Optimate 4, juiste werking?

Welke accu en welk onderhoud

Moderators: EileRT, JOS WRSM

Gesloten
Gebruikersavatar
Chicco68
Berichten: 26
Lid geworden op: 17 feb 2022, 16:52
Type: R1100RT
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Landgraaf

Optimate 4, juiste werking?

Ongelezen bericht door Chicco68 »

Vandaag een Optimate 4 met aansluiting voor 12V (links naast/onder de buddyzit) gekocht voor mijn BMW R1100RT. Aangesloten waarna rechtsboven eerst een lampje ging branden bij het groene vlakje (dus accu is goed?). Daarna schakelt hij over zoals op de foto waarbij het middelste gedeelte om de seconde knippert naar max 1 Amps. Het lampje linksonder blijft uit en rechtsonder blijft branden.
Is dit de juiste manier om de accu optimaal in conditie te houden?
Helaas word ik niet wijs van de handleiding derhalve hier de vraag bij de kenners.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Laatst gewijzigd door Chicco68 op 02 mar 2022, 00:18, 1 keer totaal gewijzigd.
2022: BMW R1100RT 1998
2016: Honda CBR1000F
Gebruikersavatar
EileRT
Forumbeheerder
Forumbeheerder
Berichten: 4479
Lid geworden op: 11 feb 2012, 12:06
Type: R1100RT
Bijz: Bj. 2000 + ZTechnikVStream-HyperPro-StebelNautilus
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Drachten

Re: Optimate 4, juiste werking?

Ongelezen bericht door EileRT »

Het groene lampje geeft aan dat het apparaat "aan" is. Het gele lampje geeft aan dat deze aan het laden is. De middelste gele knipperende lampjes geven de feitelijke laadspanning aan. Het apparaat is dus in orde.

Ik heb niet de Optimate 4 maar de Optimate 6. Is iets anders ingericht maar met nagenoeg dezelfde functie.

TIP: rij regelmatig minstens een uur. De dynamo van je motor is dan de beste lader.

Verder heb ik de motor thuis permanent aan de Optimate aangesloten.
Met vriendelijke motorgroet,
Eilert

Afbeelding
Gebruikersavatar
Chicco68
Berichten: 26
Lid geworden op: 17 feb 2022, 16:52
Type: R1100RT
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Landgraaf

Re: Optimate 4, juiste werking?

Ongelezen bericht door Chicco68 »

Bedankt voor de info, dan ben ik gerust gesteld. Rijden gaat zeker gebeuren echter ik heb hem vorige week pas opgehaald en vandaag de optimate binnen gekregen om de accu op orde te houden.
2022: BMW R1100RT 1998
2016: Honda CBR1000F
Gebruikersavatar
ErikS
2024
2024
Berichten: 483
Lid geworden op: 19 jan 2014, 19:01
Type: R1250RT
Bijz: Een met radio en BMW navigatie (TFT) en Zumo XT
Land: NL
Woonplaats of omgeving: West Veluwe-Vallei
Locatie: De parel van Gelderland
Contacteer:

Re: Optimate 4, juiste werking?

Ongelezen bericht door ErikS »

Ja hoor. Werkt prima. Wat de vorige ook al schreef klopt.
Ook ik heb de motor altijd aan de Optimate aangesloten. En dat is al jaren mij gewoonte. Tot nu toe nooit problemen gehad. ook niet met de accu!
volg een rijvaardigheidstraining, omdat motorrijden altijd beter (en veiliger) kan!
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
met een Sena SC2 in de helm en Zumo XT op de R1250RT-TFT met radio en BMW navigatie.
Gebruikersavatar
MotoCon
Berichten: 210
Lid geworden op: 16 jul 2021, 10:40
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R1200R (2012) ABS / ESA / ASC
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Wessem

Re: Optimate 4, juiste werking?

Ongelezen bericht door MotoCon »

Het nadeel van je motor ALTIJD aan de druppellader is dat je bij een defecte accu daar altijd ONDERWEG pas achter komt.
Persoonlijk kom ik daar liever achter vóór ik vertrek.

Maar uiteraard laad ik ook een keer of 3 per winter mijn accu bij. En dat is ruim voldoende.
Most motorcycle problems are caused by the nut that connects the handlebars to the saddle.
Kawasaki Vulcan 750 - Honda Shadow 1100 - Yamaha FJR 1300 - BMW R1200R
jbazelmans
Berichten: 245
Lid geworden op: 19 mei 2020, 12:49
Type: R1200RT
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Midden-Limburg

Re: Optimate 4, juiste werking?

Ongelezen bericht door jbazelmans »

De uitleg van de lampjes staat toch gewon op de bovenkant van de doos?
Gebruikersavatar
Wullum
Berichten: 752
Lid geworden op: 17 okt 2010, 16:54
Type: R1250RT
Bijz: Elegance in Manhattan Grün Metallic
Land: DE
Woonplaats of omgeving: 74251

Re: Optimate 4, juiste werking?

