R1150RT troubles
-
- Berichten: 7
- Lid geworden op: 13 jul 2018, 14:06
- Type: R1150RT
- Land: Nederland
- Woonplaats of omgeving: Arnhem
R1150RT troubles
Zo’n 5 jaar geleden kocht ik een R1150RT van 2001 weinig km maar met een aantal problemen.
Beroerd of niet lopen en ABS probleem. Ik had al snel door dat het starten en lopen door de hallgever bekabeling kwam en ik hoefde geen moment na te denken over het verwijderen van de ABS unit. Dat deden ze immer voor alle R150RT’s van onze vrienden ook al.
Nu heb ik er een aantal jaren heerlijk mee gestuurd en ben er zelfs verliefd op geworden.
Hij laat me nu echter met enige regelmaat en op de meest verschillende momenten in de steek. Lampje laadstroom en oliedruk gaan aan, geen gestotter of gepruttel, ok geen dansende toerenteller gewoon dood. Nooit meer aanslaan.
Vandaag een nieuw poging gedaan, accu opgeladen, gelijk aanslaan ik denk een seconde of 5 maximaal mooi lopen en toen weer zo dood als een pier.
Zelf denk ik aan een kabelbreuk of slecht contact…. maar waar?
Heeft iemand dit al eens bij de hand gehad of wellicht een stappenplan hoe deze oorzaak te vinden en voor eens en voor altijd op te lossen?
Dit zijn k.t- en levensgevaarlijke storingen
Dank voor de adviezen/hulp.
Met vriendelijke groet,
Eric
Beroerd of niet lopen en ABS probleem. Ik had al snel door dat het starten en lopen door de hallgever bekabeling kwam en ik hoefde geen moment na te denken over het verwijderen van de ABS unit. Dat deden ze immer voor alle R150RT’s van onze vrienden ook al.
Nu heb ik er een aantal jaren heerlijk mee gestuurd en ben er zelfs verliefd op geworden.
Hij laat me nu echter met enige regelmaat en op de meest verschillende momenten in de steek. Lampje laadstroom en oliedruk gaan aan, geen gestotter of gepruttel, ok geen dansende toerenteller gewoon dood. Nooit meer aanslaan.
Vandaag een nieuw poging gedaan, accu opgeladen, gelijk aanslaan ik denk een seconde of 5 maximaal mooi lopen en toen weer zo dood als een pier.
Zelf denk ik aan een kabelbreuk of slecht contact…. maar waar?
Heeft iemand dit al eens bij de hand gehad of wellicht een stappenplan hoe deze oorzaak te vinden en voor eens en voor altijd op te lossen?
Dit zijn k.t- en levensgevaarlijke storingen
Dank voor de adviezen/hulp.
Met vriendelijke groet,
Eric
- wannesie
- 2024
- Berichten: 159
- Lid geworden op: 08 jun 2010, 21:43
- Type: R1200RT
- Bijz: R1200RT LC uit 2014
- Land: Nederland
- Woonplaats of omgeving: Zutphen
- Contacteer:
Re: R1150RT troubles
Klinkt als een defecte hallgever. Bij koude motor goed starten en na enige tijd uitval. Dit is een relatief eenvoudige herstelactie. Check het forum maar eens op eerdere berichtgeving.
-
- Berichten: 951
- Lid geworden op: 14 mar 2014, 16:40
- Type: R1100RT
- Land: NL
- Woonplaats of omgeving: Maassluis
Re: R1150RT troubles
Dat is een goede mogelijkheid. Maar het kan ook in het veiligheid circuit zitten. Zij standaard (jiffy) of dodemans knop.
Als dit aan de hand zou zijn hoor je bij het aan zetten van de contact stand de brandstof pomp niet.
Als deze wel werkt maar niet aan wil slaan dan maakt de hallgever een hele grote kans.
Even een losse bougie in 1 van de bougiedoppen plaatsen en kijken of deze wel vonkt.
Zo niet dan kan het nog gesplitst worden in een defecte bobine of de hallgever.
Dan zou je kunnen kijken (of ruiken) of er brandstof ingespoten wordt.
Zo niet dan de hallgever, zo wel dan de bobine (of de bekabeling daar naartoe).
-
- Berichten: 7
- Lid geworden op: 13 jul 2018, 14:06
- Type: R1150RT
- Land: Nederland
- Woonplaats of omgeving: Arnhem
Re: R1150RT troubles
De hallgever heb ik jaren terug gerepareerd en lijkt me onwaarschijnlijk. De symptomen komen niet overeen, geen dansende toerenteller of horten en stoten. Nu startte hij wel en liep 5 secconden prima.
