olielekkage rechts naast cilinder

Alles over de versnellingsbak en koppeling

Moderators: EileRT, JOS WRSM

Gesloten
CoRa
Berichten: 4
Lid geworden op: 09 apr 2022, 17:22
Type: R1150RT
Bijz: Franse Politiemotor
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Amsterdam

olielekkage rechts naast cilinder

Ongelezen bericht door CoRa »

Hallo, Ik heb een Franse Politiemotor R1150RT gekocht. Doet het prima maar aan de rechterkant voor/naast de cilinder zit een ca 8 cm lange M10 bout met koperen ring waarlangs olie lekt, best veel. De schroefdraad in het blok is vrijwel weg zodat ik hem niet op koppel kan draaien. Ik heb het nu voorlopig opgelost met vloeibare pakking maar dat is natuurlijk niet duurzaam. Zie de twee foto's: de pijlen geven de plaats van de lekkage/bout aan. Het is dus net voor de rechter cilinder.

Mijn vraag is: Kan ik hier een iets (0.5 - 1.0 cm) langere bout in draaien of vernaggel ik dan de boel intern? Moet ik er een overmaat bout in draaien? Is er een andere oplossing? Is het een bekend probleem?

Alvast bedankt voor het meedenken,

Coen
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
Baird
2023
2023
Berichten: 4308
Lid geworden op: 21 mar 2009, 17:49
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R1200GS LC
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Baronie van Breda

Re: olielekkage rechts naast cilinder

Ongelezen bericht door Baird »

:D , zo heet mijn vrouw ook.

Wat zegt het boek ( Haynes? ) waar deze bout voor dient? Daarna kijken of je kunt repareren met bijvoorbeeld een Helicoil, dan kun je de originele bout blijven gebruiken. Heb hier het aparte boek over blok, bak en cardan, zal eens kijken ...........
Met vriendelijke motorgroet
BeRT



R1200GS LC
R25 (1951)
GPSMAP 276Cx
Volkswagen Eos

ooit:
Jawa CZ 150, Yamaha XS750, R80ST, R1100RT, R1150RT (2x) 450k+ km
Gebruikersavatar
QuickFix
Berichten: 736
Lid geworden op: 19 jul 2018, 11:13
Type: R1150RT
Bijz: Titan-grau, 2005
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: OosteRhouT
Contacteer:

Re: olielekkage rechts naast cilinder

Ongelezen bericht door QuickFix »

CoRa schreef: 09 apr 2022, 23:54Mijn vraag is: Kan ik hier een iets (0.5 - 1.0 cm) langere bout in draaien of vernaggel ik dan de boel intern? Moet ik er een overmaat bout in draaien? Is er een andere oplossing? Is het een bekend probleem?
Naar mijn weten geen bekend probleem, ik vermoed zelfs verkeerd onderhoud waarbij een veel te hoog aanhaalmoment is gebruikt.

De kans dat je met een (iets) langere bout het resterende schroefdraad sloopt is vrij groot, omdat je het correcte moment wilt aandraaien met minder schroefdraad.
Persoonlijk zou ik dan kiezen voor een Helicoil. :idea:
Freude am Fahren
CoRa
Berichten: 4
Lid geworden op: 09 apr 2022, 17:22
Type: R1150RT
Bijz: Franse Politiemotor
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Amsterdam

Re: olielekkage rechts naast cilinder

Ongelezen bericht door CoRa »

Kwam er met Haynes niet goed uit waar die bout nou ingrijpt. Het is een borstbout met aan het einde dus een klein stuk ca 1.5cm M10 schroefdraad. Het zou goed kunnen dat in het blok nog meer en tot nog toe ongebruikte schroefdraad zit. Een Helicoil gaat niet zomaar passen, het gat aan de buitenkant van het blok is best wel strak bemeten en de helicoil moet je dan dieper plaatsen. Ik heb niet zo’n zin om het blok uit elkaar te halen alleen hiervoor vandaar mijn vraag.
Dacher
Berichten: 16
Lid geworden op: 27 apr 2019, 09:03
Type: Ik heb een andere motor
Bijz: geen
Land: Nl
Woonplaats of omgeving: Gaanderen

Re: olielekkage rechts naast cilinder

Ongelezen bericht door Dacher »

En als je dan eens een draadstang erin draait en die kan dan bv 1 cm verder dan maak je die op lengte die plaats je met loctide en naa uitharden netjes met het juiste moment een moer monteren.
Als hij maar steeds verder erin kan dan zou ik het niet doen maar het is het proberen waard, omdat dan het blok niet los hoeft waar jij geen zin in had (begrijpelijk)
CoRa
Berichten: 4
Lid geworden op: 09 apr 2022, 17:22
Type: R1150RT
Bijz: Franse Politiemotor
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Amsterdam

Re: olielekkage rechts naast cilinder

Ongelezen bericht door CoRa »

Strak plan, morgen eens bij de ijzerboer langs.
Gesloten

Terug naar “Over: Versnellingsbak - Koppeling”