r1150rt valt stil

betreffende het elektrische gedeelte van je RT

Moderators: EileRT, JOS WRSM

Gesloten
RemcoK
Berichten: 17
Lid geworden op: 04 apr 2022, 04:25
Type: R1150RT
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Zuid-Limburg

r1150rt valt stil

Ongelezen bericht door RemcoK »

Beste lezers,

2 weken geleden heerlijk een toertje met mijn vrouw gereden. na een 100 km viel spontaan de motor uit (leek erop dat de benzine toevoer stopte) en niet meer te starten.
Af laten slepen naar de motorzaak waar hij een maand ervoor nog een grote beurt had gehad (+nieuwe remschijven voor,kogelgewricht en nieuwe benzinedrukverdeler omdat hij benzine was gaan lekken).
Toen ik hem probeerde te starten vond ik dat de benzinepomp raar klonk, dus mijn vermoeden was dat deze was overleden.
Nadat de motorzaak hem na een week probeerde te starten, deed de motor dit maar de pomp klonk inderdaad niet zoals zou moeten.
Nadat de benzinepomp vervangen is start hij dus wederom niet en de monteur zit ook even met zijn handen in het haar.
iemand een idee welke richting ik op moet gaan zoeken?
Startmotor draait wel gewoon rond.
Ik ga er vanmiddag even heen om te kijken of hij wel vonk en benzine krijgt, maar ga er vanuit dat dit gecontroleerd is.

Aangezien ik er een beetje moedeloos van wordt ( meer geld al aan de motor uitgegeven als plezier aan gehad) hoop ik dat jullie me de juiste richting in kunnen duwen, voordat ik hem definitief ga afschrijven
Met vriendelijke forumgroet,
Remco
Isaac
Berichten: 951
Lid geworden op: 14 mar 2014, 16:40
Type: R1100RT
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Maassluis

Re: r1150rt valt stil

Ongelezen bericht door Isaac »

RemcoK schreef: 09 jul 2022, 04:17 2 weken geleden heerlijk een toertje met mijn vrouw gereden. na een 100 km viel spontaan de motor uit (leek erop dat de benzine toevoer stopte) en niet meer te starten.
Als ik het eerste stukje leest zou ik aangeven dat er een breuk zou kunnen zitten in de bedrading naar het contactslot, de schakelaar van de jiffy of de noodstop schakelaar die zijn werk niet goed doet.
Als ik verder lees dan geef je aan:
RemcoK schreef: 09 jul 2022, 04:17 Startmotor draait wel gewoon rond.
Dan wil de motor dus wel starten maar niet aanslaan.
Dan beginnen met het luisteren naar je motor. Als je het contact aan zet moet je even de brandstofpomp horen.
Om de pomp te controleren een aansluiting op een injector los nemen en even in een flesje hangen.
Wederom contact aan zetten. Dan moet er brandstof uit het slangetje lopen/spuiten.
Pomp en filter hiermee gecontroleerd. Kan weer aangesloten worden.
een losse Bougies in en bougiedop tegen het chassis houden en starten. Die moet regelmatig vonken.
Ontsteking en globaal de hall sensor(s) gecontroleerd.
Dan een injector verwijderen en aangesloten boven een stuk keuken papier houden en starten.
Deze moet een fijn nevelig rond patroon op het papier geven.
Dan zou er voldoende druk zijn en de aansturing van de injectorren werkt dan ook. Ze staan parallel geschakeld.
Theoretisch zou de motor dan moeten aanslaan want alles lijkt te werken.
Je kan dan ook nog proberen wat remreiniger tijdens het proberen te starten in het open gaatje van de injector te spuiten.
Als deze dan wel aanslaat zou het toch richting brandstof gaan en zou de drukregelaar het probleem kunnen veroorzaken.

Ik ga, net als jij, er van uit dan een monteur dit zeker bekeken zal hebben en niet met z'n handen in het haar hoeft te zitten.
RemcoK
Berichten: 17
Lid geworden op: 04 apr 2022, 04:25
Type: R1150RT
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Zuid-Limburg

Re: r1150rt valt stil

Ongelezen bericht door RemcoK »

Bedankt voor de reactie. Ik wacht het nog even af en anders laat ik hem naar huis brengen en ga dan vanaf 0 zelf beginnen eraan.
Isaac
Berichten: 951
Lid geworden op: 14 mar 2014, 16:40
Type: R1100RT
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Maassluis

Re: r1150rt valt stil

Ongelezen bericht door Isaac »

Er is genoeg kennis aanwezig op dit forum om je te helpen. Maak niet de fout door stomweg alles te vervangen wat mogelijk de klacht kan veroorzaken. Kost alleen maar (veel) geld en dan blijft ook onbekend wat de oorzaak is geweest. Systematisch zoeken en controleren kost misschien wel wat meer tijd maar levert kennis op die bij een andere klacht wel eens van pas kan komen. Als deze klacht, als de motor weer is afgekoeld, weg is dan zou dat best wel eens de hall sensoren kunnen zijn. Die hebben vaak de klacht op temperatuur te reageren. Als je de warme motor uitzet ontbreekt de rijwind en komt de warmte uit het blok vrij. We wachten geduldig af of de monteur genoeg kennis heeft om dit alsnog op te lossen.
RemcoK
Berichten: 17
Lid geworden op: 04 apr 2022, 04:25
Type: R1150RT
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Zuid-Limburg

Re: r1150rt valt stil

Ongelezen bericht door RemcoK »

Ook als hij koud was starte hij niet meer, daarom vermoed ik dat het niet de hallgever is. De tijd zal het leren. Anders wordt het gewoon een projectje.

