Kuipdelen passen niet lekker na verwijdering

Alles over de kuip en kuipruiten

Moderators: EileRT, JOS WRSM

Gesloten
jandeboer63
Berichten: 2
Lid geworden op: 03 mar 2022, 15:49
Type: R1100RT
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Ee

Kuipdelen passen niet lekker na verwijdering

Ongelezen bericht door jandeboer63 »

Hallo allemaal;

Ik ben mijn R1100RT aan het opknappen en heb zo'n beetje alles wel los gehad, nu zit het weer, maar de kuipdelen zitten eigenlijk niet mooi, er zitten kieren tussen die ik niet aangesloten krijg, iemand hier ervaringen mee?
Weet iemand hoe ik aan de zwarte ringetjes kom onder de boutjes?

Groetjes;

Jan de Boer te Ee.
mdebergh81
Berichten: 3
Lid geworden op: 18 mar 2022, 19:08
Type: R1150RT
Land: Nl
Woonplaats of omgeving: Assen

Re: Kuipdelen passen niet lekker na verwijdering

Ongelezen bericht door mdebergh81 »

Beste Jan,

In het verleden heb ik ook eens een RT uit elkaar en weer in elkaar gezet. Volgens mij deed ik het toen zo, dat ik eerst het middenstuk (midden over tank) aan de zijstukken vast zette en daar pas de rest. Ik weet niet of je er iets aan hebt. Hoeveel ringetjes ben je nodig (ik heb nog wat witte ringetjes, die zaten bij mn RVS boutjes die ik destijds voor mn RT had gekocht).
Gebruikersavatar
MotoCon
Berichten: 210
Lid geworden op: 16 jul 2021, 10:40
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R1200R (2012) ABS / ESA / ASC
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Wessem

Re: Kuipdelen passen niet lekker na verwijdering

Ongelezen bericht door MotoCon »

jandeboer63 schreef: 20 mar 2022, 15:29 Weet iemand hoe ik aan de zwarte ringetjes kom onder de boutjes?
Niet zwart, maar als ze niet te groot zijn zie je dat toch niet onder de schroefkop.
Op mijn naked heb ik ze niet nodig :D maar op mijn FJR ontbraken de meeste ringen, en heb ik deze besteld. Werkt perfect.
Binnen de FJR club zijn hel wat bestellingen gedaan daarna _004

https://nl.aliexpress.com/item/4000810937593.html
Most motorcycle problems are caused by the nut that connects the handlebars to the saddle.
Kawasaki Vulcan 750 - Honda Shadow 1100 - Yamaha FJR 1300 - BMW R1200R
Gebruikersavatar
siebke
Berichten: 754
Lid geworden op: 13 mei 2010, 16:50
Type: R1200RT
Bijz: 2009, bijna full options
Land: Nl
Woonplaats of omgeving: Peel en Maas

Re: Kuipdelen passen niet lekker na verwijdering

Ongelezen bericht door siebke »

Alle bouten een slag los draaien, zodat de kuipdelen iets of wat kunnen bewegen om ze beter op plaats te krijgen. Ik had altijd wel een dingetje met de bouten die in de tank moesten :evil: .
Bij de Gamma kocht ik toentertijd witachtige/doorzichtige kunststof ringetjes voor onder de blanke RVS bouten. Als je een lichtere kleur -1100- hebt zullen lichte ringetjes niet opvallen. Anders ff vóór montage de buitenrand van die ringetjes met een watervaste viltstift zwart maken. Niet met een gekleurde... :D
As ut neet geit zoeas 't môt, dèn môt 't mèr zoeas ut geit
Gebruikersavatar
EileRT
Forumbeheerder
Forumbeheerder
Berichten: 4479
Lid geworden op: 11 feb 2012, 12:06
Type: R1100RT
Bijz: Bj. 2000 + ZTechnikVStream-HyperPro-StebelNautilus
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Drachten

Re: Kuipdelen passen niet lekker na verwijdering

Ongelezen bericht door EileRT »

Goeie TIPS èn vooral niet een accuboor (voor los en vast schroeven) gebruiken (en al helemaal niet met RVS).
Met vriendelijke motorgroet,
Eilert

Afbeelding
Gebruikersavatar
MotoCon
Berichten: 210
Lid geworden op: 16 jul 2021, 10:40
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R1200R (2012) ABS / ESA / ASC
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Wessem

Re: Kuipdelen passen niet lekker na verwijdering

Ongelezen bericht door MotoCon »

siebke schreef: 21 mar 2022, 21:25 Bij de Gamma kocht ik toentertijd witachtige/doorzichtige kunststof ringetjes voor onder de blanke RVS bouten.
Die onderlegringen van de gamma zijn van nylon. Dat comprimeert bijna niet, en verliest daarmee de beoogde werking van de ringen voor het vastzetten van kuipdelen. De ringen in de ALI link hierboven zijn van zacht PVC. Wat dat doet is dat je het een beetje "inknijpt" als je het boutje handvast aandraait. Daardoor staat het boutje altijd iets op spanning, en je verdeelt de druk beter rond het gat in het kuipdeel. Handvast draaien is dan ook voldoende voor een goede bevestiging, en je schroeven kunnen niet meer lostrillen.

