motor wilde niet meer starten na stil gestaan te hebben voor een openstaande brug.

betreffende het elektrische gedeelte van je RT

Moderators: EileRT, JOS WRSM

Gesloten
Gebruikersavatar
ErikS
2024
2024
Berichten: 483
Lid geworden op: 19 jan 2014, 19:01
Type: R1250RT
Bijz: Een met radio en BMW navigatie (TFT) en Zumo XT
Land: NL
Woonplaats of omgeving: West Veluwe-Vallei
Locatie: De parel van Gelderland
Contacteer:

motor wilde niet meer starten na stil gestaan te hebben voor een openstaande brug.

Ongelezen bericht door ErikS »

Nog niet zo lang geleden moest ik onderweg voor een vergadering in Vianen voor een openstaande brug even wachten. Ik heb toen de motor via de kill switch uitgezet maar niet van het contact af omdat ik de radio en de GPS aan wilde laten.
Toen de brug na een minuut of 5 weer sloot wilde ik starten, maar de startmotor hield er na een of twee omwentelingen meteen mee op.
Contact uitgezet, een paar minuten gewacht en weer geprobeerd te starten maar het resultaat bleef het zelfde.
Via de BMW alarmcentrale hulp ingeroepen en de wegenwacht werd aangestuurd. Deze kwam al vrij snel (30 minuten) en constateerde het zelfde. Hij sloot vervolgens startkabels aan en . . . . de motor liep weer.
Vervolgens doorgereden naar mijn eindbestemming (10 minuten verder), daar de motor gestopt en vergaderd. IK had voor de zekerheid al een afspraak met de man van de wegenwacht gemaakt voor na de vergadering.
Na een goede 2 uur waren we klaar en toen ik de motor wilde starten ging dit weer probleemloos zoals bijna altijd.

In het verleden heb ik dit probleem al eens eerder gehad bij het benzine tanken. Toen ook een poosje gewacht omdat ik door de alarmcentrale teruggebeld zou worden. Dit duurde toen een minuut of 20 en ondertussen had ik de motorfiets al duwend naar een betere plek gebracht.
Vervolgens een monteur aan de telefoon gehad en toen ik hem wilde laten horen wat de (start) motor nog deed, startte de motor ineens weer probleemloos.
De motorfiets is vervolgens daarna bij de dealer geweest en die heeft hem nagekeken. Hij kon zo niets vinden maar dacht aan een slechte massa.

Wat in beide gevallen wel opvallend was, is dat de dagteller EN de voor ingestelde snelkeuze voor de menu knop gewist waren.

Sindsdien weer ruim 4000 km gereden en tot nu toe gelukkig geen problemen meer gehad.

Het gaat hier om een BMW R1250RT van 08/2019 met ongeveer 34.000 km op de teller. Voorafgaande aan het probleem was een rit gemaakt van ongeveer 40 kilometer over de snelweg en de laatste 3 km door de bebouwde kom van Vianen.
Iemand die dit probleem herkent?
volg een rijvaardigheidstraining, omdat motorrijden altijd beter (en veiliger) kan!
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
met een Sena SC2 in de helm en Zumo XT op de R1250RT-TFT met radio en BMW navigatie.
Gebruikersavatar
QuickFix
Berichten: 726
Lid geworden op: 19 jul 2018, 11:13
Type: R1150RT
Bijz: Titan-grau, 2005
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: OosteRhouT
Contacteer:

Re: motor wilde niet meer starten na stil gestaan te hebben voor een openstaande brug.

Ongelezen bericht door QuickFix »

ErikS schreef: 08 jul 2022, 14:36Iemand die dit probleem herkent?
Klinkt als een accu die aan het einde van zijn latijn is.

Ik zou er niet teveel tijd, moeite en frustratie aan besteden en gewoon direct de accu vervangen (ook als de accu maar ??? maanden/jaren oud is), da's goedkoper dan weken lopen Hannessen en dan heb je dat in ieder geval uitgesloten (en het is makkelijk zelf te doen op een mooie zondag in 30-60 minuten tijd). ;)
Freude am Fahren
Gebruikersavatar
ErikS
2024
2024
Berichten: 483
Lid geworden op: 19 jan 2014, 19:01
Type: R1250RT
Bijz: Een met radio en BMW navigatie (TFT) en Zumo XT
Land: NL
Woonplaats of omgeving: West Veluwe-Vallei
Locatie: De parel van Gelderland
Contacteer:

Re: motor wilde niet meer starten na stil gestaan te hebben voor een openstaande brug.

