R1100rt blijft niet aan

Alle overige relevante technische en mechanische items aangaande: BMW R850RT - R1100RT - RT1150RT - R1200RT

Moderators: EileRT, JOS WRSM

Gesloten
Sipke
Berichten: 8
Lid geworden op: 02 mei 2021, 14:31
Type: R1100RT
Bijz: deze doet het....
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Hoorn

R1100rt blijft niet aan

Ongelezen bericht door Sipke »

Goedendag,

Van mijn 1100rt nog niet echt het genieten waar ik op hoopte.

Door omstandigheden al een tijdje stil, wel aan druppellader.
Motor geeft bij contact wel geluid benzinepomp. Ook de startmotor functioneert. Motor slaat alleen aan met veel gas open.
Loopt even, gas blijven geven (veel) maar valt dan toch uit.

Is dit een kwestie van een verstopt filter? Of moet ik nog andere zaken nakijken?

Vriendelijke groet

Sipke
Isaac
Berichten: 950
Lid geworden op: 14 mar 2014, 16:40
Type: R1100RT
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Maassluis

Re: R1100rt blijft niet aan

Ongelezen bericht door Isaac »

Het lijkt inderdaad een brandstof probleem. Dat kan uit het filter komen maar ook zou het kunnen zijn dat de druk aan de lage kant is.
Wat je even snel zou kunnen testen is een slang naar de verstuiver los te nemen en die even in een flesje hangen en dan aanzetten. Dan moet er al voldoende benzine vloeien. Het op druk zetten van de pomp die je even hoort. Als je dan zou starten moet de pomp direct gaan werken en wederom een stroompje naar het flesje duwen.
Ook is het niet onmogelijk dat de hall-sensoren niet goed werken. Die sturen de bougies aan maar zorgen ook dat de verstuivers open gestuurd worden.
Oxidatie is ook niet uit te sluiten. Beginnen bij de brandstof en afhankelijk wat je daar hebt kunnen we verder adviezen geven waar te zoeken.
Niet, zoals sommige leden wel eens doen, alles gaan vervangen. Kan wel werken maar je weet dan nog niet wat de echte oorzaak is geweest en de kosten zijn vele malen hoger. Buiten het feit dat er dingen vervangen worden die nog jaren mee hadden kunnen gaan.
Gebruikersavatar
HenkvanR
Berichten: 389
Lid geworden op: 15 jun 2009, 09:53
Type: Ik heb geen motor (meer)
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Apeldoorn
Locatie: Apeldoorn

Re: R1100rt blijft niet aan

Ongelezen bericht door HenkvanR »

Heb je toevallig de accu pas los gehad?


Groeten van Henk
[groet]
HenkvanR -1200-
Sipke
Berichten: 8
Lid geworden op: 02 mei 2021, 14:31
Type: R1100RT
Bijz: deze doet het....
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Hoorn

Re: R1100rt blijft niet aan

Ongelezen bericht door Sipke »

Isaac, dank, zal eens kijken, vraagt nog wel wat verwijderen van plaatwerk……

Henk, nee, gekocht als zijnde uitstekend onderhouden….. 250km gereden, aan druppellader in schuur en toen ik weer wilde rijden niets…. In de tussentijds altijd aan druppellader.
Isaac
Berichten: 950
Lid geworden op: 14 mar 2014, 16:40
Type: R1100RT
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Maassluis

Re: R1100rt blijft niet aan

Ongelezen bericht door Isaac »

Ik weet niet of je nieuwe benzine er in hebt gedaan? Maar lang stilstaande brandstof vergaat heel langzaam. Deze kan drab geven en als het een E10 brandstof is geweest dan maak je ook kans dat er vocht aangetrokken is door de hoeveelheid alcohol. Dit is iets sneller en makkelijker te testen door een redelijk stevig slangetje naar het diepste deel van de tank te duwen (ik gebruik hiervoor een 6mm pneumatische slang voor) en wat op te zuigen. Uiteraard met een injectie spuit van een redelijk kaliber. Je kan dan vrij snel zien of er vocht in zit of dat de brandstof is gaan groeien (organische drab). Tevens is deze handeling zo af en toe ook aan te raden om eventueel water onderuit de tank te halen voordat het door de brandstofpomp wordt aangezogen. Dit wel doen als de motor een tijdje stil heeft gestaan om het vocht te laten bezinken.
Gebruikersavatar
aantzeetje
Berichten: 503
Lid geworden op: 09 jul 2010, 14:56
Type: R1200RT
Land: B
Woonplaats of omgeving: Oostduinkerke

Re: R1100rt blijft niet aan

Ongelezen bericht door aantzeetje »

en eens kijken of de ontluchting van de tank goed werkt door te starten met open tankdop
Sipke
Berichten: 8
Lid geworden op: 02 mei 2021, 14:31
Type: R1100RT
Bijz: deze doet het....
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Hoorn

Re: R1100rt blijft niet aan

Ongelezen bericht door Sipke »

Na enige toevoeging voor injectiereinigen en open tank blijft hij nu wel aan, maar niet echt mooi rond. Zal na mijn vakantie maar eens beginnen met reinigen en vervangen filter…..

Wordt vervolgd.

Dank voor het meedenken.
Gesloten

Terug naar “Over: Alle overige relevante (technische) onderwerpen”