Opstappen passagier

Alle overige relevante technische en mechanische items aangaande: BMW R850RT - R1100RT - RT1150RT - R1200RT

Moderators: EileRT, JOS WRSM

Gesloten
RemcoK
Berichten: 17
Lid geworden op: 04 apr 2022, 04:25
Type: R1150RT
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Zuid-Limburg

Opstappen passagier

Ongelezen bericht door RemcoK »

Goedemorgen allen,

Op mijn vorige motor (st1100) stapte mijn vrouw altijd achterop als de motor op de zijstandaard stond. Nu vind ik de 1150 schuiner en minder sterk staan erop en is het gevoelsmatig niet zo fijn als mijn vrouw op deze manier eerst opstaat.
Als ik eerst opstap, komt ze er praktisch niet op.
Nu heb ik al aan dingen gedacht zoals een opstapje in de garage etc. Maar dit is niet altijd en overal mogelijk, alsook met het afstappen onderweg.

Hoe doen jullie dit?
En nee......vrouw niet meenemen is geen optie.... Big RT Smile
Gebruikersavatar
Gerard
Berichten: 67
Lid geworden op: 15 jun 2008, 22:27
Type: R1100RT
Bijz: Zwart, Nedplex ruit, hyperpro veren
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Deventer

Re: Opstappen passagier

Ongelezen bericht door Gerard »

Dat herken ik idd. Als mijn dochter meegaat. Normaal lukt haar dat wel maar tijdens vakantie met ook nog iets extra bepakking op zijkoffer lukt dat niet. Dan vertrouwde ik het ook niet 100%. Dan bleef ik, als zij opstapt, bij het stuur staan om nog eventueel wat tegengewicht te geven. Daarna schuift zij door naar achteren en stap ik meteen op. Bij afstappen omgekeerde volgorde.
Gr Gerard
Isaac
Berichten: 951
Lid geworden op: 14 mar 2014, 16:40
Type: R1100RT
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Maassluis

Re: Opstappen passagier

Ongelezen bericht door Isaac »

Ik herken de problemen. Zelf stap ik op de motor en houd staande de motor vast tussen de benen en met de handen aan het stuur met de voorrem ingeknepen. Mijn vrouw kan dan steunend op mij haar voet op het stepje zetten en achterop plaats nemen. Wel is belangrijk dat ze niet in 1 keer haar hele gewicht op het stepje zet om de kracht goed op te kunnen vangen. Met een aanloop opstappen of afstappen werkt dus niet. De reden van dit ongemakkelijke op en afstappen heeft te maken met haar kunst knieën. De buiging is minder dan voorheen.
RemcoK
Berichten: 17
Lid geworden op: 04 apr 2022, 04:25
Type: R1150RT
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Zuid-Limburg

Re: Opstappen passagier

Ongelezen bericht door RemcoK »

Bedankt voor jullie reacties. Momenteel doe ik het ook zoals Gérard. Zal eens kijken of ze met haar ben erover heen komt als ik al op de motor zit, maar tot nog toe niet gelukt.
Gebruikersavatar
MotoCon
Berichten: 210
Lid geworden op: 16 jul 2021, 10:40
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R1200R (2012) ABS / ESA / ASC
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Wessem

Re: Opstappen passagier

Ongelezen bericht door MotoCon »

Ik snap dit niet zo goed...
Als mijn duo eerst opstapt, en ik mijn been over de motor zwaai, stamp ik haar er vanzelf weer af, dat is voor mij dus geen optie (of eigenlijk voor haar...). Ik zou het ook griezelig vinden als mijn duo opstapt terwijl de motor slechts op de jiffy staat. Dat gaat geheid een keer fout! Als ik zelf eerst opstap, kan mijn duo gewoon linkervoet op de step en rechterbeen over de motor zwaaien, steun zoeken op mijn schouders. Lastiger wordt dat met een tobkoffer natuurlijk.
Most motorcycle problems are caused by the nut that connects the handlebars to the saddle.
Kawasaki Vulcan 750 - Honda Shadow 1100 - Yamaha FJR 1300 - BMW R1200R
Gebruikersavatar
PanEuRoel
2024
2024
Berichten: 851
Lid geworden op: 18 okt 2019, 01:48
Type: R1200RT
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: HULST

Re: Opstappen passagier

Ongelezen bericht door PanEuRoel »

😊 Dan wordt een topkoffer inderdaad een tobkoffer! 😊
Groeten, Roelof
R1200RT; Hornig RVS valbeugels; Stebel Nautilus Marine; 180 graden flitser; Garmin Zümo XT met Zümolock; TopSellerie Comfort Zadel
RemcoK
Berichten: 17
Lid geworden op: 04 apr 2022, 04:25
Type: R1150RT
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Zuid-Limburg

Re: Opstappen passagier

Ongelezen bericht door RemcoK »

@motocon,

Ik heb een topkoffer erop, dus dat maakt het inderdaad lastiger. Tevens zwaai ik mijn been dan niet over de motor maar recht over mijn zadel. Op die manier kan zij zonder naar de tandarts te moeten mee 😉
Gebruikersavatar
wobbert
Berichten: 224
Lid geworden op: 30 dec 2009, 13:11
Type: R1200RT
Bijz: Van Harten special
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Almere

Re: Opstappen passagier

Ongelezen bericht door wobbert »

Op mijn 1200RT heb ik verlaagde voetsteunen (geloof van Wunderlich) en dat maakt net het verschil. Scheelt paar cm.
Gebruikersavatar
MotoCon
Berichten: 210
Lid geworden op: 16 jul 2021, 10:40
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R1200R (2012) ABS / ESA / ASC
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Wessem