Ongelezen bericht door ErikS »

Dat van die accu dacht ik eerst ook maar het vreemde is dat ik na die ene keer geen enkele last meer gehad heb. Ook niet als ik de motorfiets langere tijd stil laat staan met contact (en radio) aan.
Het vreemde was ook dat ik nadat de wegenwacht geholpen had met het starten (dus niet opladen van de accu) en daarna nog geen 10 minuten rijden (minder dan een paar kilometer) de accu dan kennelijk weer voldoende opgeladen was om te kunnen starten.
volg een rijvaardigheidstraining, omdat motorrijden altijd beter (en veiliger) kan!
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
met een Sena SC2 in de helm en Zumo XT op de R1250RT-TFT met radio en BMW navigatie.
Isaac
Berichten: 950
Lid geworden op: 14 mar 2014, 16:40
Type: R1100RT
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Maassluis

Re: motor wilde niet meer starten na stil gestaan te hebben voor een openstaande brug.

Ongelezen bericht door Isaac »

Het kan toch de accu zijn. Ook deze kan inwendig een weerstand opbouwen die weer even vast brandt. Ook een slechte verbinding van 1 van de aansluitingen kan een zelfde klacht geven. Ook kan een bijna defecte startmotor de accu op z'n knieën trekken.
Wat belangrijk is dat je de controle lampjes tijdens het starten in de gaten houdt. Als deze iets zwakker gaan branden is dat normaal. Als deze bijna doven is er iets in de stroom toevoer aan de hand. Het aanbrengen van startkabels vanaf een auto geeft een grote capaciteit aan start vermogen. Standaard heeft BMW 19A en een kleine wagen begint bij 40A. Ook een slechte startmotor lijkt dan weer als normaal te werken.
Ik zou beginnen met de aansluitingen te controleren. Als daar niets uitkomt en de lampjes gaan haast uit met starten dan toch de accu.
Hoe oud is de accu?
Onno G.
Berichten: 2
Lid geworden op: 20 dec 2020, 11:21
Type: R1200RT
Bijz: Geen
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Ridderkerk

Re: motor wilde niet meer starten na stil gestaan te hebben voor een openstaande brug.

Ongelezen bericht door Onno G. »

Hallo, ik herken dit probleem en zit met een soort van zelfde vraag:
Ik heb een RT uit 2009, nu met gel accu met 21ah plm 2 jaar oud. De motor start koud prima, na 5min rijden afzetten; dan krijgt de accu de startmotor niet meer rond. Na 10 of 15 minuten wel, tenzij ik het ben blijven proberen.
Nu heb ik alle contacten schoongemaakt, de startmotor dus gedemonteerd en het zwikje weer inelkaar maar de klacht blijft.
Wat de spanningsmeter aangeeft is contact aan plm 13v deze zakt bij starten naar 8volt en als de motor loopt geeft hij 14,2 aan(ongeveer). Na een poging te starten, neemt de spanning op de accu meteen af naar 12,5v en dan krijgt de startmotor de motor nog paar seconden rond en dan klikkend relais.
Las iets over gelaccu’s en laagspanning van plus 14,4v nodig? Of over startmotoren die warm veel meer stroom trekken.
Sta in dubio, accu vervangen voor AGM accu en/of de startmotor….
Gebruikersavatar
Henk7777
Berichten: 284
Lid geworden op: 01 jun 2015, 15:39
Type: Overig R-serie
Bijz: 40 jaar GS editie
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Ter Aar
Locatie: Ter Aar

Re: motor wilde niet meer starten na stil gestaan te hebben voor een openstaande brug.

Ongelezen bericht door Henk7777 »

Probleem ook wel eens gehad met de vorige RT en laatst met mijn 2021 GS, ligt niet aan startmotor of accu, gewoon een BMW "bug".

Niet doorstarten, direct contact uit.... even wachten, contact aan en starten maar...

