Geschakelde voeding in kuip voor navi

betreffende het elektrische gedeelte van je RT

Moderators: EileRT, JOS WRSM

Gesloten
Gebruikersavatar
Nout
Berichten: 96
Lid geworden op: 25 jul 2021, 09:12
Type: R850RT
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Meedhuizen

Geschakelde voeding in kuip voor navi

Ongelezen bericht door Nout »

Waar sluiten jullie de navi op aan? constante spanning of geschakeld?
En waar haalt men dan een geschakelde spanning vandaan in een R850RT?
Isaac
Berichten: 951
Lid geworden op: 14 mar 2014, 16:40
Type: R1100RT
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Maassluis

Re: Geschakelde voeding in kuip voor navi

Ongelezen bericht door Isaac »

Een vaste voeding zit achter de aanstekerplug of je maakt gebruikt van een plug. Als het goed is dan heeft de 850 ook een radio aansluiting in de draadboom zitten die in of nabij het radio kastje zit. In die plug zitten zowel een vaste als een geschakelde stroom aansluiting.
Isaac
Berichten: 951
Lid geworden op: 14 mar 2014, 16:40
Type: R1100RT
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Maassluis

Re: Geschakelde voeding in kuip voor navi

Ongelezen bericht door Isaac »

Even op het schema gekeken. Het zou een 3 polige plug moeten zijn met de kleuren rood/wit, bruin en violet/zwart.
rood/wit is de constante voeding (max 15A)
bruin is de massa
violet/zwart is de geschakelde voeding (max 4A)
Gebruikersavatar
Nout
Berichten: 96
Lid geworden op: 25 jul 2021, 09:12
Type: R850RT
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Meedhuizen

Re: Geschakelde voeding in kuip voor navi

Ongelezen bericht door Nout »

Hoi Isaac, ik had ook in het schema gekeken. Maar bij mijn radio vind in de geschakelde plus niet terug. Achter de 12V aansluiting zit alleen constante, en dat wil ik niet. Ik ga nog een keer bij de radio kijken, en anders haal ik de dash even aan de kant om een violet/zwart te zoeken. _004
Isaac
Berichten: 951
Lid geworden op: 14 mar 2014, 16:40
Type: R1100RT
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Maassluis

Re: Geschakelde voeding in kuip voor navi

Ongelezen bericht door Isaac »

Volgens mijn dokumentatie is de draadboom voor de 850RT gelijk aan de 1100RT. Dan zou de aansluiting bij het balhoofd achter het kastje moeten zitten om zo in het kastje terecht te kunnen komen. De vaste plus zou zijn voor het geheugen vast te houden (trok bij mij haast 30mA) en een geschakelde draad om de radio echt aan te zetten. Die rust stroom was voor mij de reden om de radio er uit te gooien en digitaal te gaan ontvangen.
De vaste voeding heb ik nu in het kastje aangesloten op een dubbele aanstekerplug om te kunnen laden tijdens een koffie pauze. De geschakelde draad staat bij mij op een audio versterker die de GPS audio over de 2 ingebouwde speakers laat horen. Het zou me verbazen dat deze aansluiting er bij jou niet zou zitten. Er zijn uiteraard nog meer geschakelde draden voorin te vinden die gebruikt kunnen worden. Maar de bedoelde aansluiting voor de radio is apart af gezekerd (is dacht F8=4A). Deze draad zit overigens ook op de plug de verstelbare ruit aangesloten. Deze wordt daar in de 4 polige plug niet gebruikt en zou dus vrij moeten zijn. Als je wat andere kleuren wilt hebben die voorin zitten en geschakeld worden dan kan ik dat voor je opzoeken.
Gebruikersavatar
Nout
Berichten: 96
Lid geworden op: 25 jul 2021, 09:12
Type: R850RT
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Meedhuizen

Re: Geschakelde voeding in kuip voor navi

Ongelezen bericht door Nout »

Dank je wel Isaac. Ik heb hier ook in een schema van een R1100 die paars met zwarte gevonden wat jij zei. Ergens klopt er iets niet in mijn fiets. Ik heb de radio draden gevonden in een bundeltje achter de kuip. Bruin, paars met zwart, rood met wit + paars met zwart in een stekkertje, en de speaker draden. Paars/zwart is een constante plus. Ik ga vanavond even meten bij de zekering ..... Als dit zo doorgaat rij ik deze zomer niet meer :-)
Isaac
Berichten: 951
Lid geworden op: 14 mar 2014, 16:40
Type: R1100RT
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Maassluis

Re: Geschakelde voeding in kuip voor navi

Ongelezen bericht door Isaac »

Voor het geval dat. De radio voeding gaat al aan in de 1e stand van het kontakt. Dus de stand voor het echte kontakt. Spanningsloos is dus in de stand dat het stuurslot er op staat. Aangezien je bij/achter het stuur bezig bent kan het dus heel goed zijn dat je in de 1e kontakt stand staat. _001
Gebruikersavatar
Nout
Berichten: 96
Lid geworden op: 25 jul 2021, 09:12
Type: R850RT
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Meedhuizen

Re: Geschakelde voeding in kuip voor navi

Ongelezen bericht door Nout »

Huh? Stuurslot = uit, van het stuurslot = op spanning, de volgende stand is "contact" het dashboard gaat aan, en dan starten.
Serieus? Dan had ik lang kunnen zoeken......
Isaac
Berichten: 951
Lid geworden op: 14 mar 2014, 16:40
Type: R1100RT
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Maassluis

Re: Geschakelde voeding in kuip voor navi

Ongelezen bericht door Isaac »

Toch nog rijden deze zomer. :D
Gesloten

Terug naar “Over: Electronica”