R1200RT 2006 topkoffer zonder slot cilinder

Alle overige relevante technische en mechanische items aangaande: BMW R850RT - R1100RT - RT1150RT - R1200RT

Moderators: EileRT, JOS WRSM

Gesloten
Gebruikersavatar
pc2049
Berichten: 50
Lid geworden op: 18 jan 2017, 20:16
Type: R1100RT
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Ravenstein

R1200RT 2006 topkoffer zonder slot cilinder

Ongelezen bericht door pc2049 »

Hallo.
Ik heb net een 2006 1200RT aangeschaft en moet nog even bekend raken met alle "nieuwigheden" :)
Ik heb een topkoffer op MP gekocht en volgens de verkoper heeft hij de cilinder uit het slot gehaald. Daar moet ik dan een andere voor kopen en aanpassen aan mijn sleutel. Ik zag al wat filmpjes op YT.
Vraag 1: cilinder bij de dealer kopen en daar laten aanpassen aan sleutel, of kan een handigerd als ik dat zelf?
Vraag 2: ik ga die koffer met de motor halen, ik denk dat ik de koffer zonder cilinder niet op het rekje krijg?

Alvast dank!
Mark
R1150RT/R1200RT
Isaac
Berichten: 951
Lid geworden op: 14 mar 2014, 16:40
Type: R1100RT
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Maassluis

Re: R1200RT 2006 topkoffer zonder slot cilinder

Ongelezen bericht door Isaac »

Normaal gesproken wordt een koffer met cilinder geleverd. Als de reden is dat de sleutel niet meegegeven kan worden omdat hij de motor nog wel bezit kan de cilinder er met de originele sleutel er uit gehaald worden. Als je dan alle plaatjes en veertjes in een zakje mee neemt kan de cilinder weer terug geplaatst worden en is er geen sleutel meer nodig om deze thuis te verwijderen en aan te passen op jouw sleutel.
Als een koffer aangeboden wordt zonder cilinder dan krijg ik een onderbuik gevoel. De kans is groot dat deze dan van diefstal afkomstig is.
Als hij de cilinder om welke reden wilt behouden dan zou ik deze zeker willen zien (in goede staat) bij het ophalen van de koffer.
Een ander of nieuw slot aanpassen op je eigen sleutel is goed te doen.
Gebruikersavatar
pc2049
Berichten: 50
Lid geworden op: 18 jan 2017, 20:16
Type: R1100RT
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Ravenstein

Re: R1200RT 2006 topkoffer zonder slot cilinder

Ongelezen bericht door pc2049 »

Dank je wel.
Die meneer heeft een heeeele grote koffer 55 ltr gekocht en verkoopt de 28 ltr versie. Hij moet nog even wachten op de nieuwe maar will daar de cilinder wel weer voor gebruiken.
Voorstel is nu dat ik de koffer meeneem incl cilinder, maar zonder sleutel. (Hij heeft maar 1 sleutel bij de motor). Kan ik op mijn gemak andere cilinder regelen en aan mijn sleutel aanpassen. Daarna zijn cilinder retour sturen, iedereen blij.

De vraag is dan nu of ik zonder sleutel die cilinder er uit krijg? Ik zag op YT iemand met een tandartshaakje door het slot heen het vergendelplaatje terugduwen meen ik.

Heel verhaal... dank voor info
Mark
Lupo R
Berichten: 155
Lid geworden op: 30 jan 2022, 19:05
Type: R1200RT
Bijz: Polar N48 veel opties
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Dongen

Re: R1200RT 2006 topkoffer zonder slot cilinder

Ongelezen bericht door Lupo R »

In dat geval kan de eigenaar met zijn sleutel de cilinder er al uit halen. Een nieuwe cilinder kost je net geen 30 euro. Op basis van je eigen sleutel maak je dan een mooi passende cilinder. Het is even klooien maar erg goed zelf te doen.
Als je dealer het voor je mag doen is dat natuurlijk ook een oplossing.
Gebruikersavatar
Nico4sen
2023
2023
Berichten: 990
Lid geworden op: 03 jul 2011, 12:26
Type: R1200RT
Bijz: Ex-P met mudflap, V-Stream en Grip Puppies
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Hartje Fryslân

Re: R1200RT 2006 topkoffer zonder slot cilinder

Ongelezen bericht door Nico4sen »

Dan zou ik inderdaad een cilinder op de kop tikken, aanpassen aan de eigen sleutel, deze meenemen als je de koffer ophaalt en ter plekke in de koffer klikken. In één keer klaar. [emoji57]

Hartelijke groeten van Nokia X20 aan alle forumleden

Isaac
Berichten: 951
Lid geworden op: 14 mar 2014, 16:40
Type: R1100RT
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Maassluis

Re: R1200RT 2006 topkoffer zonder slot cilinder

Ongelezen bericht door Isaac »