Als je stopt en je laat het contact aan staan blijft ook je licht aan staan, ik vermoed dat het licht dan niet even uitgeschakeld wordt als je start, waardoor de accu stroom moet leveren aan het licht en startmotor en dat kan hij niet...

Dus zet gewoon het contact uit als je even stopt.. dan heb je geen probleem..

Henk7777
BMW R1250GS 40 jaar GS editie 2021
Kawasaki Z750 H ltd 1981
Yamaha FS1 1969
Gebruikersavatar
QuickFix
Berichten: 726
Lid geworden op: 19 jul 2018, 11:13
Type: R1150RT
Bijz: Titan-grau, 2005
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: OosteRhouT
Contacteer:

Re: motor wilde niet meer starten na stil gestaan te hebben voor een openstaande brug.

Ongelezen bericht door QuickFix »

Henk7777 schreef: 14 nov 2022, 13:27ligt niet aan startmotor of accu, gewoon een BMW "bug".
Dat is handig om te weten.

Ik heb geen 1200 (of 1250) en heb de ervaring dat op oudere fietsen (1100 / 1150) de accu daadwerkelijk defect is wanneer de spanning ineen stort en het startrelais gaat tikken als gevolg hiervan.
Wanneer ik dan de accu test merk ik dat één of twee cellen (er zitten zes cellen van ±2V in een accu) stuk zijn die bij nullast keurig de volledige spanning geven alsof er niets aan de hand is, maar onder belasting de accuspanning in laat storten.
Freude am Fahren
Onno G.
Berichten: 2
Lid geworden op: 20 dec 2020, 11:21
Type: R1200RT
Bijz: Geen
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Ridderkerk

Re: motor wilde niet meer starten na stil gestaan te hebben voor een openstaande brug.

Ongelezen bericht door Onno G. »

Bedankt voor de reactie,
Ik heb al langer het startprobleem en heb er pas de laatste vakantie, Zweden, Noorwegen, echt last van gehad. Aanduwen omdat de Ferry naar Denemarken anders zonder mij vertrok… Oia Omdat m’n Rt lastig startte, zelfs nieuw na een vrij korte tijd en de eerste accu lang op de plank had gestaan bij de dealer, dacht ik eerst aan de accu, plm 10jaar geleden. Motobatt accu leefde daarna niet lang, exide gaf ook vrij snel de geest en laatste accu Intact power gel, speciaal voor BMW, viel de startkracht ook tegen.
De startmotor, Bosch, draaide de motor altijd al tergend langzaam rond.
Nu heb ik een Valeo gemonteerd via een bovengenoemde website en hij start als een soepele 4-cylinder, na ook weer een nieuwe accu, Exide(nr 6!)…. Pfffff, opluchting alom aangezien de portemonnee deze tijden onder druk staat.
Rest mij te vermelden dat de Valeo wel een stuk groter is dan de Bosch en het monteren even een spannende zaak werd.
Bedankt en veilige kilometers toegewenst.
Gebruikersavatar
ErikS
2024
2024
Berichten: 483
Lid geworden op: 19 jan 2014, 19:01
Type: R1250RT
Bijz: Een met radio en BMW navigatie (TFT) en Zumo XT
Land: NL
Woonplaats of omgeving: West Veluwe-Vallei
Locatie: De parel van Gelderland
Contacteer:

Re: motor wilde niet meer starten na stil gestaan te hebben voor een openstaande brug.

Ongelezen bericht door ErikS »

Nog even een naschrift van mij:

Na deze ene keer heb ik in de daarop volgende 6 maanden en nog ruim 8000 km met de motorfiets gereden en heeft het probleem zich niet meer voor gedaan. Ook al liet ik de motor enige tijd (meer dan 10 minuten en zelfs een keer ruim een half uur) op contact omdat de radio dan bleef spelen, als ik de startknop indrukte liep de motor!
Er is niets aan hersteld of vervangen. Ik sluit dus een kapotte accu of probleem met de startmotor maar uit. Maar wat het nu wel was?
Eind augustus is de motor ingeruild omdat ik toen mijn in januari bestelde nieuwe kreeg.
volg een rijvaardigheidstraining, omdat motorrijden altijd beter (en veiliger) kan!
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
met een Sena SC2 in de helm en Zumo XT op de R1250RT-TFT met radio en BMW navigatie.
Gesloten

Terug naar “Over: Electronica”