vrije slag in aandrijflijn
-
- Berichten: 27
- Lid geworden op: 01 aug 2020, 14:49
- Type: R1200RT
- Land: friesland
- Woonplaats of omgeving: Wijckel
vrije slag in aandrijflijn
hallo
de laatste tijd heb ik het idee dat bij het dichtdraaien en optrekken er een vrije slag in de overbrenging zit.
dit resulteert in wat een bokkerig rijgedrag tijdens langzaam rijden en of optrekken en afremmen.
het kan best zijn dat door dat ik hier nu extra op let het mij tussen de oren gaat zitten.
de vraag is wat is normaal en wat niet?
is dit te testen als de motor op de middenbok staat? door het wiel heen en weer te draaien.
benieuwd naar jullie antwoorden
betreft r1200rt bj 2009
de laatste tijd heb ik het idee dat bij het dichtdraaien en optrekken er een vrije slag in de overbrenging zit.
dit resulteert in wat een bokkerig rijgedrag tijdens langzaam rijden en of optrekken en afremmen.
het kan best zijn dat door dat ik hier nu extra op let het mij tussen de oren gaat zitten.
de vraag is wat is normaal en wat niet?
is dit te testen als de motor op de middenbok staat? door het wiel heen en weer te draaien.
benieuwd naar jullie antwoorden
betreft r1200rt bj 2009
-
- Berichten: 90
- Lid geworden op: 19 nov 2015, 21:13
- Type: R1100RT
- Bijz: zwart
- Land: nl
- Woonplaats of omgeving: zh
Re: vrije slag in aandrijflijn
heeft niemand een idee wat de oorzaak zou kunnen zijn?
ik heb nagenoeg hetzelfde euvel als ik rijdend kopp.inknijp en weer loslaat hoor ik een geluid alsof er ergens speling opzit.het betreft hier een 1100rt.
wie weet raad.
mvg.wim
ik heb nagenoeg hetzelfde euvel als ik rijdend kopp.inknijp en weer loslaat hoor ik een geluid alsof er ergens speling opzit.het betreft hier een 1100rt.
wie weet raad.
mvg.wim
- MotoCon
- Berichten: 210
- Lid geworden op: 16 jul 2021, 10:40
- Type: Ik heb een ander type BMW
- Bijz: R1200R (2012) ABS / ESA / ASC
- Land: NL
- Woonplaats of omgeving: Wessem
Re: vrije slag in aandrijflijn
Weinig reacties op deze toch wel goede vraag.
Jammer dat TS niet meteen erbij vermeld wat de vrije slag op zijn achterwiel is.
Ik kan het nu niet direct testen, maar op een fiets met een cardan is de vrije slag volgens mij toch al gauw meerdere centimeters, misschien wel 10, en dat lijkt me normaal. Als dat echt veel meer is zou ik de cardan laten controleren. Zeker als je bijgeluiden hoort. Bij lekkende moffen (de zwarte rubberen delen in de cardan-behuizing) kun je binnen enkele 1000en kilometers de kruiskoppelingen volledig vergallen.
Jammer dat TS niet meteen erbij vermeld wat de vrije slag op zijn achterwiel is.
Ik kan het nu niet direct testen, maar op een fiets met een cardan is de vrije slag volgens mij toch al gauw meerdere centimeters, misschien wel 10, en dat lijkt me normaal. Als dat echt veel meer is zou ik de cardan laten controleren. Zeker als je bijgeluiden hoort. Bij lekkende moffen (de zwarte rubberen delen in de cardan-behuizing) kun je binnen enkele 1000en kilometers de kruiskoppelingen volledig vergallen.
Most motorcycle problems are caused by the nut that connects the handlebars to the saddle.