Ik ga het eerst maar zoeken in het veiligheidscircuit en daarna bobine en bougiekabels.
Weet iemand hoe ik het veiligheidscircuit eenvoudig kan omzeilen?
Dank voor de tips.
Eric
Ik ga het eerst maar zoeken in het veiligheidscircuit en daarna bobine en bougiekabels.
Weet iemand hoe ik het veiligheidscircuit eenvoudig kan omzeilen?
Dank voor de tips.
Eric
-
- Berichten: 951
- Lid geworden op: 14 mar 2014, 16:40
- Type: R1100RT
- Land: NL
- Woonplaats of omgeving: Maassluis
Re: R1150RT troubles
Ik had begrepen dat de hallgever bekabeling door jou was opgeknapt. Een draadbreuk of sluiting is een heel andere eigenschap dan een defecte hallgever. Deze elektronische componenten kunnen namelijk temperatuur gevoelig zijn.rebels schreef: ↑12 aug 2022, 12:38 De hallgever heb ik jaren terug gerepareerd en lijkt me onwaarschijnlijk. De symptomen komen niet overeen, geen dansende toerenteller of horten en stoten. Nu startte hij wel en liep 5 secconden prima.
Weet iemand hoe ik het veiligheidscircuit eenvoudig kan omzeilen?
Een veiligheid circuit omzeilen is niet aan te raden en zal vermoedelijk ook niet aangegeven worden hoe dit wel te doen is. We proberen op een veilige manier te werk te gaan. Het testen is eenvoudig zoals aangegeven. Als de motor in de contact stand gezet wordt hoor je de brandstof pomp even draaien. Zo ja, veiligheid circuit in orde als de motor wel start maar niet aanslaat moet je het toch dieper zoeken.
Ik begrijp dat de kennis ontbreekt. Het lijkt mij raadzaam om dan toch een deskundige te raadplegen die binnen een paar testjes kan aangeven wat er mis is. De hallgever lijkt mij nog de meeste kans te maken.
- Nico4sen
- 2023
- Berichten: 990
- Lid geworden op: 03 jul 2011, 12:26
- Type: R1200RT
- Bijz: Ex-P met mudflap, V-Stream en Grip Puppies
- Land: Nederland
- Woonplaats of omgeving: Hartje Fryslân
Re: R1150RT troubles
Zou het aan het brandstoffilter (en/of - pomp) kunnen liggen? Dit omdat hij eerst wel een seconde of 5 goed loopt en er daarna mee stopt...
Hartelijke groeten van Nokia X20 aan alle forumleden
Hartelijke groeten van Nokia X20 aan alle forumleden
-
- Berichten: 7
- Lid geworden op: 13 jul 2018, 14:06
- Type: R1150RT
- Land: Nederland
- Woonplaats of omgeving: Arnhem
Re: R1150RT troubles
Brandstoffilter of pomp zou wellicht ook nog kunnen inderdaad of de MCU of corrosie/kabelbreuk denk ik ook. Aan de hallgever wil ik nog niet geloven. De hallsensoren zelf gaan echt hoogst zelden of eigenlijk nooit stuk. Het is bij BMW altijd de slechte kabels die verpulveren en sluiting maken.
Omdat de motor echt “dood” gaat zonder horten of stoten of iets en een enkele keer na 150km, gen oneffenheid of bocht,meergisteren dus na 1 km. Volgende dag 5 seconden prima lopen en ho maar weer. Heb een GS-911 kunnen bemachtigen, zodra ik een beetje schaduw met licht heb maar eens kijken wat die zegt.
En ja ik zal nimmer rijden met een kortgesloten veiligheidscircuit maar wil thuis graag dingen uitsluiten voordat ik de tank er af haal voor jan doedel. Desalniettemin wat moet dat moet maar dit probleem wordt opgelost.
Bedankt voor de tips.
Wordt vervolgd.
Groet,
Eric
Omdat de motor echt “dood” gaat zonder horten of stoten of iets en een enkele keer na 150km, gen oneffenheid of bocht,meergisteren dus na 1 km. Volgende dag 5 seconden prima lopen en ho maar weer. Heb een GS-911 kunnen bemachtigen, zodra ik een beetje schaduw met licht heb maar eens kijken wat die zegt.
