Pagina 1 van 1

1200RT (2012) >150km/u - wobbelen normaal?

Geplaatst: 10 mar 2022, 19:49
door Sven72
Hi forumvrienden, even een vraagje mbt gedrag van de motorfiets bij iets hogere snelheden: wanneer ik met de motorfiets boven de 140-150 km/u kom voel ik dat de fiets begint te 'wobbelen', daarmee bedoel ik dat de achterkant zachtjes begint te schudden, onder de 140 is ie spoorvast, natuurlijk voel je de impact van een windstoot of voorbijgereden vrachtwagen etc.
Ik rijd met 2 licht beladen zijkoffers, als was de ene wat zwaarder beladen dan de andere. Bandenspanning is OK (2.5/2.9), Banden zijn nieuw (Michelin R5GT), ESA werkt (stand 1 rijder, met bagage), stand normal of sport.

Gezien ik nieuw ben op deze RT en niet kan vergelijken vraag ik me af of dit normaal is bij hogere snelheden, en wellicht nog zal toenemen met de topcase. Heb hierover ook niks via een search op het forum gevonden.
Echter, als dit normaal is, vraag ik me af wat er gebeurt als we 170-200 per uur gaan rijden op de Autobahn. Ligt het aan het chassis, koffers, rijder?

Graag jullie feedback.
Groeten!
Sven

Re: 1200RT (2012) >150km/u - wobbelen normaal?

Geplaatst: 10 mar 2022, 23:42
door Jazzbass
Zie ook viewtopic.php?f=53&t=17097
Bij hogere snelheden kun je de motor, is mijn ervaring (R1200RT uit 2013, oliegekoelde versie nog), beter op sport zetten. De eerste keer bij 200+ in Duitsland ging mijn motor in comfort mode alle kanten op, ik schrok ervan, nadat ik hem op sport zette, zo vast als een huis, en dat inclusief zijkoffers en topkoffer. En op vakantie nog eens een 35 liter rollbag boven op topkoffer (maar dan geen 200+, maar max 150-160, in Duitsland).

Re: 1200RT (2012) >150km/u - wobbelen normaal?

Geplaatst: 12 mar 2022, 10:40
door Dingeman
@Sven72

Dit is NIET normaal.
Ik herken dit totaal niet bij een goed onderhouden en veilige R1200RT. En ik heb in mijn "rijke motorleven" onder vele verscheidene omstandigheden, belastingen/beladingen en ook hoge(re) snelheden dit gedrag nimmer meegemaakt. Ik heb dan ook hele grote twijfels dat je dit "motorgedrag" (mogelijk) aan de stand van de ESA zou kunnen relateren.

Re: 1200RT (2012) >150km/u - wobbelen normaal?

Geplaatst: 12 mar 2022, 10:44
door Paniekje
Of aan de stand van, en het type ruit ?

Re: 1200RT (2012) >150km/u - wobbelen normaal?

Geplaatst: 12 mar 2022, 11:03
door scan
Ik vermoed eerder dat de schokdemper gaar is.

Re: 1200RT (2012) >150km/u - wobbelen normaal?

Geplaatst: 12 mar 2022, 21:51
door Baird
Geen idee welke keuzes je hebt in je demperinstellingen: maar voor de demper de hardste stand selecteren, bandenspanning aan de bovenkant van het spectrum houden of zelfs 0,1 of 0,2 bar er bij.

Re: 1200RT (2012) >150km/u - wobbelen normaal?

Geplaatst: 13 mar 2022, 18:07
door Henk7777
Laat de achter schokdemper maar reviseren dan ben je het kwijt..


Henk7777

Re: 1200RT (2012) >150km/u - wobbelen normaal?

Geplaatst: 13 mar 2022, 18:16
door Jazzbass
@Sven72: wat is de kilometerstand?

Re: 1200RT (2012) >150km/u - wobbelen normaal?

Geplaatst: 13 mar 2022, 21:09
door Sven72
Dank voor de suggesties.
Motor heeft 32,000km op de teller, maar tot ik hem kocht in Februari had ie meerdere jaren quasi niet gereden. Ik heb inderdaad reeds gemerkt dat op 'Sport' het weggedrag op de snelweg veel beter is dan op 'normal'.

Hoe kan je vaststellen dat de achterschokdemper "gaar" is? Ik heb 12 maanden garantie van de BMW garage, en verwacht dat indien de schokdemper defect is dat onder de garantie valt, alleen moet ik het kunnen aantonen?
Bij het rijden (<140km/u) valt me niet op dat er een probleem is. Instellingen ESA werken ook.

Heb een gespecialiseerde BMW mechanieker er vorige week mee laten rijden en hij had er geen opmerkingen over. Dat was voordat ik het onstabiele gedrag aan hogere snelheid opmerkte, en hij heeft er natuurlijk ook niet zo hard mee gereden.

Ik ben dit weekend in de Ardennen/Luxemburg en Eifel wezen toeren en ook daar is me geen probleem met de achterschokdemper opgevallen, maar goed, ik kan natuurlijk niet vergelijken en ben geen specialist. Was trouwens een zalige trip met de RT (1000-bochten route naar de Nurburgring).

