Hallo Allemaal,
Ik heb onlangs een R1200RT uit 2005 gekocht, met net iets meer als 62000KM.
Tijdens mijn eerste lange rit, rondje om het Ijsselmeer, vond ik dat hij af en toe heel erg moeilijk wou starten.
Het leek alsof hij niet genoeg kracht had de motor aan te slingeren, bij terugkomst de accu laten testen, die nog maar een jaar oud is, maar je weet maar nooit. Deze was meer dan dik in orde dus daar zat het probleem niet.
Dan toch maar de startmotor na kijken. Deze snel gedemonteerd en opengehaald. Alles goed schoongemaakt en de bendix en vrijloop weer goed gesmeerd. Uiteindelijk kwam ik aan bij het kool borstel pakket, in mijn Bosch startmotor zitten 4 koolborstels in een X configuratie.
Hiervan waren er 2 behoorlijk afgebrokkeld en maakten slecht contact met de rotor.
Na veel zoeken uiteindelijk gevonden dat deze Bosch koolborstel set nog steeds verkrijgbaar is bij een auto onderdelen zaak onder artikel nummer BOSCH 1 004 336 506 Kosten 18 euro :)
Alles netjes schoon gemaakt en weer gemonteerd met de nieuwe koolborstelset en de motor start als nieuw. Uiteindelijk scheelt behoorlijk in de kosten ten opzichte van een nieuwe startmotor.
Startmotor R1200RT 2005 Revisie.
-
- Berichten: 3
- Lid geworden op: 28 jul 2022, 17:42
- Type: R1200RT
- Bijz: ABS,ESA, Radio
- Land: Nederland
- Woonplaats of omgeving: Enschede
-
- Berichten: 950
- Lid geworden op: 14 mar 2014, 16:40
- Type: R1100RT
- Land: NL
- Woonplaats of omgeving: Maassluis
Re: Startmotor R1200RT 2005 Revisie.
Het afbrokkelen kan een oorzaak hebben gehad. Of de collector heeft wat schade en schaaft tegen de borstels aan. Afhankelijk van de draairichting (houder montage) wordt de borstel terug geduwd of als een kaasschaaf wat afgebrokkeld. Ook kan het zijn dat de stroom hoger is dan gebruikelijk. Dat kan zijn een losse magneet, wat vaker voorkomt bij deze startmotoren, of een gedeeltelijke doorslag in de collector.
Maar niet onmogelijk, en dat hopen we dan maar, dat de klacht er volledig uit is na het gedane onderhoud.
De startmotor met 4 borstels heb ik overigens eerder op dit forum voorbij zien komen. Misschien interessant om deze discussie even op te zoeken om door te lezen.
Maar niet onmogelijk, en dat hopen we dan maar, dat de klacht er volledig uit is na het gedane onderhoud.
De startmotor met 4 borstels heb ik overigens eerder op dit forum voorbij zien komen. Misschien interessant om deze discussie even op te zoeken om door te lezen.
-
- Berichten: 3
- Lid geworden op: 28 jul 2022, 17:42
- Type: R1200RT
- Bijz: ABS,ESA, Radio
- Land: Nederland
- Woonplaats of omgeving: Enschede
Re: Startmotor R1200RT 2005 Revisie.
Bedankt voor je reactie.
Ik heb de rotor en de lagers uit geklokt deze waren gelukkig nog in goede orde.
Bij nader onderzoek lijkt het erop dat er in de loop der tijd speling is ontstaan op de houder en de koolborstels.
En vermoeden is dat door deze speling de borstels sneller zijn gaan slijten. Ze zaten namelijk ook al redelijk richting het onderste limiet wat zover als ik kon vinden 5 a 6 mm is.
We gaan zien op langer termijn maar heb er wel vertrouwen in.
Ik heb de rotor en de lagers uit geklokt deze waren gelukkig nog in goede orde.
Bij nader onderzoek lijkt het erop dat er in de loop der tijd speling is ontstaan op de houder en de koolborstels.
En vermoeden is dat door deze speling de borstels sneller zijn gaan slijten. Ze zaten namelijk ook al redelijk richting het onderste limiet wat zover als ik kon vinden 5 a 6 mm is.
We gaan zien op langer termijn maar heb er wel vertrouwen in.
-
- Berichten: 950
- Lid geworden op: 14 mar 2014, 16:40
- Type: R1100RT
- Land: NL
- Woonplaats of omgeving: Maassluis
Re: Startmotor R1200RT 2005 Revisie.
Als er speling heeft gezeten op de koolborstel houder(s) dan werkt dat zeker in het nadeel van de leeftijd van de borstels. Bij het scheef trekken is het raak oppervlak kleiner en de druk hierop hoger. Zoals je aangeeft is de oorzaak vermoedelijk nu hersteld en zal het best wel allemaal goed zijn.
Je weet ook niet hoe de motor gebruikt is. Als deze uitsluitend voor korte afstanden is gebruikt slijt het daar gewoon wat sneller. Aan de Km stand is dit niet af te lezen. We gaan uit van het beste.
Je weet ook niet hoe de motor gebruikt is. Als deze uitsluitend voor korte afstanden is gebruikt slijt het daar gewoon wat sneller. Aan de Km stand is dit niet af te lezen. We gaan uit van het beste.