En ja ik zal nimmer rijden met een kortgesloten veiligheidscircuit maar wil thuis graag dingen uitsluiten voordat ik de tank er af haal voor jan doedel. Desalniettemin wat moet dat moet maar dit probleem wordt opgelost.
Bedankt voor de tips.
Wordt vervolgd.
Groet,
Eric
-
- Berichten: 951
- Lid geworden op: 14 mar 2014, 16:40
- Type: R1100RT
- Land: NL
- Woonplaats of omgeving: Maassluis
Re: R1150RT troubles
Als de 1150 dezelfde soort beveiliging heeft in het veiligheid circuit dan zou de motor niet mogen starten. Dus startmotor mag dan niet kunnen draaien.
Zet de zij standaard uit en kijk of deze dan kan starten. Zet de zij standaard weer terug en kijk als je de dodemans knop uit zet of je dan kan starten.
Als in beide gevallen de startmotor niet aangesproken kan worden is het veiligheid circuit in orde en hoef je daar niet te zoeken.
Dat een hallsensor zelden stuk gaat klopt niet. Ze verouderen door de temperatuur verschillen en kunnen dus ook spontaan doorslaan. Er zijn er al honderden vervangen binnen het GS en RT forum. Om ze te kunnen testen heb ik al eerder omschreven. Niet meer slopen dan nodig is. Eerst controleren wat simpel te doen is en dan pas denken aan het vervangen van onderdelen.
Zet de zij standaard uit en kijk of deze dan kan starten. Zet de zij standaard weer terug en kijk als je de dodemans knop uit zet of je dan kan starten.
Als in beide gevallen de startmotor niet aangesproken kan worden is het veiligheid circuit in orde en hoef je daar niet te zoeken.
Dat een hallsensor zelden stuk gaat klopt niet. Ze verouderen door de temperatuur verschillen en kunnen dus ook spontaan doorslaan. Er zijn er al honderden vervangen binnen het GS en RT forum. Om ze te kunnen testen heb ik al eerder omschreven. Niet meer slopen dan nodig is. Eerst controleren wat simpel te doen is en dan pas denken aan het vervangen van onderdelen.
- Ben1200RT
- 2024
- Berichten: 227
- Lid geworden op: 09 nov 2010, 15:40
- Type: R1200RT/LC
- Bijz: Divers
- Land: Nl
- Woonplaats of omgeving: Salland
Re: R1150RT troubles
En een ander oplossing kan zijn om contact op te nemen met MSA in Ede. 2 monteurs die toch wel erg veel van de diverse BMW's weten, zij sponseren het forum ook.
Groeten Ben1200RT
Groeten Ben1200RT
Wie op tijd vertrekt ................ hoeft zich niet te haasten.
- EileRT
- Forumbeheerder
- Berichten: 4484
- Lid geworden op: 11 feb 2012, 12:06
- Type: R1100RT
- Bijz: Bj. 2000 + ZTechnikVStream-HyperPro-StebelNautilus
- Land: Nederland
- Woonplaats of omgeving: Drachten
Re: R1150RT troubles
Hoewel ik het antwoord van mensen die minder of helemaal niet sleutelen aan hun motor begrijp om naar een BMW specialist of dealer te gaan in geval van een technisch probleem is juist dit forum voor hen die wel op zoek zijn naar een oorzaak en mogelijke oplossingen m.b.v. forumleden.
Uiteraard kun je altijd een bezoek brengen aan een aantal gerenommeerde BMW specialisten die ook ons forum sponsoren. Zelf ga ik naar volle tevredenheid naar Oscar Motorservice in Nunspeet (zij sponsoren ons op onze homepage). Echt super fijne BMW monteurs met met hart en passie je BMW onderhouden en de meest moeilijke problemen oplossen. Waar anderen niet uitkomen, gaan zij verder en belangrijker nog: ze lossen deze op tegen een zeer schappelijke prijs.
Uiteraard kun je altijd een bezoek brengen aan een aantal gerenommeerde BMW specialisten die ook ons forum sponsoren. Zelf ga ik naar volle tevredenheid naar Oscar Motorservice in Nunspeet (zij sponsoren ons op onze homepage). Echt super fijne BMW monteurs met met hart en passie je BMW onderhouden en de meest moeilijke problemen oplossen. Waar anderen niet uitkomen, gaan zij verder en belangrijker nog: ze lossen deze op tegen een zeer schappelijke prijs.
