Stuurgedrag 1200rt DOHC
- WernerB
- Berichten: 841
- Lid geworden op: 09 okt 2009, 14:50
- Type: R1200RT
- Bijz: Midland BT next/TomTom 550
- Land: Nederland
- Woonplaats of omgeving: Tholen
- Locatie: Tholen
Stuurgedrag 1200rt DOHC
Beste mensen,
Sinds een paar weken vertoont mijn 1200rt DOHC/2013 een vreemd stuurgedrag.
Lijkt op een kapot balhoofdlager en/of fuseekogel, waarbij het stuur zwaar gaat en de motor een eigen richting wil aanhouden. De berijder is constant aan het bijsturen.
Inmiddels zijn beide lagers vervangen, waarvan gemeld dat het balhoofdlager verroest was (die moest sowieso het veld ruimen), maar de fuseekogel bleek uiteindelijk prima in orde. Maar zekerheidshalve toch maar vervangen!
Het vage sturen is er niet mee verholpen!
Nog steeds voelt de motor vaag aan en wil zijn eigen richting bepalen.
Bij aankoop en testrit vertoonde de motor dit gedrag nog niet! Het is dus echt van de laatste maand!
Ook de banden zijn inmiddels vervangen door Bridgestones T30gt's.
Ik hoop dat iemand met een lumineuze tip komt.
Vast bedankt voor jullie reactie.
Sinds een paar weken vertoont mijn 1200rt DOHC/2013 een vreemd stuurgedrag.
Lijkt op een kapot balhoofdlager en/of fuseekogel, waarbij het stuur zwaar gaat en de motor een eigen richting wil aanhouden. De berijder is constant aan het bijsturen.
Inmiddels zijn beide lagers vervangen, waarvan gemeld dat het balhoofdlager verroest was (die moest sowieso het veld ruimen), maar de fuseekogel bleek uiteindelijk prima in orde. Maar zekerheidshalve toch maar vervangen!
Het vage sturen is er niet mee verholpen!
Nog steeds voelt de motor vaag aan en wil zijn eigen richting bepalen.
Bij aankoop en testrit vertoonde de motor dit gedrag nog niet! Het is dus echt van de laatste maand!
Ook de banden zijn inmiddels vervangen door Bridgestones T30gt's.
Ik hoop dat iemand met een lumineuze tip komt.
Vast bedankt voor jullie reactie.
Laatst gewijzigd door WernerB op 23 jul 2022, 10:52, 1 keer totaal gewijzigd.
Have a nice BMW-day!
WernerB
.....Nil Nobis Absurdum....Dus: Penderyn whisky, mooie sigaren en Italiaanse Amarone-wijn! (Niet noodzakelijkerwijs in die volgorde......)
WernerB
.....Nil Nobis Absurdum....Dus: Penderyn whisky, mooie sigaren en Italiaanse Amarone-wijn! (Niet noodzakelijkerwijs in die volgorde......)
- HansD
- Berichten: 3299
- Lid geworden op: 10 sep 2008, 13:30
- Type: R1200RT/LC
- Land: NL
- Woonplaats of omgeving: Rotterdam
- Locatie: Bergschenhoek
Re: Stuurgedrag 1200rt DOHC
Werner, wat vervelend! In willekeurige volgorde zou ik denken aan: wiellagers versleten, remschijven lopen aan, voordemper kapot, of misschien is de reparatie toch niet goed uitgevoerd? Kan ook zijn dat de voorvorkpoten bij het monteren van de nieuwe band niet recht gezet zijn.
Ik zou er mee naar een specialist gaan, bijv, j&j suspension.
Ik zou er mee naar een specialist gaan, bijv, j&j suspension.
-
- Berichten: 155
- Lid geworden op: 30 jan 2022, 19:05
- Type: R1200RT
- Bijz: Polar N48 veel opties
- Land: NL
- Woonplaats of omgeving: Dongen
Re: Stuurgedrag 1200rt DOHC
Vanuit Tholen ben je zo in Rilland. Laat er even naar kijken.