Ik ga deze week eens zonder enige koffers en met het scherm op laagste stand kijken of ie het dan ook doet. Ik merk dat er een beetje speling op de bevestiging van de zijkoffers zit. Bandenspanning is 2.5V/2.9A, ik ga ze dan 0.1 hoger zetten.

Mochten er nog ideeen zijn hoor ik het graag, ik plaats in ieder geval een update als ik de test heb gedaan.

Re: 1200RT (2012) >150km/u - wobbelen normaal?

Geplaatst: 14 mar 2022, 13:08
door scan
Het is een zinloze excersitie om aan een bmw monteur te vragen of de vering goed is. Deze doet niets anders dan de OBD stekker er in steken en wachten totdat het ding zegt alles oké. Om een goed idee te krijgen of de demping nog goed functioneert heb je een monteur nodig met de juiste ervaring en een ritje maakt of anders een demper testbank heeft staan.
In Mill (JJSuspension) zit een gespecialiseerd bedrijf die ESA-dempers, maar ook de recht op neer dempers, kan reviseren.
Na revisie gaat er een wereld voor je open qua rij-ervaring met deze aanpassing.
Kost een paar cent maar is altijd nog goedkoper dan een nieuwe uit het magazijn van de officiële dealers.
My 2cts..

Re: 1200RT (2012) >150km/u - wobbelen normaal?

Geplaatst: 14 mar 2022, 13:51
door Sven72
Hi scan, dank voor je feedback. Helemaal met je eens mbt testing. Ik had moeten aangeven dat het niet om een monteur bij de bmw dealer, maar om een onafhankelijke gaat. En ik had hem ook niet op het probleem gewezen, dat heb ik pas nadien geobserveerd.
Op het forum ben ik JJsupsension al een paar keer tegengekomen. Dat wordt misschien een volgende stap, eerst vanmiddag een testrit.
Zoals ik aangaf, indien er iets aan de demper scheelt, wil ik dit met de garage waar ik de motor gekocht heb bespreken en dit onder garantie laten repareren. We gaan het meemaken!
Groeten, Sven

Re: 1200RT (2012) >150km/u - wobbelen normaal?

Geplaatst: 14 mar 2022, 19:03
door Sven72
Zo, testrit gedaan en door mechanieker de demper laten controleren. Demper is prima, reageert zoals het moet.
Rit uitgevoerd zonder koffers, en met 2,6 vooraan en 3,0 achteraan. Rechte lijn aan hoge snelheid stabiel zonder enige hapering, in Sport en nog redelijk stabiel in Normal. Wel merk ik dat als je in de luchtturbulentie van eerdere voertuigen terecht komt dat nogal wat effect op de motor heeft, maar goed, da’s een kwestie van gewoonte.

Dus voorlopig kan ik de demper nog laten zoals ie is. Alvast bedankt voor de tips mbt revisie van de demper, als het zover is kan ik erop terugvallen.
Volgende rit met de koffers doe ik weer een test.

Voorlopige conclusie: Michelin Road 5 gt minstens 2,6/3,0 bar om van een stabiele motor te genieten.

Ik weet dat banden een zeer subjectief thema zijn, dus voor wat het waard is: mechanieker (doet uitsluitend bmw) had veel klachten van klanten over de Michelin’s op de DOHC RT en beveelt eerder de Dunlop Roadsmart 4 gt aan, die zouden beter op het gewicht van de RT zijn afgestemd. Ik kon de twee na elkaar vastnemen, en de karkas van de michelin is veel zachter dan die van de dunlop. To be continued…

Groeten,
Sven

Re: 1200RT (2012) >150km/u - wobbelen normaal?

Geplaatst: 14 mar 2022, 19:10
door ErikS
Ik heb op advies van mijn bandenboer bij de Michelin Pilot Road 5 de druk zelfs nog iets hoger; voor 2.8 en achter 3.0. Zelf vind ik dit prima rijden!

Re: 1200RT (2012) >150km/u - wobbelen normaal?

Geplaatst: 15 mar 2022, 12:44
door scan
Dat mag je zeker rijden met volle bepakking.
Daarvoor zet ik de spanning op 2.8 en 3.2.
"Wobbelen" zul je niet zou gauw meemaken in onbeladen toestand.
Met belading en/of met duo gaat dat eerder spelen.
Zeker op een niet al te strakke weg en in doordraaiende bochten kan dat erg vervelend zijn want dan heb je er eerder last van.

Re: 1200RT (2012) >150km/u - wobbelen normaal?

