E85 Bio ethanol

Alle overige relevante technische en mechanische items aangaande: BMW R850RT - R1100RT - RT1150RT - R1200RT

Moderators: EileRT, JOS WRSM

Gesloten
Arjen65
Berichten: 23
Lid geworden op: 07 mei 2019, 18:29
Type: R1150RT
Bijz: Zilver
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Ermelo

E85 Bio ethanol

Ongelezen bericht door Arjen65 »

Hoi,
Ik woon een groot deel van het jaar in Noord-Frankrijk en daar staat mijn R1150RT ook.
Nu heb ik kort geleden mijn Fiat Panda uit 2009 middels een kleine computer (die de injectoren wat langer open laat staan) omgebouwd om te lopen op E85 Bio-ethanol wat hier volop verkrijgbaar is voor minder dan de helft van E10.
Hij verbruikt wat meer maar levert ook meer vermogen. Een goede ruil.

Nu vroeg ik me af of iemand al eens geprobeerd heeft om een R1150 blok op E85 te laten lopen.
Ik ben me bewust van het vervangen van natuurrubber ringen en slangen, daar gaat het met niet om.
Ik bedoel eigenlijk, kan ik problemen verwachten met het lopen, het hogere vermogen ?

Mijn R1150RT heeft al: bricks bougies, gesynchroniseerde injector, een john gemi chip, een K&N luchtfilter en loopt nu als een zonnetje.
Vooral de chip heeft wonderen gedaan.
Overschakelen op E85 betekent een halve brandstofrekening, en dat vind ik wel een tof idee.

Ik hoor dus graag ervaringen en tips (liever niet: pas op voor pakkingen en slangen, dat weet ik al en ga ik dan ook vervangen).
Lupo R
Berichten: 149
Lid geworden op: 30 jan 2022, 19:05
Type: R1200RT
Bijz: Polar N48 veel opties
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Dongen

Re: E85 Bio ethanol

Ongelezen bericht door Lupo R »

Ik volg graag. Als er uiteindelijk een lijstje kan komen met onderdelen zoals ringen die je ergens kunt bestellen, of nog beter (verdienmodel) een kant en klaar samengesteld setje dat je bij jou kan afnemen, ben ik helemaal blij.

Zelf verwacht ik geen echte problemen want er is verbranding. Smering komt ergens anders vandaan dus met een aanpassing van de ontsteking (zoals bij de Panda) eventueel een andere klepspeling in verband met andere temperaturen korter bij minder heet en wijder bij hetere temperaturen zouden we er moeten zijn en de waardes eventueel aanpassen van de Lambda sonde.
Gebruikersavatar
Baird
2023
2023
Berichten: 4304
Lid geworden op: 21 mar 2009, 17:49
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R1200GS LC
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Baronie van Breda

Re: E85 Bio ethanol

Ongelezen bericht door Baird »

Ik zou aan John een aangepaste chip vragen.
Met vriendelijke motorgroet
BeRT



R1200GS LC
R25 (1951)
GPSMAP 276Cx
Volkswagen Eos

ooit:
Jawa CZ 150, Yamaha XS750, R80ST, R1100RT, R1150RT (2x) 450k+ km
Gebruikersavatar
nvdw
Berichten: 82
Lid geworden op: 05 jul 2021, 23:40
Type: R1200RT/LC
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Vijfheerenlanden

Re: E85 Bio ethanol

Ongelezen bericht door nvdw »

Geen eigen ervaringen, maar misschien wel goed om te weten:

Van Volvo’s Flexifuel-motoren weet ik dat er een cilinderkop met hardere kleppen/klepzetels in zit, van dien aard dat je zo’n ding probleemloos op lpg kunt laten lopen. Ook zit er een voorverwarmingselement in omdat ethanol en koude start geen beste vrienden zijn.

Je olie vervuilt veel sneller. Standaard bij “officiële” E85-voertuigen is een halvering van de vervangingstermijn van de motorolie ten opzichte van benzine.

Verder wat je ook al bij je Panda opmerkte: je injectoren. De vraag is of je niet beter af bent met grotere injectoren dan alleen een chip die de injectie langer openhoudt. Dat lijkt me voer voor mensen die technisch beter onderlegd zijn dan ik.

Tot slot vind ik het wel leuk om te lezen hoe mensen pionieren: ik kom op de A2 tussen Utrecht en Den Bosch nog regelmatig een K75 op lpg tegen, en die zal ook een hoop zelf uit hebben moeten vinden. De vraag is alleen of de kosten opwegen tegen de baten, dus of de lagere literprijs niet wegvalt tegen het hogere verbruik, de extra olie en investering in extra spullen.
Arjen65
Berichten: 23
Lid geworden op: 07 mei 2019, 18:29
Type: R1150RT
Bijz: Zilver
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Ermelo

Re: E85 Bio ethanol

Ongelezen bericht door Arjen65 »

Op een frans Panda forum lees ik dat veel rijders zonder enige aanpassing op tanks met 2/3 E85 en 1/3 E10 rijden. Die zien nauwelijks verschil in verbruik of koude start. Ik vind dat vooral onhandig bij de pomp (ik denk dat ik daar te lui voor ben) om dubbel te tanken.
De verbranding zonder aanpassing loopt te arm en dus erg heet, daarom moet je meer inspuiten.
Je gaat daardoor ook flink meer vermogen en koppel leveren (lees ik ook op het panda forum) als je de aanpassing hebt gedaan.
Het computertje kost overigens 41 euro en dat is een kwestie van stekkers wisselen.
Dat computertje pakt het normale injectiesignaal op, doet er een (instelbaar) percentage bij, en levert het af aan de injector.
Het heeft geen connectie met de eigen ECU.
Wat betreft rubbers, eigenlijk alle motorvoertuigen na 1995 zijn voorbereid qua afdichtingen op gebruik van bio brandstof.
Daar verwacht ik geen probleem en anders kun je dat ook gewoon even laten gebeuren en vervangen als je scheuren ziet komen.
Dat gaat om brandstofslang en o-ringen.

Overigens: een panda 169 blok staat er om bekend dat het nagenoeg onverslijtbaar is.
Dat geldt niet voor zomaar ieder ander blok.

Het meeste "zorgen" maak ik over het toenemende vermogen.
Ik lees op andere forums dat 125pk zomaar 150pk wordt.
Ethanol schijnt ook in de racerij gebruikt te worden, ik geloof dat het octaan getal iets van 104 is of zo.
Dat lijkt allemaal leuk maar dat moet je blok ook leuk vinden.

Wat betreft John Gemi....ik heb en wil geen facebook en kan die man dus niet bereiken.
Mijn chip heb ik op Ebay gekocht bij een andere handelaar.
Daarnaast, een chip weer uitbouwen als je in NL weer op E10 moet gaan rijden is best een tijdrovend iets.
2x omstekkeren kost 5 min.

Wel leuk om te zien dat er meer geïnteresseerden zijn.
Gesloten

Terug naar “Over: Alle overige relevante (technische) onderwerpen”