Abs

Ook bedoeld voor de ABS perikelen

Moderators: EileRT, JOS WRSM

Gesloten
Heinz53
Berichten: 2
Lid geworden op: 13 sep 2020, 14:23
Type: R1150RT
Bijz: Ziet heel mooi uit
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Reuver

Abs

Ongelezen bericht door Heinz53 »

Hallo samen.heb abs laten verwijderen en stalen remleidingen laten plaatsen. Voorrem werkt super,maar heb bijna geen achterrem. Hier was niets aan te doen volgens de garage. Wat is jullie remedie? Mvg.heinz
Gebruikersavatar
Nightstalker
Berichten: 246
Lid geworden op: 21 feb 2022, 17:38
Type: R1250RT
Bijz: Is ie nou zwart of toch donkerblauw?
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Rotterdam

Re: Abs

Ongelezen bericht door Nightstalker »

ABS terug laten plaatsen is de enige optie, denk ik.
Veelgitariër
Gebruikersavatar
DickJe
Berichten: 142
Lid geworden op: 02 jul 2018, 10:05
Type: Ik heb een andere motor
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Obdam

Re: Abs

Ongelezen bericht door DickJe »

Hallo Heinz,

Ja, de achterrem is wat minder. Zit ook maar 1 schijf op.
Als voor de rest alles in orde is, dan is dat het gewoon. Sowieso denk ik dat het lastig is om te beoordelen of de achterrem het met ABS beter deed, omdat deze gecombineerd was met de voorrem.
Ik heb zelf mijn ABS er uit gehaald en ben tevreden met het remgedrag.

Groet, Dick
Ooit: Suzuki T500, Honda CB750-four, Honda CB400-four, Honda CX-500, Kawasaki GPZ-900, Suzuki GSX-600F, BMW R1100RT, Honda CB500, Yamaha Fazer 600, BMW R1150R, BMW R1150RT
Nu: Honda NC750X DCT
Gebruikersavatar
aantzeetje
Berichten: 504
Lid geworden op: 09 jul 2010, 14:56
Type: R1200RT
Land: B
Woonplaats of omgeving: Oostduinkerke

Re: Abs

Ongelezen bericht door aantzeetje »

Ik gebruik die enkel bij manoeuvres. Meer heb je eigenlijk niet nodig.
jbazelmans
Berichten: 255
Lid geworden op: 19 mei 2020, 12:49
Type: R1200RT
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Midden-Limburg

Re: Abs

Ongelezen bericht door jbazelmans »

Bij een normaal functionerende 1150RT wordt ook de voorrem bediend als je alleen de voetrem gebruikt/ Als ik het goed begrijp is het gecombineerd remmen zodra je het voetpedaal gebruikt dus ook niet meer actief als je ABS laat verwijderen. Dat zou tenminste verklaren waarom hij zoveel minder remt met alleen de voetrem. Ik moest hier zelf enorm aan wennen toen ik overstapte van de 1150RT naar de 1200RT
Gebruikersavatar
EileRT
Forumbeheerder
Forumbeheerder
Berichten: 4484
Lid geworden op: 11 feb 2012, 12:06
Type: R1100RT
Bijz: Bj. 2000 + ZTechnikVStream-HyperPro-StebelNautilus
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Drachten

Re: Abs

Ongelezen bericht door EileRT »

Klopt de 1150 heeft iABS dus deel-integraal remsysteem. Het is het meest krachtige remsysteem wat BMW ooit heeft uitgevonden. Het remt als de brandweer. Alsof je een anker uitgooit. Het is echter (in mijn ogen) ook een gedrocht van een systeem. Zeer storingsgevoelig en al houd je je volledig aan hoe onderhoudsvoorschriften, dan nog heb je kans op storingen. Uiteraard rijden er ook nog mensen rond die geen problemen kennen of hebben gekend. Hoe dan ook, velen laten het uitbouwen. Gevolg is zoals topicstarter aangeeft dat je achterrem dan niet mee lijkt te werken. Je mist deze rembekrachtiging. Je kunt echter wel weer slepend remmen bij manoeuvres.
Vergeet ook niet dan je weer terugvalt op de “basic” principes. Remkracht voor 80% en remkracht achter 20%. Ik grijp altijd de voor- en achterrem bij remmen.
Met vriendelijke motorgroet,
Eilert

Afbeelding
jbazelmans
Berichten: 255
Lid geworden op: 19 mei 2020, 12:49
Type: R1200RT
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Midden-Limburg

Re: Abs

Ongelezen bericht door jbazelmans »

Met voor- en achterrem remmen doe ik altijd, omdat me dat zo geleerd is tijdens de lessen. Maar op mijn R1200RT hoeft dat in principe niet omdat de voorrem ook de achterrem meeneemt. Maar bij het uitbouwen van de ABS op een R1150RT is dit dus wel nodig
Gesloten

Terug naar “Over: Remmen - ABS (perikelen)”