- WernerB
- Berichten: 841
- Lid geworden op: 09 okt 2009, 14:50
- Type: R1200RT
- Bijz: Midland BT next/TomTom 550
- Land: Nederland
- Woonplaats of omgeving: Tholen
- Locatie: Tholen
Re: Stuurgedrag 1200rt DOHC
Hans, dank voor je tips. Ik heb de aandachtspunten doorgegeven aan mijn dealer. Ook hij baalt, dat met de wisseling van de lagers er geen verbetering is opgetreden.
Hij en zijn collega hebben onafhankelijk van elkaar een proefrit gemaakt en zonder elkaar van tevoren in te lichten , aan elkaar gemeld wat ze opmerkten. Hun beide constateringen strookten met mijn constatering.
Ze gaan nu morgen verder zoeken. Ook zij denken nu aan voorwiellagers en/of aanlopende schijven. De voordemper is 100%.
Gelukkig bleek wel dat het balhoofdlager naar de eeuwige jachtvelden was. Waarschijnlijke oorzaak: hogedrukreiniger.
Ik houd jullie op de hoogte.
Dank nogmaals voor je reactie.
Hij en zijn collega hebben onafhankelijk van elkaar een proefrit gemaakt en zonder elkaar van tevoren in te lichten , aan elkaar gemeld wat ze opmerkten. Hun beide constateringen strookten met mijn constatering.
Ze gaan nu morgen verder zoeken. Ook zij denken nu aan voorwiellagers en/of aanlopende schijven. De voordemper is 100%.
Gelukkig bleek wel dat het balhoofdlager naar de eeuwige jachtvelden was. Waarschijnlijke oorzaak: hogedrukreiniger.
Ik houd jullie op de hoogte.
Dank nogmaals voor je reactie.
Have a nice BMW-day!
WernerB
.....Nil Nobis Absurdum....Dus: Penderyn whisky, mooie sigaren en Italiaanse Amarone-wijn! (Niet noodzakelijkerwijs in die volgorde......)
WernerB
.....Nil Nobis Absurdum....Dus: Penderyn whisky, mooie sigaren en Italiaanse Amarone-wijn! (Niet noodzakelijkerwijs in die volgorde......)
- HansD
- Berichten: 3299
- Lid geworden op: 10 sep 2008, 13:30
- Type: R1200RT/LC
- Land: NL
- Woonplaats of omgeving: Rotterdam
- Locatie: Bergschenhoek
Re: Stuurgedrag 1200rt DOHC
Nou als de balhoofdlagers het slachtoffer waren van een hogedrukspuit, dan is de kans groot dat ook de wiellagers inmiddels “vetvrij” zijn.
- WernerB
- Berichten: 841
- Lid geworden op: 09 okt 2009, 14:50
- Type: R1200RT
- Bijz: Midland BT next/TomTom 550
- Land: Nederland
- Woonplaats of omgeving: Tholen
- Locatie: Tholen
Re: Stuurgedrag 1200rt DOHC
Hans,
In zijn eigen tijd, maar nieuwsgierig naar de oorzaak, heeft mijn dealer zojuist! (21.00 uur!) de borgmoer van het balhoofdlager iets gelost, van 130Nm naar 120Nm. Direct bewoog het stuur volledig soepel.
Morgenochtend plaatst hij een nieuw lager om te kijken of daarmee het probleem is opgelost.
Dat hogedrukreinigers meer kwaad dan goed doen, weten we inmiddels. In elk geval is het perfecte onderhoud aan de motor altijd uitgevoerd door een gerenommeerd Belgisch BMW dealer, geen garantie voor de (mis-)handelingen door de klant .....
Ben benieuwd hoe een en ander zich gaat ontwikkelen. Ik houd jullie op de hoogte!
In zijn eigen tijd, maar nieuwsgierig naar de oorzaak, heeft mijn dealer zojuist! (21.00 uur!) de borgmoer van het balhoofdlager iets gelost, van 130Nm naar 120Nm. Direct bewoog het stuur volledig soepel.
