Project: R1150RT (ex-) radiobediening
- QuickFix
- Berichten: 745
- Lid geworden op: 19 jul 2018, 11:13
- Type: R1150RT
- Bijz: Titan-grau, 2005
- Land: Nederland
- Woonplaats of omgeving: OosteRhouT
- Contacteer:
Project: R1150RT (ex-) radiobediening
Voor een project waarmee ik bezig ben heb ik een tweedehands knoppenset aangeschaft; mijn RT kwam zonder radio, dus ik heb ook geen knoppen, display en antenne.
Om deze knoppen aan te sluiten op mijn ontwerp (nog in ontwikkeling, maar hij werkt op een breadboard in de basis al wel goed), kan ik de connector (een AMP 1-967587-3) die hier op zit er natuurlijk afknippen en op een andere manier aansluiten, maar ik kan natuurlijk ook gewoon de bestaande connector laten zitten en gebruik maken van een passende female connector:
Nu heb ik deze connectoren (AMP 1-967616-1) al besteld, maar het kan even duren voordat ze binnenkomen en nu vraag ik mij af of er mensen zijn die weten of op een R1150RT, die niet af fabriek is uitgevoerd met een radio (-voorbereiding), wél deze connector al aanwezig heeft op de kabelboom.
Als dat zo is, dan kan ik die natuurlijk ook gewoon van de huidige kabelboom afknippen en gebruiken.
Mijn vraag is dus: kan iemand mij hier uitsluitsel over geven, voordat ik al het Tupperware er afhaal om er uiteindelijk zelf achter te komen?
Uiteraard zal ik, wanneer mijn probeersel naar tevredenheid werkt, hier verslag van doen en het ontwerp en de software met belangstellenden delen.
Om deze knoppen aan te sluiten op mijn ontwerp (nog in ontwikkeling, maar hij werkt op een breadboard in de basis al wel goed), kan ik de connector (een AMP 1-967587-3) die hier op zit er natuurlijk afknippen en op een andere manier aansluiten, maar ik kan natuurlijk ook gewoon de bestaande connector laten zitten en gebruik maken van een passende female connector:
Nu heb ik deze connectoren (AMP 1-967616-1) al besteld, maar het kan even duren voordat ze binnenkomen en nu vraag ik mij af of er mensen zijn die weten of op een R1150RT, die niet af fabriek is uitgevoerd met een radio (-voorbereiding), wél deze connector al aanwezig heeft op de kabelboom.
Als dat zo is, dan kan ik die natuurlijk ook gewoon van de huidige kabelboom afknippen en gebruiken.
Mijn vraag is dus: kan iemand mij hier uitsluitsel over geven, voordat ik al het Tupperware er afhaal om er uiteindelijk zelf achter te komen?
Uiteraard zal ik, wanneer mijn probeersel naar tevredenheid werkt, hier verslag van doen en het ontwerp en de software met belangstellenden delen.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Freude am Fahren
- QuickFix
- Berichten: 745
- Lid geworden op: 19 jul 2018, 11:13
- Type: R1150RT
- Bijz: Titan-grau, 2005
- Land: Nederland
- Woonplaats of omgeving: OosteRhouT
- Contacteer:
Re: Project: R1150RT (ex-) radiobediening
Het afgelopen weekend heb ik het Tupperware van mijn fiets afgehaald, op zoek naar de aanwezigheid van radiovoorbereiding.
Helaas kwam ik er, na lang zoeken en doorpiepen met een kabelzoeker, achter dat mijn fiets niet is voorzien van welke voorbereiding dan ook.
Sterker nog: ik werd, door de algemeen bekende bedradingsschema's, met een kluitje in het riet gestuurd.
Indeling overal op het internet (lijkt van een R1100RT te zijn?):
Volgens de service & repair manual van Haynes:
En het vreemde was dat zowel zekeringposities 8 én 9 voorzien waren van aansluitingen én zekeringen, die daadwerkelijk ergens voor waren, maar niet volgens de schema's die ik op dat moment tot mijn beschikking had: zo bleek, onder anderen, bij mij het dimlicht op zekering 8 te zitten en de voorruit op zekering 9.
Dus uiteindelijk heb ik het zoeken maar opgegeven en heb ikzelf een extra (gezekerde) draad getrokken vanaf een geschakeld punt en had ik keurig een geschakelde 12V voeding in mijn radio/handschoenenvakje.