To be continued….
RemcoK
Berichten: 17
Lid geworden op: 04 apr 2022, 04:25
Type: R1150RT
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Zuid-Limburg

Re: r1150rt valt stil

Ongelezen bericht door RemcoK »

Inmiddels weer lopend, bleek uiteindelijk toch de benzinepomp te zijn.
Na weer gangbaar gemaakt te zijn, doet hij het weer.
Enige vreemde is, dat ik zou denken dat hij met een nieuwe benzinepomp dan toch gelijk had moeten starten, maar dat deed hij ook niet meer.

Enige wat ik dan kan vermoeden is dat er een defect in de nieuwe pomp heeft gezeten (of verkeerd aangesloten), als hij het nu met de oude pomp wel weer doet.
Isaac
Berichten: 951
Lid geworden op: 14 mar 2014, 16:40
Type: R1100RT
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Maassluis

Re: r1150rt valt stil

Ongelezen bericht door Isaac »

Ik vind het een vreemde conclusie. De nieuwe pomp die niet goed bleek te zijn en de oude die weer gangbaar gemaakt is. Zit bij jou het brandstof filter niet gewoon dicht? Als de brandstofpomp een hoop moeite moet doen om wat binnen te krijgen kan je ook vreemde geluiden verwachten in de pomp. Zeker als daar nog lucht in zit en door de geringe doorstroming dit net niet goed weg kan duwen.
RemcoK
Berichten: 17
Lid geworden op: 04 apr 2022, 04:25
Type: R1150RT
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Zuid-Limburg

Re: r1150rt valt stil

Ongelezen bericht door RemcoK »

ik vind het ook maar erg vreemd.
Inmiddels ben ik er zo mee klaar dat hij volgende week wordt ingeruild voor een nieuw exemplaar.
Begint op een bodemloze put te lijken met telkens weer iets anders.
Gebruikersavatar
Nightstalker
Berichten: 251
Lid geworden op: 21 feb 2022, 17:38
Type: R1250RT
Bijz: Is ie nou zwart of toch donkerblauw?
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Rotterdam

Re: r1150rt valt stil

Ongelezen bericht door Nightstalker »

Wijs besluit.
Motoren van die leeftijd zijn toch een beetje aan het eind van hun cyclus.
Veelgitariër
Gebruikersavatar
EileRT
Forumbeheerder
Forumbeheerder
Berichten: 4484
Lid geworden op: 11 feb 2012, 12:06
Type: R1100RT
Bijz: Bj. 2000 + ZTechnikVStream-HyperPro-StebelNautilus
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Drachten

Re: r1150rt valt stil

Ongelezen bericht door EileRT »

Niet mee eens. Dat hangt af van de status en het onderhoud.
Nightstalker schreef: 15 jul 2022, 08:35Motoren van die leeftijd zijn toch een beetje aan het eind van hun cyclus.
Met vriendelijke motorgroet,
Eilert

Afbeelding
Gebruikersavatar
EileRT
Forumbeheerder
Forumbeheerder
Berichten: 4484
Lid geworden op: 11 feb 2012, 12:06
Type: R1100RT
Bijz: Bj. 2000 + ZTechnikVStream-HyperPro-StebelNautilus
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Drachten

Re: r1150rt valt stil

Ongelezen bericht door EileRT »

Wanneer je er geen goed gevoel bij hebt en de BMW heeft dermate veel complicaties (lees: kosten) dan is het zeker een wijs besluit om afscheid te nemen.
RemcoK schreef: 15 jul 2022, 04:53 Inmiddels ben ik er zo mee klaar dat hij volgende week wordt ingeruild voor een nieuw exemplaar.
Begint op een bodemloze put te lijken met telkens weer iets anders.
Met vriendelijke motorgroet,
Eilert

Afbeelding
Lupo R
Berichten: 155
Lid geworden op: 30 jan 2022, 19:05
Type: R1200RT
Bijz: Polar N48 veel opties
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Dongen

Re: r1150rt valt stil

Ongelezen bericht door Lupo R »

Reactie op hierboven:

Er rijden ook nog BMW's rond uit het jaar kruik die het beter doen dan menigeen dat jonger is.

Toch als je het te gek gaat vinden om er geld aan uit te blijven geven is een andere motor misschien wel een betert startpunt. Ik hoop dat de garage wel, financieel, meedenkt in dezen.
Succes en alvast veel onbekommerd rijplezier op de volgende motor!
Gesloten

Terug naar “Over: Electronica”