco68 schreef: ↑02 mar 2022, 16:48Klopt, maar ook dat is niet echt logisch naar mijn mening. En dan kan ik het hier beter vragen dan dat ik in het ongewis blijf. Daar is volgens mij een forum voor...jbazelmans schreef: ↑02 mar 2022, 11:40 De uitleg van de lampjes staat toch gewon op de bovenkant van de doos?
Met vriendelijke motorgroet,
Eilert
Eilert
-
- Berichten: 255
- Lid geworden op: 19 mei 2020, 12:49
- Type: R1200RT
- Land: NL
- Woonplaats of omgeving: Midden-Limburg
Re: Optimate 4, juiste werking?
Daar heb je dan ook weer gelijk inChicco68 schreef: ↑02 mar 2022, 16:48Klopt, maar ook dat is niet echt logisch naar mijn mening. En dan kan ik het hier beter vragen dan dat ik in het ongewis blijf. Daar is volgens mij een forum voor...jbazelmans schreef: ↑02 mar 2022, 11:40 De uitleg van de lampjes staat toch gewon op de bovenkant van de doos?
-
- Berichten: 13
- Lid geworden op: 04 apr 2022, 20:47
- Type: R1200RT/LC
- Land: Nederland
- Woonplaats of omgeving: Etten-Leur
Re: Optimate 4, juiste werking?
Wullum schreef: ↑02 mar 2022, 15:12Je hebt druppelladers en druppelladers. Een gewone, simpele, druppellader heeft in principe geen "intelligentie" en blijft je accu gewoon proberen vol te duwen. Is prima als je eens per zoveel maanden je accu ermee wilt opladen.MotoCon schreef: ↑02 mar 2022, 09:30 Het nadeel van je motor ALTIJD aan de druppellader is dat je bij een defecte accu daar altijd ONDERWEG pas achter komt.
Persoonlijk kom ik daar liever achter vóór ik vertrek.
Maar uiteraard laad ik ook een keer of 3 per winter mijn accu bij. En dat is ruim voldoende.
Zo eentje zou ik niet permanent gebruiken.
Een Optimate of goeie C-Tek heeft ingebouwde slimmigheden om je accu in conditie te houden, door hem bijvoorbeeld regelmatig gecontroleerd gedeeltelijk te laten leeglopen en daarna met behulp van diverse test- en laadcycli weer op te laden. Bij een Optimate is goed aan de statuslampjes te zien wat er gebeurt.
Deze zijn wèl geschikt om je motor altijd op aangesloten te hebben als hij/zij/het "op stal" staat.
En daarom is voor deze soort laders de benaming eigen verkeerd “in de volksmond” dit zijn eigenlijk onderhoud laders en geen druppel laders. En dus zoals hier al genoemd, beter voor je accu als deze bij binnenkomst “standaard” er aan word gezet
*** Honda CB750, Yamaha FZR 1000. Honda pan Europeanen ST 1100, BMW R1200RT ***
- EileRT
- Forumbeheerder
- Berichten: 4482
- Lid geworden op: 11 feb 2012, 12:06
- Type: R1100RT
- Bijz: Bj. 2000 + ZTechnikVStream-HyperPro-StebelNautilus
- Land: Nederland
- Woonplaats of omgeving: Drachten
Re: Optimate 4, juiste werking?
+1
Brabo-driver schreef: ↑05 apr 2022, 23:32 En daarom is voor deze soort laders de benaming eigen verkeerd “in de volksmond” dit zijn eigenlijk onderhoud laders en geen druppel laders. En dus zoals hier al genoemd, beter voor je accu als deze bij binnenkomst “standaard” er aan word gezet
Met vriendelijke motorgroet,
Eilert
Eilert
- MotoCon
- Berichten: 210
- Lid geworden op: 16 jul 2021, 10:40
- Type: Ik heb een ander type BMW
- Bijz: R1200R (2012) ABS / ESA / ASC
- Land: NL
- Woonplaats of omgeving: Wessem
Re: Optimate 4, juiste werking?
Mijn eerder argument staat: ik heb liever thuis al in de gaten dat de accu slecht is, dan onderweg pas.Brabo-driver schreef: ↑05 apr 2022, 23:32 zoals hier al genoemd, beter voor je accu als deze bij binnenkomst “standaard” er aan word gezet
Ook ben ik er totaal niet van overtuigd dat een accu "onderhoud" nodig zou hebben als die een paar weken stil staat (meerdere maanden is wat anders). Ik denk dat "onderhoud" alleen nodig is als je zo lang mogelijk wil blijven doorrijden met een accu die toch al niet erg goed meer is. Ik koop voor die 7 tientjes liever gewoon op tijd een nieuwe.
Natuurlijk is het wel reuze handig dat je middels je druppel-(of onderhouds-)lader je eventuele blijvende verbruikers zoals een alarmsysteem kunt blijven voeden. Maar dan heb je het eigenlijk niet over stilstand van de accu.
Most motorcycle problems are caused by the nut that connects the handlebars to the saddle.
Kawasaki Vulcan 750 - Honda Shadow 1100 - Yamaha FJR 1300 - BMW R1200R
Kawasaki Vulcan 750 - Honda Shadow 1100 - Yamaha FJR 1300 - BMW R1200R
-
- Berichten: 36
- Lid geworden op: 24 aug 2016, 09:51
- Type: R1200RT/LC
- Bijz: Tom Tom , Wunderlich
- Land: NL
- Woonplaats of omgeving: Zuid Holland
- Contacteer:
Re: Optimate 4, juiste werking?
Belangrijk is dat je de lader op canbus mode zet (mits je motor daarvan voorzien is) . Dit doe je door de laadklemmen kort te sluiten en daarna de stekker vd lader even in het stopcontact te steken. Op internet zijn daar diverse filmpjes over te vinden. En nee, je stoppen slaan niet door en je komt niet met een gesmolten klomp plastic te zitten.
Keep the shining side up
-
- Berichten: 13
- Lid geworden op: 04 apr 2022, 20:47
- Type: R1200RT/LC
- Land: Nederland
- Woonplaats of omgeving: Etten-Leur
Re: Optimate 4, juiste werking?
Klopt helemaal. En dan ook wel de juiste stekker ervoor gebruiken. Stekker voor de canbus plug (o-09 dacht ik), of de klemmen of vaste aansluiting voor het gewone laad proces.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
*** Honda CB750, Yamaha FZR 1000. Honda pan Europeanen ST 1100, BMW R1200RT ***