Morgenochtend plaatst hij een nieuw lager om te kijken of daarmee het probleem is opgelost.
Dat hogedrukreinigers meer kwaad dan goed doen, weten we inmiddels. In elk geval is het perfecte onderhoud aan de motor altijd uitgevoerd door een gerenommeerd Belgisch BMW dealer, geen garantie voor de (mis-)handelingen door de klant .....
Ben benieuwd hoe een en ander zich gaat ontwikkelen. Ik houd jullie op de hoogte!
Have a nice BMW-day!
WernerB
.....Nil Nobis Absurdum....Dus: Penderyn whisky, mooie sigaren en Italiaanse Amarone-wijn! (Niet noodzakelijkerwijs in die volgorde......)
WernerB
.....Nil Nobis Absurdum....Dus: Penderyn whisky, mooie sigaren en Italiaanse Amarone-wijn! (Niet noodzakelijkerwijs in die volgorde......)
- WernerB
- Berichten: 841
- Lid geworden op: 09 okt 2009, 14:50
- Type: R1200RT
- Bijz: Midland BT next/TomTom 550
- Land: Nederland
- Woonplaats of omgeving: Tholen
- Locatie: Tholen
Re: Stuurgedrag 1200rt DOHC
Beste mensen,
Intussen zijn zowel balhoofdlager, stuurpen, borging en fusee-kogel vervangen.
Lagers van de wielen zijn 100% en de schijven lopen niet aan.
Met de gloednieuwe Bridgestone banden zou alles opgelost moeten zijn, zou je denken.....
Ja dus! De motor rijdt weer als nieuw!
Dank voor de reacties en het meedenken.
Intussen zijn zowel balhoofdlager, stuurpen, borging en fusee-kogel vervangen.
Lagers van de wielen zijn 100% en de schijven lopen niet aan.
Met de gloednieuwe Bridgestone banden zou alles opgelost moeten zijn, zou je denken.....
Ja dus! De motor rijdt weer als nieuw!
Dank voor de reacties en het meedenken.
Have a nice BMW-day!
WernerB
.....Nil Nobis Absurdum....Dus: Penderyn whisky, mooie sigaren en Italiaanse Amarone-wijn! (Niet noodzakelijkerwijs in die volgorde......)
WernerB
.....Nil Nobis Absurdum....Dus: Penderyn whisky, mooie sigaren en Italiaanse Amarone-wijn! (Niet noodzakelijkerwijs in die volgorde......)
- HansD
- Berichten: 3299
- Lid geworden op: 10 sep 2008, 13:30
- Type: R1200RT/LC
- Land: NL
- Woonplaats of omgeving: Rotterdam
- Locatie: Bergschenhoek
Re: Stuurgedrag 1200rt DOHC
Wat fijn Werner! Maar wat is nu de conclusie, cq. wat is de oorzaak geweest?
- scan
- Berichten: 753
- Lid geworden op: 14 jul 2011, 17:39
- Type: R1200RT
- Land: NL
- Woonplaats of omgeving: Everywhere
Re: Stuurgedrag 1200rt DOHC
Dat lijkt me moeilijk te achterhalen nu er zoveel componenten zijn vervangen.
Maar hoor ook graag de reactie van Werner.
Maar hoor ook graag de reactie van Werner.
- WernerB
- Berichten: 841
- Lid geworden op: 09 okt 2009, 14:50
- Type: R1200RT
- Bijz: Midland BT next/TomTom 550
- Land: Nederland
- Woonplaats of omgeving: Tholen
- Locatie: Tholen
Re: Stuurgedrag 1200rt DOHC
Hans en Scan,
Het balhoofdlager was bij eerste inspectie al zodanig verroest, dat vervanging de enige optie was. Maar ook na die vervanging bleef een licht zoekend weggedrag bij lagere snelheden bemerkbaar. Ik ben hierin wellicht een mierenn..ker, want mijn dealer zei bij de proefrit, dat ieder ander waarschijnlijk niets van het minimaal zoekende rijgedrag zou bemerken.