Een cilinder is uitsluitend met de originele sleutel er uit te halen. Zijn cilinder er in laten zitten heeft geen zin. Je krijg de koffer dan niet open en van je motor af of je kan hem niet vastzetten en dicht doen. Bij zijn nieuwe koffer zit met grote zekerheid ook een cilinder. Als hij de andere over wil zetten blijft de nieuwe dus over. Kan je niet beter afspreken als hij de nieuwe koffer binnen krijgt. Dan kan je ter plekke wisselen. Of zoals Nico4sen aangeeft voorbereid daar heen gaan met een eigen cilinder.
Gebruikersavatar
siebke
Berichten: 762
Lid geworden op: 13 mei 2010, 16:50
Type: R1200RT
Bijz: 2009, import (D)
Land: Nl
Woonplaats of omgeving: Peel en Maas

Re: R1200RT 2006 topkoffer zonder slot cilinder

Ongelezen bericht door siebke »

Mijn ervaring is dat de cilinder een optie is bij een nieuwe koffer; voor de -1100- alsook voor de -1200- . Dat geeft de verkopende partij al aan (wil de oude cilinder gebruiken). Mijn ervaring - met een doorboorde cilinder - is dat het grote koffer evengoed vastzit op de motor met de hendel omlaag, dus in het koffer verzonken. Er van uit gaande dat de vergrendeling bij het 28 ltr koffer hetzelfde is.

De beste optie is inderdaad om een cilinder te kopen, de plaatjes en veertjes te monteren (moet met de [reserve-]sleutel er in). De plaatjes mogen écht niet uit de cilinder steken, ook niet een beetje. DE SLEUTEL LATEN ZITTEN, en dan de cilinder met sleutel in het slotgat te steken. De sleutel even draaien en daarna mag de sleutel er uit. Let wel op dat er 2 soorten cilinders te koop zijn: voor sleutels met buitenbaard -1100- en voor sleutels met binnenbaard -1200-
Zelfs ik heb dat 3x zonder problemen klaargespeeld :D
As ut neet geit zoeas 't môt, dèn môt 't mèr zoeas ut geit
Gebruikersavatar
pc2049
Berichten: 50
Lid geworden op: 18 jan 2017, 20:16
Type: R1100RT
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Ravenstein

Re: R1200RT 2006 topkoffer zonder slot cilinder

Ongelezen bericht door pc2049 »

Hartelijk dank voor alle adviezen, ik ga de koffer zaterdag halen, dan rustig cilinder scoren en aanpassen, en dan cilinder uitwisselen.
Ik laat het weten!
Groet


Hartelijk groeten van iPhone aan alle forumleden
Gebruikersavatar
QuickFix
Berichten: 738
Lid geworden op: 19 jul 2018, 11:13
Type: R1150RT
Bijz: Titan-grau, 2005
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: OosteRhouT
Contacteer:

Re: R1200RT 2006 topkoffer zonder slot cilinder

Ongelezen bericht door QuickFix »

Isaac schreef: 07 apr 2022, 19:33Een cilinder is uitsluitend met de originele sleutel er uit te halen.
Ik kan alleen eerlijk oordelen over de cilinders van de 1100 en 1150 koffers (dus waarschijnlijk werkt het minder eenvoudig bij die van een 1200), maar ook zonder originele sleutel (en handigheid/ervaring) is een koffer met een lock pick set (specifiek met een "Wave rake") open te maken en de cilinder te verwijderen, al is het wel een extra hindernis. :idea:
Freude am Fahren
Gebruikersavatar
pc2049
Berichten: 50
Lid geworden op: 18 jan 2017, 20:16
Type: R1100RT
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Ravenstein

Re: R1200RT 2006 topkoffer zonder slot cilinder

Ongelezen bericht door pc2049 »

Topic even afsluiten. Inmiddels weet ik uit ervaring dat je de oude cilinder er uit kunt halen als je de schalen en vergrendel/slot mechanisme volledig demonteert. En dus ook de nieuwe cilinder kan monteren. Komen wel veel onderdelen los bij demontage [emoji3]
Enfin ik heb inmiddels dus een afsluitbare topcase met eigen sleutel.
Groet
Mark
Gebruikersavatar
EileRT
Forumbeheerder
Forumbeheerder
Berichten: 4484
Lid geworden op: 11 feb 2012, 12:06
Type: R1100RT
Bijz: Bj. 2000 + ZTechnikVStream-HyperPro-StebelNautilus
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Drachten

Re: R1200RT 2006 topkoffer zonder slot cilinder

Ongelezen bericht door EileRT »

Bedankt voor je terugkoppeling _004
pc2049 schreef: 29 jun 2022, 23:54 Topic even afsluiten. Inmiddels weet ik uit ervaring dat je de oude cilinder er uit kunt halen als je de schalen en vergrendel/slot mechanisme volledig demonteert. En dus ook de nieuwe cilinder kan monteren. Komen wel veel onderdelen los bij demontage [emoji3]
Enfin ik heb inmiddels dus een afsluitbare topcase met eigen sleutel.
Groet
Mark
Met vriendelijke motorgroet,
Eilert

Afbeelding
Gesloten

Terug naar “Over: Alle overige relevante (technische) onderwerpen”