Ongelezen bericht door Wullum »

MotoCon schreef: 02 mar 2022, 09:30 Het nadeel van je motor ALTIJD aan de druppellader is dat je bij een defecte accu daar altijd ONDERWEG pas achter komt.
Persoonlijk kom ik daar liever achter vóór ik vertrek.

Maar uiteraard laad ik ook een keer of 3 per winter mijn accu bij. En dat is ruim voldoende.
Je hebt druppelladers en druppelladers. Een gewone, simpele, druppellader heeft in principe geen "intelligentie" en blijft je accu gewoon proberen vol te duwen. Is prima als je eens per zoveel maanden je accu ermee wilt opladen.
Zo eentje zou ik niet permanent gebruiken.

Een Optimate of goeie C-Tek heeft ingebouwde slimmigheden om je accu in conditie te houden, door hem bijvoorbeeld regelmatig gecontroleerd gedeeltelijk te laten leeglopen en daarna met behulp van diverse test- en laadcycli weer op te laden. Bij een Optimate is goed aan de statuslampjes te zien wat er gebeurt.
Deze zijn wèl geschikt om je motor altijd op aangesloten te hebben als hij/zij/het "op stal" staat.
Vroeger, ooit, 2 Japanners, meh... Later een heel nest BMW's, allemaal met een bijnaam...
Nu: de 6e BMW, die nog geen bijnaam heeft, de 7e BMW rijdt mijn inmiddels ex- op.
Gebruikersavatar
MotoCon
Berichten: 210
Lid geworden op: 16 jul 2021, 10:40
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R1200R (2012) ABS / ESA / ASC
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Wessem

Re: Optimate 4, juiste werking?

Ongelezen bericht door MotoCon »

Het is ook niet dat zo'n optimate niet geschikt is, ze zijn juist te goed :geek:
Je accu is altijd vol genoeg om te starten als je net de lader afkoppelt. Ook als die accu eigenlijk slecht is.
Dus als je gaat rijden wordt je altijd onderweg pas geconfronteerd met je slechte accu.
Dat is altijd vervelender dan dat je dat thuis al in de gaten had.
Most motorcycle problems are caused by the nut that connects the handlebars to the saddle.
Kawasaki Vulcan 750 - Honda Shadow 1100 - Yamaha FJR 1300 - BMW R1200R
Gebruikersavatar
Chicco68
Berichten: 26
Lid geworden op: 17 feb 2022, 16:52
Type: R1100RT
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Landgraaf

Re: Optimate 4, juiste werking?

Ongelezen bericht door Chicco68 »

jbazelmans schreef: 02 mar 2022, 11:40 De uitleg van de lampjes staat toch gewon op de bovenkant van de doos?
Klopt, maar ook dat is niet echt logisch naar mijn mening. En dan kan ik het hier beter vragen dan dat ik in het ongewis blijf. Daar is volgens mij een forum voor... _004
2022: BMW R1100RT 1998
2016: Honda CBR1000F
Gebruikersavatar
EileRT
Forumbeheerder
Forumbeheerder
Berichten: 4479
Lid geworden op: 11 feb 2012, 12:06
Type: R1100RT
Bijz: Bj. 2000 + ZTechnikVStream-HyperPro-StebelNautilus
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Drachten

Re: Optimate 4, juiste werking?

Ongelezen bericht door EileRT »

En zo is het Chicco . . . ! _004 _004
Chicco68 schreef: 02 mar 2022, 16:48
jbazelmans schreef: 02 mar 2022, 11:40 De uitleg van de lampjes staat toch gewon op de bovenkant van de doos?
Klopt, maar ook dat is niet echt logisch naar mijn mening. En dan kan ik het hier beter vragen dan dat ik in het ongewis blijf. Daar is volgens mij een forum voor... _004
Met vriendelijke motorgroet,
Eilert

Afbeelding
jbazelmans
Berichten: 245
Lid geworden op: 19 mei 2020, 12:49
Type: R1200RT
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Midden-Limburg

Re: Optimate 4, juiste werking?

Ongelezen bericht door jbazelmans »

Chicco68 schreef: 02 mar 2022, 16:48
jbazelmans schreef: 02 mar 2022, 11:40 De uitleg van de lampjes staat toch gewon op de bovenkant van de doos?
Klopt, maar ook dat is niet echt logisch naar mijn mening. En dan kan ik het hier beter vragen dan dat ik in het ongewis blijf. Daar is volgens mij een forum voor... _004
Daar heb je dan ook weer gelijk in _004
Brabo-driver
Berichten: 13
Lid geworden op: 04 apr 2022, 20:47
Type: R1200RT/LC
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Etten-Leur

Re: Optimate 4, juiste werking?

Ongelezen bericht door Brabo-driver »

Wullum schreef: 02 mar 2022, 15:12
MotoCon schreef: 02 mar 2022, 09:30 Het nadeel van je motor ALTIJD aan de druppellader is dat je bij een defecte accu daar altijd ONDERWEG pas achter komt.
Persoonlijk kom ik daar liever achter vóór ik vertrek.