En zéker geen accuschroefmachine gebruiken inderdaad!
Most motorcycle problems are caused by the nut that connects the handlebars to the saddle.
Kawasaki Vulcan 750 - Honda Shadow 1100 - Yamaha FJR 1300 - BMW R1200R
Gebruikersavatar
siebke
Berichten: 754
Lid geworden op: 13 mei 2010, 16:50
Type: R1200RT
Bijz: 2009, bijna full options
Land: Nl
Woonplaats of omgeving: Peel en Maas

Re: Kuipdelen passen niet lekker na verwijdering

Ongelezen bericht door siebke »

MotoCon schreef: 22 mar 2022, 12:31
siebke schreef: 21 mar 2022, 21:25 Bij de Gamma kocht ik toentertijd witachtige/doorzichtige kunststof ringetjes voor onder de blanke RVS bouten.
Die onderlegringen van de gamma zijn van nylon. Dat comprimeert bijna niet, en verliest daarmee de beoogde werking van de ringen voor het vastzetten van kuipdelen. De ringen in de ALI link hierboven zijn van zacht PVC. Wat dat doet is dat je het een beetje "inknijpt" als je het boutje handvast aandraait. Daardoor staat het boutje altijd iets op spanning, en je verdeelt de druk beter rond het gat in het kuipdeel. Handvast draaien is dan ook voldoende voor een goede bevestiging, en je schroeven kunnen niet meer lostrillen.

En zéker geen accuschroefmachine gebruiken inderdaad!
Nou maakt me dat wél nieuwsgierig welk materiaal de originele zwarte ringen zijn. Overigens heb ik geen problemen ondervonden op/aan/met de kuipdelen bij gebruik van de nylon ringen. De bouten draai ik zo-wie-zo handvast.
As ut neet geit zoeas 't môt, dèn môt 't mèr zoeas ut geit
Gebruikersavatar
MotoCon
Berichten: 210
Lid geworden op: 16 jul 2021, 10:40
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R1200R (2012) ABS / ESA / ASC
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Wessem

Re: Kuipdelen passen niet lekker na verwijdering

Ongelezen bericht door MotoCon »

siebke schreef: 22 mar 2022, 22:08 Nou maakt me dat wél nieuwsgierig welk materiaal de originele zwarte ringen zijn.
Dat kan ik je niet vertellen want die heb ik nooit gezien _001
Bij mijn FJR waren die nog dunner dan deze PVC ringen, en braken ze doormidden als je ze buigt. Kan misschien van ouderdom zijn geweest, dat weet ik niet.
siebke schreef: 22 mar 2022, 22:08 De bouten draai ik zo-wie-zo handvast.
Dat is ook voldoende. Anders loop je kans op scheuren in de kuipdelen. Het voordeel van de PVC is dat het stroef wordt bij zachte druk. Zo werkt het als een soort mechanische locktite. Bij de FJR club waren velen enthousiast in elk geval. Met de originele ringen wilde nog wel eens een schroef los trillen. En die PVC kost geen drol _004
Most motorcycle problems are caused by the nut that connects the handlebars to the saddle.
Kawasaki Vulcan 750 - Honda Shadow 1100 - Yamaha FJR 1300 - BMW R1200R
MaartenGS-R-RT

Re: Kuipdelen passen niet lekker na verwijdering

Ongelezen bericht door MaartenGS-R-RT »

siebke schreef: 22 mar 2022, 22:08 Nou maakt me dat wél nieuwsgierig welk materiaal de originele zwarte ringen zijn
Zie rechtsonder, heb je meteen ook het oem-nr.
2022-03-23.png
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
MotoCon
Berichten: 210
Lid geworden op: 16 jul 2021, 10:40
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R1200R (2012) ABS / ESA / ASC
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Wessem

Re: Kuipdelen passen niet lekker na verwijdering

Ongelezen bericht door MotoCon »

MaartenGS-R-RT schreef: 23 mar 2022, 23:29 Zie rechtsonder, heb je meteen ook het oem-nr.2022-03-23.png
De term "plastic" zegt niet zoveel. Dat is een verzamelnaam voor vele soorten kunststof.
Ennuh... Voor 2 dollar 42 PER STUK wist ik wel wat ik deed :O
Most motorcycle problems are caused by the nut that connects the handlebars to the saddle.
Kawasaki Vulcan 750 - Honda Shadow 1100 - Yamaha FJR 1300 - BMW R1200R
Gebruikersavatar
Baird
2023
2023
Berichten: 4304
Lid geworden op: 21 mar 2009, 17:49
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R1200GS LC
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Baronie van Breda

Re: Kuipdelen passen niet lekker na verwijdering

Ongelezen bericht door Baird »

Nylon kruipt en veranderd van volume bij relatieve vochtigheid veranderingen, de originele zijn volgens mij van PE, polyethyleen, doel van de ringen in niet het borgen maar het creëren van een gelijkmatige vlaktedruk onder de schroefkop om de Tupperware niet te vervormen bij het vastzetten.
Met vriendelijke motorgroet
BeRT



R1200GS LC
R25 (1951)
GPSMAP 276Cx
Volkswagen Eos

ooit:
Jawa CZ 150, Yamaha XS750, R80ST, R1100RT, R1150RT (2x) 450k+ km
Gesloten

Terug naar “Over: Kuip en kuipruiten”