's-Avonds bedacht ik me ineens dat er bij mijn fiets een boekje zat (een gebruikersmanual) en jawel, het verlossende antwoord:
En op "Positie 11" heb ik helemaal niks zitten, dus dat verklaart ook meteen waarom ik geen radiovoorbereiding ben tegengekomen.
De software voor mijn project heb ik een stuk eenvoudiger en stabieler kunnen krijgen, door gebruik te maken van kant-en-klare bibliotheken, ipv alles zelf te willen schrijven en alles lijkt nu prima te werken.
Nog even afwachten tot ik ik al mijn bestelde onderdelen binnen heb, dan kan ik kijken of het in het echt ook goed werkt.
To be continued!
Helaas kwam ik er, na lang zoeken en doorpiepen met een kabelzoeker, achter dat mijn fiets niet is voorzien van welke voorbereiding dan ook.
Sterker nog: ik werd, door de algemeen bekende bedradingsschema's, met een kluitje in het riet gestuurd.
Indeling overal op het internet (lijkt van een R1100RT te zijn?):
Volgens de service & repair manual van Haynes:
En het vreemde was dat zowel zekeringposities 8 én 9 voorzien waren van aansluitingen én zekeringen, die daadwerkelijk ergens voor waren, maar niet volgens de schema's die ik op dat moment tot mijn beschikking had: zo bleek, onder anderen, bij mij het dimlicht op zekering 8 te zitten en de voorruit op zekering 9.
Dus uiteindelijk heb ik het zoeken maar opgegeven en heb ikzelf een extra (gezekerde) draad getrokken vanaf een geschakeld punt en had ik keurig een geschakelde 12V voeding in mijn radio/handschoenenvakje.
's-Avonds bedacht ik me ineens dat er bij mijn fiets een boekje zat (een gebruikersmanual) en jawel, het verlossende antwoord:
En op "Positie 11" heb ik helemaal niks zitten, dus dat verklaart ook meteen waarom ik geen radiovoorbereiding ben tegengekomen.
De software voor mijn project heb ik een stuk eenvoudiger en stabieler kunnen krijgen, door gebruik te maken van kant-en-klare bibliotheken, ipv alles zelf te willen schrijven en alles lijkt nu prima te werken.
Nog even afwachten tot ik ik al mijn bestelde onderdelen binnen heb, dan kan ik kijken of het in het echt ook goed werkt.
To be continued!
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Freude am Fahren
- QuickFix
- Berichten: 745
- Lid geworden op: 19 jul 2018, 11:13
- Type: R1150RT
- Bijz: Titan-grau, 2005
- Land: Nederland
- Woonplaats of omgeving: OosteRhouT
- Contacteer:
Re: Project: R1150RT (ex-) radiobediening
Zoals beloofd het (nog ongeteste) eindresultaat.
Ik heb op mijn fiets nu een afstandsbediening voor mijn telefoon gemaakt, zodat ik deze op een eenvoudigere manier kan bedienen, zonder mijn handen van het stuur te hoeven halen.
Overzichtsfoto van het eindresultaat:
Interne electronica (het zit in een leeg potje van bloedsuikerstrookjes):
Close-up van de gebruikte controller (een M5 Stamp-Pico):
De verschillende LED statussen: (Groen: opstarten, rood: niet gekoppeld, blauw gekoppeld aan telefoon)
De broncode voor dit geheel (Arduino code voor de ESP32 microcontroller) is hieronder te vinden:
Ik ga de komende dagen bekijken hoe dit bevalt en zal hierover berichten.
Ik heb op mijn fiets nu een afstandsbediening voor mijn telefoon gemaakt, zodat ik deze op een eenvoudigere manier kan bedienen, zonder mijn handen van het stuur te hoeven halen.
Overzichtsfoto van het eindresultaat:
Interne electronica (het zit in een leeg potje van bloedsuikerstrookjes):
Close-up van de gebruikte controller (een M5 Stamp-Pico):
De verschillende LED statussen: (Groen: opstarten, rood: niet gekoppeld, blauw gekoppeld aan telefoon)
De broncode voor dit geheel (Arduino code voor de ESP32 microcontroller) is hieronder te vinden:
Ik ga de komende dagen bekijken hoe dit bevalt en zal hierover berichten.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Freude am Fahren
- QuickFix
- Berichten: 745
- Lid geworden op: 19 jul 2018, 11:13
- Type: R1150RT
- Bijz: Titan-grau, 2005
- Land: Nederland
- Woonplaats of omgeving: OosteRhouT
- Contacteer:
Re: Project: R1150RT (ex-) radiobediening
De afgelopen week (11 t/m 17 september) heb ik een motortrip van 2400km gemaakt door het VK (ik zou een collega bezoeken en daar heb ik meteen een paar dagen vakantie aan vastgeplakt) en dat was dus dé uitgelezen kans om mijn project uit te proberen.
