Ohmse waarden primaire en secundaire spoel bobine

betreffende het elektrische gedeelte van je RT

Moderators: EileRT, JOS WRSM

Gesloten
Gebruikersavatar
Nout
Berichten: 96
Lid geworden op: 25 jul 2021, 09:12
Type: R850RT
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Meedhuizen

Ohmse waarden primaire en secundaire spoel bobine

Ongelezen bericht door Nout »

Vanwege aanhoudend gedonder met de R850RT ben ik heel nieuwsgierig naar de ohmse waarden van de primaire en de secundaire spoel van de bobine.
De waarden die in het Haynes boek staan weet ik, maar ik zou graag daadwerkelijk gemeten waarden weten. Heeft iemand deze kennis paraat misschien?
Isaac
Berichten: 951
Lid geworden op: 14 mar 2014, 16:40
Type: R1100RT
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Maassluis

Re: Ohmse waarden primaire en secundaire spoel bobine

Ongelezen bericht door Isaac »

Een bobine heeft een primaire spoel die heel laag ohmig is. Dit om zo snel mogelijk de kern in verzadiging te kunnen sturen. Deze is met een normale ohm meter wel te meten dat deze laag is maar een sluiting in een wikkeling zal je zo niet terug kunnen zien.
Secundair is deze door de veelvoud van het aantal wikkelingen hoog ohmig. Ook deze zijde is wel te meten maar door de hoge spanning die opgewekt wordt is een doorslag niet te meten. Doordat ook nog een de primaire en de secundaire wikkeling een gemeenschappelijke aarde heeft kan je deze uitsluitend meten op een speciale tester voor bobines. Deze geeft een continue serie pulsen af aan de bobine en door de afstand van de overslag te meten kan een redelijke spanning meting afgelezen worden. Ook kan dan met temperatuur of vochtige lucht gewerkt worden om temperatuur of vocht klachten te vinden. Een goede garage heeft vast wel zo'n apparaat staan om dit te kunnen testen.

Wat zijn de klachten die je hebt?
Gebruikersavatar
Nout
Berichten: 96
Lid geworden op: 25 jul 2021, 09:12
Type: R850RT
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Meedhuizen

Re: Ohmse waarden primaire en secundaire spoel bobine

Ongelezen bericht door Nout »

De motor houdt in/ stottert/ slaat een slag over. Het is wat lastig uit te leggen, hij bokt een beetje.
Ik heb inmiddels maar een nieuwe bobine een kabels besteld, dan weet ik zeker dat dat goed is. Daarna is de hall gever aan de beurt denk ik.
Isaac
Berichten: 951
Lid geworden op: 14 mar 2014, 16:40
Type: R1100RT
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Maassluis

Re: Ohmse waarden primaire en secundaire spoel bobine

Ongelezen bericht door Isaac »

Zoals je deze klacht omschrijft denk ik niet aan de bobine maar juist aan de hall sensoren. Een bobine komt vaak niet terug uit zich zelf als deze door slaat. In het algemeen zijn hall sensoren ook temperatuur gevoelig voordat ze stuk gaan. Hoe kouder hoe langer ze blijven werken. Ook neemt de klacht toe in de loop van de tijd. De klacht begint vaak met soms en komt de klacht steeds vaker en eerder voor..
Gebruikersavatar
Nout
Berichten: 96
Lid geworden op: 25 jul 2021, 09:12
Type: R850RT
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Meedhuizen

Re: Ohmse waarden primaire en secundaire spoel bobine

Ongelezen bericht door Nout »

Ik zal mij verdiepen in het afstellen van de sensoren. Dan koop ik een revisie plaat, en plaats die ....👍🏻
Isaac
Berichten: 951
Lid geworden op: 14 mar 2014, 16:40
Type: R1100RT
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Maassluis

Re: Ohmse waarden primaire en secundaire spoel bobine

Ongelezen bericht door Isaac »