Kawasaki Vulcan 750 - Honda Shadow 1100 - Yamaha FJR 1300 - BMW R1200R
Kawasaki Vulcan 750 - Honda Shadow 1100 - Yamaha FJR 1300 - BMW R1200R
-
- Berichten: 27
- Lid geworden op: 01 aug 2020, 14:49
- Type: R1200RT
- Land: friesland
- Woonplaats of omgeving: Wijckel
Re: vrije slag in aandrijflijn
hallo
de vrije slag op de bok is ongeveer4 cm het is meer met het wegrijden en op de koppeling laten opkomen dat dit dan klakt.
het is wat een hard geluid
ik kan mij herinneren dat bij yamaha fjr er een rubber ster tussen achterwiel en cardan zit wat dit enigszins dempt.
ik hoop dat het geen slijtage is op de splines of iets dergelijks .
groet sjirk
de vrije slag op de bok is ongeveer4 cm het is meer met het wegrijden en op de koppeling laten opkomen dat dit dan klakt.
het is wat een hard geluid
ik kan mij herinneren dat bij yamaha fjr er een rubber ster tussen achterwiel en cardan zit wat dit enigszins dempt.
ik hoop dat het geen slijtage is op de splines of iets dergelijks .
groet sjirk
-
- Berichten: 18
- Lid geworden op: 05 sep 2020, 07:58
- Type: R1200RT
- Bijz: K26 | 2007
- Land: NL
- Woonplaats of omgeving: Drenthe
Re: vrije slag in aandrijflijn
In zijn algemeenheid kan dit door een versleten transmissiedemper komen. Ik kan alleen zo snel niet vinden of een RT zo'n demper heeft. Anyone?
- scan
- Berichten: 753
- Lid geworden op: 14 jul 2011, 17:39
- Type: R1200RT
- Land: NL
- Woonplaats of omgeving: Everywhere
Re: vrije slag in aandrijflijn
Yes, zag vorige week een cardan uit elkaar gehaald bij de dealer liggen en daarvan was de transmissiedemper naar de galemiesen.
Het is overigens niets meer dan een rubber geval. Wel het hele deel van de aandrijfas waarin deze gemonteerd zit dient vervangen te worden.
Het is overigens niets meer dan een rubber geval. Wel het hele deel van de aandrijfas waarin deze gemonteerd zit dient vervangen te worden.
-
- Berichten: 27
- Lid geworden op: 01 aug 2020, 14:49
- Type: R1200RT
- Land: friesland
- Woonplaats of omgeving: Wijckel
Re: vrije slag in aandrijflijn
dat zou heel goed kunnen al begin ik ook aan de koppeling te denken .
het klakkende geluid is voortdurend als ik de koppeling loslaat.
zou ook ergens anders in de aandrijflijn kunnen zitten denk ik.
het klakkende geluid is voortdurend als ik de koppeling loslaat.
zou ook ergens anders in de aandrijflijn kunnen zitten denk ik.
- Baird
- 2023
- Berichten: 4308
- Lid geworden op: 21 mar 2009, 17:49
- Type: Ik heb een ander type BMW
- Bijz: R1200GS LC
- Land: NL
- Woonplaats of omgeving: Baronie van Breda
Re: vrije slag in aandrijflijn
De aandrijflijn bij deze motoren heeft altijd wat speling, als je die bij elkaar optelt lijkt het heel veel. Als de motor niet heel mooi afgesteld staat gaat het blok wat bokken bij lage toerentallen/snelheden en dus binnen de speling heen en weer schudden. Als je de koppeling intrekt draait alleen de motor en niet de hele versnellingsbak ook mee, dat kan een behoorlijk verschil in geluid opleveren.
Conclusie: het kan erger lijken dan dat het in werkelijkheid is, het mooiste is als iemand met een beetje verstand van zaken eens een tweede opinie geeft voordat je je erge zorgen gaat maken
Conclusie: het kan erger lijken dan dat het in werkelijkheid is, het mooiste is als iemand met een beetje verstand van zaken eens een tweede opinie geeft voordat je je erge zorgen gaat maken
Met vriendelijke motorgroet
BeRT
R1200GS LC
R25 (1951)
GPSMAP 276Cx
Volkswagen Eos
ooit:
Jawa CZ 150, Yamaha XS750, R80ST, R1100RT, R1150RT (2x) 450k+ km
BeRT
R1200GS LC
R25 (1951)
GPSMAP 276Cx
Volkswagen Eos
ooit:
Jawa CZ 150, Yamaha XS750, R80ST, R1100RT, R1150RT (2x) 450k+ km
-
- Berichten: 27
- Lid geworden op: 01 aug 2020, 14:49
- Type: R1200RT
- Land: friesland
- Woonplaats of omgeving: Wijckel
Re: vrije slag in aandrijflijn
dan ga ik het eens bij een expert laten uitzoeken.
bedankt allen voor de reactie
bedankt allen voor de reactie