Geplaatst: 29 mar 2022, 21:18
door Jazzbass
Mijn RT van 2013 met Pilot Road 4 GT banden (2.4-2.6 bar voor en 2.8-3.0 bar achter), heeft geen last van "wobbelen", niet bij alleen rijden, niet met duo met of zonder volle bepakking inclusief rolbag op topkoffer. Bij hogere snelheden (140-150+) altijd instelling op sport. Ook geen problemen bij lange doordraaiende bochten. De wegligging van een RT is hetgeen ik het meeste waardeer in een RT, mijn GSA maatje heeft dezelfde mening.
Waarbij mijn GSA maatje ook de looks van zijn GSA geweldig vindt. Ik moet zeggen er is geen subsitute voor een GSA (allemaal net niet :D )

Re: 1200RT (2012) >150km/u - wobbelen normaal?

Geplaatst: 02 apr 2022, 18:02
door Haab
Hallo daar,

High speed wobble heb ik nog niet meegemaakt; ik heb nog maar net een RT. Maar met mijn K1200RS (slechte vergelijking, ik weet het), had ik dit ook. Bandenspanning etc etc maakte allemaal niet uit. Uiteindelijk hyperpro set erop gezet. Kostte serieus geld, en het hielp wel maar de motor bleef heel licht sturen op snelheid. Ik kon er niet aan wennen, maar sommigen vinden dit prima, of hebben het probleem helemaal niet.
Maar wat ik wel uit dit alles begreep is dat je naar de gehele motor moet kijken, banden, voorvork, stuurdemper, uitlijning wielen, lagers van je wielen, evenwichtige belading van koffers etc. Zelfs motorkleding en hoe je passagier achterop zit heeft blijkbaar invloed.
Overigens is mijn eigen ervaring met mijn BMW dealer hier gewoon prima in, veel ervaring met K-modellen en het proefrijden werd ook aantoonbaar gedaan door de chef werkplaats zelf.

Enfin, de les is om het geheel te bekijken en te bespreken met een (betrouwbare) dealer.

Succes!

Re: 1200RT (2012) >150km/u - wobbelen normaal?

Geplaatst: 02 apr 2022, 18:45
door HansD
Helemaal eens dat je naar het geheel moet kijken, maar ik heb nog nooit een wobbelende Bmw gehad in 15 jaar tijd. Ik rijd met verschillende motoren, verschillende bandenspanningen, verschillende beladingen, meestal met alle koffers erop, en met name op tripjes en vakantie rijd ik op de snelweg flink door. Maar nog nooit heb ik last van wobbelen gehad.
In mijn ogen is er iets fundamenteel mis met je motor, de vraag is alleen wat?

Re: 1200RT (2012) >150km/u - wobbelen normaal?

Geplaatst: 03 apr 2022, 09:33
door Sven72
0867FA08-09F9-4267-A1AA-89088A3AAFF7.jpeg
1ACF3E1B-A04B-45C2-A79C-BD5491EB7611.jpeg

Zie hier, lek aan de achterdemper…meer dan waarschijnlijk ligt het hier aan. Deze week wordt ie vervangen. To be continued

Re: 1200RT (2012) >150km/u - wobbelen normaal?

Geplaatst: 03 apr 2022, 09:46
door EileRT
Dat zal de oorzaak zijn . . . :O

Re: 1200RT (2012) >150km/u - wobbelen normaal?

Geplaatst: 06 apr 2022, 14:59
door Lupo R
Bij mijn motor was de rechtuit stabiliteit niet optimaal. Bij controle is er in de "achterbrug" een lager aangedraaid. Nu is het weg. Ik heb een plaatje bijgevoegd. Misschien is het onzin van de monteur maar dan weet ik dat ook weer. In ieder geval heb ik geen last meer van mijn klacht.

Re: 1200RT (2012) >150km/u - wobbelen normaal?

Geplaatst: 26 mei 2022, 20:48
door Sven72
finale update, achterdemper vervangen, stabiliteit = niks op te merken
daarentegen vind ik de Michelin Road 5's hoe langer hoe slechter, na 4000km voel ik regelmatig dat de band op zoek naar grip is als het van rechtdoor de bocht in gaat, ik denk dat het aan de verschillende compounds tussen centrum en rand ligt. Binnenkort vervangen door Dunlop Roadsmart IV

Groeten!

Re: 1200RT (2012) >150km/u - wobbelen normaal?

Geplaatst: 27 mei 2022, 16:41
door mkoskamp
Fijn dat de nieuwe demper heeft geholpen.
Onder mijn RT van 2005 ligt ook een nieuw setje Roadsmart IV GT Rijden net zo neutraal als de BT030 GT die er af kwamen. Sturen wat fijner in nog, maar dat is altijd met nieuwe banden. Hoop dat ze ook tot het eind zo blijven met als de BT030.
Onder mijn 1100RT heb ik ooit een setje MPR3 gehad. Ik vond ze wat te nerveus, wilden vrij makkelijk van de lijn af en gaven het gevoel de bicht in te vallen.

Re: 1200RT (2012) >150km/u - wobbelen normaal?

Geplaatst: 11 jun 2022, 21:14
door fschuurman
Ik heb ook road 5 er enkele geleden onder gelegd. Nu afgelopen week 3000km gereden met bepakking. Ik zal er zeker op gaan letten volgende week als ik de 6000 ga aantikken met mijn rondje Noordkaap :). Ben benieuwd.