Het resultaat is fantastisch: het is nu zoveel makkelijker om de muziek (komende van mijn telefoon naar mijn SRC helmkraag) te bedienen, dan voorheen, naast de extra handige functionaliteiten zoals het sluiten van het scherm dat open staat of openen van Google maps of de muziekspeler!
Waar je eerst, tijdens het rijden, naar de juiste knoppen van de kraag moest zoeken om het volume van de audio aan te passen of om een vorige of volgende track kunt kiezen, is het nu mogelijk om dat te doen zonder je handen van het stuur te halen.
Ik ben erg content met het resultaat en er was maar één ding waar ik niet aan gedacht had: het ontstoren van de voedingsspanning.
Wanneer de motor zo rond de 4000 à 4200 toeren draaide, werd er ineens een commando naar de telefoon gestuurd (muziek afspelen, harder/zachter, volgende/vorige track) en dat is natuurlijk ongewenst.
Gelukkig had ik een powerbank bij me om uit te proberen of het storing op de voedingsspanning was of instraling van de ontsteking; gelukkig was het het eerste, dus hoefde ik onderweg geen moeilijke modificaties uit te voeren; nu ik thuis ben kan ik er op alle gemak een ontstoorspoel tussen zetten.
Het resultaat is fantastisch: het is nu zoveel makkelijker om de muziek (komende van mijn telefoon naar mijn SRC helmkraag) te bedienen, dan voorheen, naast de extra handige functionaliteiten zoals het sluiten van het scherm dat open staat of openen van Google maps of de muziekspeler!
Waar je eerst, tijdens het rijden, naar de juiste knoppen van de kraag moest zoeken om het volume van de audio aan te passen of om een vorige of volgende track kunt kiezen, is het nu mogelijk om dat te doen zonder je handen van het stuur te halen.
Ik ben erg content met het resultaat en er was maar één ding waar ik niet aan gedacht had: het ontstoren van de voedingsspanning.
Wanneer de motor zo rond de 4000 à 4200 toeren draaide, werd er ineens een commando naar de telefoon gestuurd (muziek afspelen, harder/zachter, volgende/vorige track) en dat is natuurlijk ongewenst.
Gelukkig had ik een powerbank bij me om uit te proberen of het storing op de voedingsspanning was of instraling van de ontsteking; gelukkig was het het eerste, dus hoefde ik onderweg geen moeilijke modificaties uit te voeren; nu ik thuis ben kan ik er op alle gemak een ontstoorspoel tussen zetten.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Freude am Fahren
-
- 2023
- Berichten: 50
- Lid geworden op: 19 jul 2022, 23:15
- Type: R1200RT
- Bijz: 2010
- Land: Nl
- Woonplaats of omgeving: Barendrecht
Re: Project: R1150RT (ex-) radiobediening
Mooi om te lezen dat het werkt zoals bedacht. Ik heb er altijd bewondering voor als iemand een idee heeft en het dan ook naar tevredenheid uit weet te voeren. Met plezier heb ik dit project dan ook gevolgd. Het enige wat ik mis een foto van de gemonteerde extra knoppen op het stuur.
Voor de rest alleen maar lof.
Voor de rest alleen maar lof.
Gegroet Marcel,
Kawaskai GPX 600 R / Honda Pan European ST1300 / BMW R1200RT
Kawaskai GPX 600 R / Honda Pan European ST1300 / BMW R1200RT
- QuickFix
- Berichten: 745
- Lid geworden op: 19 jul 2018, 11:13
- Type: R1150RT
- Bijz: Titan-grau, 2005
- Land: Nederland
- Woonplaats of omgeving: OosteRhouT
- Contacteer:
Re: Project: R1150RT (ex-) radiobediening
Dank Marcel!
Het zijn de standaard RT-knoppen, maar dat is een goed idee: ik zal foto's maken (en misschien zelfs een videootje waarin het geheel werkend te zien is) en hier op het forum plaatsen.