Maar uiteraard laad ik ook een keer of 3 per winter mijn accu bij. En dat is ruim voldoende.
Je hebt druppelladers en druppelladers. Een gewone, simpele, druppellader heeft in principe geen "intelligentie" en blijft je accu gewoon proberen vol te duwen. Is prima als je eens per zoveel maanden je accu ermee wilt opladen.
Zo eentje zou ik niet permanent gebruiken.

Een Optimate of goeie C-Tek heeft ingebouwde slimmigheden om je accu in conditie te houden, door hem bijvoorbeeld regelmatig gecontroleerd gedeeltelijk te laten leeglopen en daarna met behulp van diverse test- en laadcycli weer op te laden. Bij een Optimate is goed aan de statuslampjes te zien wat er gebeurt.
Deze zijn wèl geschikt om je motor altijd op aangesloten te hebben als hij/zij/het "op stal" staat.

En daarom is voor deze soort laders de benaming eigen verkeerd “in de volksmond” dit zijn eigenlijk onderhoud laders en geen druppel laders. En dus zoals hier al genoemd, beter voor je accu als deze bij binnenkomst “standaard” er aan word gezet
*** Honda CB750, Yamaha FZR 1000. Honda pan Europeanen ST 1100, BMW R1200RT ***
Gebruikersavatar
EileRT
Forumbeheerder
Forumbeheerder
Berichten: 4479
Lid geworden op: 11 feb 2012, 12:06
Type: R1100RT
Bijz: Bj. 2000 + ZTechnikVStream-HyperPro-StebelNautilus
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Drachten

Re: Optimate 4, juiste werking?

Ongelezen bericht door EileRT »

+1 _004
Brabo-driver schreef: 05 apr 2022, 23:32 En daarom is voor deze soort laders de benaming eigen verkeerd “in de volksmond” dit zijn eigenlijk onderhoud laders en geen druppel laders. En dus zoals hier al genoemd, beter voor je accu als deze bij binnenkomst “standaard” er aan word gezet
Met vriendelijke motorgroet,
Eilert

Afbeelding
Gebruikersavatar
MotoCon
Berichten: 210
Lid geworden op: 16 jul 2021, 10:40
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R1200R (2012) ABS / ESA / ASC
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Wessem

Re: Optimate 4, juiste werking?

Ongelezen bericht door MotoCon »

Brabo-driver schreef: 05 apr 2022, 23:32 zoals hier al genoemd, beter voor je accu als deze bij binnenkomst “standaard” er aan word gezet
Mijn eerder argument staat: ik heb liever thuis al in de gaten dat de accu slecht is, dan onderweg pas.
Ook ben ik er totaal niet van overtuigd dat een accu "onderhoud" nodig zou hebben als die een paar weken stil staat (meerdere maanden is wat anders). Ik denk dat "onderhoud" alleen nodig is als je zo lang mogelijk wil blijven doorrijden met een accu die toch al niet erg goed meer is. Ik koop voor die 7 tientjes liever gewoon op tijd een nieuwe.

Natuurlijk is het wel reuze handig dat je middels je druppel-(of onderhouds-)lader je eventuele blijvende verbruikers zoals een alarmsysteem kunt blijven voeden. Maar dan heb je het eigenlijk niet over stilstand van de accu.
Most motorcycle problems are caused by the nut that connects the handlebars to the saddle.
Kawasaki Vulcan 750 - Honda Shadow 1100 - Yamaha FJR 1300 - BMW R1200R
Windmill
Berichten: 36
Lid geworden op: 24 aug 2016, 09:51
Type: R1200RT/LC
Bijz: Tom Tom , Wunderlich
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Zuid Holland
Contacteer:

Re: Optimate 4, juiste werking?

Ongelezen bericht door Windmill »

Belangrijk is dat je de lader op canbus mode zet (mits je motor daarvan voorzien is) . Dit doe je door de laadklemmen kort te sluiten en daarna de stekker vd lader even in het stopcontact te steken. Op internet zijn daar diverse filmpjes over te vinden. En nee, je stoppen slaan niet door en je komt niet met een gesmolten klomp plastic te zitten.
Keep the shining side up
Brabo-driver
Berichten: 13
Lid geworden op: 04 apr 2022, 20:47
Type: R1200RT/LC
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Etten-Leur

Re: Optimate 4, juiste werking?

Ongelezen bericht door Brabo-driver »

Windmill schreef: 07 apr 2022, 15:21 Belangrijk is dat je de lader op canbus mode zet (mits je motor daarvan voorzien is) . Dit doe je door de laadklemmen kort te sluiten en daarna de stekker vd lader even in het stopcontact te steken.
Klopt helemaal. En dan ook wel de juiste stekker ervoor gebruiken. Stekker voor de canbus plug (o-09 dacht ik), of de klemmen of vaste aansluiting voor het gewone laad proces.
24D1D5F5-B98A-45B0-B79D-A70039266807.jpeg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
*** Honda CB750, Yamaha FZR 1000. Honda pan Europeanen ST 1100, BMW R1200RT ***
Gesloten

Terug naar “Over: Accu en accu-opladers”