Met vriendelijke motorgroet,
Eilert
Eilert
-
- Berichten: 951
- Lid geworden op: 14 mar 2014, 16:40
- Type: R1100RT
- Land: NL
- Woonplaats of omgeving: Maassluis
Re: R1150RT troubles
EileRT schreef: ↑15 aug 2022, 23:45 Hoewel ik het antwoord van mensen die minder of helemaal niet sleutelen aan hun motor begrijp om naar een BMW specialist of dealer te gaan in geval van een technisch probleem is juist dit forum voor hen die wel op zoek zijn naar een oorzaak en mogelijke oplossingen m.b.v. forumleden.
Zolang iemand zelf wil sleutelen en het geduld op kan brengen om stapsgewijs informatie te krijgen kan op dit forum genoeg informatie vergaren.
Ieder lid heeft zijn eigen specifieke kennis of ervaring in huis en dat maakt dit forum bij uitstek geschikt voor de beginnende BMW rijder.
Als het geduld er niet is of de storing te diep in de motor zit kan er een advies volgen om een dealer te bezoeken. Soms is er apparatuur nodig die alleen bij dealers of een doorgewinterde sleutelaar aanwezig is. Waar mogelijk proberen wij elkaar zoveel mogelijk te helpen.
- EileRT
- Forumbeheerder
- Berichten: 4484
- Lid geworden op: 11 feb 2012, 12:06
- Type: R1100RT
- Bijz: Bj. 2000 + ZTechnikVStream-HyperPro-StebelNautilus
- Land: Nederland
- Woonplaats of omgeving: Drachten
- MotoCon
- Berichten: 210
- Lid geworden op: 16 jul 2021, 10:40
- Type: Ik heb een ander type BMW
- Bijz: R1200R (2012) ABS / ESA / ASC
- Land: NL
- Woonplaats of omgeving: Wessem
Re: R1150RT troubles
Dus we moeten niet zo snel iemand naar een specialist sturen, maar je doet het zelf ook?EileRT schreef: ↑15 aug 2022, 23:45 Hoewel ik het antwoord van mensen die minder of helemaal niet sleutelen aan hun motor begrijp om naar een BMW specialist of dealer te gaan in geval van een technisch probleem is juist dit forum voor hen die wel op zoek zijn naar een oorzaak en mogelijke oplossingen m.b.v. forumleden.
Uiteraard kun je altijd een bezoek brengen aan een aantal gerenommeerde BMW specialisten die ook ons forum sponsoren. Zelf ga ik naar volle tevredenheid naar Oscar Motorservice in Nunspeet (zij sponsoren ons op onze homepage). Echt super fijne BMW monteurs met met hart en passie je BMW onderhouden en de meest moeilijke problemen oplossen. Waar anderen niet uitkomen, gaan zij verder en belangrijker nog: ze lossen deze op tegen een zeer schappelijke prijs.
Most motorcycle problems are caused by the nut that connects the handlebars to the saddle.
Kawasaki Vulcan 750 - Honda Shadow 1100 - Yamaha FJR 1300 - BMW R1200R
Kawasaki Vulcan 750 - Honda Shadow 1100 - Yamaha FJR 1300 - BMW R1200R
- EileRT
- Forumbeheerder
- Berichten: 4484
- Lid geworden op: 11 feb 2012, 12:06
- Type: R1100RT
- Bijz: Bj. 2000 + ZTechnikVStream-HyperPro-StebelNautilus
- Land: Nederland
- Woonplaats of omgeving: Drachten
Re: R1150RT troubles
@MotoCon:
Volgens mij heb ik duidelijk aangegeven dat wanneer je niet kunt of wilt sleutelen dat je dan naar een specialist of dealer kan gaan. En ja, dat doe ik zelf ook.
Nogmaals, adviezen aangaande specialisten/dealers op dit forum zijn gebruikelijk, maar dit is ook voor hen die wel zelf willen en/of kunnen sleutelen en hun vragen in de daarvoor ingerichte topics stellen. En zo is dit forum tevens een vraagbaak en opslag van info/gegevens voor velen.
Volgens mij heb ik duidelijk aangegeven dat wanneer je niet kunt of wilt sleutelen dat je dan naar een specialist of dealer kan gaan. En ja, dat doe ik zelf ook.
Nogmaals, adviezen aangaande specialisten/dealers op dit forum zijn gebruikelijk, maar dit is ook voor hen die wel zelf willen en/of kunnen sleutelen en hun vragen in de daarvoor ingerichte topics stellen. En zo is dit forum tevens een vraagbaak en opslag van info/gegevens voor velen.
Met vriendelijke motorgroet,
Eilert
Eilert