Als je een revisieplaat aan wil schaffen neem dan contact op met FreekC van het GS-forum. Als je hem gaat plaatsen laat het hier dan even weten. Met wat handigheidjes en een klein hulpmiddel is het afstellen een fluit van een cent. Pas loshalen als je de informatie hiervoor hebt.
Gebruikersavatar
Nout
Berichten: 96
Lid geworden op: 25 jul 2021, 09:12
Type: R850RT
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Meedhuizen

Re: Ohmse waarden primaire en secundaire spoel bobine

Ongelezen bericht door Nout »

Ik heb een plaat besteld bij Freek. Hij heeft aan er ook een beschrijving bij te doen hoor te monteren.
Vanaf dinsdag heb ik misschien weer wat tijd om te gaan sleutelen, ik heb er zin in!
Isaac
Berichten: 951
Lid geworden op: 14 mar 2014, 16:40
Type: R1100RT
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Maassluis

Re: Ohmse waarden primaire en secundaire spoel bobine

Ongelezen bericht door Isaac »

We wachten af. Met zijn omschrijving kom je goed uit de voeten. Als je in de gelegenheid bent om een ledje met een weerstand en 2 draadjes te maken heb je een simpel meet instrument om het BDP te vinden en de nieuwe plaat weer op tijd te zetten. Werkt vele malen beter dan een meter.
Gebruikersavatar
Nout
Berichten: 96
Lid geworden op: 25 jul 2021, 09:12
Type: R850RT
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Meedhuizen

Re: Ohmse waarden primaire en secundaire spoel bobine

Ongelezen bericht door Nout »

Ja dat heb ik ook ergens iets over gelezen... waren daar niet 2 verschillende weerstand waardes op van toepassing ?
Ik kan best een paar onderdelen bestellen natuurlijk
Isaac
Berichten: 951
Lid geworden op: 14 mar 2014, 16:40
Type: R1100RT
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Maassluis

Re: Ohmse waarden primaire en secundaire spoel bobine

Ongelezen bericht door Isaac »

De hall sensoren hebben een 3 draads aansluiting waarvan de voeding en de massa gemeenschappelijk zijn dus blijven er 4 aansluitingen over.
Door nu een ledje (die met een weerstand begrenst moet worden) of een 12v spanningszoeker (dat is er 1 met een klein lampje) tussen de + en een puls uitgang van een sensor te plaatsen gaat deze 1 maal per omwenteling aan/uit. Afhankelijk van welke sensor je aansluit staat op dat moment je motor op het BDP of juist 180 verder. BDP heeft de voorkeur omdat je op dit moment namelijk de starterkrans met een pen kan blokkeren om de poelie te kunnen los nemen. Na montage van de nieuwe plaat en de poelie kan je de grondplaat nog afstellen. Ook dan deze draaien totdat deze op het kantelpunt staat van aan/uit. (als je geen puls ziet heb je mogelijk de verkeerde sensordraad te pakken). Dan de grondplaat vast zetten. De poelie nazien op het juiste aantrekkoppel. Pen verwijderen en verder af monteren.
Een ledje is in de meeste gevallen max 20mA en er valt 2 volt over. Bij 12 volt - 2 volt moet er dus 10 volt over de weerstand weg gewerkt worden bij 20mA de weerstand wordt dan 10v / 0,020A = 500 ohm dan kom je uit op de standaard waarde van 560 ohm voorschakel weerstand.
Gebruikersavatar
Nout
Berichten: 96
Lid geworden op: 25 jul 2021, 09:12
Type: R850RT
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Meedhuizen

Re: Ohmse waarden primaire en secundaire spoel bobine

Ongelezen bericht door Nout »

Ik heb componenten besteld. Het zijn 10 Groene 3V 20ma leds geworden en 10 weerstanden 470 Ohm.
Ik soldeer ze gewoon aan een stukje zwart/rood speaker-kabel, heb ik meteen + en - duidelijk.
Dus ik heb straks 9 setjes over ;-)
Gesloten

Terug naar “Over: Electronica”