Re: Opstappen passagier

Ongelezen bericht door MotoCon »

PanEuRoel schreef: 20 apr 2022, 10:42 😊 Dan wordt een topkoffer inderdaad een tobkoffer! 😊
Pun was intended _004
Most motorcycle problems are caused by the nut that connects the handlebars to the saddle.
Kawasaki Vulcan 750 - Honda Shadow 1100 - Yamaha FJR 1300 - BMW R1200R
Gebruikersavatar
ErikS
2024
2024
Berichten: 485
Lid geworden op: 19 jan 2014, 19:01
Type: R1250RT
Bijz: Een met radio en BMW navigatie (TFT) en Zumo XT
Land: NL
Woonplaats of omgeving: West Veluwe-Vallei
Locatie: De parel van Gelderland
Contacteer:

Re: Opstappen passagier

Ongelezen bericht door ErikS »

Ik heb een topkoffer en twee zijkoffers. Mijn passagier stapt gewoon bij mij achterop als ik er op zit. Gewoon linker voet op de steun en mij bij mijn schouders vasthouden. Dan been over de topkoffer en dan rustig gaan zitten. Afstappen gebeurt in omgekeerde volgorde.
Tot nu toe nog geen enkele maal een probleem. En wij zijn al beiden ruim boven de 50 jaar.
Dus gewoon zoals beschreven door Isaac en motocon.
volg een rijvaardigheidstraining, omdat motorrijden altijd beter (en veiliger) kan!
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
met een Sena SC2 in de helm en Zumo XT op de R1250RT-TFT met radio en BMW navigatie.
Gebruikersavatar
siebke
Berichten: 762
Lid geworden op: 13 mei 2010, 16:50
Type: R1200RT
Bijz: 2009, import (D)
Land: Nl
Woonplaats of omgeving: Peel en Maas

Re: Opstappen passagier

Ongelezen bericht door siebke »

ErikS schreef: 04 mei 2022, 17:51 Ik heb een topkoffer en twee zijkoffers. Mijn passagier stapt gewoon bij mij achterop als ik er op zit. Gewoon linker voet op de steun en mij bij mijn schouders vasthouden. Dan been over de topkoffer en dan rustig gaan zitten. Afstappen gebeurt in omgekeerde volgorde.
Tot nu toe nog geen enkele maal een probleem. En wij zijn al beiden ruim boven de 50 jaar.
Dus gewoon zoals beschreven door Isaac en motocon.
+1 en het lukt nog steeds zo bij de -1200- én de 60+ers :D . Vermeldenswaardig is nog dat mijn eega de 1.63 m lengte van vroeger niet meer haalt :geek:
Op de -1100- had ik verlaagde passagiersstepjes
As ut neet geit zoeas 't môt, dèn môt 't mèr zoeas ut geit
Gebruikersavatar
Jazzbass
2024
2024
Berichten: 202
Lid geworden op: 06 sep 2017, 00:48
Type: R1200RT
Bijz: Nav4, Vstream, mistlampen, valbeugels, Soundbomb
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Zuid-Limburg

Re: Opstappen passagier

Ongelezen bericht door Jazzbass »

Op internet zijn veel filmpjes te vinden: zoek op PILLION en MOUNTING bv.

Mooi filmpje waarbij een vrouw heel soepel achterop een K1600GTL op en af stapt even niet gevonden, wel nog een ander:

bij 1:32 start het opstappen https://www.youtube.com/watch?v=4M_ZpmRSqaM

Afstappen kun je m.i. beter tegenovergesteld hoe je opstapt doen. Ik blijf overigens gewoon zitten (ik ga niet staan) als mijn duo opstapt.
Zoek vooraf stevigheid met je voeten op de grond, en ja je moet opletten wanneer je duo opstapt, anders val je met je motor om. Bij het opstappen van je partner moet je stevig eerst met je linkerbeen afsteunen.
1987 motorrijbewijs; 1997 eerste motor Honda NTV650, 20 jaar op gereden; In 2017 R1200RT uit 2013 gekocht.
Gebruikersavatar
Jazzbass
2024
2024
Berichten: 202
Lid geworden op: 06 sep 2017, 00:48
Type: R1200RT
Bijz: Nav4, Vstream, mistlampen, valbeugels, Soundbomb
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Zuid-Limburg

Re: Opstappen passagier

Ongelezen bericht door Jazzbass »

Ander GTL filmpje zie 6:17 voor het soepel afstappen (tegenovergestelde beweging)
https://www.youtube.com/watch?v=0nn9Tp0-NEw


Soepel opstappen zie 0:21
https://www.youtube.com/watch?v=tgq2MiiP4R0
1987 motorrijbewijs; 1997 eerste motor Honda NTV650, 20 jaar op gereden; In 2017 R1200RT uit 2013 gekocht.
RemcoK
Berichten: 17
Lid geworden op: 04 apr 2022, 04:25
Type: R1150RT
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Zuid-Limburg

Re: Opstappen passagier

Ongelezen bericht door RemcoK »

Bedankt voor de reacties.
Ziet er heel soepel uit, maar helaas kan mijn vrouw dit niet op deze manier.
We hebben inmiddels een manier gevonden en daar waar mogelijk, zet ik de motor eerst naast een stoepje/verhoging
Gesloten

Terug naar “Over: Alle overige relevante (technische) onderwerpen”