(Deze foto is van internet, maar ik zal er eentje maken van mijn eigen fiets)
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Freude am Fahren
- Maurice205
- 2023
- Berichten: 53
- Lid geworden op: 28 okt 2019, 15:17
- Type: R1200RT
- Bijz: BJ 2009, 75k km.
- Land: NL
- Woonplaats of omgeving: Land van Maas & Waal
Re: Project: R1150RT (ex-) radiobediening
Kudos voor je project, ziet er erg leuk uit
Je kunt nu dus via het stuur rechtstreeks je (Android)telefoon bedienen. Heb je de telefoon met een headset/intercom gekoppeld? Zoja welke?
En kun je als je nu dus het volume van je telefoon verandert hiermee ook het volume van de headset aanpassen of hoe heb je eea gekoppeld?
Ik heb nog geen intercom maar wil dit voor volgend seizoen wel graag in mijn helm inbouwen en dan is je project wel een mooie toevoeging en besteding van tijd in de winter
Je kunt nu dus via het stuur rechtstreeks je (Android)telefoon bedienen. Heb je de telefoon met een headset/intercom gekoppeld? Zoja welke?
En kun je als je nu dus het volume van je telefoon verandert hiermee ook het volume van de headset aanpassen of hoe heb je eea gekoppeld?
Ik heb nog geen intercom maar wil dit voor volgend seizoen wel graag in mijn helm inbouwen en dan is je project wel een mooie toevoeging en besteding van tijd in de winter
- QuickFix
- Berichten: 745
- Lid geworden op: 19 jul 2018, 11:13
- Type: R1150RT
- Bijz: Titan-grau, 2005
- Land: Nederland
- Woonplaats of omgeving: OosteRhouT
- Contacteer:
Re: Project: R1150RT (ex-) radiobediening
Inderdaad en dat gaat op deze manier veel eenvoudiger dan de knoppen die op de headset zitten.Maurice205 schreef: ↑21 sep 2022, 08:57Je kunt nu dus via het stuur rechtstreeks je (Android)telefoon bedienen.
De telefoon is een (oudere) Samsung Galaxy S8, maar in principe zou elke telefoon met Bluetooth (Low Energy) geschikt moeten zijn en mijn Schuberth C3 helm heeft een SRC communicatie kraag (maar ook daar zou "Iedere" headset moeten kunnen werken; mijn normale Sony Bluetooth hoofdtelefoon werkte ook prima).Maurice205 schreef: ↑21 sep 2022, 08:57Heb je de telefoon met een headset/intercom gekoppeld? Zoja welke?
De kraag en mijn afstandsbediening kunnen tegelijkertijd gekoppeld worden aan de telefoon: de helm als A2DP (audio) en HSP/HFP (telefoon headset) profiel en mijn afstandsbediening als HID (toetsenbord) profiel.
Met de afstandsbediening kun je dan de muziekspeler op je telefoon starten en pauzeren, de track veranderen (vorige, volgende) en het volume aanpassen (zachter, harder).
De knoppen hebben trouwens een dubbele functie: wanneer je een knop langer dan een seconde indrukt, voert hij een andere functie uit: actieve scherm afsluiten of annuleren van huidige actie, telefoon "Locken". muziekspeler starten, Google maps starten of een schermafdruk maken.
Uiteraard is de functionaliteit eenvoudig aan te passen in de code, dus als je een bepaalde knop iets anders wilt laten doen, dan is dat zo gewijzigd.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Freude am Fahren
- QuickFix
- Berichten: 745
- Lid geworden op: 19 jul 2018, 11:13
- Type: R1150RT
- Bijz: Titan-grau, 2005
- Land: Nederland
- Woonplaats of omgeving: OosteRhouT
- Contacteer:
Re: Project: R1150RT (ex-) radiobediening
De knoppen zoals ze er op mijn fiets uitzien:
Hoe het in z'n geheel, inclusief telefoon, er uitziet voor de bestuurder:
Ik heb ook nog getracht een filmpje te maken, maar zonder statief is dat niet te doen, dus dat moet ik even opnieuw doen.
Hoe het in z'n geheel, inclusief telefoon, er uitziet voor de bestuurder:
Ik heb ook nog getracht een filmpje te maken, maar zonder statief is dat niet te doen, dus dat moet ik even opnieuw doen.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Freude am Fahren