Om gewoon alles uit te sluiten, heb ik in overleg met mijn dealer besloten om ook de fusee-kogel te vervangen. Hoewel die, na demontage, wel in redelijke staat verkeerde. We wilden echter alles uitsluiten. Dus ook de inbusmoer en de bus bij het balhoofdlager werden vervangen. In elk geval vertoont het stuur nu geen enkele vorm van stroefheid en draait soepel van links naar rechts.
Vervolgens zijn de lagers van voor- en achterwiel gecheckt, evenals mogelijk aanlopen van de schijfremmen voor.
Bij die laatste checks kwamen er geen verontrustende zaken tevoorschijn.
De RT rijdt weer zoals ik het van al mijn voorgangers herken: soepel en uiterst neutraal stuurgedrag.
Gelukkig heeft mijn dealer me ontzettend gematst: ook hij baalde ervan dat uiteindelijk de fusee-kogel wel vervangen is, terwijl dat hoogstwaarschijnlijk niet direct noodzakelijk was. Die fusee-kogel is dan ook met een korting van 50% geplaatst zonder daarnaast arbeidsuren in rekening te brengen. Tja, er zijn dealers die niet meteen dollartekens in hun ogen hebben en de klant simpelweg tevreden willen zien.
Het balhoofdlager was bij eerste inspectie al zodanig verroest, dat vervanging de enige optie was. Maar ook na die vervanging bleef een licht zoekend weggedrag bij lagere snelheden bemerkbaar. Ik ben hierin wellicht een mierenn..ker, want mijn dealer zei bij de proefrit, dat ieder ander waarschijnlijk niets van het minimaal zoekende rijgedrag zou bemerken.
Om gewoon alles uit te sluiten, heb ik in overleg met mijn dealer besloten om ook de fusee-kogel te vervangen. Hoewel die, na demontage, wel in redelijke staat verkeerde. We wilden echter alles uitsluiten. Dus ook de inbusmoer en de bus bij het balhoofdlager werden vervangen. In elk geval vertoont het stuur nu geen enkele vorm van stroefheid en draait soepel van links naar rechts.
Vervolgens zijn de lagers van voor- en achterwiel gecheckt, evenals mogelijk aanlopen van de schijfremmen voor.
Bij die laatste checks kwamen er geen verontrustende zaken tevoorschijn.
De RT rijdt weer zoals ik het van al mijn voorgangers herken: soepel en uiterst neutraal stuurgedrag.
Gelukkig heeft mijn dealer me ontzettend gematst: ook hij baalde ervan dat uiteindelijk de fusee-kogel wel vervangen is, terwijl dat hoogstwaarschijnlijk niet direct noodzakelijk was. Die fusee-kogel is dan ook met een korting van 50% geplaatst zonder daarnaast arbeidsuren in rekening te brengen. Tja, er zijn dealers die niet meteen dollartekens in hun ogen hebben en de klant simpelweg tevreden willen zien.
Have a nice BMW-day!
WernerB
.....Nil Nobis Absurdum....Dus: Penderyn whisky, mooie sigaren en Italiaanse Amarone-wijn! (Niet noodzakelijkerwijs in die volgorde......)
WernerB
.....Nil Nobis Absurdum....Dus: Penderyn whisky, mooie sigaren en Italiaanse Amarone-wijn! (Niet noodzakelijkerwijs in die volgorde......)
- EileRT
- Forumbeheerder
- Berichten: 4484
- Lid geworden op: 11 feb 2012, 12:06
- Type: R1100RT
- Bijz: Bj. 2000 + ZTechnikVStream-HyperPro-StebelNautilus
- Land: Nederland
- Woonplaats of omgeving: Drachten
Re: Stuurgedrag 1200rt DOHC
Super fijn dat het opgelost is Werner. En ja, er zijn gelukkig nog adressen waar je zeer coulant en vakkundig wordt geholpen!
Met vriendelijke motorgroet,
Eilert
Eilert